Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Subara skrev (34 minutter siden):

Hm, har kirurgiske ikke munnbind tidligere vært anbefalt hvis man vil redusere muligheten til å bli smittet selv. Men ikke nå lenger? 

Det er mulig noen har uttalt det annerledes, men kirurgisk munnbind tetter ikke rundt kanten hos den som bærer det, og gir derfor liten beskyttelse til den som bærer dem. Her handler det i hovedsak om å dempe spredning på utpust, og det mener jeg det har vært siden starten. N95-type masker tetter rundt kanten når de er tilpasset, og beskytter både andre og brukeren relativt godt når all pustingen går gjennom masken, og ikke inn/ut rundt kantene.

  

Subara skrev (34 minutter siden):

Jeg gå opp å sy munnbindene selv da 3 lag tettvet stoff, eller 2 lag tettvevet stoff med filter som et 3. lag ikke var mulig å puste gjennom. Mens fabrikkene som lager tøymunnbindene for apotekene har sikkert spesialprodusert stoffene til dette formålet slik at de er veldig finmaskede og tynne samtidig.

Ja de bruker nok et mer egnet stoff, og kan gjerne velge litt mer fra øverste hylle enn folk som myser rundt i tekstilbutikker. :p
I kirurgiske munnbind brukes forøvrig såkalt "melt blown" syntetisk materiale, som er en slags plastlignende materiale produsert og behandlet med spesielle metoder for å få en svært finmasket porøs konsistens. Dette materialet brukes også i filterne man setter inn i tøymasker som er ment å brukes sammen med dette. Dette materialet var mangelvare en periode i fjor, men det kom seg utover sommeren.

"Melt blown"-materialer var (og er fortsatt) big business pga. pandemien.

Chinese mask entrepreneur reaps $1.9bn coronavirus bonanza
https://www.ft.com/content/2b70712c-6e3f-11ea-89df-41bea055720b

Sitat

Making melt-blown fabrics — the unique material used in surgical masks — has been like printing money for Yu Xiaoning since the outbreak of coronavirus in January.

-

 

Kalle Klo skrev (21 minutter siden):

Hvordan er det med halvmaske med utbyttbare gass/støv patroner? Vil gass-patronene enda bedre beskyttelse enn N95? Ikke for daglig bruk, men hvis man skulle noe sted som virker ekstra utsatt... 

Halvmaske med filter i sylindre/kassetter som skrus inn (noe tilsv. vernemasker) og som filtrerer iht. FFP2/3 eller N95/99 (forskjellige varianter) er trolig overlegent for beskyttelse på innpust, men de fleste slike masker gir null filtrering på utpust gjennom ventilen slike masker vanligvis har.
En halvmaske + kirurgisk munnbind utenpå vil håndtere begge deler, om en vil gå litt bananas. Det virker ikke som dette er fullt så bananas endel steder nedover i Europa.

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
alws_br00d skrev (1 minutt siden):

Når jeg ser folk med tøymunnbind, tenker jeg "når vasket du det sist?" og går utenom :) 

Det er altså her i Oslo, I mange land vil tøy være det eneste alternativet av økonomiske årsaker

Det er trolig stor variasjon der. Om du hadde sett meg med tøymunnbind, så hadde det vært første bruk siden sist det ble vasket. Da er det greit å ha flere, så går de i maskinen ukentlig.

Lenke til kommentar
1 minute ago, xRun said:

Det er trolig stor variasjon der. Om du hadde sett meg med tøymunnbind, så hadde det vært første bruk siden sist det ble vasket. Da er det greit å ha flere, så går de i maskinen ukentlig.

Ja, det er klart noen er flinke! Jeg ble også motsagt på Discord her sist uke, av en dame som hadde en egen tekanne til koking av familiens tøymunnbind.
Problemet er at vasking legger til en ekstra komplikasjon for alle, uansett. Og man kan ikke se hvem som er flink og ikke.
 
