Gå til innhold

Introduserer ny elektrisk dobbeltdekkerbuss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Jeg lurer på hvilket marked denne skal treffe. Til bybuss er den alt for stor og upraktisk for raske stopp. Til langdistanse har den nok for dårlig rekkevidde/ladehastighet til at den er brukbar. 

Lenke til kommentar
failern skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvilket marked denne skal treffe. Til bybuss er den alt for stor og upraktisk for raske stopp. Til langdistanse har den nok for dårlig rekkevidde/ladehastighet til at den er brukbar. 

Det er kanskje en grunn til at det er på det amerikanske markedet den introduseres. De fleste byene der borte har romsligere veinett enn her i Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke buss-sjåfør så jeg skjønner ikke helt hva du mener her? De har vel neppe tenkt på denne som bybuss, sikkert mer som "pendler-buss" der passasjerene feks skal inn til sentrum og det blir mest påstigning underveis, tror du ikke det? Her hjemme ville den sikkert kunne gått i noen ekspressruter med en bedre batteripakke, batterikjemi eller lading.

Uansett så er det jo flott at kineserne pusher el-busser og setter litt press på andre produsenter. El-buss markedet er jo enormt i Kina så der har de jo fått rett lang erfaring så det er nok litt å lære av kineserne på el-busser. Så må vi bare tilpasse det til vårt behov og våre ruter mtp lading, kapasitet etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere seter og lengre rekkevidde enn tidligere modeller. Dette går riktige veien! :)

Den kunne passet fint som sightseeing-buss her i Tromsø. F.eks dra med seg nordlysturister på fjellheisen, polaria, sledekjøring med rein, nordlyskikking, lavvo og tilbake til hotellet/cruiseskipet igjen. Slike busser kjører bare et par  runder om dagen og kan også kombineres med kjøring av skoleklasser til det svømming (nå som svømmeundervisninga ikke foregår rundt i bydelene lengre og nesten alle skoler er avhengig av transport)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rekkevidde og ladehastighet funker supert for regionale rushtidsbusser. Som eksempel fra Drøbak hvor jeg bor er det snaut 40 km inn til Oslo. Det går mye tettere med busser fra ca 06 til 09 og så fra ca 15 til 19 enn resten av døgnet. En del busser kjører da 3-4 runder, opp til ca 320 km før de står noen timer for bli satt inn igjen i ettermiddagsrushet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Egil Hjelmeland skrev (15 timer siden):

Det er kanskje en grunn til at det er på det amerikanske markedet den introduseres. De fleste byene der borte har romsligere veinett enn her i Europa.

Greit nok med lengden, men den passer da aldeles ikke som bybuss. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ikke si det til Britene da... ? De har kjørt dobbeldekkere som bybuss i mange tiår...

New-pics-1.jpg?w=600

Heiter det ikke Tesla så er det mange som spontant får et psykisk ubehag, og må komme seg ut av situasjonen med å glemme, undra fakta eller lyge.

 

Som en liten trøst, grillen på bussen ligner jo litt på et Tesla emblem i midtre øverste kant.

Og China har vel gode 400 000 el-busser i drift, som om dei betjener 250 personer hvær vil representere 100 000 000 Tesla matpakkekjørere.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
bshagen skrev (7 timer siden):

Hva har dette med Tesla å gjøre? Greide du bare ikke å la være? ?

Det har alltid med Tesla å gjøre; Dei er målestokken, har forandret markedet selv om produksjonen dei har nu bare utgjør 1%.

Musken presser på ved å levere nyheter (revkjører) på løpende bånd, å komme 2 år etterpå (2´dre plass) teller ikke nyhetsmessig.

 

Er i startgropen med forskjellige prosjekt, men det er jo vansklig å få kontakt med LEGO, Honda, Siemens og store aktører. Det tekniske og bruksverdi er ikke problemet, det er «MOT (Meta Organisasjons Teori) til å si Ja» som mangler både teoretisk og i praksis. (Copyright på utsagn i følge åndsverkslov)

Hvorfor er ikke Honda sitt agregat implementert i Bobiler og Båter, hvorfor er oppholdsrom så bort i natta feil disponert osv. Åra går, telefon har vi men ikke rett organisering. Bosch, bare dra til heelveete......

 

Bare spør, hva ville eg kjøpt av «vanlig» bil om eg hadde 500 000,- (inkl 150 000,- til en kompis som «kan» elektronikk, og gir 10 års garanti) å bruke på en bil :

https://www.youtube.com/watch?v=6gcWw5uLn4s

ToppGear:

https://www.youtube.com/watch?v=PKxtPYDcCdM

 

Så denne:

Vesentlig forskjel på TALLER (en media greie), gud bevares.... Og dårleg utført loka-a-like elektronikk rep (utgitt som orginal, men er det ikke), en skamm !!! For UK, China og US og resten av bil Værden :

https://www.youtube.com/watch?v=QP07Jq5b88M

Legg merke til det er https. Tja har brukt 1/2 time på å få linkene rett kopiert......, hoooh. Media is a Fake, og blir ikke betre med AI som det i praksis har vore i 30 år. Nippels...., Yehaa, men dette nei; sensurer, sensurer US er da for pokker ikke blitt dummere av Trump. 

Who do best..... https://www.youtube.com/watch?v=UDfAdHBtK_Q

 

Veik er TU (Vg media) sin boge......

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...