Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Morromann said:

Nja...kanskje, men neppe hovedårsaken. Canada er og har lenge vært et mer "europeisk" land; et sosialdemokrati med godt utbygd offentlig subsidiert helsevesen for hele befolkningen. Der er selvsagt kulurelt sett ganske amerikanerte i og med at det er et engelskspråkelig land men sosialt og politisk har det alltid lignet mer på Europa. Det er tross alt et paralamentarisk demokrati uten muligheter for egenrådige presidenter å komme til makten. Og statsoverhodet deres er jo som kjent en gammel engelsk dame i 90-årene som bor i et palass i London.

Utover symbolikken, det at hun får veier oppkalt etter seg i Canada og at kongebarna utfolder seg der borte, så tror jeg ikke hun har særlig stor innflytelse. Men det er sant, hun er faktisk statsoverhodet deres i navnet. Man finner alt i fra folk som føler seg utrygge til folk som føler at tiltakene er utmattende i Canada. Sånt er ganske likt, men det ser ut som om at myndigheter og folk muligens samarbeider noe bedre der enn hva amerikanere opplever. Statsminister Trudeau sliter veldig med å ordne et av levebrødene olje. Det er en del protester mot å få fraktet oljen ut av oljeprovinsen, som jo gjør det vanskelig å få solgt den. Mener at det var Ontario som kjøpte olje i fra Saudi-Arabia istedetfor i fra provinsen Alberta f.eks. nå nylig. Det må være ganske tøft å skulle drifte landet om det spøker for inntektene. Landet er relativt likt Norge på at det er en såpass råvareorientert økonomi. Men nå har jo Canada litt teknologi til og med innen romfart. Så de har nok litt forskjellig å spille på. Filmindustrien trives f.eks. i Vancouver. Spillindustri innen PC, konsoll har de også. De har veldig mye, samt råvarer som Norge ikke har ala edle metaller, satsning på radioaktiv materialutvinning. De har også et kornkammer som er helt enormt i forhold til hva Norge har, så de sulter nok ikke med det første. Fisk, jordbruk. De har det meste.

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Rapport fra anonym lærer: 

Kjempebra at de bringer videre anonyme innlegg (selv om identiteten er kjent for NRK. Noe som kanskje ikke er trygt nok for helsearbeidere). Altså, vedkommende vil ha færre nærkontakter i friminuttene på skolen. 

Det virker lurt, men skal skolegården da deles opp i bittesmå avdelinger, eller skal barna holdes inne i klasserommene i friminuttene? Hvordan kan det fungere i praksis... Skal lærerrommet deles opp i små avdelinger så ikke alle lærerne må ut i karantene samtidig...

At antistoffer ikke kan måles, betyr vel ikke at de ikke er der? Og hva betyr antistoffer mot en tidligere versjon av sykdommen, når den har mutert til flere andre versjoner?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gode spørsmål. Håper vi kan få svar på dette etterhvert. Når det gjelder skolegården og sånn så virker det som om at myndighetene bare har bestemt at lærer skal "take one for the team".

Dersom man ikke kan måle noen antistoffer så kan det jo hende at de ikke er der også, men ja godt spørsmål om målenøyaktighet det der.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Budeia said:

Kjempebra at de bringer videre anonyme innlegg (selv om identiteten er kjent for NRK. Noe som kanskje ikke er trygt nok for helsearbeidere). Altså, vedkommende vil ha færre nærkontakter i friminuttene på skolen. 

Det virker lurt, men skal skolegården da deles opp i bittesmå avdelinger, eller skal barna holdes inne i klasserommene i friminuttene? Hvordan kan det fungere i praksis... Skal lærerrommet deles opp i små avdelinger så ikke alle lærerne må ut i karantene samtidig...

At antistoffer ikke kan måles, betyr vel ikke at de ikke er der? Og hva betyr antistoffer mot en tidligere versjon av sykdommen, når den har mutert til flere andre versjoner?

En løsning er å la ungdomskolen og videregående få nettundervisning og så fordele klasserommene til barneskoleelevene sånn at hver kohort får sitt eget klasserom.

Dagens løsning med 30 elever i hvert klasserom kommer ikke til å fungere og man vil risikere at man må stenge ned alt sånn som de gjorde i mars.

Endret av Camlon
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Quote

Slovakia starter lørdag, som første land i verden, koronatesting av hele landets befolkning.

Rundt 45.000 helsearbeidere, soldater og politifolk settes inn i arbeidet med å gjennomføre massetestingen av de 5,4 millioner innbyggerne i landet. Dette skal skje ved rundt 5.000 testsentre.

Deltakelse er ikke obligatorisk, men folk som ikke kan fremvise negativt testresultat hvis de blir stoppet av politi, kan bli bøtelagt. Alle som tester positivt, må umiddelbart gå i karantene i ti dager.

