Gå til innhold

Ønsker flere nattog: SV vil løfte togturistenes krav til Stortinget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så klart pendlertogene og innenriks togtrafikk generelt som er viktigst, både samfunnsøkonomisk og miljømessig.

 

Forøvrig går det nattog med sovevogn både til og fra Mo i Rana, så usikker på hva som er endret der. At tilbudet generelt lider under sterk konkurranse fra billige fly tviler jeg forøvrig ikke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor blander politikerne seg inn i dette? Folk stemmer da med lommeboka si. Enten er det lønnsomt å ha nattog eller så er det ikke det. Man kan ikke drive å subsidiere fram behov det ikke er økonomisk dekning for.

 

Når vi har politikk, polikere – og i siste instans en eller annen form for stat – er det fordi vi ikke bare kan ta hensyn til lommeboka i aller snevreste forstand. Det samme gjelder i samferdselspolitikken.

Pål Jensen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De eneste togrutene er en noen vits med nattog er Oslo-Bodø og Oslo-Hamburg. De andre strekningene er for korte. Er togturen på 6-7 timer blir det 5 timer søvn hvis man sovner litt etter avgang og må våkne litt før man kommer frem. Hvor utvilt blir man av 5 timers søvn? Man våkner kanskje et par ganger underveis også.

Lenke til kommentar

Hvis vi ikke bare kan ta hensyn til lommeboken, kan vel togene lanseres med den prisen som må til for at dette skal gå i null?

Dette lukter mer at "vi", som i storsamfunnet, ikke trenger å ta et slikt hensyn, mens alle de potensielle brukerne, som tilsammen utgjør storsamfunnet, må ta slike hensyn. Det henger ikke på greip. Er det passasjergrunnlag nok, blir billettene spiselige.

Lenke til kommentar

De eneste togrutene er en noen vits med nattog er Oslo-Bodø og Oslo-Hamburg. De andre strekningene er for korte. Er togturen på 6-7 timer blir det 5 timer søvn hvis man sovner litt etter avgang og må våkne litt før man kommer frem. Hvor utvilt blir man av 5 timers søvn? Man våkner kanskje et par ganger underveis også.

Det er ikke "nattog" oslo-bodø, men oslo-trondheim og trondheim-bodø. Det er riktig at dette gir kort hvile, men de fleste voksne mennesker klarer seg 100% på 4-5 timer søvn så lenge det ikke blir hver dag.

 

Hvis det skal bli nattog oslo-bodø må toget gå betydelig raskere enn i dag, noe som forsåvidt hadde vært ønskelig, men som ikke er realistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De eneste togrutene er en noen vits med nattog er Oslo-Bodø og Oslo-Hamburg. De andre strekningene er for korte. Er togturen på 6-7 timer blir det 5 timer søvn hvis man sovner litt etter avgang og må våkne litt før man kommer frem. Hvor utvilt blir man av 5 timers søvn? Man våkner kanskje et par ganger underveis også.

 

Oslo - Bodø er I nabolaget av 15-16 timer, god tid til å sove. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fuldstendig idiotisk å bruke penger på togturisme.  Interrail-turister er notorisk ulønnsomme; legger nesten ingen penger igjen på stedene de besøker. 

Den typen turisme er vel uansett døende pga høye interrail-priser og sterke begrensninger i hvilke avganger og togtyper billettene gjelder på. Ønsker man å sitte på tog hele ferien og på de mest ugunstige tidspunktene så kan det nok lønne seg sammenlignet med enkeltbilletter og andre alternativer, men hvis målet er å få mest mulig gode ferieopplevelser utenfor tog og stasjoner så har ikke Interrail så mye for seg. For noen tiår siden var Interrail mye rimeligere (inflasjons-justert) og gjaldt alle avganger på alle tog.

Lenke til kommentar

De eneste togrutene er en noen vits med nattog er Oslo-Bodø og Oslo-Hamburg. De andre strekningene er for korte. Er togturen på 6-7 timer blir det 5 timer søvn hvis man sovner litt etter avgang og må våkne litt før man kommer frem. Hvor utvilt blir man av 5 timers søvn? Man våkner kanskje et par ganger underveis også.

 

For korte? Reisetiden på nattogene er gjerne høyere enn dagtogene. Oslo S - Stavanger kjøres på 8 timer og 55 minutter på natta, og ned mot 7 timer og 40 minutter på dagtid. Jeg har tatt det nattoget flere ganger, og jeg sover godt selv i komfortavdelingen. Å snakke om at det er for kort er etter min mening bare tøv.

Lenke til kommentar

De eneste togrutene er en noen vits med nattog er Oslo-Bodø og Oslo-Hamburg. De andre strekningene er for korte. Er togturen på 6-7 timer blir det 5 timer søvn hvis man sovner litt etter avgang og må våkne litt før man kommer frem. Hvor utvilt blir man av 5 timers søvn? Man våkner kanskje et par ganger underveis også.

 

5 timer er mer enn nok til å fungere for enkelte av oss

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvorfor blander politikerne seg inn i dette? Folk stemmer da med lommeboka si. Enten er det lønnsomt å ha nattog eller så er det ikke det. Man kan ikke drive å subsidiere fram behov det ikke er økonomisk dekning for.

Hvorfor kan man ikke gjøre det samme argumentet for elbiler? Enten er det lønnsomt med elbil med vanlig bilavgift, eller så er det ikke det.

Lenke til kommentar

5 timer er mer enn nok til å fungere for enkelte av oss

 

For enkelte, kanskje, for de fleste, nei. 

 

Har tatt natttoget fra Oslo til København èn gang og det var et mareritt.  ~20 år siden og husker ikke om det var 4 eller 6 per rom, men det var forbanna varmt og toget støyet helt for jævli hele turen.  Det bli ikke mange minutters søvn og selv om jeg var ung den gangen var det langt unna det som er nødvendig for å kunne fungere neste dagen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Fuldstendig idiotisk å bruke penger på togturisme.  Interrail-turister er notorisk ulønnsomme; legger nesten ingen penger igjen på stedene de besøker.

Noe sier meg at de legger igjen mer enn cruiseturistene, og forrurenser mindre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...