Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, scuderia said:

1. De fortsatte å fly folk INN og ut av landet fra wuhan som ingenting hadde skjedd. Men stengte ned innlandsflygninger. Hva er så vanskelig med å forstå dette? Når de endelig stengte utenlandstrafikken også så måtte man ha fly for å hente ut folk. Akkurat som de måtte ha gjort om de stengte, som de burde, tidligere.

2. USA satte begrensninger men hindret ikke egne borgere etc til å komme tilbake. Og ble kraftig kritisert.. 

3. Dette er en konspirasjonsteori fra din side. Kina matet WHO med tull og Norge stolte på dette. 

1. Falske nyheter
https://www.factcheck.org/2020/05/trumps-flawed-china-travel-conspiracy/

2. Det var mange flere unntak en bare sine egne borgere. Og du sa at de stengte flytrafikken ikke at de satte begrensinger.

3. Det sto svart på hvitt i dokumentet fra FHI. Jeg diskuterte det til og med her på forumet. Det var også en annen artikkel fra sent januar hvor en av lederene i FHI sa at de forventer at det vil spre seg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Camlon said:

1. Falske nyheter
https://www.factcheck.org/2020/05/trumps-flawed-china-travel-conspiracy/

2. Det var mange flere unntak en bare sine egne borgere. Og du sa at de stengte flytrafikken ikke at de satte begrensinger.

3. Det sto svart på hvitt i dokumentet fra FHI. Jeg diskuterte det til og med her på forumet. Det var også en annen artikkel fra sent januar hvor en av lederene i FHI sa at de forventer at det vil spre seg. 

1. https://economictimes.indiatimes.com/blogs/Whathappensif/how-china-locked-down-internally-for-covid-19-but-pushed-foreign-travel/

2. Og fikk massiv kritikk.. I ettertid burde alle land ha nektet reisende til og fra Kina uten karantene.

3. FHI baserte seg på informasjon fra WHO som fikk bare tull fra Kina. Ikke rart alt gikk feil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva om vi nå setter fokus fremover i tid. Kinesiske myndigheter er sikkert klar over hva de gjorde galt og hva implikasjoner det medfører for dem. Det som alle kan være enige om (eller ihvertfall tenke på) er at hver gang noen tar på seg verneutstyr eller munnbind så er det meste laget i Kina. Kontainerne fulle av gods VI TRENGER går frem og tilbake, og hadde det ikke gjordt det så hadde livene våre vært MYE VERRE. Det Camelon sier er at ja Kina gjorde feil, men jammen gjorde vi også feil. ALLE gjorde feil og vi bør heller tenke fremover hvordan vi skal unngå NESTE pandemi. Vi må tenke på hvordan COVID-19 viruset har avdekket hvor dårlig forberedt verdens økonomien var/er og hvor dårlig folk oppfører seg når økonomien tanker fullstendig. Dere MÅ forstå at verden blir ALDRI blir som den var. Vi MÅ forholde oss til en ny verdenssituasjon og adoptere oss til den ellers vil verden ikke bestå. Vi vil utslette oss selv. 'Bruk innsiden' var yndlingsutrykket til far min når jeg hadde gjort noe galt. Det gjelder i høyeste grad for oss alle.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Trosser advarsel - åpner opp

Italia letter på coronarestriksjonene i de fleste av landets regioner, til tross for at Verdens helseorganisasjon har advart og sagt det kan være for tidlig.

Det blir mer frihet til å reise i landet, og barer, restauranter og museer kan igjen ha åpent på dagtid. Seksten regioner regnes som gule og har dermed forholdsvis lav risiko. Fem regioner er fortsatt oransje.

Roma ligger i den gule regionen Lazio, noe som betyr at Colosseum og andre historiske landemerker i «den evige stad» igjen kan ta imot gjester. Museer kan riktignok bare være åpne på hverdager i gule regioner. I oransje områder er museene fortsatt stengt, og serveringssteder kan kun selge mat som tas med hjem.

