Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Billon skrev (14 minutter siden):

Ville bare si ifra at Disco Elysium er tilgjengelig på ps5 og ps4 fra idag. Hvis du ikke har spilt den, så anbefales den på det sterkeste. For et spill.

Kjøpte det i går. Starta spillet og lagde en fyr som jeg mente ville funka bra: mental kapasitet og analyse. Det første jeg ser er slipset som henger i vifta, strekker meg etter det og dør av hjerteattakk. Game over etter tre minutter. Må være rekord 🤣

Men spillet er et godt kjøp med PS+ rabatten og jeg skal prøve på nytt!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MacBain skrev (24 minutter siden):

Nå har NMB viften begynt å dukke opp på ebay, så jeg kjøpte en for å teste :), kommer med tilbakemelding så fort jeg har byttet.

Kan tenke meg en grei etterspørsel, for det er vel en del som ikke vant viftelotteriet... aner ikke fordelingen, men hørte her at jeg var heldig som fikk NMB.

Hva koster den med mva og frakt? Selve byttet er vel greit: av med deksler, ut med noen skruer og koble kabelen fra hovedkortet. Burde de fleste klare med litt forsiktighet..

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Retroman said:

Kan tenke meg en grei etterspørsel, for det er vel en del som ikke vant viftelotteriet... aner ikke fordelingen, men hørte her at jeg var heldig som fikk NMB.

Hva koster den med mva og frakt? Selve byttet er vel greit: av med deksler, ut med noen skruer og koble kabelen fra hovedkortet. Burde de fleste klare med litt forsiktighet..

Kostet ca. 800 inkl. frakt, toll etc. Så billig var det ikke.

Selve byttet er kjempeenkelt. Blir jo spennende å se.

Delta viften er den stilleste, men kjøler ikke like bra så er nok mulig de skrur opp rpm på den etter hvert. Her er den beste videoen jeg har funnet som viser forskjellen. Da skjønner man at de som har fått Delta vs. de med Nidec opplever konsollens støynivå litt forskjellig :) .

 

 

Lenke til kommentar
MacBain skrev (57 minutter siden):

Kostet ca. 800 inkl. frakt, toll etc. Så billig var det ikke.

Selve byttet er kjempeenkelt. Blir jo spennende å se.

Delta viften er den stilleste, men kjøler ikke like bra så er nok mulig de skrur opp rpm på den etter hvert. Her er den beste videoen jeg har funnet som viser forskjellen. Da skjønner man at de som har fått Delta vs. de med Nidec opplever konsollens støynivå litt forskjellig :) .

 

 

Såvidt jeg har fått med meg har PS5 støynivå flere forskjellige grunner. Viftevarians har vi vært inne på, og i tillegg kan det være en etikett som blir truffet av vifta eller coilwhine for å nevne noe. Leser at også noen har skrudd på skruene til festet til vifta og blitt kvitt litt ulyd. Deltavifta som du nevner er stille, men visstnok den som også styrer lufta dårligst, men om du risikerer overoppheting av den grunn tviler jeg på. Mer RPM er vel mer friksjon og lyd?

Jeg hører som tidligere nevnt ikke min PS5 i det hele tatt, unntatt når jeg har spilt eksempelvis CoD i flere timer. Da kjenner jeg varm luft bak konsollen og hvis jeg demper lyden så hører jeg tydelig vifta med øret inntil. 3 meter fra med normalt volum? Hakke sjans.

Men bra at man kan bytte vifta - hadde jeg hatt nidec hadde jeg bytta tvert. Med de to andre hadde jeg nok ikke giddet.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Retroman said:

Såvidt jeg har fått med meg har PS5 støynivå flere forskjellige grunner. Viftevarians har vi vært inne på, og i tillegg kan det være en etikett som blir truffet av vifta eller coilwhine for å nevne noe. Leser at også noen har skrudd på skruene til festet til vifta og blitt kvitt litt ulyd. Deltavifta som du nevner er stille, men visstnok den som også styrer lufta dårligst, men om du risikerer overoppheting av den grunn tviler jeg på. Mer RPM er vel mer friksjon og lyd?

