Gå til innhold

Vurderer å flytte utenlands. Noen tips?


Anbefalte innlegg

On 8/23/2021 at 3:33 PM, Frank Olsen said:

kjøre rundt i årevis

Det stemmer. Brukte flere sommerferier a 2 mnd på å kjøre rundt. Mangler fortsatt en del områder og regioner, eller faktisk mesteparten, tror jeg. En annen side ved saken det er jo hvor variert og forskjellig Kreta er. Stadig noe nytt når man reiser rundt omkring.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
On 8/7/2021 at 11:35 PM, robertaas said:

Hva med å tenke litt utenfor boksen? Svalbard er et alternativ endel velger for å legge seg opp penger med spesiell skatteregler og ikke så mye å bruke penger på.

Den var god!

For det første er Longyearbyen en svært dyr by å bo i, husleie fra ca 10000,- for en liten leilighet med mindre man har jobb for staten eller Longyearbyen lokalstyre eller andre som subsidierer bolig.

Lønnsnivået er ganske interessant, i en del bransjer er arbeidsgiver veldig flinke til å opplyse om den lave skatten og dette sørger de gjerne for at fører til lavere lønn i tillegg..

Å kjøpe mat i butikken er svindyrt, typ 30-40% dyrere enn på fastlandet. Å spise ute er relativt rimelig (fra ca 120,- for en middag på restaurant).

Alt du ikke virkelig MÅ ha er billig da, sånt som alkohol og tobakk, bensin (ok, ikke direkte billig lenger nå som prisen har passert 10,- pr. liter), kjøretøy osv..

At det ikke er så mye å bruke penger på stemmer jo heller ikke, det er et rikt kulturliv der man lett kan svi av mye penger, vi har idrettslag med svært mange ulike grener representert, de fleste har minst en snøscooter og bruker den en del mil i året.. Nevnte jeg våpen? De fleste har det også, noen av oss har det til og med som hobby og skyter for en del tusenlapper i året..

Å legge seg opp penger på Svalbard er mulig men det forutsetter at man har jobb for staten eller lever særdeles stusselig.

 

On 8/7/2021 at 11:46 PM, DukeRichelieu said:

Jo, for all del. Men er ikke det slik at om man skal bo på Svalbard må man ha jobb der? Det er trolig ikke et alternativ for min del. Og regner med det er for dyrt å bli boende som "turist".

Da kan man jo også vurdere Finnmark. :)

Det er ingen krav om at man skal ha jobb på Svalbard for å bo her, derimot er det vanskelig å få seg bolig uten siden de fleste vil leie ut til firmaer. Å kjøpe bolig er latterlig dyrt, samtidig er standarden ganske dårlig.

Dersom du skal oppholde deg på øygruppen i mer enn 30 dager om gangen er du skattepliktig til Svalbard også, det betyr at en eventuell arbeidsgiver på fastlandet må ordne med beskatningen din. Du er da ikke skattepliktig til fastlandsnorge for lønnsinntekt i perioden. Svalbardskatt inkl. folketrygdavgift er 16,2% inntil 12G.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Snylter said:

For det første er Longyearbyen en svært dyr by å bo i, husleie fra ca 10000,- for en liten leilighet med mindre man har jobb for staten eller Longyearbyen lokalstyre eller andre som subsidierer bolig.

Man må vel ikke nødvendigvis bo i byen, man kan vel også bo ute på landet, på Svalbard, som de fleste andre steder. Hvis man går for en enebolig ute på landet, så er det er vel ikke all verdens av underholdningstilbud å bruke pengene på?

Kjente en kar for ganske mange år siden som valgte å dra som fangstmann på Svalbard, og han bodde vel der ute på landet gjennom ganske mange år. Googlet navnet hans og det ser faktisk ut som han bor på Svalbard fremdeles, men nå er adressen blitt Longyearbyen. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
3 minutes ago, arne22 said:

Man må vel ikke nødvendigvis bo i byen, man kan vel også bo ute på landet, på Svalbard, som de fleste andre steder. Hvis man går for en enebolig ute på landet, så er det er vel ikke all verdens av underholdningstilbud å bruke pengene på?

Kjente en kar for ganske mange år siden som valgte å dra som fangstmann på Svalbard, og han bodde vel der ute på landet gjennom ganske mange år. Googlet navnet hans og det ser faktisk ut som han bor på Svalbard fremdeles, men nå er adressen blitt Longyearbyen. 

Du har ikke vært så mye på Svalbard forstår jeg.

