Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Theo343 said:

Skulle også ønske man tilrettela bedre for slike tilfeller. Men har du testet positivt så kan ditt besøk også ta livet av dine foreldre og andre rundt dem.

Jeg har jo heller ikke på noe tidspunkt spurt om annet enn å få lov å kjøre direkte hjem i egen bil etter en eventuel positiv test (selv om det så betyr å måtte krydse en grense er det fortsatt den meste direkte veien hjem uten noen form for kontakt med andre).  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (På 16.7.2021 den 11.10):

Er der nogen som fatter noe av reglerne med at man _både_ må fremvise negativ test på grensen _og_ teste seg på grensen?

Skulle egentlig vært en tur til Danmark for å besøke familien i neste uke, men ser ut som det blir umulig nå som flere regioner blir "orange" og dermed vil det kreve negativ test før ankomst ved grenser på returreisen selv for oss som bor i Norge.  Jeg kan jo ikke risikere ikke å kunne komme hjem igjen, så i praksis blir det da umulig å reise. 

Det er for meg ufattelig at man kan nekte ens borgere å komme hjem. 

 

tigerdyr skrev (10 minutter siden):

Jeg har da heller aldri på noe tidspunkt spurt om mer enn det. 

Her var det du begynte. Din første påstand var at du ikke fikk komme hjem. Men det gjør du jo.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, toreae said:

Her var det du begynte. Din første påstand var at du ikke fikk komme hjem. Men det gjør du jo.

Ja, men det var der ingen som kunne svare på med henvisning til offensiel informasjon.  Ingen informasjon om dette på hverken politiet, UDI eller FHI's sider.  Kun på regjering.no fant jeg etterhvert informasjon om dette.  Alle andre steder stod der at man kunne bli bortvist uten å nevne noe unntak. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Helseministeren i Storbritannia har testet positivt, men han forteller at han har fått to doser vaksine og har milde symptomer (virker ikke syk i det hele tatt spør du meg, men men..). 

Fint for han at han er fullvaksinert. Det er en del i Storbritannia som ikke er like heldige. På mandag braker det løs. 

 

 

Lenke til kommentar
17 hours ago, tigerdyr said:

Reglerne varierer mye fra land til land i al fall ang. karanteneregler.  Uansett hadde jeg heller betalt en bot og komme hjem i sikkerhet fremfor flere uker i et helvete på et fremmed sted. 

Men kanskje det tryggeste er å slett ikke teste seg og så se hvilke konsekvenser det vil få på grensen; da har jeg i det mindste ikke testet positivt...  

For et forferdelig samfunn det har blitt.  

Det føreste, ikke reis ut av norge,

Nr2. Ja. ikke reise ut av norge: Du må ta en test om du prøver å komme hjem?

Nr3. Om så er hjelper det ikke din holding, du tror du kan gjøre som du vil. Samfunnet er meget bra i norge. Hehe.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, tigerdyr said:

Jo takk.  Jeg hadde jo heller ikke orket å overhodet dra hvis ikke det var fordi jeg har et par gamle foreldre, den ene ganske syk (men ikke dødssyk), som ikke har sett meg på et år.  Men det teller jo ingenting i dagens hjerterå samfunn. 

Som jeg sa før, du er ikke alene som ikke har sett familien uten for norge.

Og igjen er det samfunnet du kjefter på:roll:

For å være vemmelig; er c19 som er problemet + du som bare klager.:shrug:

Lenke til kommentar
20 hours ago, Simen1 said:

@tigerdyr Jeg vet ikke hva som skjer hvis du dukker opp med positiv test. Om du blir bedt om å snu til du kan fremvise negativ test eller blir ilagt isolasjon i Norge.

La oss si at du i teorien greide å slippe ombord på et fly som landet i Norge (sånn som utgangspunkt), uten å bli stoppet i landet du forlot. Da vil jeg tro at av smittevernshensyn så vil de ha store problemer med å sette deg på et returfly av hensyn til andre reisende. Så du vil nok bli ilagt krav om isolasjon og det som det vil føre med seg. Men tipper da at isolasjonen skjer i Norge.

