Gå til innhold

Har du hjemmekontor i forbindelse med koronautbruddet? Del dine erfaringer her


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-404071

I forbindelse med utbruddet av koronavirus - har mange fått påbud eller sterke anbefalinger om bruk av hjemmekontor.

Har dere fått en anbefaling av arbeidsgiver om hjemmekontor, eller du blant de som ikke har anledning? I så fall, hvorfor det? Hva jobber du med?

Til dere som har fått hjemmekontor - Hvordan løser dere det? Hva jobber dere med? Hvordan kommuniserer dere? Hvilke verktøy bruker dere? Har du noen tips eller råd å dele med andre? Har du familie og barn hjemme samtidig?

Del dine erfaringer her!

 

Endret av Slettet-404071
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Har du hjemmekontor i forbindelse med koronautbruddet? Del dine erfaringer her
Videoannonse
Annonse

Jeg er utvikler og jobber hjemmekontor fra og med i dag på anbefaling fra både arbeidsgiver og kunde. Det betyr ikke fryktelig mye for min arbeidsflyt i praksis, jeg jobber på laptop med eksterne skjermer så arbeidsstasjonen min er omtrent lik hjemme som på jobb. Jeg kobler meg til et VPN for å få kontakt med de interne systemer og tjenester jeg trenger og vi bruker Slack og videokonferanse for å kommunisere, avholde møter og den slags.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Begynt å jobbe hjemme fra og med i dag selv, på anbefaling av sjefen. Jobber for en distributør med bl.a ordrebehandling, RMA, salg og alt mulig annet - så ikke noe jeg ikke får gjort hjemmefra så lenge jeg har en PC, mobil og internett. Føler det har blitt veldig mye stillere jobbmessig de siste dagene derimot. 

Edit: Forøvrig ganske behagelig å ha hjemmekontor. Kan stå opp 40min senere å ta ting i mitt eget tempo.

Endret av Tobeass
Lenke til kommentar

Jobber med IT hjemme til vanlig, så hjemmekarantene utgjør liten forskjell på arbeidssituasjonen. 

Benytt en form for chat, verktøy for videokonferanse (skru på kamera!) og delt kalender. Vis kalenderdisiplin, ikke prat i munnen på hverandre.  Ta notater i et delt dokument. Mye er generell møtekotyme, men uvaner blir lett forsterket remote. 

Ha avtalte backupløsninger for kommunikasjon slik at man kan samles dersom en løsning man avhenger av faller ned. 

Har man et team som mottar interne henvendelser kan man organisere en rotasjon som håndterer innkommende spm på chat. Naturligvis i tillegg til ticket system eller lignende. Det man forsøker å motvirke er at alle sitter og skriver svar på de samme spørsmålene samtidig. 

Styr samtaler mot grupperom på chat, ikke sitt i unødvendig mange 1v1 samtaler. 

Ha gode løsninger for overføring av passord, kundeinfo og lignende. Avtal hva som gjelder for hva slags informasjon. Bruk gpg.

edit: la til bransje og kommentar om informasjonssikkerhet. 

Endret av process
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Begynner mer langvarig hjemmekontor fra og med i morgen, da skolene stenger. Noen må holde kids under kontroll. 

Jobber i offentlig spesialisthelsetjeneste, med IT. Endringen er i praksis ingen endring, de jeg jobber med i det daglige jobber uansett ikke på samme sted, så jeg benytter Skype4Business det meste av arbeidsdagen når det er møtevirksomhet. Men hjemme blir det en bærbar istedet for to store skjermer på kontoret. Så det er åpenbart at effektiviteten reduseres noe når jeg blir hjemme i kanskje et par uker nå.

I tillegg til Skype benyttes Sharepoint i stor grad, som prosjektområde for alt av filer, tidsplaner osv.

Lenke til kommentar

Teamet mitt bruker en "kaffetråd" i slack hvor førstemann på plass om morgenen starter en tråd med kun en kaffe-emoji. Etter hvert som folk logger på svarer de på tråden med te/kaffe/melk etc. Da vet jeg som teamleder hvem som er tilgjengelig. Tilsvarende er det greit å si adjø på slutten av dagen og markere fridager og ærend i kalender.  Igjen, lite banebrytende, men man tvinges til å være litt mer eksplisitt i kommunikasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dag X med hjemmekontor.

I dag var en slapp dag der jeg hadde ingen som overvåket meg. så effektivt jobbet jeg kanskje 1time, resten var youtube, musikk og litt snapchat. Godt når ingen overvåker meg! Da kan jeg se på instagram i fred.

