Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Memento Mori skrev (5 minutter siden):

Nei, dette er ikke Nürburgring, men den mye kortere Top Gear-banen i England. Den er bare 2,82 km lang. Tviler sterkt på at Turbo S vil være i nærheten av en slik tid på Nürburgring, men omkring 7.30 bør være oppnåelig.

OK det høres riktig ut. Rimelig kjapt begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (På 15.4.2020 den 12.50):

Det som er litt morsomt er at det er solgt like mange Porsche Taycan i Norge så langt i april, som Tesla har solgt til sammen av alle sine modeller :D  

Du påstår hardnakket at salget i Q1 er påvirket av viruset, selv om alvoret først slo til helt på slutten av kvartalet.
Som du kan lese i artikkelen er det lite som tyder på at utleveringene ble særlig påvirket av viruset, i Q1, og at det først vil skje nå i dette kvartalet.

Samtidig økte jo Tesla med 40% fra Q1 året før? Er det kun i Norge du mener viruset har hatt en effekt? Eller hva ble du enig med deg selv om til slutt?

Det blir nytteløst å se på noen få dager av et kvartal og trekke konklusjoner basert på dette. Det er også mye enklere å avbestille Tesla, samt at det er billigere biler og Model 3-eiere er sannsynligvis langt mindre velstående enn Porsche-eiere.

Jeg påstår ikke. Jeg påpeker at utleveringene ikke startet før helt mot slutten av kvartalet.

Viruset har hatt ulik effekt på ulike steder, men du er klar over at de ikke leverer først mot slutten av kvartalet over alt?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
B4stian skrev (På 15.4.2020 den 19.41):

Det må man gjerne gjøre og hurtigladestasjonene som leverer de hastighetene som nevnes her er per dags dato ikke veldig tilgjengelig i bysentrum. Det er flust med 50 kW-ladere og enkelte 150 kW-ladere, så her kan man toppe hastigheten i lang tid framover. En halvtimes pause på en 50 kW-lader gir jo 33% økning i batteriprosenten på en Model 3. Si at man greier å få et snitt på det dobbelte på en 150 kw-lader og man har 66% økning i batteriprosenten i løpet av lunsjpausen.

Taxier står visstnok og venter på kunder mesteparten av tiden, så det bør være mer enn nok tid til å lade på "semihurtigladere". Det må bare bygges ut.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
B4stian skrev (12 timer siden):

Ja, Bjørn har god innsikt og erfaring med mye innenfor elbiler. Han nevner ting i begge retninger hva angår batteriet. Du blander her inn begrensningene han har hatt på tidligere modeller med en eldre batteriteknologi. Model S og X er ganske utdatert i forhold når det kommer både til hastigheten på hurtigladingen, samt overoppheting ved høy belastning f.eks. på autobahn.

TM3 opplever de samme begrensningene. Så du kan ikke skyve det under teppet slik mange gjorde i starten der TM3 var "redningen". 

B4stian skrev (12 timer siden):

Alle kan plukke ut biter av en kilde og legge det frem enten mer positivt eller mer negativt enn hele bildet som blir presentert. Det er tydelig at du ikke er interessert at en elbil skal brukes som taxi.

Jeg stiller spørsmål til tallene Tesla bruker til sin bilflåte. Verken ladehastighet, effekt eller kapasitet kan vise seg å stemme om man er litt uheldig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento Mori skrev (11 timer siden):

Nei, dette er ikke Nürburgring, men den mye kortere Top Gear-banen i England. Den er bare 2,82 km lang. Tviler sterkt på at Turbo S vil være i nærheten av en slik tid på Nürburgring, men omkring 7.30 bør være oppnåelig.

Sleng på Cup2 dekk, så vil dem lukte på 7.00-7.20. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 timer siden):

Det med taxi er nok utfordrende. Husker godt min første tur i el taxi. Det må ha vert i 2011. Leaf. Helt klart at taxier burde vert el. 

Men taxinæringen har ofte spesielle krav. Å stå i flere uker på verksted er også kostbart. Lading er kostbart osv. Porche taycan kunne nok egnet seg men den blir gjerne for kostbar. Hadde taxisjåfører kunne hatt to biler kunne de ha byttet på holdeplassen flere ganger for dagen. Dessuten har de aller fleste taxisjåfører våte drømmer om langturer som gir dem avbrekk og høy inntjening. Får man en forespørsel om en tur fra Ålesund til trondhjem vil muligens kunder vegre seg om man må vente lenge for lading.

