Gå til innhold

Norsk bitcoin-børs hacket: - Jeg har mistet alle sparepengene mine og er i veldig dårlig form, sier sjokkert kunde


Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke nødvendigvis man fortjener å miste pengene sine, men jeg kjenner jeg ikke har noe særlig empati for folk som mister sparepengene på aksjer(eller fond).

 

Det er en høyrisiko greie for å tjene mer penger uten å arbeide for det. I verstefall kan alt ryke, og det må man ta høyde for.

Å eie aksjer er ikke nødvendigvis spekulasjon. Det er bare en måte å forvalte eierandeler i bedrifter på. Kjøp og salg av aksjer i den hensikt å tjene penger på kursendringer er spekulasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe som skurrer her. Hvorfor blir verdiene realisert til kursen 7. mai når det bare er noen millioner som er borte? Etter hva folk sier de taper, så kan ikke dette være en stor prosent?

 

Hvem beholder mellomlegget på verdistigningen mellom 7. mai og i dag? Bitcoins har jo doblet seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan godt være dette høres følelseskaldt ut, men setter man virkelig alle sparepengene sine i bitcoins, fortjener man ærlig talt ikke bedre.  Grådigheten har tatt overhånd og selv om det sikkert er veldig tøft for den enkelte, så er det i det store bildet bra at overdreven grådighet får konsekvenser. 
Dersom han hadde hatt alle pengane sine i banken, og banken hadde vorte rana, hadde han fortent det same då? For det er det er i praksis det som har skjedd, berre at denne "banken" hadde eit forferdeleg dårleg rykte i utgangspunktet.

 

Problemet her er ikkje bitcoin, men at kunden her var dum og stolte på Bitcoins Norway. Hadde han gjort eit enkelt Google-søk fyrst, hadde han neppe gjort det.

 

Det er generelt dumt å la masse bitcoin stå på ein børs, og stole på at nokon andre passar på dei. Spesielt ikkje ein børs som påstår dei er forsikra, men ikkje oppgjev kva forsikringa faktisk dekkjer. (Her bør dei kunne straffast for falsk marknadsføring, etter mi meining.) Hadde kunden heller kjøpt bitcoin frå ein stad med godt rykte og straks overført dei til eiga bitcoin-lommebok, hadde bitcoina vore trygge uansett kva som skjedde med børsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke nødvendigvis man fortjener å miste pengene sine, men jeg kjenner jeg ikke har noe særlig empati for folk som mister sparepengene på aksjer(eller fond).

 

Det er en høyrisiko greie for å tjene mer penger uten å arbeide for det. I verstefall kan alt ryke, og det må man ta høyde for.

 

En må alltid ta høyde for ting kan gå galt, men hvor hadde verden vært i dag om ingen tok noen sjanser? Dessuten er ikke drømmen min å jobbe 7,5 timer hver dag til jeg fyller 67, og så håpe at staten gir meg noen smuler så jeg kan leve noen få år som pensjonist. 
Lenke til kommentar

 

 

Kan godt være dette høres følelseskaldt ut, men setter man virkelig alle sparepengene sine i bitcoins, fortjener man ærlig talt ikke bedre.  Grådigheten har tatt overhånd og selv om det sikkert er veldig tøft for den enkelte, så er det i det store bildet bra at overdreven grådighet får konsekvenser. 

Det samme sa vel folk da dotcom boblen kollapset for snart 20 år siden. Riktignok mange dårlige innvesteringer. I dag har vi Amazon, Facebook, Google, ++++++

Lenke til kommentar

Å eie aksjer er ikke nødvendigvis spekulasjon. Det er bare en måte å forvalte eierandeler i bedrifter på. Kjøp og salg av aksjer i den hensikt å tjene penger på kursendringer er spekulasjon.

Jeg er egentlig enig i det :) Men nesten all aksjehandel, og alle aksjefond, foregår jo etter spekulasjonsmodellen.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig enig i det :) Men nesten all aksjehandel, og alle aksjefond, foregår jo etter spekulasjonsmodellen.

Skillet for meg er om eier(ne) er langsiktige eiere som lever av driften eller lever av å kjøpe/selge aksjer for å profittere på verdisvingninger. Men transaksjonene kan jo foregå på samme måte uansett motiv.

 

Okkesom: Bitcoin er fishy og saken som er omtalt fremstår som Økokrims anliggende.

Lenke til kommentar

Jeg veit ikke helt om jeg kjøper historien om hackere. Magefølelsen min (og jeg har ingen dekning for dette) sier at de har drevet med shorting og brent seg hardt.

