Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

MrMarbles skrev (1 time siden):

Virker jo som om APIene er de samme igrunn. Ellers ville ikke så og si alle PS4-spill kunne kjørt på PS5 uten patch. Det vil forklare hvorfor f.eks. The Last Guardian upatchet fra disc, klarer å kjøre på 60fps i 1800p eller hva det er på PS5. Samme med God of War nå som det er patchet og Days Gone, og Ghost of Sushima. 

Det virker å være veldig lettvint å få oppdatert spillene, men det koster nok utviklerne penger å få patchet spillene og kvalitetssikre at spillene faktisk fungerer fra A til Å med den nye cappen. Det er jo ikke snakk om å endre grafikken heller (ala Spider Man Remastered), så det er ikke så mye arbeid. Folk har jo selv laget mods til Skyrim og Fallout 4 som låser opp fpsen.

Som nevnt har PS5 bakover kompabilitet på hardware nivå, dvs forskjellene i hardware (logic/feature set) fra PS4 er inkludert i PS5 SoC'en som skrues på når PS5 kjøres i backcompatible mode. 

God of War hadde f.eks allerede muligheten til å kjøre høyere oppløsning eller ulåst framerate på PS4Pro og som jeg nevnte kan det være uproblematisk å låse opp framerate, men høyere framerate er vanskeligere å få til om det påvirker fysikken og hvor raskt spill logikken kjører generelt og nok spesielt når spillet kjører i backcompatible modus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MistaPi skrev (3 minutter siden):

Som nevnt har PS5 bakover kompabilitet på hardware nivå, dvs forskjellene i hardware (logic/feature set) fra PS4 er inkludert i PS5 SoC'en som skrues på når PS5 kjøres i backcompatible mode.

Ja, og nettopp pga at hardwaren er såpass lik, så er det veldig lite problematisk og låse opp framerate. Begge GPUene er jo basert på AMD arkitkektur, og kjører sikkert på videreutvikling av AMD's Mantle API (noe som også var forgjengeren til DX12). Og, det er ingenting som må skrues på når PS5 kjører PS4 spill. Men heller at ting låses ned. Den kan f.eks. låse CPUen til visse frekvenser for å komme på nivå med Jaguar kjernene i PS4, samt at GPUen kan kjøre på lavere klokkefrekvens og bruke færre CUer når PS4 spill spilles av.

Det vil nok være issues med noen spill på f.eks. fysikk osv. Men tipper dette gjelder spill som bare eksklusive for PS4 i tilfelle, og veldig veldig få i tilfelle.

Bare se på Wii-U emulering og Switch emulering på PC. Det er null problem å låse opp spill og få de til å kjøre med høyere innstillinger. Og det er med emulering! Her er det maskinvare som er kompatibel :) 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 timer siden):

Ja, og nettopp pga at hardwaren er såpass lik, så er det veldig lite problematisk og låse opp framerate. Begge GPUene er jo basert på AMD arkitkektur, og kjører sikkert på videreutvikling av AMD's Mantle API (noe som også var forgjengeren til DX12). Og, det er ingenting som må skrues på når PS5 kjører PS4 spill. Men heller at ting låses ned. Den kan f.eks. låse CPUen til visse frekvenser for å komme på nivå med Jaguar kjernene i PS4, samt at GPUen kan kjøre på lavere klokkefrekvens og bruke færre CUer når PS4 spill spilles av.

Det vil nok være issues med noen spill på f.eks. fysikk osv. Men tipper dette gjelder spill som bare eksklusive for PS4 i tilfelle, og veldig veldig få i tilfelle.

Bare se på Wii-U emulering og Switch emulering på PC. Det er null problem å låse opp spill og få de til å kjøre med høyere innstillinger. Og det er med emulering! Her er det maskinvare som er kompatibel :) 

Det er forsatt 3 hardware moduser PS5 kan kjøres i. PS5 native, PS4Pro legacy og PS4 legacy. De fleste PS4 spill kjører i BC boost mode med hva jeg vil tro er full klokkehastighet, men det finnes unntak. Jeg har ikke lest noe om CU'er kan bli skrudd av.

PS5 bruker vel custom API som er basert på OpenGL, men kanskje Vulkan denne gangen som er tildels videreutviklet fra Mantle. Low-level grafikk APi på konsoll siden har eksistert lenge.

D3D12 er et resultat av et komitéarbeid der bl.a AMD har hatt sine innspill, man må bl.a komme til enighet med diverse aktører om diverse GPU funksjoner som man i dag ser i AMD og Nvidia GPU'er. AMD og Mantel har hatt sin påvirkning på DX12, men Mantle var mer en implementering av D3D12 funksjonalitet enn noe annet.

Men greit, jeg skal være enig at å låse opp FPS og IQ forbedringer er stort sett enkelt. Men det er nok kostnader med det forbundet til QA som ikke alle er villig å ta, noe spillutviklere av konsoll eksklusive spill ikke trenger å tenke på når det gjelder software basert emulering på PC. 