Også Vatikanet løser opp litt og slipper igjen folk inn i sine museer og i Det sixtinske kapell. De har vært stengt i 88 dager, den lengste stengingen siden krigen.

Det nasjonale portforbudet mellom 22 og 5 om morgenen gjelder fortsatt, og det samme gjør krav om å holde avstand og bruke munnbind på offentlige steder.

Over 2,5 millioner har fått påvist smitte i Italia, 11.252 av dem søndag. Den dagen ble det registrert 237 coronarelaterte dødsfall. Totalen er oppe i rundt 88.500.

https://www.dagbladet.no/nyheter/trosser-advarsel---apner-opp/73355541

Italia kommer til å få seg en hard baksmell i mars. At det er mulig..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Hva om vi nå setter fokus fremover i tid. Kinesiske myndigheter er sikkert klar over hva de gjorde galt og hva implikasjoner det medfører for dem. Det som alle kan være enige om (eller ihvertfall tenke på) er at hver gang noen tar på seg verneutstyr eller munnbind så er det meste laget i Kina. Kontainerne fulle av gods VI TRENGER går frem og tilbake, og hadde det ikke gjordt det så hadde livene våre vært MYE VERRE. Det Camelon sier er at ja Kina gjorde feil, men jammen gjorde vi også feil. ALLE gjorde feil og vi bør heller tenke fremover hvordan vi skal unngå NESTE pandemi. Vi må tenke på hvordan COVID-19 viruset har avdekket hvor dårlig forberedt verdens økonomien var/er og hvor dårlig folk oppfører seg når økonomien tanker fullstendig. Dere MÅ forstå at verden blir ALDRI blir som den var. Vi MÅ forholde oss til en ny verdenssituasjon og adoptere oss til den ellers vil verden ikke bestå. Vi vil utslette oss selv. 'Bruk innsiden' var yndlingsutrykket til far min når jeg hadde gjort noe galt. Det gjelder i høyeste grad for oss alle.

Ja Kina sin cover up kommer nok for dagen. Jeg har mest tro på uhell i virus laboratoriumet i Wuhan som har ført til at smitten ble brakt ut av laben med en ansatt. Kina tok det veldig seriøst når de først fikk raua i gir. Dette tyder på at de forstod konsekvensene mye bedre enn evneveike styresmakter i vesten. Vi skal prise oss lykkelig over at Kina fikk kontroll og kan produsere de produktene vi sårt trenger for å bekjempe pandemien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, scuderia said:

1. https://economictimes.indiatimes.com/blogs/Whathappensif/how-china-locked-down-internally-for-covid-19-but-pushed-foreign-travel/

2. Og fikk massiv kritikk.. I ettertid burde alle land ha nektet reisende til og fra Kina uten karantene.

3. FHI baserte seg på informasjon fra WHO som fikk bare tull fra Kina. Ikke rart alt gikk feil. 

1. Lenken din er vesentlig mindre troverdig enn factcheck.org og du har tydligvis misforstått din egen lenke. De sier ingen steder at de lot fly dra ut av Wuhan, de sier at de lot fly dra ut av Kina. Les lenken og du vil se at det er falske nyheter
https://www.factcheck.org/2020/05/trumps-flawed-china-travel-conspiracy/

2. Ingen signifikante land stengte grensene mot Kina og de ønsket heller ikke at Kina skulle stenge grensene fordi de ønsket ikke at sine egne borgere skal sitte fast i Kina. Å bare stenge grensene var ikke en praktisk mulig løsning og det hadde ikke engang hjulpet.

3. Nei, i Kina så kom det ut i media at den egentlige dødsraten var estimert til å være 1%. Det trodde ikke vestlige land på, og det måtte derfor bli kaos i Italia før man reagerte. At viruset egentlig var like ufarlig som influensa kom fra andre steder som Hokkaido og Lancaster University

Quote

Several studies suggest that the real number of cases is much higher than official reports indicate. Hiroshi Nishiura, a professor at Japan's Hokkaido University, said Tuesday that more than 100,000 people likely have been infected with the virus, and raised the possibility that nearly half caught it from carriers showing no symptoms.