Taycan har vel elendig bakseteplass? Neppe egnet som taxi. Jeg tror Tesla Model Y vil være den bilen som for alvor får fart på elektrifiseringen av taxi-næringen. Audi e-tron egner seg også bra. 

Ålesund-Trondheim klarer de fleste større elbiler uten lading så lenge batteriet er ladet til 80% eller så. Om det ikke er det er det neppe snakk om mer enn en 10-minutters benstrekk halvveis (ihvertfall med Tesla siden de har SuperCharger på Aspøya, ca. halvveis). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, hekomo said:

Det blir nytteløst å se på noen få dager av et kvartal og trekke konklusjoner basert på dette. Det er også mye enklere å avbestille Tesla, samt at det er billigere biler og Model 3-eiere er sannsynligvis langt mindre velstående enn Porsche-eiere.

Jeg påstår ikke. Jeg påpeker at utleveringene ikke startet før helt mot slutten av kvartalet.

Viruset har hatt ulik effekt på ulike steder, men du er klar over at de ikke leverer først mot slutten av kvartalet over alt?

Det er like nytteløst som å bruke et kvartal med 2 års utleveringer som grunnlag.

Du liker også å skive at Tesla var utsolgt i Q4, men hvorfor gikk da Tesla ned i antall for Q4 vs Q1?
Dette er normalt for tradisjonelle merker, men Tesla hadde jo en lang liste med folk som ikke fikk bil? Hoppet alle av?

Hvilken effekt påstår du viruset har hatt i Norge? Som påpekt for deg flere ganger hadde Tesla flest utleveringer i Q1 2020 etter Norge iverksatte tiltak.

Du kan også se at utleveringer startet i Q1 allerede 2 januar selv om du påstår at Tesla var tomme og måtte "produsere opp ekstra biler"

Legger ved oversikt over alle bilene registrert i mars 2020.

Biler markert i blått er Q3 2019 produksjon (eller eldre). Gult er Q4 2019 biler og grønn er Q1 2020.
Som du kan se stemmer ikke det du sier...

 

TeslaModel3VINmars2020.pdf

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla hadde 7,5% markedsandel av elbiler i Norge i Q1 og i Q2 ser det ut til å bli enda lavere. Tror det er vanskelig å bortforklare at etterspørselen har sviktet. Konkurrentene har nå kommet på banen og de fleste som har skyhøy terskel for elendig byggekvalitet og service har allerede fått seg sin Tesla.

Norge er et modent elbilmarked og de trendene man ser her er tonangivende for resten av verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (37 minutter siden):

Konkurrentene har nå kommet på banen og de fleste som har skyhøy terskel for elendig byggekvalitet og service har allerede fått seg sin Tesla.

Konkurrentene har jo egentlig på langt nær kommet på banen. Det er stort sett kun én modell per bilfabrikant, der porteføljen gjerne består av 10-15 modeller ellers. 

2021 og 2022 blir dermed veldig spennende etterhvert som elbil-porteføljene hos de andre vokser og kjapt tar igjen Tesla, og spesielt skummelt når man ser hvor store "hugg" noen få merker utgjorde i salgene nå allerede. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Det er like nytteløst som å bruke et kvartal med 2 års utleveringer som grunnlag.

Du liker også å skive at Tesla var utsolgt i Q4, men hvorfor gikk da Tesla ned i antall for Q4 vs Q1?
Dette er normalt for tradisjonelle merker, men Tesla hadde jo en lang liste med folk som ikke fikk bil? Hoppet alle av?

Hvilken effekt påstår du viruset har hatt i Norge? Som påpekt for deg flere ganger hadde Tesla flest utleveringer i Q1 2020 etter Norge iverksatte tiltak.

Du kan også se at utleveringer startet i Q1 allerede 2 januar selv om du påstår at Tesla var tomme og måtte "produsere opp ekstra biler"

Legger ved oversikt over alle bilene registrert i mars 2020.

