Gå til innhold

Edderkopper og etikk


Anbefalte innlegg

Har nettopp flytta til en kjellerleilighet. Den virket ved første øyekast tett, og jeg tror den er det. Men jeg tror det er sånn at når jeg åpner døra, uten at jeg engang ser det, så kryper det inn masse edderkopper. Noen digre og noen mellomstore. Dette er utpå landet, det er steinmur på utsiden, og busker, så her er det grogrunnlag for dem til å vokse seg store og mange.

 

Har laget en egenlaget netting-ramme, som passer til utgangsdøra. Den er dog ikke tett, da jeg hadde noen lameller jeg kjøpte til den døra, men som ikke var helt tilfredsstillende da de ikke var tette, de klippes fast til en plastklips (sjekk Clas Ohlson). Så jeg har skrudd dem sammen i ramma, men det er fremdeles ikke tett. Jeg skulle tatt nål og tråd og sydd dem sammen, men har bare ikke hatt tid eller viljen til det enda. Så denne ramma blir ikke brukt når jeg går ut og inn lenger. Det -kunne- hjulpet litt, så jeg skal prøve dette før jeg går til løsningen jeg vurderer lenger ned i dette innlegget.

 

Jeg har vel brukt glass og papir, fanget og sluppet ut sikkert 30-50 stykk siden jeg flyttet hit for ca 2 måneder siden. Det er hvite murvegger her så jeg ser dem lett når de kryper rundt, heldigvis. Jeg har begynt å bli vant til dem, men jeg vil liksom ikke helt bli vant til dem. Jeg vil ikke ha dem inne her. Heldigvis har jeg ikke våknet opp med en på ansiktet enda, men det vil vel skje før eller siden. Har sett de største jeg har sett i livet her også, virkelig digre, sikkert 10 cm fra enden på bein til den andre. Har lest meg opp på husedderkopper og de har faktisk gift, det er som å bli stukket av veps hvis de biter, og kan gi nummenhet i finger. Har ikke lyst til å finne ut av det.

 

Så nå står jeg der at jeg har lyst til å begynne å ta livet av de jeg ser inne her. Har begynt motvillig å gå 50-100 meter ut i veien og kaste dem på andre siden av veien her, det virker litt tåpelig, da dette stort sett er om nettene og jeg liker ikke å vise meg ute om nettene, det er på bygda og praten går fort.

 

Er det riktig av meg å ta livet av disse skapningene, som jeg ikke har noe mot, men de skaper ubehag i livet mitt, bare fordi de nettopp skaper ubehag? Jeg har virkelig ikke lyst. Men det er en rimelig ulempe å bruke 30 minutter hver dag på dette, krype bak bord og opp i hjørner for å fange dem med glass og papir nesten hver eneste dag. Det er en psykologisk last også ved å vite at når jeg legger meg, så kan jeg våkne opp med dem i senga. Slår gjerne på lyset en ekstra gang før jeg sovner for å se på de hvite veggene om jeg ser en jeg ikke har sett enda.

 

 

Hvordan ville en professor i etikk svart på denne problemstillingen?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edderkopper er svært nyttige for oss - sannsynligvis gjør de en god jobb hos deg med å holde andre småkryp i sjakk.

 

Det er ikke edderkoppene som er det egentlige problemet ditt om det er mange av dem - det tyder det på at det er mange småkryp der de kan leve av. 

 

Det beste du kan gjøre er å passe på at det er helt rent hos deg - matrester og denslags som tiltrekker innsekter vil igjen tiltrekke edderkopper som lever av disse og det samme for støv som gir gode forhold for andre kryp.

 

Edderkopper er nyttedyr for oss - jobb med dem og ikke mot dem :)

 

Hvorfor jeg sier dette? Fordi jeg bor nær oslo sentrum og i sommer så var det en stor en som krøp bortover armen min når jeg nettopp hadde tatt i sengeteppet og lagt meg ned, i mørket. 

 

Nei, herregud så forferdelig! Jeg håper du har fått god hjelp for å forsøke å jobbe deg gjennom, og forhåpentligvis etterhvert komme deg over, denne helt grusomme opplevelsen? Våre tanker er med deg...

Endret av Zork
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ta et glass og et A4 eller A5-ark eller hva du nå har hjemme hos deg, og fang de med det. :)

Så kan du frakte de ut opp i et tre eller på et gjerde eller noe.

 

Da slipper du å drepe de. ;)

 

Og hvis du vil, så kan du sette glasset på bordet (opp-ned selvsagt) og studere den, så kanskje hjelper det litt på angsten. ;)

Endret av JTHammer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edderkopper er svært nyttige for oss - sannsynligvis gjør de en god jobb hos deg med å holde andre småkryp i sjakk.

 

Det er ikke edderkoppene som er det egentlige problemet ditt om det er mange av dem - det tyder det på at det er mange småkryp der de kan leve av.

 

Det beste du kan gjøre er å passe på at det er helt rent hos deg - matrester og denslags som tiltrekker innsekter vil igjen tiltrekke edderkopper som lever av disse og det samme for støv som gir gode forhold for andre kryp.

 

Edderkopper er nyttedyr for oss - jobb med dem og ikke mot dem :)

 

 

Nei, herregud så forferdelig! Jeg håper du har fått god hjelp for å forsøke å jobbe deg gjennom, og forhåpentligvis etterhvert komme deg over, denne helt grusomme opplevelsen? Våre tanker er med deg...

Ja drit i at det finnes folk som sliter med slike ting mer enn det du gjør. Gud forby om noen blir plagd av noe du ikke plages av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eddekoppen hadde drept deg med en gang hvis den kunne, du sier at de skaper ubehag, så legg ut flyepapir og la dem dø. 

