Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

23 hours ago, Snikpellik said:

Synes det er helt ok at spesielt restauranter og til dels utesteder får holde åpent, så lenge reglene følges. Reglene burde vært strengere og fulgt opp enda bedre med kontroller. 

Har vært kun på steder som har hatt veldig bra smitteverntiltak og følt meg veldig trygg!

Dette er utrolig mange arbeidsplasser og en næring som er litt skjør, en full nedstenging over lang tid ville vært katastrofalt.

Besøkte en restaurant hvor en vennegjeng hadde kranglet seg til å få sitte i sammen. Pratet med servitøren og han var dritnervøs for at de kunne risikere å bli stengt pga. noe slik. Men kjipe gjester er sikkert ikke så enkelt å hanskes. Muligens han egentlig burde ha nektet dem servering el. tilbudt kun takeaway.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (6 minutter siden):

Det kvalifiserer neppe som noe bomberom dersom de har støpt igjen ventilasjonen vel? Er vel kun egnet som lager av døde ting og evt. likkjeller.

Hehe, joa, det stemmer nok det, det er selvfølgelig ikke godkjent for den bruken, men mediene henviste til det som "nedlagt tilfluktsrom" eller "ombygd bomberom" osv ?

Lenke til kommentar

"– Jeg tar sterk avstand fra dem som prøver å lage en kobling mellom den ulovlige grottefesten og skjenkestopp, sier Høie til TV 2."

Jaha. "Sterk avstand fra dem som "prøver" å lage en kobling". 

En ganske kraftig uttalelse, han kan ikke engang forestille seg at det er en kobling mellom grottefesten og skjenkestopp. 

Merkelig at han ikke kan forestille seg at det er en sammenheng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, John-B said:

Omtrent ingen dør, og omtrent ingen har en gang symptomer på at de er syke. 


Nå som vi vet mye mer om hvordan viruset rammer, mener jeg det er på tide å slutte å bremse ned hele samfunnet. Tiden er inne for at folk flest kan leve som normalt, mens kun de i risikogruppene trenger å være ekstra påpasselige. Med det mener jeg ikke at vi skal slutte å vaske hendene og ta helt basic forholdsregler, men at vi må slutte med karantene, og åpne opp for ting som rammer samfunnet (f.eks. kultur/arrangementer), og akseptere at smittede folk beveger seg i samfunnet uten å være klar over det.

Det sa de sikkert på liknende tidspunkt i utviklingen på Spanskesyken også, inntil den mye mer dødelige bølge 2 kom utpå høstparten. Også Spanskesyken startet rundt vintermnd. des/jan

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, John-B said:

Er det det? Jeg mener det for lenge siden ble påvist en klar sammenheng mellom symptomer/hvor mye virus en har vært utsatt for, og hvor mye en sprer videre.

Kan hende du husker det litt feil. Var kanskje at de som får mer virusmengde i seg, blir mer alvorlig syke. F.eks. leger/sykepleiere og andre som har tett kontakt med COVID-19 syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

Novavax, en av verdens ledende selskaper innen vaksiner, som også jobber med en vaksine mot SARS-CoV-2, har gjort en avtale med Canada om levering av 76 millioner doser når/dersom deres vaksine er ferdigstilt.

Canada har fra tidligere avtaler med Moderna og Pfizer/BioNTech om kjøp av deres vaksiner.

https://globalnews.ca/news/7307345/novavax-vaccine-canada-agreement/

Så de skal ha 2 doser hver altså? Det bor kun 38 mill. i Canada. Eller skal de videreselge det andre evt. ubrukte partiet?

Lenke til kommentar
Budeia skrev (34 minutter siden):

"– Jeg tar sterk avstand fra dem som prøver å lage en kobling mellom den ulovlige grottefesten og skjenkestopp, sier Høie til TV 2."

Jaha. "Sterk avstand fra dem som "prøver" å lage en kobling". 

En ganske kraftig uttalelse, han kan ikke engang forestille seg at det er en kobling mellom grottefesten og skjenkestopp. 

Merkelig at han ikke kan forestille seg at det er en sammenheng. 

Høie har rett. Denne festen ville skjedd uansett. Dette miljøet fester slike steder pandemi eller ikke. Tidligere i det nedlagte tilfluktsrommet ved Tøyenparken, blant annet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (28 minutter siden):

Håper det er feil, det er jo et vanvittig hopp sammenlignet med forrige mandag. 

