Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, a_aa said:

Ut over det; velkommen hjem, og bli her en stund ;) 

Jo takk.  Jeg hadde jo heller ikke orket å overhodet dra hvis ikke det var fordi jeg har et par gamle foreldre, den ene ganske syk (men ikke dødssyk), som ikke har sett meg på et år.  Men det teller jo ingenting i dagens hjerterå samfunn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Hørte nettopp en lengre reportasje på NRK radio om demonstrasjonen, så at det er «stille» i norsk media er helt feil.

Står også her: https://www.nrk.no/urix/restaurantlyst-slar-vaksineskepsis-i-frankrike_-setter-ny-rekord-1.15577142

Og her: 
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/demonstrasjoner-over-hele-frankrike.lx1Z1VVPu

Eller for eksempel her (via NTB):
https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/2021/07/14/Tusenvis-demonstrerte-mot-nye-koronarestriksjoner-i-Frankrike-24273864.ece

Ellers er en demonstrasjon med bare 19.000 oppmøtte veldig få i fransk målestokk da, norske medier dekker jo ikke alt som skjer rundt om kring i detalj, og demonstrasjoner ifbm korona ser man til stadighet i hele Europa så det er ikke alltid like nyhetsverdig.

Var f.eks 25.000 som demonstrerte etter en rettsavgjørelse om en jødisk kvinne tidligere i vår, og det var en liten demonstrasjon sammenlignet med de voldsomt store de har hatt i Paris de siste årene.

Bare så rart jeg aldri stumbler over de nyhetene her, ikke bare denne gangen heller tror du har hjulpet meg finne fram noe tidligere også..Fikk lett med meg at det skulle kanskje innføres og satt igang en vaksineboom.

Takk uansett for linker er nok som du sier ganske få i Fransk målestokk.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 minutter siden):

Jo takk.  Jeg hadde jo heller ikke orket å overhodet dra hvis ikke det var fordi jeg har et par gamle foreldre, den ene ganske syk (men ikke dødssyk), som ikke har sett meg på et år.  Men det teller jo ingenting i dagens hjerterå samfunn. 

Skjønner godt hva du mener, og har sympati :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Det er ikke flott. Det legges inn nå over 500 nyinnlagte hver dag nå. Det er ikke bærekraftig for sykehusene over tid. Siste data fra 12.juli ble over 700 innlagt. Og tallet vil fortsette å øke så lenge smittetallene fortsetter å øke. Helseministeren har antydet at UK kan nå 100 000 daglige smittetilfeller i løpet av sommaren, og med full gjenåpning så er det ikke så usannsynlig med dagens smittesituasjon. Da kan du minst doble antall nyinnlagte på sykehus hver dag, helsevesenet kommer til å få seg en alvorlig knekk, atter en gang.

Hvorfor synker det bare i Norge da ? Burde ikke det øke når man har 100-200 smittet daglig her ? Eller vi bare super mennesker her i Norge ?

xRun skrev (48 minutter siden):

 

Spain's top court has ruled that last year's strict coronavirus lockdown was unconstitutional. The ruling leaves the door open for people who were fined for breaking the rules to reclaim the money they paid.

Helt idiot nekte folk gå ut på kvelden spesielt et sted der varmen kan være veldig intens på dagtid.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 minutter siden):

Jo takk.  Jeg hadde jo heller ikke orket å overhodet dra hvis ikke det var fordi jeg har et par gamle foreldre, den ene ganske syk (men ikke dødssyk), som ikke har sett meg på et år.  Men det teller jo ingenting i dagens hjerterå samfunn. 

Du hadde vel uansett ikke tenkt å besøke dine foreldre mens du er syk? Med covid19?

Så da kan/kunne du vel vente med reisen til du ble frisk?

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Spain's top court has ruled that last year's strict coronavirus lockdown was unconstitutional. The ruling leaves the door open for people who were fined for breaking the rules to reclaim the money they paid.

I know. Hørte noe på nyhetene i går om at de hadde søkt godkjenning fra retten på forhånd denne gangen.
Det antydes også her:

Sitat

A night-time curfew was also approved on Monday in the neighbouring region of Valencia, while Navarre, which also borders Catalonia, presented the same request to its Superior Court of Justice earlier this week.

https://www.euronews.com/2021/07/16/spain-curfew-restored-in-catalonia-as-covid-19-cases-soar

Og spesifiseres litt nærmere her:

Sitat

Spanish court approves Barcelona curfew as COVID-19 surges

- - -

The region's top court on Friday signed off on the measure, which will affect a total of 161 municipalities, including popular beach resorts like Sitges, Salou and Lloret de Mar. Catalonia, the epicenter of Spain's jump in infections, has already ordered all public gatherings to finish by 12:30 a.m. and restricted gatherings to no more than 10 people.

https://www.dailysabah.com/world/europe/spanish-court-approves-barcelona-curfew-as-covid-19-surges

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, toreae said:

Du hadde vel uansett ikke tenkt å besøke dine foreldre mens du er syk? Med covid19?