Microsoft sin" FPS boost" på XBSX/SS er hovedsakelig en API hack som gjøres og testes av MS og ikke spillutviklerne.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (9 minutter siden):

Men greit, jeg skal være enig at å låse opp FPS og IQ forbedringer er stort sett enkelt. Men det er nok kostnader med det forbundet til QA som ikke alle er villig å ta, noe spillutviklere av konsoll eksklusive spill ikke trenger å tenke på når det gjelder software basert emulering på PC. 

Ja, dette er nok det som er mest sannsynlig. Med unntak av de veldig store spillutviklerne, så er det veldig få utviklere som har tid og ressurser til å gå tilbake og patche eldre spill. Har hørt noe om at Sony også tar betalt pr patch som skal distribueres. Så det er nok tid og kostnad det kommer ned til.

Men er jo litt skuffende at store studioer som Guerrilla Games og Naughty Dog ikke gir lyd fra seg på den fronten :) Kojima også. 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (22 minutter siden):

Men er jo litt skuffende at store studioer som Guerrilla Games og Naughty Dog ikke gir lyd fra seg på den fronten :) Kojima også. 

Tja, det er nok kommet litt bardust på for mange. MS har sin egenutviklede greie, og etter at noen lagde patcher til rene PS4-spill på PS5 så er det jo blitt en forventning som nok ikke alle så komme at spill skal kjøre bedre på PS5 enn på PS4.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Tja, det er nok kommet litt bardust på for mange. MS har sin egenutviklede greie, og etter at noen lagde patcher til rene PS4-spill på PS5 så er det jo blitt en forventning som nok ikke alle så komme at spill skal kjøre bedre på PS5 enn på PS4.

Jepp, vil nok tro det. Personlig har jeg ikke alt for store forventninger til de aller fleste, ser mer på det som en bonus og kunne spille eldre spill bedre på PS5 kontra PS4. 

Lenke til kommentar
MacBain skrev (17 timer siden):

Control: Ultimate Edition var en del av PS+ Februar spillene. Jeg har ihvertfall den utgaven og har ikke kjøpt det.
 

Hmm her står det kun Control | PS4. Skaffa spillet i PS+ februar og. Får tilbud om å kjøpe UE versjonen..

 

Uansett rart PS5 ikke drar det mer flytende

 

 

IMG_20210323_184751.jpg

Endret av ReaveЯ
Lenke til kommentar

Må si at jeg liker Microsoft sin Smart delivery som sørger for at du laster ned den versjonen av spillet som er tilpasset din konsoll. 

Sony sin "dumb delivery" er ikke like imponerede. Har selv startet et spill og tenkt at her er det noe som ikke stemmer, før jeg oppdager at det er PS4 og ikke PS5 versjonen av spillet jeg spiller. Skjerpings Sony! Fiks dette og rotet med lagringsfiler så gjør dere noe riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av en eller annen rar grunn får jeg ikke oppgradert til PS5 versjonen av Control pga jeg har base-spillet. Ikke UE visst..

e: var det både standard og UE som var gratis i ps plus da? Siden det visstnok var en her som fikk den versjonen gratis 🤔

 

Jaja, godt jeg har bestilt Spiderman: Miles Morales da😄

Endret av ReaveЯ
Lenke til kommentar
44 minutes ago, ReaveЯ said:

Av en eller annen rar grunn får jeg ikke oppgradert til PS5 versjonen av Control pga jeg har base-spillet. Ikke UE visst..

e: var det både standard og UE som var gratis i ps plus da? Siden det visstnok var en her som fikk den versjonen gratis 🤔

 

Jaja, godt jeg har bestilt Spiderman: Miles Morales da😄

Husker i hvert fall at det kun var standard på Xbox, valgte derfor PS5 versjonen p.g.a ultimate og 60 fps.

 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, firberblad said:

Må si at jeg liker Microsoft sin Smart delivery som sørger for at du laster ned den versjonen av spillet som er tilpasset din konsoll. 

Sony sin "dumb delivery" er ikke like imponerede. Har selv startet et spill og tenkt at her er det noe som ikke stemmer, før jeg oppdager at det er PS4 og ikke PS5 versjonen av spillet jeg spiller. Skjerpings Sony! Fiks dette og rotet med lagringsfiler så gjør dere noe riktig.

De lar vel folk få velge hvilken versjon de vil ha. Greit mens PS5-versjonen er en foreløpig dårligere opplevelse enn PS4-versjonen. Sette mer pris på å få valget enn at du må ta en dårligere versjon, men det kan gjøres på en brukervennlig måte slik at man slipper å laste ned feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
1 hour ago, CaZpeR said:

Da ankom darkplates-pakken min. Levert på døra faktisk. Upåklagelig kvalitet! Digger mikro-mønsteret som er et stikk til Sony sine ikoner. 

Mønsteret ser også til forveksling likt ut som "MKBHD Icons" (for de som måtte følge med på den YT kanalen), som jo også hadde vært tøft å hatt som faktisk mønster på PS5 platene :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
aidskake skrev (28 minutter siden):

Mønsteret ser også til forveksling likt ut som "MKBHD Icons" (for de som måtte følge med på den YT kanalen), som jo også hadde vært tøft å hatt som faktisk mønster på PS5 platene :)

Følger den ja 😉

Veldig fornøyd med dette produktet. Virker som om platene er i minst like god kvalitet som originalen. Både skins og plater var lekende lett å montere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...