Tallet stemmer nok med antall rapportere tilfeller i dag. Men at en del av tilfellene vil føres tilbake på prøvetakingsdato i helga er nok sannsynlig, men det gjør det også alltid hver uke, så det er sånn sett alltid etterslep, og ikke noen forskjell på tidligere uke. Vi får vel vente og se.

Skjermbilde 2020-08-31 kl. 20.23.49.png

Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Så de skal ha 2 doser hver altså? Det bor kun 38 mill. i Canada. Eller skal de videreselge det andre evt. ubrukte partiet?


En del av vaksinene krever to doser, hvor man får ytterligere en dose noen uker senere?

Canada har vært veldig opptatt av at alle skal ha lik tilgang til vaksiner, så det kan jo være at de har planer om å dele, eller at de rett og slett gjør store nok avtaler med alle de mest lovende kandidatene til å vaksinere hele befolkningen i landet ?

Lenke til kommentar

Som kjent er "Smitteruten"-skipet MS Fritjof Nansen for tiden leid ut til filmingen av den nye Mission Impossible filmen med Tom Cruise.

Smitteruten gir aldri opp, nå er det oppdaget smitte på skipet igjen ... et besetningsmedlem har testet positivt på coronaviruset etter hjemkomst til Filippinene 26. august.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=41370

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Besøkte en restaurant hvor en vennegjeng hadde kranglet seg til å få sitte i sammen. Pratet med servitøren og han var dritnervøs for at de kunne risikere å bli stengt pga. noe slik. Men kjipe gjester er sikkert ikke så enkelt å hanskes. Muligens han egentlig burde ha nektet dem servering el. tilbudt kun takeaway.

Jeg hadde kontaktet politiet om jeg hadde bevitnet det.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, brbmay said:

Jeg husker noen nevnte pulsoximetere for en stund tilbake. Er det vanlig å ligge på 96-97% og av og til 95%? Kommer opp til 98-99 om jeg tar dype pust.
Fra hva jeg har lest er normalen 95-99, men det var ikke det som ble nevnt i tråden her.

Tror du skal være veldig fornøyd med de verdiene der. Var det ikke snakk om en italiensk lege som mente at de fint kunne la verdiene falle til ihvertfall 80 %. Ta verdien med noen klyper salt. Men ihvertfall så langt ned uten at legene skulle absolutt jakte optimale blodverdier som de jo gjerne gjør. Hensikten var å unngå å presse for mye trykk ned i lungene slik at intuberingen ikke gir unødvendige permanente skader på lungene.

Er jo eksempler på folk i 20-årsalder som har måttet få lungetransplantasjon etter COVID-19 fordi legene har ødelagt lunger, eller sykdommen har ødelagt lunger.

Ellers så har vel USA puttet friske folk på intubering over en lav sko, for å hente ut forsikringspenger til å drive sykehus videre for. Folk har dødd i store mengder i følge rykte fra New York (noen andre enn meg postet den video om den spesialsykepleieren eller hva det var for noe).

Endret av G
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DaniNichi said:

Da hadde de bare begynt le så bedt deg legge på.

 

Bedre å involvere mattilsynet kanskje, men de har ikke særlig fleksible åpningstider normalt sett, slik politi kan ha. Men, det går vel raskere utover restauranteier enn det gjør for disse überkjipe gjestene.

Kelner kunne nok kontaktet politiet og meddelt at de sliter med noen vrange gjester.

Endret av G
Lenke til kommentar
37 minutes ago, brbmay said:

Jeg husker noen nevnte pulsoximetere for en stund tilbake. Er det vanlig å ligge på 96-97% og av og til 95%? Kommer opp til 98-99 om jeg tar dype pust.
Fra hva jeg har lest er normalen 95-99, men det var ikke det som ble nevnt i tråden her.

Kjøpte en billig en her om dagen. Har 97% på venstre pekefinger og 99% på høyre. 

Det sies vel at under 95 så skal lege kontaktes? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (24 minutter siden):

Kjøpte en billig en her om dagen. Har 97% på venstre pekefinger og 99% på høyre. 

Det sies vel at under 95 så skal lege kontaktes? 

Kommer helt ann på alder , tid på døgnet osv. Om den går under 93% bør lege kontaktes ganske umiddelbart , om en er ung og det går under 95% bør en snakke med lege om det men ingen umiddelbar fare. 

image.png.04b2264e4330a1e06016914f55ed10cf.png

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...