Hvis jeg skal si en positiv ting om tøyminnbund, er det at det lages/brukes stilige munnbind, som matcher resten av antrekk eller personlighet. De som går rundt med slike, bruker munnbind i stedet for å la være og kan da inspirere andre som tenker i samme baner til også å bruke munnbind mer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lars Noren, Sven Wollter och Adam Alsing är 3 svenska kulturpersonligheter som nog alla svenskar känner till som har dött av korona viruset. Finns säkert fler men de er de jag kom på nu.

Tvivlar på att noen av dem hade dött i år hvis de ikke varit för korona. 

Är föresten lite över 98 000 svenskar som dog 2020 enligt de senaste talen. 6000 fler än det högsta antalet de senaste 5 åren och flest antal sen spanska sjukan 1918. Just det siste er väl inte så viktigt med tanke på skillnaden i befolkning men lavare dödlighet har medfört att det normal dör färre nu än vad det har gjort sen början på 80 talet. 93 som en aftonbladet jämförde med för några uker sen som ett eksempel på att det inte alls var så farligt i år (genom att ignorera hur många som dog på den tiden) hade 1000 färre döda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok personlig at tøymunnbind, i hvert fall de som selges, er mist like bra som kirurgiske munnbind, som tross alt også bare er en tøybit som er åpen i alle mulige ender og kanter.

Jeg har en bunke tøymunnbind fra Tom Bihn som fungerer veldig fint (og vaskes ofte), de fremstår mye tettere og bedre enn kirurgiske, men dersom jeg skal i butikker eller andre steder jeg vet det vil være noe mennesker, så velger jeg FFP3 masker fra 3M i stedet, jeg er mest opptatt av å beskytte meg selv 😁

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hensikten er vel at spytt og slim etter hoste osv. ikke fyker i alle retninger, og således er alle typer munnbind effektive. 

Selv sverger jeg til kirugisk munnbind som bare kan kastes. Synes det å putte et brukt munnbind i lommen for deretter å dra det opp hjemme for å vaske det ikke er innafor mine egne regler for smittevern.

Lenke til kommentar

Jeg synes engangs munnbind tII er veldig praktisk, tar det på før jeg går i butikk, eller lege, tannlege.

Kaster det når jeg er ferdig med handling eller avtale.

Innendørs hjemmefra bruker jeg munnbind, utendørs som oftest bare god avstand.

Jeg har ca 3 munnbind i en ny lukket frysepose i jakkelomme. Spriter hendene før og etter bruk av munnbind.

Hver gang jeg fyller på nye munnbind bytter jeg frysepose... Spriter før.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (5 minutter siden):

Det er mulig noen har uttalt det annerledes, men kirurgisk munnbind tetter ikke rundt kanten hos den som bærer det, og gir derfor liten beskyttelse til den som bærer dem. Her handler det i hovedsak om å dempe spredning på utpust, og det mener jeg det har vært siden starten. N95-type masker tetter rundt kanten når de er tilpasset, og beskytter både andre og brukeren relativt godt når all pustingen går gjennom masken, og ikke inn/ut rundt kantene.

Jeg lager løkke på endene så de skal sitte tettere i kantene.

Jeg får det ikke til å stemme at en pakke kirurgisk munnbind kjøpt på Rema 1000 i sommer, heter Kirurgisk munnbind EN14683 Type IIR Non-sterile. Trodde kanskje de ville ha spart typen IIR til helsepersonell, men de er jo ikke sterile.

Sitat

 

https://legemiddelverket.no/medisinsk-utstyr/covid-19-og-medisinsk-utstyr/dette-trenger-du-a-vite-om-medisinske-munnbind

Medisinske munnbind inndeles i Type I, Type II eller Type IIR. Høyere typetall gir høyere filtrering og mer beskyttelse.

 

Kanskje hipp som happ hvilken type medisinsk munnbind man handler inn, når det likevel siver inn luft fra sidene.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (32 minutter siden):

Jeg har ca 3 munnbind i en ny lukket frysepose i jakkelomme. Spriter hendene før og etter bruk av munnbind.

Ja, som en annen nevnte er dette ikke noen en putter i lommen. Legger det i en zip-lock plastpose av størrelse egnet til dette og innkjøpt for dette formålet. Vasker eller spriter hender umiddelbart etter (spørs hvor jeg er).
Brukte tas ut av pose hjemme og legges til side på egnet sted før en samlet vask ukentlig. Vaske hender umiddelbart etter all håndtering av brukt bind, og passe på hygiene også før håndtering av ubrukt bind.