Jeg hører som tidligere nevnt ikke min PS5 i det hele tatt, unntatt når jeg har spilt eksempelvis CoD i flere timer. Da kjenner jeg varm luft bak konsollen og hvis jeg demper lyden så hører jeg tydelig vifta med øret inntil. 3 meter fra med normalt volum? Hakke sjans.

Men bra at man kan bytte vifta - hadde jeg hatt nidec hadde jeg bytta tvert. Med de to andre hadde jeg nok ikke giddet.

Jeg har lagt o-ringer i mellom vifta og chassiset samt justert det optimalt, så er som natt og dag vs. slik den var når jeg fikk den, men vil allikevel ha den beste vifta :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (5 minutter siden):

Ser på en serie på BD. PS5 er IKKE godkjent som avspiller. Dette støyer mer enn hva jeg synes det skal. Jeg stusser på at triggerne fortsatt virker på spoling, noe som kan aktiveres når man legger kontrollen fra seg. 

Drevet som støyer da regner jeg med? Jeg har ikke sett film i fysisk format på den enda.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjalottløk said:

Har en følelese av at det er drevet og vifta. Men drevet er største synderen.

Er ett kjent problem. Du kan prøve å fikse dette ved å justere skruen til drevet (du bryter ingen garanti ved å gjøre dette, punktene under er fra https://hardware.support.playstation.com/en_US#/product, får ikke linket dirkete til siden uten å gå igjennom guiden):

What you will need before you begin: A well-lit room with a table to work on. A #1 Phillips or Cross Hatch screwdriver works best. A small flashlight (optional).

  1. Turn off the PS5™ system and disconnect the AC cord.
  2. Disconnect all cables from the system.
  3. Remove the stand from the PS5 system.
  4. Place your palms on the system’s glossy panel and let your fingers rest on the far side of the system.
  5. Place the system sideways on a clean, flat surface in front of you, so that the front of the system is facing you. You're going to remove the bottom panel that has the disc slot from the PS5. The top panel that has a PS logo on it should be facing the table.
  6. Place your palms on the top of the panel, near the back corner of the system, and grip the edge of the panel with your fingers.
  7. Lift the corner of the panel up, away from the system until the panel shifts a couple of centimetres.
  8. You will hear a click and the panel will move a couple of centimetres. Lift the panel off, starting from the right side.
  9. Once the panel has been removed, look for four circular pieces on the bottom of the optical drive. Beside these is a circular dust cover of black plastic. Carefully peel this dust cover away to reveal the screw beneath. Set the dust cover to one side for now.
  10. Turn the screw clockwise until the disc can be seen peeking out of the disc slot. This may require several turns of the screw. Very little effort is required to turn the screw.
  11. Grab the disc by hand and pull it out of the disc slot.
  12. Use the black, circular dust cover to cover the screw.
  13. Replace the bottom panel by positioning it over the exposed section of the system, a couple of centimetres away from the edge.
  14. Slide the panel back into place until it clicks into position.
  15. Reconnect all cables and the AC cord. Turn on the system to check that everything is working properly.

Her er også en youtube guide:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (3 timer siden):

Ser på en serie på BD. PS5 er IKKE godkjent som avspiller. Dette støyer mer enn hva jeg synes det skal. Jeg stusser på at triggerne fortsatt virker på spoling, noe som kan aktiveres når man legger kontrollen fra seg. 

Har samme inntrykket. Burde forøvrig være helt unødvendig at sluttbruker må modifisere produktet (få ned støy) for å bruke en ps5 som BD spiller. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, firberblad said:

Har samme inntrykket. Burde forøvrig være helt unødvendig at sluttbruker må modifisere produktet (få ned støy) for å bruke en ps5 som BD spiller. 

Har nok gått litt for i svingene for å få de ferdige :). Siden Sony offisielt beskriver hvordan du kan begrense disk støyen er de nok klar over problemet. Virker også som om det er mere plagsomt når den er plassert horisontalt. Jeg har min vertikalt og hører ikke mer støy fra disk drevet enn fra en vanlig dvd spiller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får jo en Xbox One S med støtte for 4K UHD Blu-Ray for +- en 1000-lapp, så kan jo være en løsning.

Trenger en bare vanlig BD så kan man jo shoppe en PS3 eller første Xbox One billig.

Uansett ser man vel bedring på PS5 når den kommer litt lengre ut i produksjonssykelen. Alltid barnesykdommer i starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...