Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sentral-Amerika

Quote

Patrick Greenfield

In Panama, authorities have announced 32 new covid-19 cases and another fatality, bringing the Central American country’s today to 345 cases overall and six deaths.

From Tuesday, a nationwide curfew will be lengthened by four hours to 5pm until 5am to suppress the spread of the virus. The previous curfew measures started at 9pm.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/23/coronavirus-live-updates-uk-us-italy-germany-europe-outbreak-cases-meetings-bans-update-latest-news

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (1 minutt siden):

sitter å kikker på noen tall

2.371 personer er bekreftet smittet

men NAV betaler ut sykepenger til 23.800 personer for corona

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/2GAnQr/om-lag-38000-nye-soeknader-om-dagpenger-i-helgen

virker som det ikke er spesielt strengt å få sykepenger, så den biten kan vel ingen klage på

Barnehager er stengte og foreldre må være hjemme. Mange som får sykemelding som en følge av det. Dette har blitt informert om lenge M. Det ble avgjort at folk som måtte hjem for å passe unger kunne få omsorgspenger. Det ble lettere å gjøre det over sykemelding. Ingenting med utnyttelse av systemt. Men godt lagt merke til. Vi trenger våkne folk.

Lenke til kommentar

USA:
I landets corona-episenter New York forbereder de seg på tusener av ekstra pasienter, og konverterer flere arenaer og konvensjonssentre til midlertidige sykehus. I Javits Center i NYC settes nå opp 1000 sengeplasser, med mulighet til å øke til 2000.

To minutter fra nyhetsdekningen mandag kveld:

 

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg vil dele denne videoen. Youtuberen Jayoe Nation og hans familie flyktet til USA i slutten av januar og flyktet nå tilbake igjen. På ankomst i Ningo ble de satt i karantene på et hotell i 14 dager.

Det er ganske interessant å se alle tiltakene Kina har gjort for å hindre import av smittetilfeller.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Zeph skrev (1 time siden):

Det byrjar verkeleg å dra seg til i USA. Spent på kva reaksjonen blir. Trump vil sjølvsagt redde økonomien oppi det heile, men dette kan bli stygt.

Trump kom i går med den mest fornuftige corona-uttalelse av en statsleder: - Vi skal ikke la kuren ramme hardere enn problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Som jeg skrev for noen dager siden, 70 prosent av OL-medaljene hentet hjem til Norge de siste 30 år, er vunnet av utøvere med astma. Nå skjelver idrettsmiljøet, skriver Dagbladet:

Olympisk mester Cameron van der Burgh (31) er svært hardt rammet av coronaviruset. Han er topptrent, men har astma. Det setter en støkk i toppidrettsmiljøet i spesielt langrenns- og svømmesporten.

Rammer bare gamle og syke, ja ... Uten å nevne at helt ordinære tilstander som astma og høyt blodtrykk er i disse høyrisikogruppene.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Elgen-Hansi said:

I samme studie tok de for seg dødsrate ifht alder;

0% <29 år

0.3% 30-39 år

0.4% 40-49 år

1% 50-59 år

3.5% 60-69 år

12.5% 70-79 år

19.7% 80-89 år

22.7% 90+ år

Total 7.2%

For de yngre gruppene stemmer dette veldig bra med data fra Kina, mens med de eldre ble dødsraten høyere i Italia enn i Kina.

Tusen takk for at du poster dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

I "Satanic Rites" så vil jo Dracula mer eller mindre begå selvmord.......Ras al Ghul ville vel også fått et kick av corona , akkurat det han vil skal skje bare i mye mye større skala

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
0laf skrev (17 timer siden):

Er ikke det allerede opplest og vedtatt av WHO og Imperial College at det er utopi, og en strategi som ikke virker, målet må være å bekjempe pandemien NÅ, ikke "flate ut kurven" eller "mitigation" som det kalles ?

Jeg ser ikke hvordan det skulle være mulig. Uansett tiltak så vil ikke viruset forsvinne helt.

Lenke til kommentar

https://www.expats.cz/

Interessant å se hvordan de gjør det i Tsjekkia. Har halvparten så mange smittede som Norge, en fjerdedel om man ser mot folketall, og har fortsatt innført strengere og tidligere tiltak enn Norge.

- Grensene ble stengt noen dager før det ble gjort i Norge. De som bor langs grensen og pendler til jobb i naboland, blir nå bedt om å finne seg midlertidig bosted i landet de jobber, når de kommer tilbake er det 14 dagers karantene. Inntil videre må de ha dokumenter som viser hvorfor de må over grensen

- De fleste butikker er stengt, mens dagligvare, apotek o.l. er åpent. Dagligvarebutikker er kun åpent for eldre mennesker mellom kl. 08-10

- Man har kun lov til å dra ut om man skal på jobb, butikk, apotek e.l., eller nødvendige familiebesøk. Kan også gå tur i naturen, som vel også inkluderer parker i byene

- påbudt med munnbind. Var først kun på kollektivtransport, men ble i forrige uke utvidet til å gjelde alle steder utenfor hjemmet, dvs også ute på tur, på butikk, kontor osv. Mangel av munnbind, men mye informasjon om hvordan man lager eget munnbind, og hvordan det desinfiseres og skal brukes på korrekt måte. Er også tillat å bruke skjerf, buff o.l. så lenge det er mangel på munnbind

Blir spennende å se hvordan det slår ut med tidlige og kraftige tiltak. Det er også en kultur med lite klemming og nærkontakt, i motsetning til f.eks. Italia. Enn så lenge er det én død 95 åring, men første smitte kom senere enn i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Spartapus skrev (6 minutter siden):

Jeg ser ikke hvordan det skulle være mulig. Uansett tiltak så vil ikke viruset forsvinne helt.

