Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Fnugle said:

Jeg vet ikke om jeg tørr å spå så dystre spådommer, men jeg tror ikke det er direkte usannsynlig at vi krysser 1 million smittede på en dag når den britiske varianten blir dominerende. Jeg har en følelse av at mars blir en dyster måned. Mulig jeg bare assosierer mars som en dårlig måned med fjoråret da alt for alvor startet i Norge.

Det er godt mulig vi vil se en ny bølge i noen europeriske land, men globalt sett så tror jeg vi er over det verste. Noen land som USA og Brasil har oppnådd flokkimmunitet og andre land har kontroll.

Personlig tror jeg vi kommer til å få ca 3 millioner døde og nysmittete vil ligge rundt 500,000 til våren kommer. Da vil antall nysmittete falle drastisk og holde seg lavt til neste høst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (5 timer siden):

Det er godt mulig vi vil se en ny bølge i noen europeriske land, men globalt sett så tror jeg vi er over det verste. Noen land som USA og Brasil har oppnådd flokkimmunitet og andre land har kontroll.

Personlig tror jeg vi kommer til å få ca 3 millioner døde og nysmittete vil ligge rundt 500,000 til våren kommer. Da vil antall nysmittete falle drastisk og holde seg lavt til neste høst.

Ingenting tyder på noen flokkimmunitet i Brasil eller USA.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

OL-sjefen: Tokyo-lekene arrangeres uavhengig av virusutviklingen

De koronautsatte sommerlekene i Tokyo blir arrangert i sommer, «uansett hvordan coronaviruset utvikler seg», fastslår OL-presidenten Yoshiro Mori.

Dermed fjerner han enhver tvil om hvorvidt OL kan arrangeres midt i en pandemi.

– Vi vil definitivt kjøre på uansett hvordan koronaviruset utvikler seg. Vi må bevege oss forbi diskusjonen om hvorvidt vi skal arrangere eller ikke. Det handler om hvordan vi skal gjøre det. La oss snakke om en ny type OL denne gangen, sa Mori tirsdag på et møte mellom OL-arrangører og representanter for Japans regjeringsparti.

Tvilsomt om det går bra selv uten internasjonale publikummere vil det bli en superspreder event.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

Noen land som USA og Brasil har oppnådd flokkimmunitet

Hva baserer du det på? I Brasil sliter f.eks. byen Manaus hardt for andre gang nå, de ble hardt rammet i fjor og nå sliter de igjen. I USA leste jeg senest i går at noen frykter en massiv bølge av "Englandsvirus" i løpet av våren, men det er jo litt spekulasjoner og da. Man kan jo ikke vite. 

Manaus: https://www.nrk.no/urix/manaus-gar-tom-for-sykesenger-og-oksygen-1.15349797

USA: https://www.dagbladet.no/nyheter/orkanen-kommer/73354384

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, :utakt said:

Hva baserer du det på? I Brasil sliter f.eks. byen Manaus hardt for andre gang nå, de ble hardt rammet i fjor og nå sliter de igjen. I USA leste jeg senest i går at noen frykter en massiv bølge av "Englandsvirus" i løpet av våren, men det er jo litt spekulasjoner og da. Man kan jo ikke vite. 

Manaus: https://www.nrk.no/urix/manaus-gar-tom-for-sykesenger-og-oksygen-1.15349797

USA: https://www.dagbladet.no/nyheter/orkanen-kommer/73354384

Brasil hadde flokkimmunitet, men så kom det en mutasjon som gjorde flokkimmuniteten verdiløs. Brasil er nå på vei til å få flokkimmunitet igjen og vi trenger en ny mutasjon for å kunne få en ny bølge. 

Legg merke til at jeg sa "til neste høst". Jeg forventer derfor nye mutasjoner, men ikke nå. Det kan definitivt skje tidligere, men basert på erfaring fra forrige sommer så tror jeg det vil ikke skje før neste høst.

 

49 minutes ago, Pc Lynet said:

Ingenting tyder på noen flokkimmunitet i Brasil eller USA.

7 stater i USA har over 10% av befolkningen som registrert smittete og nesten alle har over 5%. Til sammenligning så har Norge 1%. De har definitivt ikke oppdaget alle, så en stor andel av befolkningen har blitt smittet.

Og 9.3% har blitt vaksinert.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Quote

 

Osaka accidentally mails out funeral service ads to people infected with coronavirus

Imagine you’re a person living in Osaka who’s tested positive for coronavirus. After talking the situation over with a doctor, you’re told that you’ll need to self-quarantine at home, and that you’ll be receiving a packet in the mail with more detailed instructions in a few days.

So you head home, and before long your information packet arrives…in an envelope with a large ad for funeral services on its backside ...

 

https://japantoday.com/category/national/osaka-accidentally-mails-out-funeral-service-ads-to-people-infected-with-coronavirus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Brasil hadde flokkimmunitet, men så kom det en mutasjon som gjorde flokkimmuniteten verdiløs. Brasil er nå på vei til å få flokkimmunitet igjen og vi trenger en ny mutasjon for å kunne få en ny bølge. 


Flokkimmunitet krever normalt minst 70% immune i befolkningen for de fleste smittsomme sykdommer.
For svært smittsomme ting, som meslinger, og også kanskje mer smittsomme varianter av SARS-CoV-2 er tallet helt opp i over 90%.

Brasil har så langt under hele pandemien rett over 9 millioner bekreftede tilfeller, av en befolkning på 209 millioner, det er rundt 4% av befolkningen.

Nå er sikkert mørketallene store i Brasil, men at de er over 70-80% er særdeles lite sannsynlig, slik at Brasil har aldri vært i nærheten av noe flokkimmunitet, intet land har det så langt, og det ser ikke ut til at det kommer til å skje heller.