 

Nei all jokes aside. For min del, er det umulig å ha hjemmekontor. Men mine "sjefer"(ikke ledere), har hjemmekontor og benyttet alle mulige sjanser til å være hjemme/ha fri. Kan 100% garantere at det er instagram på høy skala og lite effektivt arbeid.

Vi som er igjen er de som må passer på smittefare, møte kunder, fullføre jobber og tjene penger. (og ja, jeg føler det er forbanna idiotisk at NOEN får en annen tilværelse, mens vi resterende må jobbe mer enn normalt etc)!

Norges ledere burde tatt løpet ut og "shutdown" der de kan, istedenfor å ta en halvveis løsning. Flere av de som ble satt i karantene i dag(utenlandsreise), har i vært med flere TUSEN mennesker. Hva med disse? Personlig har jeg vært rundt 10-20 mennesker som har vært i utlandet de siste 14 dagene. Og jeg igjen har vært i kontakt/i nærhet av flere hundre mennesker...

Tulle tiltak.

Lenke til kommentar

Har fått anbefaling om å ta hjemmekontor om det er mulig, men på grunn av tilgang på fysisk utstyr så får jeg dispensasjon til å være en av de få igjen på kontorene. Hvorvidt jeg tar hjemmekontor vil jeg vurdere fortløpende.

Min erfaring med hjemmekontor er at jeg først og fremst må ha "hjemmekontorjobber", som betyr jobber som ikke innebærer utstyr jeg ikke kan ta med meg. Dette går dessverre fort tomt, men jeg kan redde meg inn en dag der jeg ikke har mulighet til å kjøre til kontoret.

Største fienden mot en produktiv dag hjemme er sofaen, TVen og kjøleskapet. Men når det er sagt så må du ikke stå med stoppeklokke og telle minutter du har fokus på jobben. Sett deg selv i arbeidsmodus og pausemodus, og prøv å hold den samme balansen som du ellers ville hatt på kontoret. Henter du kaffe så henter du kaffe, må du på do så må du på do, men fører du timer så er din lojalitet hos laptopen som skimter i sidesynet ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mykje som er mindre effektivt med heimekontor, særleg mangelen på utstyr som fleire skjermar, skikkelig kontorstol, og kanskje ikkje alle systema er tilgjengelege for tilkopling heimaifrå.

Eit generelt tips for dei som har få arbeidsoppgåver som passar til heimekontor er å sjå på meir generelle ting.

For mange vil nok det å rydde i eposten kunne være eit alternativ for å få opp effektiviteten seinare. Aller helst bør innboksa berre innehalde ulest epost, alle andre epostar bør flyttast til sine representative undermapper eller slettast (dokumentasjonen på dei epostane du har svart på ligg uansett i utgåande epostar med opprinneleg melding og ditt svar). Det ligg mykje guidar på nett om smart bruk av outlook der du kanskje kan lese deg opp på funksjonalitetar som du kanskje ikkje brukar i dag, som til dømes oppgåve-funksjonen eller automatiske flyttereglar.

Dette vil ikkje sysselsette deg i 14 dagar, men mange har kanskje nok jobb i egen epost til å kunne jobbe ut dagen. 

Lenke til kommentar

Jobber som utvikler å ble pålagt hjemmekontor fra tirsdag kveld fra ledelsen, da jeg jobber innen forsyning til dagligvare. På torsdag fikk vi beskjed om at dette antagelig blir langvarig og de som ønsker kan reise inn på kontoret for å hente skjermer, mus/tastatur/adaptere og slikt.

Hvordan produktiviteten min er vs det å jobbe på kontor er jeg ikke sikker på, ikke alle som er like kjappe til å svare på Teams/epost om man trenger noe. Har også eget "kontor" hjemme så sitter ikke i stua, hvor TV, sofa og slikt kan friste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er fotograf og frilanser, og jobber mye opp mot filmbransjen. De siste ukene har jeg vært mye ute på opptak, men nå er absolutt all jobb i uoverskuelig fremtid enten avlyst eller utsatt på ubestemt tid. Dette kommer til å få store konsekvenser for meg økonomisk, og jeg har allerede tapt minst 1/4 av all inntekt i 2020. 

Kjører nå hjemmekontor og har "heldigvis" en del jobb å gjøre som har samlet seg opp, med etterarbeid og litt administrasjon. Det tar meg 10 minutter å ta bussen til kontoret, eller 20-25 minutter å gå som jeg selvfølgelig heller velger å gjøre nå. Planlegger å gå dit når jeg trenger kraftigere maskin å jobbe på. Det er veldig få personer på kontoret, spesielt nå, så det er heldigvis svært lite risiko for smitte ved å reise dit. Planlegger også å ta med utstyret hjem ila helga eller tidlig neste uke.