Det er enklere å stoppe viruset enn å kontrollere utbredelsen ... Enklere og billigere, både økonomisk og menneskelig.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Spartapus said:

Jeg ser ikke hvordan det skulle være mulig. Uansett tiltak så vil ikke viruset forsvinne helt.

Jeg mener det er mulig å stoppe viruset, men hvis det ikke er mulig, så får man la det spre seg og beskytte de eldre og svake. Helsesystemet er ikke dimensjonert til å ta imot verken 200,000 pasienter eller 20,000 pasienter på engang.

Det jeg mistenker vil komme til å skje er at lockdown i Europa vil føre til ønsket effekt og Norge vil også gjennomføre en slags lockdown. Men det kommer også føre til skyhøy arbeidsledighet og jeg tror derfor at land som Spania og Italia vil åpne opp før sommersesongen starter. Norge kommer til å følge etter og en del nordmenn vil utnytte de lave prisene.

Alle tall vi får har en forsinkelseeffekt på ca 20 dager og det tar derfor lang tid før vi ser effekten av tiltak. Det samme vil gjelde når de myker opp, det vil ta ca 20 dager før vi begynner å se en økning og når tallene begynner å øke så tror jeg mange land vil underrapportere sånn at folk ikke slutter å reise på ferie. Illusjonen om at situasjonen er under kontroll vil kollapse når vi nærmer oss august og økonomien vil stenge ned igjen.

Lenke til kommentar
Miri skrev (13 minutter siden):

Det er enklere å stoppe viruset enn å kontrollere utbredelsen ... Enklere og billigere, både økonomisk og menneskelig.

Hvordan skal en klare å stoppe viruset på en måte som faktisk er gjennomførbar, og samtidig holde landet fritt for smitte om ikke alle land gjør samme tiltak på samme tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og ikke alle land er på samme sted i sin "bell curve", som gir forskjeller fra land til land i hvor de er i prosessen.
Jeg har ikke hørt noe annet enn at det er "flatten the curve" som fortsatt gjelder, for å få en lavest mulig topp av samtidige innlagte, i et forsøk på å unngå å sprenge kapasiteten i helseapparatet så langt det lar seg gjøre.
Husker ikke hvor jeg leste det, men det var snakk om å "control the unavoidable, to avoid the uncontrollable".

Lenke til kommentar
Quote

- Mens resten av landet stiller opp i solidarisk dugnad, bedriver kriminelle ungdomsgjenger en kynisk utnyttelse av krisesituasjonen. Dette kan ikke fortsette, sier FrPs justispolitiske talsmann Per-Willy Amundsen.

- Kriminelle skal ikke få herje fritt i hovedstaden. Vi må slå hardt ned på de som utnytter en krise til å begå opportunistisk kriminalitet, sier toppkandidat i Oslo FrP, Aina Stenersen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/frp-vil-sla-knallhardt-ned-pa-kriminalitet-i-korona-krisen/3423940107.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oisann..  https://www.nettavisen.no/nyheter/italiensk-by-med-flere-interessante-funn-om-koronaviruset/3423942624.html

Den mest overraskende oppdagelsen fra Italia var at 70 prosent av de koronasmittede innbyggerne i Vo, følte seg helt friske. De var det legene kaller «asymptomatisk».

De var smittet med koronaviruset, men hadde ingen tegn på snue eller hosting, skriver avisen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, xRun said:

Og ikke alle land er på samme sted i sin "bell curve", som gir forskjeller fra land til land i hvor de er i prosessen.
Jeg har ikke hørt noe annet enn at det er "flatten the curve" som fortsatt gjelder, for å få en lavest mulig topp av samtidige innlagte, i et forsøk på å unngå å sprenge kapasiteten i helseapparatet så langt det lar seg gjøre.
Husker ikke hvor jeg leste det, men det var snakk om å "control the unavoidable, to avoid the uncontrollable".

Deres handlinger stemmer ikke overens med deres uttaelser. Man kan ikke ha en lockdown i et år, selv Norges tiltak er fullstendig ugjennomførbart i mer enn et par måneder.

Så hva er planen? Svaret er, de har ingen realistisk plan. Erna Solberg innrømmer selv at hun ikke forsto konsekvensene før 2 dager før de stengte skolene. Når hun våknet opp fra dvalen, så fikk hun panikk og stengte ned Norge. Nå lever hun sikkert i troen at tiltakene er nok og vil få panikk igjen om det fortsetter å øke.

Den offesielle planen er fortsatt hva FHI presenterte, men vi vet også at FHI ikke anbefalte tiltakene som Erna gjennomførte. Ergo, de følger ikke flat-ut planen, de reagerer på hendelsene som skjer i Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...