Det dreier seg bruk av hurtigtester basert å antigenpåvisning, noe som kan gi prøvesvar på bare noen minutter. Men denne type test anses ikke for å være like pålitelig som de vanlige PCR-testene som tas med vattpinne i nese og svelg og som deretter må sendes til laboratorium for analyse.

Så hvis PCR testen i seg selv kan gi mange falske positiver, og de skal bruke en antigentest som er enda mindre pålitelig for å bevise COVID-19 infeksjon...?!

Testinga er ikke obligatorisk, men man blir jo straffet hvis man ikke tar den. Hvis dette hadde vært en mutert verson av Ebola som kunne smitte folk over hele verden, med høy dødelighet, så kunne jeg hatt forståelse for slike tiltak, men ikke for en sykdom som 99% av folk overlever! Regner med at dere andre her i tråden jubler og håper slik massetesting kommer til Norge også, ikkesant...? Skremmende at veldig få ikke klarer å se at verden har forandret seg for alltid, og ikke til det bedre kan jeg love dere. :nei:

Kilde : NTB

Lenke til kommentar
Betroz skrev (33 minutter siden):

Så hvis PCR testen i seg selv kan gi mange falske positiver, og de skal bruke en antigentest som er enda mindre pålitelig for å bevise COVID-19 infeksjon...?!

Testinga er ikke obligatorisk, men man blir jo straffet hvis man ikke tar den. Hvis dette hadde vært en mutert verson av Ebola som kunne smitte folk over hele verden, med høy dødelighet, så kunne jeg hatt forståelse for slike tiltak, men ikke for en sykdom som 99% av folk overlever! Regner med at dere andre her i tråden jubler og håper slik massetesting kommer til Norge også, ikkesant...? Skremmende at veldig få ikke klarer å se at verden har forandret seg for alltid, og ikke til det bedre kan jeg love dere. :nei:

Kilde : NTB

Ja, hva er det du mener kommer til å skje da? Jeg har etterspurt det tidligere og er innteresert i å høre teorien din om hva "de" planlegger, skjønt kanskje i konspirasjons-tråden. Jeg antar at det har noe med dokumenter laget av World Economic Forum om jeg ikke har tatt feil? WEF er en pampe- og milliardærklubb men det er ikke de som styrer verden og det er ikke de som "funnet opp" coronaviruset, selv om de som andre griske mangemillardærer selvfølgelig ønsker å melke og utnytte denne krisen til egen fordel. Men: det er en konspirasjonsteori å påstå at det er de som har iscenesatt et digert "skuespill" for å gjøre hele verdens befolkning til slavene deres. Og om de virkelig ønsket det, så har de ikke makt til å gjennomføre det.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Morromann said:

Snipp

Var ikke helt meningen av meg å ta det så langt i min post her nå. Var mer for å påvise hvor hysterisk verden er for en sykdom som igjen, 99% av oss overlever. Folk har jo full panikk kan det se ut som. Så om ikke noen akkurat har i scenesatt dette fra starten, så er det lett å se at noen utnytter situasjonen her og nå iallefall. Ja, resten av dette passer bedre i den andre tråden.

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (24 minutter siden):

Spanskesyken var ikke spansk, den var amerikansk.  Den ble kalt Spanskesyken pga at Spanskesyken ble rapportert i Spania. I USA ble det satt lokk på epidemien.

Nå som Trump slenger med leppa om at covid-19 er en bevisst ond hensikt fra Kina, så er det fristende å påstå at spanskesyka var en bevisst ond hensikt fra USA, og sette det i målestokk.

DeadliestPandemics-Infographic-86-1.jpg

.. men det med bevisst ond hensikt er selvsagt bare propaganda-oppspinn. Virusene kunne oppstått hvor som helst. Problemet er håndteringen..

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på at SARS-CoV-2 kommer til å følge oss mest sannsynlig resten av livet tror jeg den på 10 år kan overgå spanskesyken influensaen. Vi bør være veldig glad for at dette ikke er en pandemisk influensa. Da ville dødstallene vært mye høyere og unge ville dødd kanskje mer enn eldre. Den dagen fugleinfluensaen muterer til å spres mellom mennesker blir mørk. Håper hele verden forbereder seg på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kaller Trump for Kaptein Kaos, for det var hans jobb. Tror folk virkelig at Biden kommer til å håndtere ting bedre? USA får en dement president hvis de velger Biden. Folk tror at håndteringen av COVID-19 kommer til å bli så mye bedre med Biden, men smaken av tyrrani vil bare bli sterkere. Skulle nesten tro at noen ønsker å starte en borgerkrig i USA... Nei...de ville aldri det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...