Biler markert i blått er Q3 2019 produksjon (eller eldre). Gult er Q4 2019 biler og grønn er Q1 2020.
Som du kan se stemmer ikke det du sier...

 

TeslaModel3VINmars2020.pdf 410 kB · 1 Last ned

Tesla gikk ned i antall? Antall hva, og hvor?

Ja, Tesla leverte ut alt de klarte av biler i Q4, så de var "tomme" i Q1. De hadde nok en og annen bil de ikke hadde fått levert ut, men poenget er at de ikke hadde noe stort volum av biler tilgjengelig. De måtte produsere opp nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Tesla hadde 7,5% markedsandel av elbiler i Norge i Q1 og i Q2 ser det ut til å bli enda lavere. Tror det er vanskelig å bortforklare at etterspørselen har sviktet. Konkurrentene har nå kommet på banen og de fleste som har skyhøy terskel for elendig byggekvalitet og service har allerede fått seg sin Tesla.

Norge er et modent elbilmarked og de trendene man ser her er tonangivende for resten av verden.

Denne ønsketenkningen har man holdt på med i flere år nå. Det er ikke måte på hvor mange kvartaler det endelig skulle bli tydelig at Tesla bare var et blaff og at det egentlig ikke var noen etterspørsel. Og konkursen skulle komme, og det var kjempemange konkurrenter som skulle gi Tesla deng... men det skjedde aldri. Likevel fortsetter man med drømmene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (30 minutter siden):

Konkurrentene har jo egentlig på langt nær kommet på banen. Det er stort sett kun én modell per bilfabrikant, der porteføljen gjerne består av 10-15 modeller ellers. 

Audi e-tron har solgt utrolig mye. Ikke overraskende når det er en bil som er flere divisjoner over i kvalitet, premium og utstyr og samtidig har en gunstig pris. Denne modellen alene har solgt over 10 ganger så mye som alle Teslas modeller tilsammen hittil i april.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, hekomo said:

Tesla gikk ned i antall? Antall hva, og hvor?

Ja, Tesla leverte ut alt de klarte av biler i Q4, så de var "tomme" i Q1. De hadde nok en og annen bil de ikke hadde fått levert ut, men poenget er at de ikke hadde noe stort volum av biler tilgjengelig. De måtte produsere opp nye.

Trodde du hadde bedre oversikt til å forstå dette?

Tesla leverte ut 112 tusen biler i Q4. Og 88 tusen i Q1.. Ja normalt er etterspørsel i Q1 lavere, men Tesla hadde jo fortsatt backlog fra forrige kvartal?

Edit; i tillegg hadde Tesla i Q1 begynt produksjon og utlevering av Model Y og kommet  med enda en fabrikk (Kina). Hvorfor havnet de så langt bak når ordrebøkene er fulle? Venter de med å utlevere biler i Q1 bare fordi det er en trend?

Se gjerne vedlegget mitt hvis du forstå dette litt bedre, eller ikke.. ettersom grunnløse påstander ut av luften virker å være mer din greie..

Endret av Marzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, hekomo said:

Denne ønsketenkningen har man holdt på med i flere år nå. Det er ikke måte på hvor mange kvartaler det endelig skulle bli tydelig at Tesla bare var et blaff og at det egentlig ikke var noen etterspørsel. Og konkursen skulle komme, og det var kjempemange konkurrenter som skulle gi Tesla deng... men det skjedde aldri. Likevel fortsetter man med drømmene sine.

Husker du Model S og X? Må litt tilbake i tid, men ikke så veldig langt...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (15 minutter siden):

Audi e-tron har solgt utrolig mye. Ikke overraskende når det er en bil som er flere divisjoner over i kvalitet, premium og utstyr og samtidig har en gunstig pris. Denne modellen alene har solgt over 10 ganger så mye som alle Teslas modeller tilsammen hittil i april.

Ja, det er rimelig imponerende å se med kun én modell ute. Det blir altså interessant å se nå i de neste par årene etterhvert som nye platformer blir ferdig. Hele VAG gruppen lager jo en ny premium platform med mye erfaring fra Taycan og 800V i tillegg til MEB. Kineserne produserer også nå batteripakker med mest energitetthet, så Tesla har ikke den tronen lengre heller. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Audi e-tron har solgt utrolig mye. Ikke overraskende når det er en bil som er flere divisjoner over i kvalitet, premium og utstyr og samtidig har en gunstig pris. Denne modellen alene har solgt over 10 ganger så mye som alle Teslas modeller tilsammen hittil i april.