 

Det er ikke riktig. Edderkopper er passive insekter som har ingen interesse i å skade deg av andre grunner enn forsvar.

 

Har lest meg opp på husedderkopper og de har faktisk gift, det er som å bli stukket av veps hvis de biter, og kan gi nummenhet i finger. Har ikke lyst til å finne ut av det.

 

Nei det er ikke det. Edderkopper kommer heller ikke til å prøve å bite deg med mindre du klemmer til dem.

 

Alt dette er irrasjonelle fobier. Hvis du ser en edderkopp så kan du trygt plukke den opp med hendene. Hvis de er en plage så må du finne ut hvor de kommer fra.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Er ingen fobi akkurat her da. Det er mer der at jeg er usikker på om det er riktig av meg å leve med den psykologiske usikkerheten over å ha dem i leiligheten, og å ta livet av dem.

 

Akkurat nå skal jeg fortsette med å ta meg bryet med å bære dem ned i gata og over veien. Og få sydd igjen de lamellene så den insektsnetting-ramma jeg bygde blir helt tett.

 

Så får vi se hva som skjer etter det.

 

 

Buffy: Ja, tenkte å nevne det, hadde en sånn episode selv en gang ^^ Hadde flytta fra et sted jeg hadde noen bildekk stående utendørs ved en murvegg. I disse hadde det bygd seg en koloni av digre edderkopper. Jeg måtte bare få med dekka på lasset. Og da jeg skulle bære et stykke glass til et glasbord inn i nye leiligheten, kom det en krypende opp armen, i marsjfart. Trodde ikke jeg kunne lage sånne skrikelyder ^^ er vel sånn man høres ut når man er i krig.

 

Dagen etter hadde den funnet veien opp i andre etasje, gjennom 2 lukkede dører, og stod på veggen. Min mor som var på besøk, som ikke er like fintfølende som meg på liv og død med dyr, gikk rett bort til den og klappet den flat med håndflata ^^

 

 

Takker for bidrag så langt. Husk det er etikken og filosofien rundt hvorvidt det er riktig og galt å ta livet av dem vi diskuterer.

 

Zork: Det er et godt poeng, og jeg lar foreløpig den teorien vinne over argumentet over mitt godtbefinnende og .. latskap?

 

Og prøv å holde sarkasme på et minimumsnivå. Takk.

Lenke til kommentar

Edderkopper kan sees på som et nyttedyr som holder insekter som kan gjøre skade på bygg unna.

Men så er det ikke trivelig når de kryper over armen, eller man får ansiktet dekket av spindelvev når man går rundt et hjørne.

 

Hvis du bruker permetrin (sprayboks) så har det funket utmerket for min del ihvertfall. Sprayer du direkte på dem så dreper du dem, men sprayer du på stedene som du ønsker edderkopp-frie så har det en forebyggende effekt, slik at edderkoppene skygger unna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den gang jeg hadde rotter, ga jeg edderkopp og møll osv jeg fanget til dem. De spiste og koste seg.

 

I dag lemper jeg dem bare ut på verandaen. Har lite problem med dem i dag da jeg bor ikke nær noe fukt og vekk fra bakkenivå.

 

Familie medlem som bor i kjeller leilighet i en skråning så det er mye jord og fuktighet. Bor sammen med edderkoppene :p

 

Jeg tar bare og åpner døra og lemper dem ut, kunne godt drept dem og da de er så vidt jeg vet ikke en art som sliter med og klare seg.

 

Pleide og ta livet av humler som fløy for nærme før, men etter jeg hørte dem ikke hadde det så bra så prøver vi og hjelpe i stede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Familie medlem som bor i kjeller leilighet i en skråning så det er mye jord og fuktighet. (,,,)


 


Jeg tar bare og åpner døra og lemper dem ut, kunne godt drept dem og da de er så vidt jeg vet ikke en art som sliter med og klare seg."


 


 


Ja, selv om kjelleren virker tett blir det anstrengende over tid å bære ut edderkoppene. Noe trådstarter har begynt å oppdage. 


 


Så over tid bør en enten flytte, drepe så mange av dem som mulig, eller begynne å akseptere dem. 


 


Det klart rimeligste er å drepe så mange av dem som mulig. Er du buddhist, tenk på at de fanger mengdevis av tarantellaer og lignende i buddhistiske land (som Kambodsja). 


 


Det gjelder også for katter og hunder, at de ville drept oss dersom de var like store som tigre. Så det forteller ikke så mye. Det vesentlige er at det er ekle insekter som plager deg, og som ikke er utrydningstruet. Kjelleren kan til og med gi dem bedre livsvilkår enn de ellers ville hatt. 


Lenke til kommentar

Det satt veldig langt inne, men etter jeg slo på lyset før jeg sovnet for ca 2 uker sida, så så jeg den digre etterkoppen 0.5 meter på veggen fra hodeputa, så mistet jeg siste rest av tålmodighet gitt. Etter jeg har tatt livet av to stykker så har jeg ikke sett noen fler. Så det var antageligvis de to som har skapt leven her siden dag én. De har sikkert bodd her siden kjelleren var bygd.

 

Én siste gang før jeg trampet på den prøvde jeg å kaste den ut på plenen, da pilte den rett mot beina mine og mot døra igjen. Så den visste tydeligvis hvor den ville og hvor den hørte "hjemme" ^^

 

Vurderte som noen nevnte her å lage et terrarie av et slag, men tenkte det må være grenser for hvor langt man skal strekke seg vel. Og da blir etikken slik at jeg må da mate etterkoppen med levende dyr, og da blir jeg den som blir bøddel og bestemmer andre byttedyrs skjebner. Og det er vel ikke noe mer riktig.

 

Vanskelig dilemma, men det er viktig å sove godt om nettene.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...