Gå til innhold

Vurderer å flytte utenlands. Noen tips?


Anbefalte innlegg

16 hours ago, Milhouse85 said:

Forfriskende å se at noen deler mitt syn. Jeg fikk assosiasjoner til det Somaliske miljøet i Oslo. De kommer til oss, de fleste trenger ikke integrere seg fordi miljøet "allerede er der" - og kulturforskjellene gjør at det blir en markant forskjell på Ola Normann og Ali Somalia. Altså; ikke misforstå. Dette gjelder ikke alle fra Somalia. Er ikke rasistisk ment av meg. Mangfold er flott. Men jeg ser på nordmenns invasjon av Spania som litt av samme greia. De "rotter seg sammen". Lager sitt eget miljø - og tar for seg det de ønsker. Spanjolene stiller selvfølgelig velvillige opp - fordi nordmenn har penger - og Spanjolene trenger inntekt de også. Men du kan banne på at de flirer og ler godt av oss seg i mellom. Med god grunn. Kanskje er det derfor det er så vanskelig å få kontakt med lokale også.

Skal jeg sette det ENDA mer på spissen. Så fremstår nordmenn som overklassefolk - der de lokale tjener nordmenn med alt av tjenester de måtte trenge. Det er vel dette klasseskillet jeg syns er mest vemmelig. Den overfladiske høfligheten og smilet man ser på gata fra innkastere til restauranter er selvfølgelig ikke ekte. Bare en fjott vil tro noe slik. 

Jeg nevnte at jeg bodde i Portugal et års tid. Jeg kan nevne at helt syd i Portugal, ved Faro. Finner man britenes oase. Slike "lokale oaser" av franskmenn, briter, tyskere eller svensker og nordmenn har jeg tilfeldigvis rotet meg borti en mengde plasser. Slik som i Tenerife der jeg bestemte meg for å gå på charterfebersafari. Altså; ta buss ned fra fjellsiden jeg bodde på - ned til hotellkjedene langs sjøen. Først møtte jeg "Sverige" - og etter å ha trasket et par kilometer. Kom jeg til "England". Det var som natt og dag - for si det mildt.

Verden er en merkelig plass. 

Grunn til at jeg er så negativ overfor slike fenomener er at jeg syns det er respektløst å invadere et land uten å integrere seg og delta i deres lokale skikker og kulturer. Man er først å fremst en gjest i deres land inntil man lærer seg språket og bidrar i samfunnet. 

Siden man lett kan misforstå mitt innlegg ønsker jeg å presisere at jeg er enig. Jeg bare synes det ble feil å kritisere nordmenn spesifikt for dette når vi ser at det samme skjer med mange kulturelle grupper i vårt eget land. Jeg tror det er en trygghetsfaktor for mange.

Spesielt hvis man er eldre så er det kjente og kjære en viktig tryghhetsfaktor. Det er enklere å komme inn i andre kulturer når man man er i aldersgruppen 20-60.

Selv har jeg alltid vært der at jeg utforsker det mange ikke ser. Eks. har steder som Gran Canaria et ufortjent dårlig rykte fordi noen velger å fremheve det mest negative de klarer å finne. Spesielt ser jeg dette blandt unge.

Ikke alle ser at dette er en elsket øy av sykkeliten verden over med noen av de vakreste fjellpassasjene jeg har syklet I. Magiske naturlandskap i naturparker og flotte hike, camping og stimuligheter. De mindre landsbyene i fjellene er har enorm sjarm med mange flotte byggverk og herlige mennesker som byr på sitt edleste. Dra innom en eldre frisør utenfor allfarvei og få en kulturell historiefortelling som gjør at tiden er over på null niks.

Jeg velger å se det vakre der andre bare ser storturismen og stereotyper. Nordmenn er ofte så elitiske at man stempler steder som "harry" basert på fordommer og stereotyper.

Jeg liker det enkle og autentiske. Jeg må ikke flotte meg med topp 10 pretensiøse destinasjoner.

Jeg vil si at nordmenn i større grad ser seg selv som elitiske og pretendiøse globetrottere med påtatt vinekspertise og ovenfra ned holdninger på hvor flotte og kulturelt berikede de er. Også ovenfor andre nordmenn.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Jeg velger å se det vakre der andre bare ser storturismen og stereotyper. Nordmenn er ofte så elitiske at man stempler steder som "harry" basert på fordommer og stereotyper.

I flere Spanske byer finnes det veldig forskjellige norske miljøer og også nordmenn som lever helt utenfor norske miljøer. Mange nordmenn og spesielt den kulørte dagspressen velger det verste fra ett av disse miljøene og bruker det til å stemple hele byen eller hele landet.