Den har solgt utrolig bra i Norge men ser ut til å floppe de fleste andre steder. I Tyskland har f.eks Tesla solgt ca. dobbelt så mange Model 3 som Audi har solgt e-tron hittil i år, og toppselgeren i Tyskland er faktisk Renault Zoe. Tyskland ser ut til å gå mot en elbilandel på ca. 10% i år. I Sverige har også Tesla Model 3 solgt dobbelt så bra som e-tron hittil i år og ligger klart på topp foran Kia e-Niro på 2.plass et godt stykke bak. 
I USA selger Tesla omkring 20 ganger så mange elbiler som VAG. 

Det norske markedet betyr mindre og mindre, snart er vi tilbake der at ingen bryr seg om hva som skjer hos oss siden volumene er så små. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Den har solgt utrolig bra i Norge men ser ut til å floppe de fleste andre steder. I Tyskland har f.eks Tesla solgt ca. dobbelt så mange Model 3 som Audi har solgt e-tron hittil i år, og toppselgeren i Tyskland er faktisk Renault Zoe. Tyskland ser ut til å gå mot en elbilandel på ca. 10% i år. I Sverige har også Tesla Model 3 solgt dobbelt så bra som e-tron hittil i år og ligger klart på topp foran Kia e-Niro på 2.plass et godt stykke bak. 
I USA selger Tesla omkring 20 ganger så mange elbiler som VAG. 

Det norske markedet betyr mindre og mindre, snart er vi tilbake der at ingen bryr seg om hva som skjer hos oss siden volumene er så små. 

Er det ikke mer naturlig å sammenligne med Model X som er bil i samme prisklasse og segment?
Eller gir ikke det Tesla samme fordel?

Hvordan var det med Tesla som solgte bedre enn Porsche for noen måneder tilbake?

Ang norsk marked så ble det solgt drøyt 19 tusen elbiler i Norge i Q1, og 25 tusen i Tyskland. Så vi er ikke så ubetydelige som du skal ha det til...

Endret av Marzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (51 minutter siden):

Den har solgt utrolig bra i Norge men ser ut til å floppe de fleste andre steder. I Tyskland har f.eks Tesla solgt ca. dobbelt så mange Model 3 som Audi har solgt e-tron hittil i år, og toppselgeren i Tyskland er faktisk Renault Zoe.

Audi e-tron hadde en eventyrlig start men ble stoppet av batteriproblemer og de var også den første av dem som stengte sine fabrikker. Så en "flopp" trur jeg ikke det er. Den henter seg nok opp igjen når de blir tilgjengelig igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (25 minutter siden):

Er det ikke mer naturlig å sammenligne med Model X som er bil i samme prisklasse og segment?
Eller gir ikke det Tesla samme fordel?

Hvordan var det med Tesla som solgte bedre enn Porsche for noen måneder tilbake?

Ang norsk marked så ble det solgt drøyt 19 tusen elbiler i Norge i Q1, og 25 tusen i Tyskland. Så vi er ikke så ubetydelige som du skal ha det til...

Eh, Model X i samme prisklasse? e-tron starter på 500k, Model X starter på 914k. Det er ganske langt fra samme prisklasse i min bok ;) e-tron er i samme prisklasse som Model Y, men den leveres ikke i Norge ennå. Derfor er det mest naturlig å sammenligne med Model 3, som også ligger i noenlunde samme prisklasse (starter på 445k). 

Model X er også en full størrelse større enn e-tron. Den er mer i klasse med Q7, fullverdig 7-seter. e-tron er mer på størrelse med Model Y, dog noen centimetre lengre. 

Hengervektsmessig er også e-tron nærmere Model Y. e-tron 1800kg, Model Y 1600kg og Model X 2250kg.

Tyskland er bare i startgropa, likevel selges det flere elbiler der enn i Norge nå. Sverige kommer nok også til å passere oss i løpet av et par år. For 5 år siden så alle til Norge, om 5 år kommer ingen til å bry seg ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...