Nishiura predicted that the epidemic will peak around April and stressed the need for preparations for patients at risk of becoming severely ill, in case the outbreak turns into a pandemic.

A study in late January by U.K.-based Lancaster University went further, forecasting that roughly 200,000 people in Wuhan, China, alone -- the epicenter of the outbreak -- would be infected by Tuesday

https://asia.nikkei.com/Spotlight/Coronavirus/Thousands-more-will-be-infected-but-deaths-likely-low-experts

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (6 timer siden):

"ca 2 januar, Kina sier ... ca 10 januar, Kina stenger ned Wuhan".

Regner med dette er ett eksempel, da viruset heter covid-19, altså at viruset ble oppdaget i 2019

Kina rapportere viruset første gang i slutten av Desember, men de har funnet spor av viruset tilbake til November
Så Kina holdt det hemmelig i 2 måneder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

Regner med dette er ett eksempel, da viruset heter covid-19, altså at viruset ble oppdaget i 2019

Kina rapportere viruset første gang i slutten av Desember, men de har funnet spor av viruset tilbake til November
Så Kina holdt det hemmelig i 2 måneder

Og Italia har funnet spor av viruset fra desember. Betyr det at Italia holdt det hemmelig i 2 måneder?

Selvfølgelig ikke, man finner naturligvis mye mer når man vet hva man leter etter.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (26 minutter siden):

Regner med dette er ett eksempel, da viruset heter covid-19, altså at viruset ble oppdaget i 2019

Kina rapportere viruset første gang i slutten av Desember, men de har funnet spor av viruset tilbake til November
Så Kina holdt det hemmelig i 2 måneder

Hold ann kjetting. Ankeret først! Ingen visste hva de hadde å gjøre med på den tiden. Ingen visste det. Hvis de smittede var unge og friske bar sykdommen preg av en 'tung' infuensa. Det var først da eldre folk gikk i bakken uten å reise seg igjen alarmen gikk. Da hadde det raskt gått en måned. Så gjorde Kina feil og vi gjorde feil. ALLE gjorde feil. Spørsmålet er hva lærer vi av denne pandemien? Det vi lærer er at vitenskapsfolk ikke skal  munnbindes. De skal fritt få tale til sine kollegaer i andre land. Økonomien må kunne innføre unntakstilstand som man gjør i krig. Transaksjons kontroll gjennom bank systemet er fullt mulig i dag og vil sørge for at folk har det de trenger i unntakstiden. Se på USA! De har fått nasjonalforsamlingen sin stormet. Uro over hele Europa med Marie LePen stormende frem i Frankrike. Vi må se hvordan en flyhavarikommisjon virker. Den analyserer og kommer med anbefalinger som de ulike lands luftfartsmyndigheter utsteder. Det er DET vi må gjøre nå. Eller vil dere at barna deres skal leve opp i en krigsverden med geopolitiske og økonomiske konflikter kvalt i forurensing?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
2 hours ago, Oddvardm said:

Hva om vi nå setter fokus fremover i tid. Kinesiske myndigheter er sikkert klar over hva de gjorde galt og hva implikasjoner det medfører for dem. Det som alle kan være enige om (eller ihvertfall tenke på) er at hver gang noen tar på seg verneutstyr eller munnbind så er det meste laget i Kina. Kontainerne fulle av gods VI TRENGER går frem og tilbake, og hadde det ikke gjordt det så hadde livene våre vært MYE VERRE. Det Camelon sier er at ja Kina gjorde feil, men jammen gjorde vi også feil. ALLE gjorde feil og vi bør heller tenke fremover hvordan vi skal unngå NESTE pandemi. Vi må tenke på hvordan COVID-19 viruset har avdekket hvor dårlig forberedt verdens økonomien var/er og hvor dårlig folk oppfører seg når økonomien tanker fullstendig. Dere MÅ forstå at verden blir ALDRI blir som den var. Vi MÅ forholde oss til en ny verdenssituasjon og adoptere oss til den ellers vil verden ikke bestå. Vi vil utslette oss selv. 'Bruk innsiden' var yndlingsutrykket til far min når jeg hadde gjort noe galt. Det gjelder i høyeste grad for oss alle.