Bosetningene er byene, så er det noen hytter rundt om kring da.. Man kan selvsagt kjøpe seg ei hytte og bo på den, de bynære hyttene koster gjerne fra 2 mill, noen av de har strøm men luksus som innlagt vann og sånt kan man se langt etter.

Ja, det finnes noen fangststasjoner også, noen få er i privat eie og selges svært dyrt mens Sysselmannen låner ut en stasjon for en sesong om gangen.

Lenke til kommentar

"Du har ikke vært så mye på Svalbard forstår jeg." Nei, det stemmer. Denne karen dro til Svalbard og jeg dro til Grønland. Han hadde en fangsthytte. Vet ikke hva den kostet den gang. Jeg bodde i byen. I følge det jeg har lest i ettertid så ble fangsthytta til dels bygd opp av drivved. Det var de som bodde ute på landet på Grønnland også, men tviler på at jeg selv hadde overlevd.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
7 hours ago, Snylter said:

For det første er Longyearbyen en svært dyr by å bo i, husleie fra ca 10000,- for en liten leilighet

Men fra spøk til alvor. Kan man få leid en liten leilighet for 10.000 ? Er det praktisk mulig? Kunne faktisk tenkt meg å prøve Svalbard.

Hva med en liten hybel. Er det mulig å få tak i noe slikt?

Bodde som nevnt på Grønnland. For det meste i Nuuk/Godthåp som egentlig kanskje var litt kjedelig. Kan tenke meg at den byen kanskje kan minne om Longyearbyen, hvis ikke Godthåb ikke er å betrakte som metropol og storby i den sammenheng. Når man kikker på kartet så er det egentlig noe som kan minne. Midt oppe i ingen ting, så er det plutselig en by. 

Fartet også litt oppe i Discobukta og der var det virkelig super fantastisk fint. Akkurat som å være påen annen planet, bare mye flottere enn de bildene man ser fra Mars og Jupiter. Aner ikke hvordan det er med husleie og slikt nå for tiden, men når det gjelder naturopplevelser og slikt, så er det vel ingen plass, i denne verden, som jeg kjenner til, som kan måle seg.

https://no.tripadvisor.com/Attractions-g609123-Activities-Ilulissat_Qaasuitsup_Municipality.html

Midnattsolen mangler ellers på bildene. Det er når midnattsolen får landskap og isfljell til å skifte mellom rødt og blått, hvitt og turkis, at det hele blir litt som en fremmed planet.

Pleide å bo på Hotel Hvide Falk når jeg var i Illulisat, men ser det er mye mer å velge i, nå for tiden.

https://hotelhvidefalk.gl/accommodation

https://www.airbnb.no/s/Ilulissat--Grønland/homes?tab_id=home_tab&refinement_paths[]=%2Fhomes&flexible_trip_dates[]=december&flexible_trip_dates[]=november&flexible_trip_lengths[]=weekend_trip&date_picker_type=calendar&query=Ilulissat%2C Grønland&place_id=ChIJndWFIzGs8k4Rag_5GZYnKOI&source=structured_search_input_header&search_type=autocomplete_click

En kikk anbefales så absolutt.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

For 10000,- er det en slags hybelleilighet du får altså, 1 soverom og kombinert stue-kjøkken samt et bad av et slag. Hvis du er heldig altså, det kan godt være du må klare deg uten eget soverom også.

Hvorvidt det er mulig å få tak i kommer an på, du må bare prøve.. På jobb har vi for tiden en ekstra leilighet vi leier slik at vi skal være sikre på å finne bolig hvis vi ansetter flere (nei, den skal ikke fremleies).

Jeg har aldri vært i Nuuk men ser for meg at det er rene storbyen i forhold, her er vi ca 2400 innbyggere mot ca 17000 i Nuuk..

Alt man trenger er dyrt her, alt som bare er moro er billig sånn kort fortalt.

Lenke til kommentar
ahw_ skrev (På 13.8.2019 den 10.54):

Høres ut som at du kan jobbe fra nesten hvor som helst. Det synes jeg høres ideelt ut!

 

Jeg har selv bare feriert i Japan, rundt i Tokyo, Fujikyu, Osaka, og Nara, men jeg vil forsøke å arbeide derfra fremover. Hvis jeg ikke får ta med meg jobben fra Norge så må jeg finne på noe annet. Hvis jeg også en datamaskin og internett for å kunne jobbe med programvareutvikling så finnes det muligheter for meg også.