Det vil ta mange mange år før man kommer opp i 70-80% av en befolkning som har gjennomgått smitte, innen den tid har immunitet trolig forsvunnet hos mange av de, slik at flokkimmunitet ved smitte er utopi, det funker rett og slett ikke i praksis.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, 0laf said:


Flokkimmunitet krever normalt minst 70% immune i befolkningen for de fleste smittsomme sykdommer.
For svært smittsomme ting, som meslinger, og også kanskje mer smittsomme varianter av SARS-CoV-2 er tallet helt opp i over 90%.

Brasil har så langt under hele pandemien rett over 9 millioner bekreftede tilfeller, av en befolkning på 209 millioner, det er rundt 4% av befolkningen.

Nå er sikkert mørketallene store i Brasil, men at de er over 70-80% er særdeles lite sannsynlig, slik at Brasil har aldri vært i nærheten av noe flokkimmunitet, intet land har det så langt, og det ser ikke ut til at det kommer til å skje heller.

Det vil ta mange mange år før man kommer opp i 70-80% av en befolkning som har gjennomgått smitte, innen den tid har immunitet trolig forsvunnet hos mange av de, slik at flokkimmunitet ved smitte er utopi, det funker rett og slett ikke i praksis.

Serologiske studier gjort i Manaus viste mer enn 70% infiserte for mer enn 6mnd siden. Eksperter fra området sier at det reinfeksjoner som driver bølgen der nå 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (34 minutter siden):

Serologiske studier gjort i Manaus viste mer enn 70% infiserte for mer enn 6mnd siden....


Dette var vel de høyst omstridte ekstrapoleringene fra blodbanker i byen, som ble publisert i en studie for en tid tilbake?

Det er nok likevel mange som var smittet i nettopp Manaus, å det er godt mulig det er reinfeksjoner som er problemet nå, har ikke satt meg særlig inn i det, bemerket kun at Brasil som land ikke er i nærheten av noen flokkimmunitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Det vil ta mange mange år før man kommer opp i 70-80% av en befolkning som har gjennomgått smitte, innen den tid har immunitet trolig forsvunnet hos mange av de, slik at flokkimmunitet ved smitte er utopi, det funker rett og slett ikke i praksis.

Hvor kom egentlig denne ideen om «naturlig flokkimunitet» fra? Har jo ikke fungert på kopper, meslinger, vanlig influenza, polio, vannkopper eller andre virus som har tuslet rundt i befolkningen i hundrevis av år før vi fikk effektive vaksiner. Hva skulle være anderledes denne gangen? Noe dr Tengele fikk se i en drøm?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (53 minutter siden):

Fra artikkelen:

Sitat

Sky News omtaler tirsdag den såkalte Kent-mutasjonen av coronaviruset, som antas å ha utviklet en «superkraft» i å omgå immunforsvaret.

Funnet kommer fram i en tilstandsrapport fra britiske helsemyndigheter.

Viruset har fått navnet E484K, og har likhetstrekk med den sørafrikanske mutasjonen. Denne skal ha blitt funnet i 11 av 200 000 tester som har blitt sekvensert.

Viruset skal ikke være mer smittsomt enn det opprinnelige.

Mine uthevinger. Så ikke mer smittsomt, men litt bekymringsverdig om det omgår immunforsvaret.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
2 minutes ago, xRun said:

Fra artikkelen:

Mine uthevinger. Så ikke mer smittsomt, men litt bekymringsverdig om det omgår immunforsvaret.

Dette er vel samme mutasjon som SA og Brasil som vi vet omgår tidligere oppnådd immunitet via infeksjon 

https://www.google.com/amp/s/www.newsweek.com/dr-fauci-south-africa-covid-variant-reinfect-recovered-1566097%3famp=1

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Nordmann anmeldt i Østerrike

Oppholdt seg ulovlig i skiparadis.

Det er inngitt en anmeldelse mot en norsk statsborger som er på frifot, opplyser Tirol-politiets pressetalsmann Christian Viehweider.

Viehweider understreker at han ikke vet nøyaktig hvilken lovbestemmelse nordmannen er anmeldt for å ha brutt.

- Det ble ikke bare inngitt anmeldelser for brudd på coronalovgivningen. men også for brudd på meldeplikten og oppholdsbetingelsene, sier han.

Hvor nordmannen befinner seg nå, er ukjent.

Gir blaffen

Politiaksjonen kommer etter at ordføreren i St. Anton, Helmut Mall, gikk ut i lokalpressen og uttrykte dyp misnøye over at utlendinger gir blaffen i nedstengingen og bruker oppfinnsomme måter å komme til byen på.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nordmann-anmeldt-i-osterrike/73360003

Lenke til kommentar
Sitat

Sørafrikansk coronamutasjon i England

Frykter massespredning - tester fra dør til dør

Briter bes «tenke seg om» før de går ut døra hjemme.

The Independent skriver at omtrent 80 000 personer rundt om i England bes teste seg for coronaviruset, symptomer eller ei. Dette fordi de frykter at den sørafrikanske coronamutasjonen allerede er i omløp.

Totalt er 105 tilfeller oppdaget tirsdag morgen. 11 av dem er ikke lenket til folk som har vært på reise i Sør-Afrika, noe som igjen kan tyde på at viruset sirkulerer i lokalsamfunn, skriver avisa.

Ifølge Sky News ber myndighetene nå personer i berørte områder om å «tenke seg om» før de går ut døra hjemme - også for ærender som handling av dagligvarer.

Tirsdag ettermiddag opplyser helseminister Matt Hancock at flere tilfeller er oppdaget i blant annet Bristol og Liverpool

https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-massespredning---tester-fra-dor-til-dor/73357722

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...