Lenke til kommentar
Just now, robertaas said:

I flere Spanske byer finnes det veldig forskjellige norske miljøer og også nordmenn som lever helt utenfor norske miljøer. Mange nordmenn og spesielt den kulørte dagspressen velger det verste fra ett av disse miljøene og bruker det til å stemple hele byen eller hele landet.

Helt enig og det fremstår bare kunnskapsløst.

Lenke til kommentar
Baba2 skrev (14 timer siden):

Hei! Hvordan er det med internett på typiske utleieleiligheter i Paleochora og Chania? Er det vanlig å ha tilgang til bredbånd eller går det for det meste i 3g/4g hotspots?

Det varierer vel vil jeg tro.
Men her hos meg har jeg internett med 24 Mbps og det fungerer greit 🙂
Ingen problem å strømme live TV for eksempel, og jeg har hatt mange gjester som har jobbet på PC herfra, ingen av dem har klagd på forbindelsen.
Men det er jo ikke noe supert bredbånd da 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg bodd i utlandet i snart 10 år, jeg flytta på grunn av jobb. Jeg vil påstå at det er en enorm forskjell på et par måneder i et land og det å faktisk bosette seg der over flere år. Hvis du skal bo et sted må du forholde deg til det lokale byråkratiet og det blir mye viktigere å lære seg språket. Jeg er ikke akkurat vel integrert der jeg bor, men det har litt med arbeidssituasjonen min å gjøre. Nå flytter jeg snart litt nærmere Norge og da blir nok akkurat språk og integrering litt lettere, men jeg anbefaler deg virkelig å ikke undervurdere hvor viktig det er å lære seg språket. 

Jeg også reist en del i sammenheng med jobben min, jeg har bodd et par måneder i USA og Japan. Jeg har også reist rundt om i Europa og litt i Asia. Japan og USA er helt OK land, men jeg liker meg egentlig ikke så godt i USA.  Japan er litt for Japan for min del, det er et alt for homogent samfunn for meg og jeg har hørt, fra venner som bor og jobber der, at det ikke alltid er lett å være utlending i Japan. Personlig foretrekker jeg Europa.

En ting som stadig overasker meg er hvor velfungerende Norge er i forhold til alle andre land jeg har besøkt og bodd i. Det er mange problemer med Norge, men ting fungerer veldig bra og det er utrolig lett å bo i Norge. Jeg vil ikke si at jeg savner moderlandet, men gud hvor mye lettere det hadde vært å bo i hjemme i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (22 minutter siden):

Det varierer vel vil jeg tro.
Men her hos meg har jeg internett med 24 Mbps og det fungerer greit 🙂
Ingen problem å strømme live TV for eksempel, og jeg har hatt mange gjester som har jobbet på PC herfra, ingen av dem har klagd på forbindelsen.
Men det er jo ikke noe supert bredbånd da 🙂

Kunne jeg sendt deg en PM for mer info om boligene du leier ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 08/08/2021 den 15.32):

Takk for informativt innlegg! :)

Har du selv bodd noen av disse plassene eller kun vært der som turist?

Jeg var i Berlin sammen med min far og var på en måte litt skuffet, men innser at det kan ha vært fordi han satt litt begrensninger på turen. Misforstå meg rett, jeg likte egentlig byen godt, men hadde kanskje altfor høye forventninger?

Jeg holder også en knapp på Spania, men har til gjengjeld også vært mer i Spania enn Italia. :)

Jeg synes Madrid var fantastisk, men hadde ingen gode matopplevelser der (i motsetning til hva jeg er vant med i Spania). Mulig jeg bare var veldig uheldig, men i løpet av en langweekend opplevde jeg ingenting som var direkte godt.

Barcelona har jeg kun vært 1 gang og da i 2 uker og jeg elsket byen i hvert fall, men enig i at det er mye turisme.

De fleste plasser var eg i forbindelse med jobb/utdanning og har tilbragt mellom 3 - 24 månad. Noen plasser var eg kun som turist (Italia) men der har eg ca 10 turer á 2 uker?

Ang Berlin (og alle andre byer) det er jo smak og behag. Vi alle liker ulike ting. Opplever på hver sin måte. 

Endret av aomt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Berlin, en by som er helt forferdelig og veldig trivelig samtidig. Kollektivtrafikken har stadig problemer, det er en del områder som er sjelløse turistfeller, det er en del fattigdom, rus og narkotika problemer og av en eller annen merkelig grunn plukker ikke folk opp etter hundene sine. Berlin er en ganske stygg by og det er ikke noen praktfull natur i nærheten. 

