Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

India slår i dag alle rekorder for antall smittede på et døgn.

De siste 24 timene har India registrert 78 761 nye smittetilfeller, flere enn USA meldte om den 16. juli, når den forrige rekorden på 77 299 ble satt.

3.54 millioner mennesker er nå registrert smittet i India, med 63 498 døde.

https://uk.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-india-cases/india-sets-global-record-with-single-day-rise-in-coronavirus-cases-idUKKBN25Q05Y?il=0

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sveriges omdømme internasjonalt faller fremdeles som en sten
 

Sitat

Sveriges internationella anseende har fallit snabbt och hårt under Coronakrisen – som en sten i ett gruvschakt eller kanske snarare som mytgestalten Ikaros i solen. Inte ens utrikesministerns fingerfärdiga framträdanden i utländsk tv har hjälpt. I dag är Sveriges rykte sämre än på länge.

Det är lyckligtvis inte absolut sämst någonsin, som Stefan Löfven skulle ha sagt. Läget var ännu dystrare när vi bytte järnmalm mot reichsmark och lät tyska trupper ta tåget genom Norrbotten.

....
Här kommer därför fem icke-bindande rekommendationer för hur regeringen och Folkhälsomyndigheten kan hantera kritiken mot coronalinjen. Rekommendationerna kommer inte att räcka för att trycka ned kritiken helt. Detta skulle kräva större åtgärder.

Men de plattar förhoppningsvis till den tillräckligt mycket för att ansvariga ministrar och tjänstemän ska kunna fortsätta arbeta.

1. Fortsätt att kritisera åtgärder som har minimerat smittan i andra länder. Om smittan i Sverige stiger kraftigt under hösten, skyll på slumpen.

2. Meddela omvärlden att det är den som har blivit galen. Säg (obs, utan ironi) att endast den svenska framgångssagan vilar på vetenskaplig grund.

3. Vägra oböjligt att byta strategi trots dramatiskt ökade kunskaper om hur Sars-CoV-2 beter sig och de allvarliga komplikationer det orsakar i många fall.

4. Undvik i framtiden att jobbmejla om att man kan skynda på flockimmuniteten genom att låta viruset löpa genom barnakroppar på skolor. Det blir inte bra om mejlen begärs ut innan de hunnit raderas.

5. Om allt annat misslyckas så skyll på äldreboendena, gärna på deras utrikesfödda personal.

https://www.expressen.se/debatt/fem-goda-rad-for-att-radda-sverigebilden/

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Fikk 117 000 kroner i bot etter rave:

Minst ni personer skal i løpet av helgen ha fått coronabøter på hele 10 000 pund etter å ha organisert rave i Storbritannia, melder Sky News.
Det tilsvarer i overkant av 117 000 kroner etter dagens valuta.

Dette er de første bøtene som er utstedt siden nye regler trådte i kraft fredag, i forant av en offentlig langhelg.
De nye reglene har gitt politiet mulighet til å gi bøter i denne størrelsesordenen for spesielt å hindre unge i å dra på ulovlige rave-arrangementer.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=41289

Man får håpe norske myndigheter innfører lignende, og at de som arrangerte denne grottefesten er de første vinnerne av slike bøter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Piers Corbyn, engelsk meteorolog og bror til den tidligere lederen for britiske Labour, er en av de som har fått £10 000 i bot.

Konspirasjonsteoretiker, klimafornekter, og tydeligvis også COVID-fornekter Corbyn, var en av arrangørene av en protest på Trafalgar Square tidligere i dag for å markere at de mener pandemien er oppkonstruert.
 

Sitat

The 73-year-old meteorologist led more than 10,000 anti-lockdown protesters who believe coronavirus is a hoax at the 'Unite for Freedom' rally in Trafalgar Square on Saturday.

Mr Corbyn, the older brother of the former Labour leader, was seen being hauled off by officers after the event and his Twitter account has since confirmed he was slapped with the colossal fine and 'held for ten hours.'

He was among eight other offenders who were fined across the rest of England under new lockdown measures imposed on Friday which are designed to stop gatherings of more than 30 people.

The others that were fined had all been organising raves or house parties.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8679509/Jeremy-Corbyns-brother-Piers-gets-10-000-fine-London-illegal-gatherings.html

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

@Battaman Skal man formulere "fest" juridisk foreslår/skisserer jeg følgende:

- Forbud mot private arrangement med mer enn 20 deltakere som ikke bor sammen (samboende teller som 1), med maksimalt antall (der alle personer teller) til 50. Lokalet må ha minimum 4 kvadrat per person og ha sitteplasser til alle der 1m-regelen overholdes.