Om du kommer på grensen gående, så vil det vel være enklere sånn rent praktisk sett å ikke slippe deg inn. Men grensevaktene vil jo uansett stå i risiko for å bli smittet av deg, om de ikke har ordentlig beskyttelse. Jeg vet ikke hva de da ville foretatt seg.

Om de slapp deg inn med isolasjonskrav, eller om de avviste deg og det er jo et åpent spørsmål om de da følte seg forpliktet å kontakte svensk politi eller hva som skjer.

Jeg tror likevel at du med vilje feiltolker reglene. Og/eller selvsagt ønsker å vite reglene tydelig så du vet hva du må forholde deg til. Er du norsk statsborger så burde du jo ha adgang til riket. Men, du slipper nok ikke unna spørsmålet om du er en fare for samfunnet og om det behøves isolering.

Endret av G
Lenke til kommentar
20 hours ago, Morromann said:

Men Storbritannia har ikke noen full gjenåpning fra mandag. Det er en populitisk bløff fra Boris Johnsons  side. TISK-systemet og obligatorisk testing og karantene blir opprettholdt, samtidig har han sagt at lokale myndigheter selv får bestemme smittevernstiltak - hvilket London bystyre også gjør. De(London) fortsetter munbbindpåbud og regler om avstand, så dette er ikke noen gjenåpning. De vil fortsette i lockdownvirkeligheten, med noen lettelser - slik det har vært frem og tilbake med siden mars 2020. Og de vil fortsette å vise frem skyhøye tall hver eneste dag av personer som tester positivt på PCR-tester. Fordi det testes alt for mange, mye mer enn det som er nødvendig, inkludert fullvaksinerte som på grunn av vaksinen ikke på  noen som helst måte er alvorlig syke. Grafene viser en svak oppgang av innlagte og få døde - men meget høye tall av antall såkalt smittede, altså positive PCR-tester. Det er nesten som om de av helsemyndighetene som argumenterer for mer lockdown egentlig, uten å si det rett ut argumenterer for at vaksinene egentlig ikke virker. Vaksinene ble tydeligvis ikke veien ut av lockdown slik man ble lovet. England går på ingen måte tilbake til tiden før mars 2020 på mandag, nedstenging og restriksjoner forsvinner ikke, kun lettet på. Slik man har sett før.

Nå er det jo WHO i fjor (år 2020) som har anbefalt utstrakt bruk av tester. Jeg har ikke hørt at WHO har gått tilbake på denne anbefalingen. Noen som har hørt noe sånn fra WHO?

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Kjetil Lura said:

For å være vemmelig; er c19 som er problemet + du som bare klager.:shrug:

Det er ikke Covid-19 som er problemet. Et virus alene skaper ikke diskriminerende og/eller uforståelige regler. Det er det myndighetene som gjør, og ingen andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, BigWhale said:

Det er ikke Covid-19 som er problemet. Et virus alene skaper ikke diskriminerende og/eller uforståelige regler. Det er det myndighetene som gjør, og ingen andre.

Javel? Seriøs. Kan du fortelle de som styrer dette landet om hva de bør/skal gjøre før du/dere er fornøyd.