Samtidig er det et enormt kulturliv, uansett hva du liker så kan du finne det. Det er masse kule folk og mange veldig sjarmerende nabolag. Boligmarkedet er ikke så ille som i andre byer, men det har blitt mye verre. Jeg liker Berlin, men det er mye som irriterer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 8.8.2021 den 14.03):

Så å si alt er billigere enn Norge. Men som oftest er det grunn til det. Du betaler i form av dårlig helsetjeneste (selv om vi snakker om dyr/privat), vanskelig byråkrati, mindre beskyttelse om ting skulle gå galt.

Har selv bodd flere år i utlandet og det er ved å være fast beboer over langt tid og fx interagere med offentlige instanser at man merker forskjellene til Norge. Ved å bo i utlandet mer enn et ferieopphold så ser man klarere både positive og negative sider ved Norge. Norge er ikke perfekt, men det er fx merkbart mindre korrupsjon og forskjellsbehandling enn hva mange andre land har. I mange land er det fx stor forskjell om man kjenner noen i politiet eller offentlig administrasjon som kan gjøre vennetjenester. Og dette kan være så vanlig at man ikke tenker på det som korrupsjon.

Bare slik som at jeg skulle til et offentlig kontor og en jeg kjente sa at han kjente noen som jobbet der. Jeg tenkte ikke noe mere på det før jeg kom dit og så et kjempedigert og stappfullt venteverelse og lurte på om jeg i det hele tatt ville bli behandlet den dagen. Jeg hadde knapt trukket kølapp før det stakk et smilende ansikt ut av et kontor, "Robert? Kom hit!". Jeg var utrolig brydd med å gå forbi så mange som ventet der og fikk antagelig også mye raskere og mer uproblematisk behandling enn dem.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Dette forekommer også i Norge men det er en annen diskusjon :).

I Norge skjer det kun unntaksvis og nesten alle reagerer på det. I andre kan kan man høre at "Det er bare slik det er" eller "Alle gjør jo det samme". Normen er altså helt forskjellig i Norge.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Husker det var et par karer her som jobba på Statoil IT support i Filippinene. De tjente "norsk" lønn og levde som småkonger der borte i store villaer og boltra seg i asiatiske skjønnheter. Men kulturforskjellene og ikke minst varmen tok vel knekken på dem til slutt..er de her enda?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
robertaas skrev (11 minutter siden):

Har selv bodd flere år i utlandet og det er ved å være fast beboer over langt tid og fx interagere med offentlige instanser at man merker forskjellene til Norge. Ved å bo i utlandet mer enn et ferieopphold så ser man klarere både positive og negative sider ved Norge. Norge er ikke perfekt, men det er fx merkbart mindre korrupsjon og forskjellsbehandling enn hva mange andre land har. I mange land er det fx stor forskjell om man kjenner noen i politiet eller offentlig administrasjon som kan gjøre vennetjenester. Og dette kan være så vanlig at man ikke tenker på det som korrupsjon.

Bare slik som at jeg skulle til et offentlig kontor og en jeg kjente sa at han kjente noen som jobbet der. Jeg tenkte ikke noe mere på det før jeg kom dit og så et kjempedigert og stappfullt venteverelse og lurte på om jeg i det hele tatt ville bli behandlet den dagen. Jeg hadde knapt trukket kølapp før det stakk et smilende ansikt ut av et kontor, "Robert? Kom hit!". Jeg var utrolig brydd med å gå forbi så mange som ventet der og fikk antagelig også mye raskere og mer uproblematisk behandling enn dem.

Kjenner meg igjen i dette. Man merker fort hvor sivilisert og likestilt man er i Norge sammenliknet med de fleste andre land utenfor Skandinavia. Det er et stort klasseskille og hierarki utfra hvor du står sosialt.

Portugal hadde tidligere en rekke kolonier blant annet i Afrika og Brasil. Derfor er Portugal nokså internasjonalt der mange er av afrikansk opprinnelse - men like fult ut portugisere som europeiske portugisere. Det er helt utrolig hvordan disse menneskene blir behandlet. De er absolutt nederst på stigen i samfunnet.

Jeg derimot; ble fort plassert øverst i det lille lokalsamfunnet jeg havnet i. Mange små ting begynte å skje. Slik som at betjeningen på butikkene begynte å pakke varene i poser for meg. Dette var ikke vanlig. Når jeg skulle på den lokale bistroen eller kaffebaren så sprang betjeningen gjerne ut for å åpne døra for meg om de så meg gående - med verdens største smil. Afrikanere og brasilianere ble så godt som alltid møtt med et mimikkløst og nøytralt fjes. Det er også stor avstand i likestillingen i Portugal, særlig blant de litt godt voksne og eldre. Dersom jeg var ute å spiste med noen lokale venner - var betjeningen alltid rettet mot meg. Jeg fikk all øyekontakt selv om dialogen skjedde på portugisisk. Jeg har mange eksempler på slike ting.