- Dersom det nytes alkohol/rusmidler i arrangementet deles maks-antallene i forrige punkt på 4 på grunn av erfaringsmessig redusert overhold av smittevernregler. Lokalet må ha minimum 4 kvadrat per person.

- Minner om forbud mot å nyte alkohol på offentlig sted, samt advarsel mot folkeansamlinger.

- Minner om loven om generell nattero kl 23-07 på steder uten bevilling.

- På steder med bevilling kan maks-antallet økes til 50 per sone, i et ubegrenset antall soner, under forutsetning av at den med bevilling sikrer godt smittevern i hht regler. Hver sone må ha minimum 4 kvadrat per person. Det må legges opp til at gjestene kan være der uten å krysse sone-grenser. F.eks må vær sone ha nok toaletter til begge kjønn. Ved servering av mat eller drikke må det være servering i hver sone. Sonene kan dele nødutganger. Arbeidsoppgavene til ansatte bør deles sånn at behovet for kryssing av soner minimeres.

Takk for at du tok deg tida! Jeg syns du skisserer et godt utgangspunkt, men det er lett å problematisere det også:

Går røyking og snus også under rusmidler?
4kvm per person er jo litt rart når noen kan sitte inntill veggen og dermed kunne oppretteholde tilstrekelig avstand til andre deltagere.
Jeg syns det skulle være rart om vi ikke kunne sitte 6 stk på takterrasen min og drikke noen øl en fredags ettermiddag, men at vi kunne være 20 stk som drikker brus og høre på musikk.

Personlig ville jeg nok droppet å bry meg om "fest" som konsept i lovgiving og heller holdt meg til et lovfestet maksantall man kan være i et privat arrangement, dette kan f.eks. settes til 10 eller 20, evt at man kan være opp til 20 på dagtid, men mellom 23.00 og 07.00 så er det maks 10.

Lenke til kommentar
Battaman skrev (9 minutter siden):

Takk for at du tok deg tida! Jeg syns du skisserer et godt utgangspunkt, men det er lett å problematisere det også:

Går røyking og snus også under rusmidler?
4kvm per person er jo litt rart når noen kan sitte inntill veggen og dermed kunne oppretteholde tilstrekelig avstand til andre deltagere.
Jeg syns det skulle være rart om vi ikke kunne sitte 6 stk på takterrasen min og drikke noen øl en fredags ettermiddag, men at vi kunne være 20 stk som drikker brus og høre på musikk.

Personlig ville jeg nok droppet å bry meg om "fest" som konsept i lovgiving og heller holdt meg til et lovfestet maksantall man kan være i et privat arrangement, dette kan f.eks. settes til 10 eller 20, evt at man kan være opp til 20 på dagtid, men mellom 23.00 og 07.00 så er det maks 10.

Det er bare en skisse som selvsagt trenger raffinering.

Angående røyk og snus så tja. Jeg tenkte mer på ymse rusmidler klassifisert som narkotika slik at politiet får et ekstra "punkt" å ta slike ansamlinger på. Det er jo egne lover for sånt som ikke har noe med corona å gjøre så jeg tenkte ikke å blande det mer enn det. Vet ikke om det bare gjør så mye fra eller til å nevne røyk/snus som unntak. Kanskje det bare kompliserer reglene unødvendig uten å ha praktisk betydning. Veldig få ansamlingslokaler tillater røyking innendørs og ganske få private tillater det i sine egne hjem.

4 kvadrat/person er jo enkelt å måle og følge. Det gjelder per sone, ikke for hvert enkelt individ (det hadde vært håpløst å etterleve).

Angående takterassen: Pass på å drikk såpass tett at det en på do til en hver tid. Problem solved! :p Må også bare nevne at jeg er imponert over hvor stor takterrasse du har (>80m2). Regner uansett med det er enklere å overholde 1m-regelen i brus-selskapet enn i pils-selskapet, selv om det er 20 i førstnevnte og bare 6 i sistnevnte.

Tja. Nå er det vel alkoholen som gjør det vanskelig å overholde smittevernregler og ikke klokkeslettet. Så:

Brus-selskap kl 23-07: Folk har god selvkontroll på smittevern.

Pils-party kl 07-23: Folk har dårlig selvkontroll på smittevern.

 

Lenke til kommentar

  

John-B skrev (1 time siden):

Og angående risikogruppe; det ble nylig kjent at kun 6% av de døde i USA har covid-19 oppført som eneste kjente årsak til dødsfallet. De resterende 94% av dødsfallene hadde i snitt 2,6 andre mulige årsaker i tillegg til Covid-19.