Så da kan/kunne du vel vente med reisen til du ble frisk?

Neida, jeg er jo ikke syk nå - eller det vil vise seg når jeg tar en test før avreise - men nei, hele problematikken kommer av hvis jeg i de dagene jeg er i Danmark blir smittet (eller eventuelt på fergeturen fra Larvik) og konsekvensene det vil få for å komme tilbake til Norge hvor jeg har bodd og jobbet de siste ~25 år.. 

Hadde selvsagt ikke dratt dit hvis jeg faktisk var syk selvom de begge er vaksinerte for lenge siden.  

Oppdatert 2 timer senere:   Vurderer nå å kutte ut fergen helt og kjøre gjennom Sverige begge veier.  Da slipper jeg å bli eksponert for folk på båten med den risiko det medfører.  Tidsmessig er der ingen stor forskjell utover eventuel kø ved grenseovergangene, men så vidt jeg har lest er der ingen rare restriksjoner på grensen NO => SE og pga statsborgerskapet slipper jeg også gjennom SE => DK grensen uten videre.  Ingen testkrav eller annet tull, og da jeg kjører dieselbil kan jeg kjøre hele turen uten å måtte tanke.  Så får jeg vurdere om jeg skal droppe test før retur og bare godta at det kan bety 20K i bot eller ta med et par PC-skjermer osv.. i det usannsynlige tilfelle jeg ville teste positivt dagen før retur. 

Ufattelig mye regler og unntak for regler det er å sette seg inn i.  Om vi hadde vært like bra på vaksinering som i .dk hadde jeg vært ferdigvaksinert allerede og det hadde gjort alt så mye enklere. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 timer siden):

Men Storbritannia har ikke noen full gjenåpning fra mandag. Det er en populitisk bløff fra Boris Johnsons  side. 

Det kan kanskje tolkes som bløff om en ønsker det, men planen var nok å åpne allerede 21. juni. Etter at daglige smittetall begynte å stige stadig raskere allerede før 21. juni ble det først utsatt til 19. juli, og så kom det sterke formaninger fra flere kanter, både forskere, helseetater, WHO etc. om at det ville være svært uklokt av Boris å åpne 19. juli. Etterhvert som bekymringen over den raskt økende spredningen de siste ukene har meldt seg, har det kommet endringer ift. hva som ble sagt i utgangspunktet vedr. tiltak nasjonalt og lokalt. Så det var neppe en "populistisk bløff" i utgangspunktet, men å vedkjenne seg feilvurderinger eller større endringer iht. planen sitter langt inne.
Det er rett og slett en dynamisk og usikker situasjon. Mange er nok "ferdig" med viruset, men viruset er tydeligvis ikke ferdig med oss. Om en innbiller seg at det er over har en kanskje rosabrillene på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Første tilfelle påvist inne i utøverleiren i Tokyo.

First case of COVID-19 found in Tokyo Olympic Village
https://www.japantimes.co.jp/news/2021/07/17/national/first-olympic-village-coronavirus-case/

Sitat

Tokyo Olympics organizers said Saturday a person has tested positive for COVID-19 at the athletes' village, the first case at a site where most competitors will be staying, raising new doubts over promises of a "safe and secure" games.

The organizers confirmed that a visitor from abroad who is involved in organizing the games had tested positive during a routine test on Friday. The person's nationality was not revealed due to privacy concerns.

The person has been removed from the Village where thousands of athletes and officials will reside during the games, Masa Takaya, spokesman for the Tokyo organizing committee, told a news conference.

"Right now this person is confined to a hotel," Takaya said.


Lekene starter fredag 23. juli.
Smittetallene i Japan er økende. Antall omkomne er lavt, men har steget litt daglig siden tirsdag.

Japan.png.10822d896b3d56c1bfcd03a2a870c579.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):


Det er rett og slett en dynamisk og usikker situasjon. Mange er nok "ferdig" med viruset, men viruset er tydeligvis ikke ferdig med oss. Om en innbiller seg at det er over har en kanskje rosabrillene på.