Køsystemet er heler ikke særlig rettferdig. Støtt og stadig kom det gamle damer (stort sett kun damer, sjelden menn) og presset seg inn foran meg i køen på butikken. Alt av køsystemer og venting tar LAAAAANG tid i Portugal. Butikkbetjeningen syns nemlig det er helt greit å stoppe helt opp i arbeidet, for å slå av en prat med en kollega eller ymse. Så det var ikke bare-bare å gå inn å handle to-tre ting og være ute av butikken igjen på under 5 minutter som man kan i Norge. Folk forstår heller ikke dette med å flytte seg dersom de sperre veien. Ikke sjelden kunne det stå fire-fem personer midt i døråpningen og bare se tomt på meg; når jeg forsøker å si "hint hint" - gi plass. Men etter hvert så løste jeg "koden". Nordmenn er som kjent ikke særlig fortrolig med fysisk kontakt. Så her er det bare å gå rett på og si "desculpa" eller "sculpa". Etter et halvt års tid stoppet jeg til og med de gamle kø-snikende damene i butikken. 😂 Kunsten var å ikke ha "norsk avstand" til de foran meg. Men tette igjen tomrommet. Dette gjaldt over alt i det offentlige. Det var bare å stille seg opp veeeeeeeeeldig nærme vedkommende foran.

Bonushistorie:

Spoiler

Det minner meg om en nokså absurd situasjon. Jeg skulle ta bybanen i rushtiden. Noe jeg sjelden gjør. Så stoppet toget ved en videregående skole og en gjeng jenter gikk om bord. Siden jeg er 25 cm høyere enn de fleste der nede, er ofte albuen min litt vel "bulkete" og i veien. Så jeg pleide å klistre meg i et hjørne der jeg kunne lene meg til en vegg. Så ble jeg altså omringen av en jentegjeng som syns det var HELT greit å bruke meg som "pute". Så mens jeg lå der og presset ryggen mot veggen - hadde jeg tre personer som lente seg regelrett mot meg. Sært. Veldig sært. 

Minuset i Portugal er altså:
Klasseskillet (som man finner i så godt som alle land, til dels også i Norge), dårlig køkultur og lite sivilisert samfunn med tanke på "enkle" småting. Et hinsides byråkrati. Vi skulle ha en rørlegger hjemme hos oss. Tror vi hadde fem hjemmebesøk av over 10 personer totalt for å se på en forholdvis enkel jobb. Rasistisk samfunn. Lover og regler blir sjelden overholdt. Det er helt akseptert (selv blant politiet) å fyllekjøre "bittelitt". Uteplasser som angivelig skal stenge kl 2 holder åpen til siste gjest går hjem, gjerne 6-7-8 om morgenen. Etter kl 2 stenger dørene, folk begynner å røyke innendørs (noe som ikke er lov, EU-regel) - og festen tar "helt av", etter at dørene blir stengt. Naboene må bare tåle musikken & støyet. 😛 

Det positive:
Velfungerende og pålitelig byråkrati (selv om det tar lang tid). Hyggelige folk. Bra kollektivtilbud med fine priser. Rimelig mat av høy kvalitet. Billig å spise og drikke ute. Ærlig betjening. (Opplevde flere ganger at de kom tilbake med penger til meg, fordi de hadde slått inn feil eller vekslet feil). Trygt samfunn. Kan gå rundt 24/7 over alt uten å være nevneverdig bekymret for noe som helst. Rett å slett et ganske "chill" land - der folk flest er ekstremt tolerante ovenfor hverandre (sett med norske øyne).

Slike plusser og minuser er det nok over alt i verden. :) Også er det vel litt øyet som ser også. Dette er kun min subjektive befaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Bytex said:

Husker det var et par karer her som jobba på Statoil IT support i Filippinene. De tjente "norsk" lønn og levde som småkonger der borte i store villaer og boltra seg i asiatiske skjønnheter. Men kulturforskjellene og ikke minst varmen tok vel knekken på dem til slutt..er de her enda?

Ja, vi holder ut! :D Personlig er jeg på 8-ende året her i tropene.

(Send meg en PM om du vil ha jobb på Filippinene.)

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (3 timer siden):

Ja, vi holder ut! :D Personlig er jeg på 8-ende året her i tropene.

(Send meg en PM om du vil ha jobb på Filippinene.)

Tror ikke jeg hadde takla varmen og fuktigheten, jeg kreperer på alt over 20 grader i Norge 😛 Bra dere fortsatt trives der borte, da, det er jo det viktigste!

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...