Dette bekrefter mer eller mindre at Covid-19 er så og si ufarlig for personer som ikke er i risikogruppen. 


Igjen, ingen dør av et virus alene, man dør av komplikasjoner, som sepsis, hjerteinfarkt, slag, mangel på oksygen osv.
Underliggende sykdom som diabetes, hjerte- og lungeproblemer, fedme, og en rekke andre ting, kan forverre dette.

Ettersom du ikke har gitt noen kilder, så søkte jeg det opp, og fant listen over co-morbiditet hos CDC.
Dette er altså dødsårsaker angitt på attest fra leger, for de som er registrert døde av COVID-19.

Legene har kun ført opp COVID-19 som eneste årsak i 6% av tilfellene.
I de andre tilfellene er det i tillegg ført opp en rekke andre dødsårsaker, de vanligste ser ut til å være pustestans, hjerteinfarkt, sepsis, sirkulasjonssvikt og lignende, altså komplikasjoner forårsaket av SARS-CoV-2 viruset.

Enkelte medier har feilrepresentert dette noe, ved at de melder om at kun 6% har dødd av COVID-19, som åpenbart er feil.
I kun 6% av tilfellene har legene kun ført opp COVID-19 som dødsårsak, ingenting annet, mens i de andre 94% av tilfellene har man ført opp dødsårsaker som i stor grad er konsekvensen av å rammes av COVID-19.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (53 minutter siden):

Hva? Slutter ikke pubertale unger å møte hverandre på kveldstid selv om vi har stengt utestedene? Nå gir jeg meg ende over.. 

Pubertale unger mellom 18 og 45? Skjønner at du ikke tar dette alvorlig og bare vil flåse det bort selv om vi er i en j*vlig alvorlig situasjon og slik egotisk og narsisistisk drittsekkoppførsel koster samfunnet vårt dyrt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

WHO advarer om at helsevesenet i mange land har problemer, og at mange fremskritt gjort de seneste årene kan utraderes.
 

Sitat

The World Health Organization (WHO) today published a first indicative survey on the impact of COVID-19 on health systems based on 105 countries’ reports.

Data collected from five regions over the period from March to June 2020 illustrate that almost every country (90%) experienced disruption to its health services, with low- and middle-income countries reporting the greatest difficulties.  

Most countries reported that many routine and elective services have been suspended, while critical care - such as cancer screening and treatment and HIV therapy – has seen high-risk interruptions in low-income countries.
....
Potentially life-saving emergency services were disrupted in almost a quarter of responding countries.
Disruptions to 24-hour emergency room services for example were affected in 22% of countries, urgent blood transfusions were disrupted in 23% of countries, emergency surgery was affected in 19% of the countries.  

https://www.who.int/news-room/detail/31-08-2020-in-who-global-pulse-survey-90-of-countries-report-disruptions-to-essential-health-services-since-covid-19-pandemic

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GlaxoSmithKline, som for en tid siden investerte $250 millioner i Vir Biotechnology, har begynte å teste sin antistoffmedisin.

Medisinen gis til nydiagnostiserte med SARS-CoV-2, gjennom en injeksjon, for å forhåpentligvis forhindre alvorlig sykdom.
Dette er altså ikke en vaksine, men en behandling for de som allerede har blitt smittet.

Flere andre selskaper jobber med tilsvarende type behandlinger, blant annet Roche/Regeneron, AbCellera m.fl.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-gsk-vir/gsk-partner-vir-join-race-to-find-covid-19-antibody-treatment-idUSKBN25R1KF

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (7 timer siden):

Latterlig forslag som knapt hadde hørt hjemme i en politistat. Hadde politikerne i hele tatt foreslått noe sånn, hadde jeg virkelig blitt bekymret.

 

Ja, jeg vet det er mange av dere som ikke tar dette alvorlig og bare ler hele veien til respiratoren. Jeg vet. Pandemi og mennesker dør; æsj, drit i det, jeg vil på fylla med hundrevis av andre og ingenting skal stoppe meg og min rett til å gå på fylla skal trumfe alt.

Men hva mener du bør være en passende måte å få dekket igjen de enorme tapene disse individene påfører samfunnet gjennom å sørge for at det til staidghet må stenge ned igjen og hva er en passende straff til skrekk og advarsel fordi som ivrer etter i å goi totatlt blanke faen i samfunnssolidariteten og håner alle oss som følger reglene, selv om vi ikke vil dette men fordi det er eneste måten å komme ut av dette på?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...