Gå til innhold

Nå er Volvos elbil endelig avduket. Her er XC40


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Hva er ulempene med denne? De fleste elbiler har jo en eller annen akilleshæl... (byggekvalitet på Tesla, design på BMW, lading på Nissan osv...).

 

MÅ da være NOE som gjør at denne ikkeer så aktuell som den for øyeblikket virker hehe?

Ellers er jo dette bullseye av Volvo!

Forbruk, rekkevidde og pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Polestar 2 kommer i 2020, som er en elbil 

Er noen som har demobiler allerede

Ikke i Norge ihvertfall. Sendte dem epost og spurte om utsalgssteder, demobiler, innbytte osv, men svært lite info. Bare svar om å skrive seg opp på postlista og få første info når den er ute.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ser ut som vanlig XC40 har en drag coefficient på 0,34, og denne er vel helt lik?

 

Audi etron har 0,28, model x, 0,24, eqc 0,29 til sammenlikning. Det skal bli spennende å se forbruket i 110 km/t. 

 

 

Arealet til denne er nok dog langt mindre, så forbruket kan vell tenkes å være ganske likt. 

Model Y skal ha Cd på 0,23, og vil være lavere og jeg *tror* smalere. Det er nok ikke usannsynlig at XC40 har over 50% mer luftmotstand enn Model Y.

 

Altså i høy hastighet bruker kanskje Model Y 200 Wh/km, mens XC40 bruker 300 Wh/km. Med lik batterikapasitet på ca 75 kWh, så oppnår Model Y 375 km rekkevidde mens XC40 oppnår 250 km rekkevidde. (Er nok en grunn til at Model Y har maks 241 km/t mens XC40 har maks 180 km/t.)

Volvo har lagt seg på en linje der toppfart strupes til 180 km/t. Grunnen er at høy fart er farlig og miljøskadelig :-)

Ser ikke poenget i at en elbil skal ha en toppfart på langt over 200 km/h. Hadde vært fint med en utveksling som gir toppfart på maks 160-180 km/h og istedet ha bedre akselerasjon og drakraft for å kunne dra tyngre henger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke poenget i at en elbil skal ha en toppfart på langt over 200 km/h. Hadde vært fint med en utveksling som gir toppfart på maks 160-180 km/h og istedet ha bedre akselerasjon og drakraft for å kunne dra tyngre henger.

Det er nok av drakraft selv med utvekslinga som er... Er helt vanvittig moment i elmotorer. Selv Tesla med awd må ofte trå til med antispinn på tørr asfalt når de tar av og har alikevell utveksling nok til toppfart på 250km/t +

 

Toppfart på 180km/t vil jo bare si at motoren har mye høyere turtall når du cruiser i 120km/t noe som kansje gir høyere forbruk.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Toppfart på 180km/t vil jo bare si at motoren har mye høyere turtall når du cruiser i 120km/t noe som kansje gir høyere forbruk.

Det er ikke en nødvendig sammenheng. Toppfarten kan være begrenset i motorkontrolleren, og ikke av motorens iboende ytelse. I.e. motorkontrolleren nekter å kjøre opp turtallet over det som gir 180km/t selv om motoren kunne klart det.

Lenke til kommentar

Det er ikke en nødvendig sammenheng. Toppfarten kan være begrenset i motorkontrolleren, og ikke av motorens iboende ytelse. I.e. motorkontrolleren nekter å kjøre opp turtallet over det som gir 180km/t selv om motoren kunne klart det.

Dette er ikke et alternativ hvis man som johnrixn sa girer for bedre moment/akselerasjon. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Mye bedre enn en konvensjonell "joggesko" fra Toyota.

Nå bør ikke Toyota som aldri har laget noe fint brukes som et designeksempel ifbm noe som helst.

 

Jeg bare skjønner ikke hvorfor div bilprodusenter lager traktorer og hvorfor folk som ALDRI skal kjøre offroad skal ha en. Blir like smakløst som den tiden da GMC SUVer var populære, eller... gud tilgi meg for å ytre dette ordet... Hummer var populært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke en nødvendig sammenheng. Toppfarten kan være begrenset i motorkontrolleren, og ikke av motorens iboende ytelse. I.e. motorkontrolleren nekter å kjøre opp turtallet over det som gir 180km/t selv om motoren kunne klart det.

 

Sååå... hvor er da gevinsten i å ha en utveksling som gir mere krefter i lav fart?

 

Kan fint låse toppfarten i min Tesla til 180km\t om jeg vil det. Kan låse den til 80km\t om ønskelig også..

Kan tillogmed styre dette direkte fra telefonen...

 

Gir meg ikke mere krefter til å dra henger av den grunn.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sååå... hvor er da gevinsten i å ha en utveksling som gir mere krefter i lav fart?

 

Kan fint låse toppfarten i min Tesla til 180km\t om jeg vil det. Kan låse den til 80km\t om ønskelig også..

Kan tillogmed styre dette direkte fra telefonen...

 

Gir meg ikke mere krefter til å dra henger av den grunn.

Som du selv sa, det er nok moment slik det er. Man kan fint optimere for maks virkningsgrad på motorveihastighet og fortsatt ha nok dreiemoment til å trekke henger. Man må ikke ofre virkningsgrad ved cruise for å ha en cappet maksfart på 180.

 

At du kan selv unlate å kjøre for fort er en helt annen diskusjon. At Volvo velger å begrense maksfart til 180 gir andre fordeler enn hva du kan oppnå ved egen kjøring som f.eks: Ikke trenge å utvikle og teste kjøredynamikk (Aero/oppheng) for høyere fart, rimeligere godkjente dekk, billigere forsikring, mindre ulykker (I.e. hjelper på imaget til volvo)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja takk, begge deler, sier jeg.

Syns det er greit at noen gjør det, men jeg ser ikke helt vitsen med at alle elbiler skal måles på den måten. Det er greit at enkelte biler "slapper av" litt, og slipper å kaste så mye krefter på tvers av drivverk når man tross alt ikke trenger det. Enklere for dem under testing, og billigere for oss. 

Lenke til kommentar

Model Y skal ha Cd på 0,23, og vil være lavere og jeg *tror* smalere.

Vi vet jo ingenting om størrelsen på Model Y. Men f.eks. estimatet til CleanTechnica viser jo nærmest identisk høyde. Vi vet at den blir en del lenger enn XC40 da Y er lenger enn Model 3 som allerede er 20cm lenger enn XC40. 

 

Ellers er jo bredden litt usikker, ja, men jeg tør nesten vedde penger på at Y er bredere også. Problemet er at Volvo har oppgitt bredde inkl. speil. Vet ikke hvor brede speil pleier å være, men om de totalt er på 20cm så er jo XC40 og Model 3 samme bredde. Spør du meg *tror* jeg at Y blir bredere også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...