Enig. Jeg sier ikke bare at vi alle gjorde feil, men at man bør slutte å prøve å skylde på andre lands politikere og gi mer skyld på våre egne politikere.

Erna kan forsvare seg selv, og kritikk av henne vil føre til en mer saklig debatt om hva hun gjorde galt og riktig. Andre lands politikere kan ikke forsvare seg selv i Norge og falske nyheter kan spre seg. F.eks. i mars kom det en påstand om at millioner av kinesere har dødd av covid men det blir holdt skjult. I Kina er den påstandene fullstendig absurd siden de aller fleste kjenner ingen som har fått covid, men når de som blir kritisert ikke deltar i debatten så kan falsk informasjon lett spre seg.

Det er ikke uten grunn at de mest dysfuksjonelle landene i verden er også landene som konstant skylder på andre land for sine egne problemer. Vi bør unngå å bli som dem og ta ansvar for våre egne problemer. Hvis covid går ut av kontroll i Norge så er det Norges skyld og hvis covid går ut av kontroll i Kina så er det Kinas skyld.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (11 minutter siden):

Vi bør unngå å bli som dem og ta ansvar for våre egne problemer. Hvis covid går ut av kontroll i Norge så er det Norges skyld og hvis covid går ut av kontroll i Kina så er det Kinas skyld.

Joda. Det er ikke noe å argumentere imot, men at vitenskapsfolk fikk munnbind er skremmende. Det skal de ikke ha. I USA, Kina og Russland ble dataene holdt vekk fra offentligheten helt til det var forsent. Taiwan og Sør Korea er lysende eksempler på hvordan det skal gjøres. Ironisk at Taiwan ble ignorert pga en teknalitet. Hull i hodet og helt bak mål. Må ALDRI skje igjen!

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 timer siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/trosser-advarsel---apner-opp/73355541

Italia kommer til å få seg en hard baksmell i mars. At det er mulig..

Same procedure as last year? 

Uff.... 

Italia er jo et av de som blir rammet tidligst med overfylte sykehus. Lurer på hvordan helsepersonell har det. Nå har vel mange fått tid til å ta innover seg det som har skjedd. Lurer på hvor mange som sliter med traumer etter alle de har sett bli kvelt til døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Same procedure as last year? 

Uff.... 

Italia er jo et av de som blir rammet tidligst med overfylte sykehus. Lurer på hvordan helsepersonell har det. Nå har vel mange fått tid til å ta innover seg det som har skjedd. Lurer på hvor mange som sliter med traumer etter alle de har sett bli kvelt til døde.

Ja dessverre. Jeg hadde sluttet i jobben asap. Jeg ser at Frankrike også gjerne vil ha kaos igjen. Er virkelig politikere så dumme?

Sitat

Macron sier nei

Frankrikes president trosser forventningene og klare råd fra helsetopper: Han vil ikke ha en ny nedstenging for å bremse coronapandemien.

I en uke har den franske regjeringen tilsynelatende forberedt en ny nedstenging av samfunnet. Men på et regjeringsmøte fredag sa president Emmanuel Macron at han heller vil skjerpe eksisterende restriksjoner på reise og handel. Fredag ble det besluttet å stenge alle større kjøpesentre, mens innreise fra land utenfor EU ble forbudt fra søndag av.

Dermed velger Frankrike en annen strategi enn nabolandene Tyskland og Storbritannia for å hindre spredningen av det britiske mutantviruset.

Etter at den andre nedstengingen ble opphevet i desember, har franske myndigheter imidlertid opprettholdt et strengt portforbud om natten.

Konsekvenser uroer

Kilder sier til AFP at Macron er bekymret for konsekvensene av en tredje nedstenging for både økonomien og befolkningens mentale helse.