Hadde vi hatt de reglene nå om c19 ikke var her:roll:

Men velkommen til forumet:woot:

Lenke til kommentar
10 hours ago, xRun said:

Det kan kanskje tolkes som bløff om en ønsker det, men planen var nok å åpne allerede 21. juni. Etter at daglige smittetall begynte å stige stadig raskere allerede før 21. juni ble det først utsatt til 19. juli, og så kom det sterke formaninger fra flere kanter, både forskere, helseetater, WHO etc. om at det ville være svært uklokt av Boris å åpne 19. juli. Etterhvert som bekymringen over den raskt økende spredningen de siste ukene har meldt seg, har det kommet endringer ift. hva som ble sagt i utgangspunktet vedr. tiltak nasjonalt og lokalt. Så det var neppe en "populistisk bløff" i utgangspunktet, men å vedkjenne seg feilvurderinger eller større endringer iht. planen sitter langt inne.
Det er rett og slett en dynamisk og usikker situasjon. Mange er nok "ferdig" med viruset, men viruset er tydeligvis ikke ferdig med oss. Om en innbiller seg at det er over har en kanskje rosabrillene på.

Da kan man kanskje endelig slå en spiker inn i kisten for at sommervarme og tørr luft er så smittehindrende som Trump-supporterne vil ha det til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Morromann said:

Nei jeg siktet mer til påstanden om at noen kanskje har rosa briller på om de tenker at de er ferdige med viruset. Det er nok noen som tenker slik kanskje men jeg tror det er få egentlig. Poenget mitt var vel likevel at uansett hva noen tenker om dette er faktumet at samfunnet og økonomien ikke takler stort lenger denne måten å drive smittevern på. Apropos spanskesyken - det var en god del lockdowns under den første bølgen men lite eller ingenting av slikt da det dabbet av i 1920. Regner med at det var fordi det var færre som døde fordi det muterte til en godartet variant.

Det er vel de historieforskerne tenker seg at skjedde. Det var influensavirus med Spansesyken. Mens dette er snakk om koronavirus denne gang. Selv om det samme kan tenkes å skje med koronaviruset så er det likevel veldig store molekylforskjeller i to så forskjellige virus.

Lenke til kommentar

Gresk partyøy forbyr musikk for å bekjempe smitteutbrudd
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/eP5k9l/gresk-partyoey-forbyr-musikk-for-aa-bekjempe-smitteutbrudd

Sitat

Greske myndigheter forbyr alle barer og restauranter på den populære ferieøya Mykonos å spille musikk fra og med lørdag, melder Reuters.

Forbudet innføres som følge av en bekymringsfull utvikling i smittetallene på øya. Det innføres også portforbud mellom klokken 01.00 og 06.00. De nye restriksjonene vil gjelde frem til 26. juli.

Sitat

Hellas er ikke alene om å ha tydd til musikkrestriksjoner for å få kontroll på smitteutbrudd. I den koreanske hovedstaden Seoul er det nå forbud mot «rask musikk» på treningssentre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Canadian nurses are leaving in droves, worn down by 16 merciless months on the front lines of COVID-19

Nurse Lynnsie Gough tried to hang on, but in the end, the workload and sorrow of COVID-19 were more than she could bear.

“It just kept getting worse and worse,” Ms. Gough, 35, said of her job as an intensive-care nurse at a hospital in Ontario’s Niagara area. “I was having anxiety attacks where I would feel or be physically ill. I felt like I was going off to war or prison every day going into work.”

The only way to preserve her well-being, Ms. Gough concluded, was to quit.

Last month, she joined the growing ranks of Canadian nurses who are retiring early, switching to part-time schedules, departing to work for private staffing agencies or leaving the profession after 16 merciless months on the front lines of the pandemic.

The nursing shortage, a long-standing problem exacerbated by COVID-19, is now forcing some hospitals to close beds temporarily, scale back emergency-department hours over the summer and delay the full reopening of operating rooms

https://www.theglobeandmail.com/canada/article-canadian-nurses-are-leaving-in-droves-worn-down-by-16-merciless-months/?utm_medium=Referrer:+Social+Network+/+Media&utm_campaign=Shared+Web+Article+Links

Dette er rett og slett resultatet av å tillate smitten å spre seg. Frislipp av det vi ser i flere land nå og som sakte, men sikkert fyller opp sykehusene igjen, er dråpen for mange som jobber tettest med korona. Og det får alvorlige konsekvenser. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (39 minutter siden):

https://www.theglobeandmail.com/canada/article-canadian-nurses-are-leaving-in-droves-worn-down-by-16-merciless-months/?utm_medium=Referrer:+Social+Network+/+Media&utm_campaign=Shared+Web+Article+Links

Dette er rett og slett resultatet av å tillate smitten å spre seg. Frislipp av det vi ser i flere land nå og som sakte, men sikkert fyller opp sykehusene igjen, er dråpen for mange som jobber tettest med korona. Og det får alvorlige konsekvenser. 