 

Da jeg ferierte i rundt 3 mnd. så gikk mye tid til å sitte alene hjemme uten å gå ut. Jeg hadde bare én venn der som ikke kunne dedikere mye tid for meg i den perioden, og jeg ønsket ikke å bruke energi på å forme nye gode vennskap.

 

Under dette oppholdet startet jeg et nytt hobbyprosjekt som gradvis har fått en større brukermasse over flere år med utvikling. Dermed var det noe ganske positivt med muligheten til å kode alene og uforstyrret.. En annen positiv ting jeg etter hvert merket var at selvtilliten økte betraktelig av å bo for meg selv i et annerledes land og av å være tvunget til å håndtere ukjente situasjoner på egen hånd, bruke et annet språk osv.

 

Når jeg flytter så vil jeg forsøke å arbeide og samtidig utvikle nye inntektsstrømmer. Japan kan være både rimelig eller dyrt sammenlignet med Norge avhengig av hvor man bor. Anbefaler ikke å dra dit for å spare penger for å si det slik, men man kan oppleve en del forskjellige ting så lenge man har en spesiell interesse for de tingene. :)

Gammel post, men opplevde du atomulykken jordskjelvet? Mener jeg har kjent en som var glad i Japan og jobbet der, og opplevde jordskjelvet.

Lenke til kommentar

Det er lurt å sondere arbeidsmarkedet der oppe, det finnes ingen støtteordninger for folk som ikke har jobb der. 

Og "lykkejegere" blir snudd på flyplassen nesten daglig iflg tante som jobber på flyplassen. Det er ingen opplegg for uteliggere og eventyrere eller noe slikt. Østeuropeere kommer opp dit med enveisbillett og tror de bare skal søke seg jobb et eller annet sted uten noe plan. Da blir de sendt i retur med første fly. Det er ikke en del av Norge, så man kan ikke Nav'e på svalbard heller.

Har du ikke jobb har du ingenting å gjøre der oppe annet enn å være turist et par uker.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Å bli uteligger på Svalbard, det er faktisk noe som jeg veldig godt kunne tenke meg. Behøver ingen annen støtte enn teltstenger. Det ser veldig flott ut. (Men sikkert best om sommeren.)

https://www.visitsvalbard.com/overnatting/longyearbyen-camping-p3499423

Når det passerer minus 20, vinden uler, og det er mørkt 24 timer i døgnet er det nok ikke så trivelig å sove i telt nei 🙂

Lenke til kommentar

Det er ulovlig å campe over lengre tid. Man må ha et sted å bo for å være der oppe. Det er politi der også. De tillater ingen camping fordi hele området rundt byen er fredet mark pga blomster og natur. Så det er ingen mulighet for det. Du har en utendørs campingplass ved flyplassen (2-3 km utenfor byen) og det koster såklart penger å slå opp telt der. Det er ikke en øde landsby der oppe, Longyearbyen har noen tusen innbyggere. Kan ikke bare slå opp et telt hvor som helst.

Man kan heller ikke ferdes ute ved flyplassen uten våpen på skuldra (rifle eller pistol) pga isbjørnfare.
Er ikke så mange år siden et nederlandsk/britisk forskerteam ute i bushen ble overfalt av isbjørn i campen og en ble drept.

Heller ikke lurt å dra rundt utenfor byen uten våpen, isbjørn kan være hvor som helst, spesiellt nå som så mye is har smeltet der oppe.

For noen år siden var det et team med forskere på padletur til Hiorthamn som hang opp noen våtdrakter på et fredet kulturminne. Noen på ei hytte varslet, sysselmannen kjørte bort, og ga dem 25000 i bot.
Mamma fyrte opp et bål på hytta med noe søppel,  og de fikk besøk av sysselmannen som leverte ut en bot på 15k. 

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
On 11/25/2021 at 4:57 PM, Bytex said:

For noen år siden var det et team med forskere på padletur til Hiorthamn som hang opp noen våtdrakter på et fredet kulturminne. Noen på ei hytte varslet, sysselmannen kjørte bort, og ga dem 25000 i bot.
Mamma fyrte opp et bål på hytta med noe søppel,  og de fikk besøk av sysselmannen som leverte ut en bot på 15k. 

Man kan jo få et inntrykk av at to turistattraksjoner å vise fram, Det ene er vill isbjørn og det andre er noe så eksotisk som en ganske udressert og en like så vill norsk diktator, som bøtelegger og utviser ut i vær og vind og dagens humør.