- Alt tyder på at vi kan få en ny bølge på grunn av denne virusvarianten, men kanskje vi kan unngå den takket være tiltakene vi innførte tidlig, og som den franske befolkningen respekterer, uttalte helseminister Olivier Véran søndag til avisa Journal du Dimanche.

Ifølge avisa skal Macron også frykte protester som dem Nederland har opplevd den siste tida.

Smitten stabil

Veran viser til at i motsetning til flere andre land har smittetallene knapt økt i Frankrike den siste uka. Også andre indikatorer, som mengden av virus i avløpsvann, virker betryggende.

Dødstallene i Frankrike er også langt lavere enn i både Storbritannia og Tyskland. Hver dag dør rundt 250 koronasmittede franskmenn.

Macron skal ha tatt beslutningen etter at nye beregninger viser at landet kan greie å stabilisere smittespredningen på rundt 24.000 nye tilfeller daglig uten å måtte stenge skoler og butikker og hindre reiser innenlands.

- Selv om veien er smal, må vi ta den, skal Macron ha sagt til sine ministre på møtet fredag, ifølge Journal du Dimanche.

Trosser råd

Men samtidig trosser han dermed rådene til både helseminister Veran og andre topper i fagmiljøet. Det betyr at han personlig bærer et større ansvar for en beslutning som kan vise seg å være feil.

I en meningsmåling søndag sier bare 36 prosent av franskmennene at de har tillit til regjeringens håndtering av coronapandemien.

Samtidig sier 60 prosent at de støtter en ny nedstenging, men at de ønsker at skoler og butikker skal holdes åpne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir virkelig interessant nå å følge med på hva som skjer med grafen på verdensbasis med antall smittetilfeller når flere folkerike land slipper opp for tidlig + britisk mutant. Grafen hadde endelig nå begynt å gå nedover, egentlig skikkelig for første gang siden starten. Trist

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 minutter siden):

Det blir virkelig interessant nå å følge med på hva som skjer med grafen på verdensbasis med antall smittetilfeller når flere folkerike land slipper opp for tidlig + britisk mutant. Grafen hadde endelig nå begynt å gå nedover, egentlig skikkelig for første gang siden starten. Trist

Ja vi vil få enda en ny topp, jeg tror 50% over den forrige. 10 millioner døde før juli. Vi mennesker er virkelig idioter når det gjelder å prioritere kortsiktig mot langsiktig gevinst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (9 minutter siden):

Ja vi vil få enda en ny topp, jeg tror 50% over den forrige. 10 millioner døde før juli. Vi mennesker er virkelig idioter når det gjelder å prioritere kortsiktig mot langsiktig gevinst.

Jeg vet ikke om jeg tørr å spå så dystre spådommer, men jeg tror ikke det er direkte usannsynlig at vi krysser 1 million smittede på en dag når den britiske varianten blir dominerende. Jeg har en følelse av at mars blir en dyster måned. Mulig jeg bare assosierer mars som en dårlig måned med fjoråret da alt for alvor startet i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (15 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg tørr å spå så dystre spådommer, men jeg tror ikke det er direkte usannsynlig at vi krysser 1 million smittede på en dag når den britiske varianten blir dominerende. Jeg har en følelse av at mars blir en dyster måned. Mulig jeg bare assosierer mars som en dårlig måned med fjoråret da alt for alvor startet i Norge.

Jeg er så heldig å ha bursdag den 13 Mars og det blir ikke noe feiring i år heller for å si det sånn. Heldigvis er det på en lørdag i år, ikke fredag som i fjor 😜

Lenke til kommentar
Windoge skrev (På 31.1.2021 den 23.49):

Hva er egentlig grunnen til at Troms og Finnmark knapt har smitte, mens i området rundt Oslo er alt løpsk?

Befolkningen bor spredt og det er kun snakk om 243k mennesker.

Det hjelper på at den lokale infrastrukturen er elendig. Smitten som er her kommer fra østlandet og direkte fra utlandet.

Endret av Nwader
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...