Men er dette en de kritiske og negative hodningene til å lette på restriskjoner en annen måte å si at vaksinene egentlig ikke har noen virkning av betydning? Folk ble fortalt at vaksiner var slutten på dette og nå blir vi fortalt noe annet, at avskaffelse av restrisksjoner er uakseptablet til tross for at store deler av befokjningen er fullvaksinerte og at alle i risikogruppene er det og likevel - det må fortsatt stenges ned. For hvor lenge? Alltid? Virker vaksinene slik vi ble lovet? Eller er de kun et tillegg til det enkelte helseeksperter kaller den nye normalen? Når er mener de som mener at det er ualkseptebalt med liberalisering at det er greit å returnere til tiden før mars 2020? Dagen da covid-19 er borte kommer aldri til å finne sted.

Detter er en diskusjon som må taes. Foreløbig, fordi det er sommerferie er det bare her på nettet det skjer, men når høsten kommer er dette nødt til å bli det viktigste debatt-temaet av alle og Debatten på NRK her hejemme i Noirge. som er et ganske bra debattprogram er nødt til å ta opp dette og spørsmålet om man fortsatt skal begrense menneskers frihet i et post-vaksinesamfunn.

Men dette er like fullkt en global debatt som må taes overalt. Dette er ikke bærekrafit på noen som helst måte og man må spørre seg om hva som må veies tyngst.
 

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (47 minutter siden):

Men er dette en de kritiske og negative hodningene til å lette på restriskjoner en annen måte å si at vaksinene egentlig ikke har noen virkning av betydning?

Selvfølgelig har vaksinene en virkning av avgjørende betydning. Det tar bare litt tid. Canada har kun fullvaksinert 48% av befolkningen hittil, så ved mye smitte vil naturlig en del av disse uvaksinerte og noen veldig få vaksinerte havne på sykehus. 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Men er dette en de kritiske og negative hodningene til å lette på restriskjoner en annen måte å si at vaksinene egentlig ikke har noen virkning av betydning? Folk ble fortalt at vaksiner var slutten på dette og nå blir vi fortalt noe annet, at avskaffelse av restrisksjoner er uakseptablet til tross for at store deler av befokjningen er fullvaksinerte og at alle i risikogruppene er det og likevel - det må fortsatt stenges ned. For hvor lenge? Alltid? Virker vaksinene slik vi ble lovet? Eller er de kun et tillegg til det enkelte helseeksperter kaller den nye normalen? Når er mener de som mener at det er ualkseptebalt med liberalisering at det er greit å returnere til tiden før mars 2020? Dagen da covid-19 er borte kommer aldri til å finne sted.

Detter er en diskusjon som må taes. Foreløbig, fordi det er sommerferie er det bare her på nettet det skjer, men når høsten kommer er dette nødt til å bli det viktigste debatt-temaet av alle og Debatten på NRK her hejemme i Noirge. som er et ganske bra debattprogram er nødt til å ta opp dette og spørsmålet om man fortsatt skal begrense menneskers frihet i et post-vaksinesamfunn.

Men dette er like fullkt en global debatt som må taes overalt. Dette er ikke bærekrafit på noen som helst måte og man må spørre seg om hva som må veies tyngst.
 

Du bør være oppmerksom på at vaksineintroduksjonen skjedde nokså sent i løpet av denne 16 måneders perioden verden over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...