Nå er nok de aller fleste klar over og erkjenner at coronaviruset har kommet for å bli for alltid og så lenge man presser store deler av befolkningen til å ta PCR-tester så fort man har symptomer på noe eller har i vært i nærkontakt med noen vil man se en økning av tilfeller hver eneste gang man åpner etter en lockdown. Men dette er også hva Boris Johnson har sagt og som er et 100% faktum: man kan ikke fortsette med en slik politikk i det uendelige; før eller siden må man lære seg å leve med viruset. Og den tiden er nå. Nå som vaksinen er her og alle i risikogruppene er fillvaksinerte - nå. Og det er tross alt langt flere som vaksineres daglig enn det er tilfeller som havner på intensiven - atskillig flere(antalle positive PCR-tester her er fullsetendig irrelevant i denne sammenligningen IMO). Så da stiller mange seg spørsmålet "om vi ikke kan åpne opp nå, NÅR kan vi da gjøre det"? Til høsten, når influensaen gjør comeback og som varslet, mange stygge virus som har ligget i "dvale" og som vil blusse opp igjen fordi lockdown ødelegger immunforsvarene våre, og da det vil være langt større press på intensivasvdelingene enn de små krusningene vi ser nå? Man kan alltid finne unnskyldninger for å forlenge nedstenginger om man går inn for det. Men sannehten og virkeligheten er likevel dette: økonomien og samfunnnet tåler det ikke! Økonomien vil før eller siden kollapse når man fortsetter slik og da kollapser også det helsevesenet man stengte ned for å beskytte i utgangspunktet. Ingen penger til å betale leger og helsepersonell og kjøpe inn medisinsk utstyr - u-land. Og da stopper hele lockdown-systemet av seg selv. Som et tog som har løpt løpsk til det møter fjellveggen.

Mangen politikere og andre sier at man kan ikke fortsette som nå og må leve med dette, også i Norge. Men å ta skrittet ut og gjøre det som må gjøres - det sitter langt inne. Veldig langt. Frykten har også satt seg i en såpass stor del av befolkningen, spesielt i England hvor media har vært helt ekstreme i skremsler.

Man må lære seg å leve med viruset, ikke stenge seg ute fra verden. Det er ikke "rosabriller" å påstå dette. Det kan like fullt påståes at man har "rosa briller" på om man tror det bare er å stenge ned et samfunn og så vil et virus forsvinne.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Det er ingen, ihvertfall absolutt ingen jeg har sett som påstår at coronaviruset er borte.

Du argumenterer mot noe jeg ikke sier. Det blir ikke borte, slik heller ikke H1N1 fra 1918-pandemien ble borte. Pandemien gikk likevel over, slik denne kommer til å gå over, men jeg er langt fra like sikker på at det er riktig ennå som du og flere andre ser ut til å være. 
Men innlegget handlet om Boris og din påstand om at åpningen på mandag var en populistisk bløff, og det er lite som tyder på det om en har fulgt med utviklingen og den gradvise endringen i retorikken rundt åpningen etterhvert som situasjonen og presset har utviklet seg de siste ukene. Det er økende bekymring som har gitt utslaget her, ikke en bløff som er avslørt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 minutter siden):

Du argumenterer mot noe jeg ikke sier. 

Nei jeg siktet mer til påstanden om at noen kanskje har rosa briller på om de tenker at de er ferdige med viruset. Det er nok noen som tenker slik kanskje men jeg tror det er få egentlig. Poenget mitt var vel likevel at uansett hva noen tenker om dette er faktumet at samfunnet og økonomien ikke takler stort lenger denne måten å drive smittevern på. Apropos spanskesyken - det var en god del lockdowns under den første bølgen men lite eller ingenting av slikt da det dabbet av i 1920. Regner med at det var fordi det var færre som døde fordi det muterte til en godartet variant.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Poenget mitt var vel likevel at uansett hva noen tenker om dette er faktumet at samfunnet og økonomien ikke takler stort lenger denne måten å drive smittevern på.

Ser den. Likevel er det en realitet at et virus ikke tar hensyn til økonomi eller sykehuskapasitet. Det blir det vi mennesker som må gjøre. Åpnes det for mye for raskt, så er det fortsatt millioner i de fleste land som ennå ikke har fått første vaksinedose og er helt ubeskyttet mot stadig mer aggressive varianter enn så lenge. Det blir en balansegang med flere hensyn og baller i luften samtidig. Folk vil være uenig, noen vil være sinte, noen redde. Virus bryr seg ikke og sengeplasser m/personell kan ikke trylles frem, så det blir opp til hvert land å finne en balanse på veien ut av dette.

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 11.7.2021 den 14.03):

Virkelig? Kan du dokumentere den påstanden? Selvsagt var ferie for Oslofolket en unevnt men viktig årsak til at det ble som det ble.

Skjevfordelingen ble ikke offisielt begrunnet med rettferdighet, men det er klart det var en bitterhet på Østlandet for nedstengninger som andre deler av landet slapp. En slags hevn-motiv har helt sikkert vært medvirkende til å koke sammen "smittevernfaglige" grunner for å sikre ferien. Hadde det handlet om genuin rettferdighet så hadde selvsagt områder som har 1 måned sommer og 5 dager over 20°C i året blitt prioritert til sydenturer fremfor de som har 4 måneder sommer og 50 dager over 20°C i året. Så genuin rettferdighet kan du utelukke som forklaring.