Det er gjerne noen som bare stapper dem i lomma etter bruk, det finnes nok de som kanskje ikke er interessert eller ikke forstår hensikten, eller evt. bare ikke gidder. De om det.

Lenke til kommentar
On 1/25/2021 at 1:36 AM, DaniNichi said:

Greit nok at han debunker noe i film klippet her, men han følger et narrativ som han føler er riktig og det kommer tydelig fram.

Jeg er enig med både han og noe i klippet.

Man kan alltids finne kilder som motbeviser noe man er uenig med, eks er d vitamin som jeg mener er essensielt for alle som bor i et land som Norge , men Tjomlid vil si det er totalt ubrukelig..

Klippet er tydelig lagd for å pushe et narrativ som grenser til konspirasjonsteorier og til tider går godt over i det så bra at noen kommer med motsvar, men det betyr ikke at Tjomlid har riktig på alt han gir motsvar på.

Flere som er interessert idenne filmen.

https://www.faktisk.no/artikler/Kwn/en-rekke-feil-i-viral-korona-film

 "En rekke"?  Burde stå "en shi*load"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi så noe tilsvarende med Belgia og Irland for kort tid siden. Voldsom økning i smittetilfeller, deretter ekstremt raskt fall som følge av ekstreme tiltak. Men det er et par nyanseforskjeller. Irland og Belgia hadde veldig høy andel positive tester i de periodene (topper over 25%) mens Portugal ligger en del lavere (under 20%). En annen viktig forskjell er at Portugal har hatt vesentlig høyere CFR dødsrate ved smittetoppen. Jeg vet ikke om kapasitetene i helsevesnenet har vært mer begrenset der enn i Irland og Belgia, men det kan være en mulig forklaring.

Datagrunnlag for analysen. NB. Legg merke til at CFR dødsrate er akkumulerte tall, ikke 7-dagers-snitt som de andre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det pågår tydeligvis en krangel mellom AstraZeneca og EU, etter at AstraZeneca har uttalt at de ikke kan levere i nærheten av så mange doser som først antatt.

De skulle opprinnelig møtes i dag, for å diskutere leveranseproblemene, men nå har AstraZeneca trukket seg fra møtet.
Astra-sjef Pascal Soriot hevdet i et intervju med en tysk avis i går at de ikke hadde forpliktet seg til noe som helst, og at avtalen ikke hadde noen tidsperspektiv, men at AstraZeneca skulle "levere etter evne".

I dag svarer EU med at de ønsker å offentliggjøre denne avtalen, men det krever i utgangspunktet at AstraZeneca samtykker.
Etter dette ønsker ikke AstraZeneca nå å stille i dagens møte med EU.
 

Lenke til kommentar

Nå melder NRK at AstraZeneca avkrefter at de har trukket seg fra møtet i EU, og at de vil stille opp
 

Sitat

Onsdag meldte Reuters, som siterte en EU-kilde, at vaksineprodusenten AstraZeneca hadde trukket seg fra dagens vaksinemøte med EU-kommisjonen.

Nå avviser selskapet dette overfor NRK.

- Stemmer ikke. Vi er med på møtet med EU-kommisjonen senere idag, vår Europa-sjef deltar der blant annet, sier direktør i Sverige Jacob Lund til NRK.

https://www.nrk.no/urix/astrazeneca_-derfor-far-dere-mindre-vaksiner-1.15346941

Lenke til kommentar
45 minutes ago, 0laf said:

Nå melder NRK at AstraZeneca avkrefter at de har trukket seg fra møtet i EU, og at de vil stille opp
 

https://www.nrk.no/urix/astrazeneca_-derfor-far-dere-mindre-vaksiner-1.15346941

Du skjønner vel at det bare er penger som er problemet. Alle disse forklaringene til hvorfor det går og ikke går, er bare tull.

https://www.tv2.no/nyheter/11919633/

Endret av Kroat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...