Det ser faktisk ikke helt ut til å være tilfellet. Det kan se ut som at Svalbard faktisk er en del av rettsstaten Norge, slik at enhver bot eller sanksjon må ha hjemmel i lov eller forskrift og at alle eller de fleste av Sysselmannens (mesterens) avgjørelser kan prøves for domstolen.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1925-07-17-11

Det framgår av denne forskriften at "man må ha de nødvendige midler til å oppholde seg" men det står ikke noe nærmere om hvordan man skal oppholde seg mht boligtype ol.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1995-02-03-96/

Det ser ut som at det er Justisdepartementet som er første klageinstans, og så er det vel sannsynligvis Tingrett (Nordtroms og Senja) og så Hålogaland Lagmanssrett.

  

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er ganske spesiellt fordi det er masse gamle særordninger der oppe, f.eks. hadde de åremål på de fleste stillinger i gruva, verksteder, sysselmann, dette ble ikke oppløst for for et par år siden. Da hadde man en viss periode før jobben din ble lyst ut på nytt, selv om man hadde fast jobb.

Polet har også en særordning, turister kan ikke kjøpe mere enn kvoten på flybilletten sin, mens fastboende må ha "klippekort" der det er en viss mengde sprit og øl i mnd. Dette er fra gammelt av så ikke gubbene skulle drikke seg ihjel på brakkene når de jobba i gruvene. Alt er taxfree der oppe, så turister må vise flybillettene sine når de handler børst. Alkohol og brus er også veldig mye billigere enn på fastlandet, men ferskvarer på butikken som melk, egg, kjøtt etc er dyrere siden man også betaler for flyfrakt, da det ikke produseres noe sånt der oppe.


Man har heller ingen NAV ordninger der oppe, så du kan ikke bo i et hus og få trygd fra Norge.

De fleste leiligheter er subsidiert av en bedrift som eier dem, så mister du jobben mister du leiligheten også.

Men husleien er såklart lav, skal man leie privat er det snakk om 20k i mnd. Å kjøpe hus der er også jævla dyrt.
Det er ingen opplegg for eldre som ikke klarer seg selv heller, da må de flytte sørover for å bo på gamlehjem i sine hjemkommuner, eller hus/leilighet de har kjøpt sørpå. Alle har registrert en adresse på svalbard, og en på fastlandet. Folk som er født på svalbard registrerer seg i kommunen de ble født i er, for det er ingen fødeavdeling der oppe siden 1977. Fødende sendes ned med fly til narvik eller tromsø eller wherever.

Det er også masse annerledes i arbeidsmiljøloven, så bedrifter kan omtrent drive rovdrift på ansatte, og det er ingen å klage til med mindre de er med i en fagforening.

Skatt var jo også veldig annerledes der oppe før, nå er det mere mot normalt i Norge igjen. Alle disse ordningene ble lagd for flere titalls år siden for å oppfordre folk til å flytte og jobbe der, og næringslivet å starte bedrifter der.

Kommer en øst-europeer opp til svalbard for å "søke lykken" uten returbillett blir hen sendt tilbake på første fly

Det samme vil gjelde en nordmann. Det kommer mange lykkejegere opp dit fra rundt i Europa siden de ikke trenger visum for å jobbe der. Men det må være en faktisk stilling de skal begynne å jobbe i, man kan ikke bo ute og drive med jobbsøking og håpe på det beste. Tante har intervjuet og snudd veldig mange slike "i døra".

Alle som bor der fast er enten i fast jobb et sted, eller studenter på universitetet/barne/ungdomsskolen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
4 hours ago, Bytex said:

Det er også masse annerledes i arbeidsmiljøloven, så bedrifter kan omtrent drive rovdrift på ansatte, og det er ingen å klage til med mindre de er med i en fagforening.

Det kan godt tenkes at det fungerer slik i praksis, men i følge denne stortingsmeldingen så gjelder Arbeidsmiljøloven på Svalbard og brudd på den kan meldes inn til Arbeidstilsynet.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-22-2008-2009-/id554877/?ch=5

Også vedtak om utvisning skal kunne prøves for domstolen, men når jeg kikket inn i Lovdata Pro, så fant jeg ingen slike saker som faktisk var prøvd. 

Kan være at det er litt mer "det ville nord" der oppe enn det egentlig skulle ha vært.

Ser at Svalbard har Internett via fiber-kabel fra Norge. Er det dyrt og hvordan er det med kapasiteten?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...