Gå til innhold

Tesla lanserer Megapack – selskapets nye superlagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det flisespikking av meg å klage på uttrykket "utslippsfritt strømlager"?

 

Finnes det strømlager i dag som ikke er utslippsfrie? Hvor utslippsfritt er egentlig et batteri?

Det er ikke før man har brukt fossilt brennstoff til å hente ut ressursene som kreves for å lage et batteri, transporterer de ved hjelp av fossilt brensel til fabrikken som ble bygd med maskiner som i all hovedsak går på dinosaurjuice og setter det sammen i fabrikken at det faktisk blir utslippsfritt - så fremt energien du fyller batteriet med er generert av fornybar energi såklart.

 

Jeg strekker den litt her, men synes det er viktig å poengtere. Markedsaktørene vil selvsagt bruke fine ord for å selge mest mulig, men vi som mennesker bør ikke lure oss selv. Vi slipper ut miljøgasser når man produserer batteri, og transporterer de. Nøyaktig hvilken type strøm du lader batteriene med er ofte ukjent for folk også. Enkelte steder er det faktisk mer miljøvennlig å kjøre helt vanlig fossilt brensel i både kjøretøy og dieselgeneratorer, enn det er å lade fra strømnettet.

 

Dette er spesielt viktig å huske på etterhvert som kvantumet av batteri øker, og det blir behov for flere gruver, fabrikker, transportmiddel fra gruve til fabrikk og videre ut til konsumet.

 

Håper virkelig at man knekker batterikoden snart. Et lett, energitett og hurtigladende batteri basert på en ressurs vi har mye av og er enkel å utvinne. Det ville vært en humanitær bragd i tillegg til teknologisk såklart.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er det flisespikking av meg å klage på uttrykket "utslippsfritt strømlager"?

 

Finnes det strømlager i dag som ikke er utslippsfrie? Hvor utslippsfritt er egentlig et batteri?

 

Ja Norge har mye av det i vannkraft ved at vi pumper opp vann i magasinet på natten og slipper ned igjen på dagen

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Er det flisespikking av meg å klage på uttrykket "utslippsfritt strømlager"?

 

Finnes det strømlager i dag som ikke er utslippsfrie? Hvor utslippsfritt er egentlig et batteri?

Ja Norge har mye av det i vannkraft ved at vi pumper opp vann i magasinet på natten og slipper ned igjen på dagen
Bygging og drift av vasskraftverk er heller ikkje utsleppsfritt. NVE reknar med 6 g CO2/kWh.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det flisespikking av meg å klage på uttrykket "utslippsfritt strømlager"?

 

 

Nei, for så vidt ikke. Men i så måte er de færreste varer utslippsfrie. Kniv og gaffel er heller ikke utslippsfritt, men det går helt fint å oppbevare dem i kjøkkenskuffen. Går helt greit å ha ei pakke oppladbare Duracell i skapet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det flisespikking av meg å klage på uttrykket "utslippsfritt strømlager"?

 

Finnes det strømlager i dag som ikke er utslippsfrie? Hvor utslippsfritt er egentlig et batteri?

 

Hva er definisjonen på utslippsfritt? Er det bokstavelig eller er det som alkoholfritt som ikke er helt bokstavelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er definisjonen på utslippsfritt? Er det bokstavelig eller er det som alkoholfritt som ikke er helt bokstavelig?

Uten at jeg vet om det finnes noen offisiell definisjon, så virker det jo ganske åpenbart når det brukes hvertfall. Det gjelder når det kan brukes utslippsfritt(eller tilnærmet utslippsfritt) på marginalen, altså når det er tatt i bruk.

 

Er det flisespikking av meg å klage på uttrykket "utslippsfritt strømlager"?

Tjaa, det er jo kanskje greit å vite at det selvfølgelig ikke er 100% utslippsfritt fra start til slutt, men på den andre siden så finnes det vel per definisjon ingenting som er 100% utslippsfritt i så måte? Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cellene produseres ved Teslas Gigafactory, i samarbeid med Panasonic. Akkurat hva cellene inneholder av IP er vanskelig å si, men mest trolig inneholder batteriene IP fra både Panasonic og Tesla. Tesla har jobbet en del år med Jeff Dahn for å få forbedret levetiden på NMC kjemien.

 

Resten av jobben med å gjøre celler om til batteri-kontainere gjøres av Tesla ved Gigafactory, og ved fabrikken i Buffalo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...