Er vant med hjemmekontor fra noen år tilbake, og å jobbe på forskjellige steder fordi jeg reiser mye i jobb så dette går fint!

Lenke til kommentar

Har hjemmekontor i overskuelig framtid. Jobber med utvikling på PC så det er helt greit mtp type oppgave. 

Eneste kjipe er at jeg ikke har i nærheten av bra nok stol og bord - kun er kjøkkenbord og en hard trestol. Er faktisk et hinder når det har gått noen timer. Har noen tips? Bør jeg bestille en stol fra en nettbutikk, eller kanskje drasse med meg den fra kontoret hjem via t banen?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 13.3.2020 den 11.52):

Jeg er fotograf og frilanser, og jobber mye opp mot filmbransjen. De siste ukene har jeg vært mye ute på opptak, men nå er absolutt all jobb i uoverskuelig fremtid enten avlyst eller utsatt på ubestemt tid. Dette kommer til å få store konsekvenser for meg økonomisk, og jeg har allerede tapt minst 1/4 av all inntekt i 2020. 

Kjører nå hjemmekontor og har "heldigvis" en del jobb å gjøre som har samlet seg opp, med etterarbeid og litt administrasjon. Det tar meg 10 minutter å ta bussen til kontoret, eller 20-25 minutter å gå som jeg selvfølgelig heller velger å gjøre nå. Planlegger å gå dit når jeg trenger kraftigere maskin å jobbe på. Det er veldig få personer på kontoret, spesielt nå, så det er heldigvis svært lite risiko for smitte ved å reise dit. Planlegger også å ta med utstyret hjem ila helga eller tidlig neste uke.

Er vant med hjemmekontor fra noen år tilbake, og å jobbe på forskjellige steder fordi jeg reiser mye i jobb så dette går fint!

Samme jobb og situasjon her. Tida vil bli brukt til å lære nye felt osv, i tillegg til det du nevner. Går dog på VGS, så er ikke avhengig av inntekten men kjipt og se hvordan spesielt alt av flerkameraproduksjoner ryker for meg. Blir å se nye muligheter og hvordan jeg kan komme sterkere ut av det, samt finne flere inntektskilder å støtte meg på. Lykke til!

Lenke til kommentar

Hatt hjemmekontor i 2 dager nå. Blir nesten sprø.

For meg så er det veldig viktig å ha ett skille mellom jobb og fritid. I selskapet jeg jobber i så er alt lagt opp til at man kan være veldig nyttig remote sånn at det er lett å være tilgjengelig hele tiden. 

Ved å da ha ett veldig tydelig skille mellom når jeg er på jobb og ikke så er det lettere å koble fra. Ellers blir det fort til at man jobber for mye.


Så nå kobler jeg fysisk av jobb-laptopen når arbeidsdagen er over og legger den vekk.

Det hjelper litt men ikke like bra som å sette seg på trikken hjem.

Lenke til kommentar

Jobber normalt på sykehus med å håndtere lokale IT saker, hjelpe, veilede og fikse osv.
Blir hjemmekontor 14 dager fra mandag da jeg kom hjem fra ferie fredag kveld.

Jobben min innebærer mye fysisk tilstedeværelse på sykehuset, så det er ikke ideelt, men en del får jeg likevel gjort. VPN, mail, skype, telefon. Blir sikkert behagelig, men jeg liker egentlig å røre meg litt mer i løpet av en arbeidsdag.

Lenke til kommentar

Dag 2 med ordentlig hjemmekontor for meg, og samboeren min jobber også med skole her. Vi har en middels stor leilighet og det er selvfølgelig sånn at vi er tett på hverandre over lang tid nå fremover. Noen tips:

- Ha rutiner. Stå opp til "vanlig" tid, og sett av et visst antall timer hver dag til jobb
- I løpet av disse timene er du "på jobb", ikke hjemme
- Er dere flere med hjemmekontor, rigg dere opp i forskjellige rom hvis det er mulig
- Tar du telefoner, gå ut på balkong/terrasse hvis mulig. Ikke bare for støy, men variasjon i miljø
- Tar du telefoner med kollegaer, gjør det heller til en videosamtale. En viss sosial verdi i det

Det viktigste er rutiner. Rutiner er bra for psyken, karantene eller ei!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...