Det handlet om et storting, FHI, Helsedirektorat og Legeforening som alle har sine hovedseter i Oslo, skulle sikre seg selv og sin omgangskrets sydenferie. De måtte bare finne på noe "faglig" som kunne de fleste naive nordmenn rundt i landet kunne bite på.

Jeg kjenner friske Oslo-folk i gruppa 45-54 (ikke helsearbeider) som fikk sin andre dose i slutten av april. Jeg er i samme gruppe og fikk min første dose i juli.

Skjevfordelingen ble startet og har hele tiden fortsatt pågått mens smittetrykket var lavt i de prioriterte områdene. Det har dermed ingenting med smittevern å gjøre heller. Eneste fellesnevner og logiske forklaring er at toppledelsen i FHI, Helsedirektoratet, Legeforeninga og ikke minst politisk ledelse i all hovedsak bor i Oslo.

NB. Jeg snakker ikke bare på egne vegne. Norge er faktisk større enn Oslo og Tromsø..

Oslo har også skjevfordeling mellom sine bydeler. Oslo var på ingen måte ferdig med gruppen 45-54 i april, eller er det nå, jeg som er i gruppen som er eldre fikk min første dose i mai. Forfordelte bydeler er ikke der man finner mange rikspolitikere.

Vet heller ikke om de du viser til, som ser friske ut, har andre grunner til å få vaksinen tidlig, eller fått den på annen måte. Jansen har bare en dose, så full-vaksinert etter første dose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Et så grundig statistisk materiale med en korrelasjonskoeffisient på 0,4287 (og stigende) er et sterkt bevis på at vaksinering er politisert i USA. Plottet kan nok brukes til å beregne konsekvenser opp mot et hypotetisk alternativ. Så kan man begynne å spekulere i fordeling av skyld.. Det vil nok forbli et betent tema i et tosifret antall år. Over 600 000 amerikanere har mistet livet til covid19 og det er nok mye sorg og bitterhet som ulmer. Som om ikke USA hadde nok bitre interne konflikter fra før av.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (11 timer siden):

Neida, jeg er jo ikke syk nå - eller det vil vise seg når jeg tar en test før avreise - men nei, hele problematikken kommer av hvis jeg i de dagene jeg er i Danmark blir smittet (eller eventuelt på fergeturen fra Larvik) og konsekvensene det vil få for å komme tilbake til Norge hvor jeg har bodd og jobbet de siste ~25 år.. 

Hadde selvsagt ikke dratt dit hvis jeg faktisk var syk selvom de begge er vaksinerte for lenge siden.  

Oppdatert 2 timer senere:   Vurderer nå å kutte ut fergen helt og kjøre gjennom Sverige begge veier.  Da slipper jeg å bli eksponert for folk på båten med den risiko det medfører.  Tidsmessig er der ingen stor forskjell utover eventuel kø ved grenseovergangene, men så vidt jeg har lest er der ingen rare restriksjoner på grensen NO => SE og pga statsborgerskapet slipper jeg også gjennom SE => DK grensen uten videre.  Ingen testkrav eller annet tull, og da jeg kjører dieselbil kan jeg kjøre hele turen uten å måtte tanke.  Så får jeg vurdere om jeg skal droppe test før retur og bare godta at det kan bety 20K i bot eller ta med et par PC-skjermer osv.. i det usannsynlige tilfelle jeg ville teste positivt dagen før retur. 

Ufattelig mye regler og unntak for regler det er å sette seg inn i.  Om vi hadde vært like bra på vaksinering som i .dk hadde jeg vært ferdigvaksinert allerede og det hadde gjort alt så mye enklere. 

Så det du begynte med, med å ikke få innreise til Norge osv. er nå helt kokt vekk. Du får komme til Norge, eventuelt må vente noen dager ved karantene eller isolasjon i påvente av testresultat eller av at du blir frisk. Hvor dette eventuelt skjer, avhenger av hvor du eventuelt tester positivt.

Men du "forlanger" fortsatt å få reise rundt (med egen bil?) selv om du har testet positivt. Da synes jeg du selv er en del av "For et forferdelig samfunn det har blitt." Selvfølgelig bør du kunne reise rett hjem til hjemmeisolasjon, men ikke mer, om det er det mest hensiktsmessige.

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, tigerdyr said:

Jo takk.  Jeg hadde jo heller ikke orket å overhodet dra hvis ikke det var fordi jeg har et par gamle foreldre, den ene ganske syk (men ikke dødssyk), som ikke har sett meg på et år.  Men det teller jo ingenting i dagens hjerterå samfunn. 

Skulle også ønske man tilrettela bedre for slike tilfeller. Men har du testet positivt så kan ditt besøk også ta livet av dine foreldre og andre rundt dem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...