 

Med tanke på mangelen av andre kilder om dette påståtte hackerangrepet mot AlphaPoint er nok dette mye mer sannsynlig...

Lenke til kommentar

Joda, men akkurat nå tenker jeg at den aktuelle personen som etter eget utsagn har mistet alt skulle ønske han hadde tatt seg til takke med å tape <1% av de pengene. 

 

Det kan godt hende, men sparing i fond er aksjer, og det er poenget. Så jeg mener det er lumpent å slenge med leppa mot folk som velger å spare i andre finansielle instrumenter.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende, men sparing i fond er aksjer, og det er poenget. Så jeg mener det er lumpent å slenge med leppa mot folk som velger å spare i andre finansielle instrumenter.

 

Kryptovaluta likner mer på pengespill end aksjer.  Ingen kjøper kryptovaluta for å spare; de gjør det i håp om å mangedoble pengene over natta. 

Lenke til kommentar

 

Det kan godt hende, men sparing i fond er aksjer, og det er poenget. Så jeg mener det er lumpent å slenge med leppa mot folk som velger å spare i andre finansielle instrumenter.

 

Kryptovaluta likner mer på pengespill end aksjer.  Ingen kjøper kryptovaluta for å spare; de gjør det i håp om å mangedoble pengene over natta. 

Jeg kan i hvert fall avkrefte at kryptovaluta kun benyttes til valutaspekulasjon.

For min del har jeg hatt nytte av å kjøpe en del grafisk materiale (maler) til markedsføringsformål, betalt direkte til opphavsmann med Ethereum.

 

Etterhvert som kryptovaluta blir akseptert som betalingsmiddel flere og flere steder. vil den generelle oppfatningen av kryptovaluta trolig endre seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan i hvert fall avkrefte at kryptovaluta kun benyttes til valutaspekulasjon.

For min del har jeg hatt nytte av å kjøpe en del grafisk materiale (maler) til markedsføringsformål, betalt direkte til opphavsmann med Ethereum.

 

Etterhvert som kryptovaluta blir akseptert som betalingsmiddel flere og flere steder. vil den generelle oppfatningen av kryptovaluta trolig endre seg.

Enkelte svelger alt VISA og bankene spyr ut. Klart de vil beholde sine 3% gebyr på alle transaksjoner. Derfor må man prøve og svartlegge en eventuell konkurrent :p

 

Men om det kan gjøres riktig er det jo bare vinn vinn med krypto over standard FIAT.

 

Første fjerner du at menneske kan manipulere markedet slik som i dag. Større trygghet for forbrukerene.

 

En avtalt/forutsigbar inflasjon. Som igjen, ikke manipuleres av mennesker. Større trygghet for forbrukerene.

 

Når eieren av valuta trenger mer penger, kan de ikke bare skru på maskinen og spytte ut penger. Som er i essens og stjele fra alle som besitter valuta. Pga inflasjon.

 

2008 måtte Norge "printe" mye penger. Kronen falt, og falt. En konto på 500.000kr, falt i reèl verdi på nesten 20% over et år med massiv stimulering ved og gi nye lån til bankene etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne saken er nok lite egnet til å forbedre omdømmet......

 

Ja, hvis man ikke har noen dybdeforståelse, kan nok det være utfallet.

 

Det jeg leser ut av dette, er at det finnes mange lugubre vekslingskontorer, men at tilliten til valutaen objektivt ikke bør påvirkes av det.

 

Analogi:

Hvis jeg legger igjen hele reisekassen min på ferie hos en heller tvilsom valutaveksler på et gatehjørne i f.eks. Venezuela, og vi blir enige om at jeg kan komme og hente mitt daglige forbruk der, etterhvert som jeg trenger lokal valuta

Da bør jeg kanskje ikke være overrasket over at personen plutselig en dag ikke er å finne?

Ei heller bør det svekke min tillit til norske kroner.

 

Forhåpentligvis vil større aksept for kryptovaluta hos detaljhandelen, endre den generelle oppfatningen

Da i kombinasjon med at valutaen blir mindre volatil.

 

Eksempler på foretak som godtar betaling i kryptovaluta:

Newegg

Amazon (indirekte)

Bitpay

Hotels.com

 

https://www.coindesk.com/5-star-swiss-hotel-set-to-accept-bitcoin-payments

 

Vi kan/bør håpe videre utvikling, for å svekke bankenes de facto monopol på penger, og skape mer konkurransen mtp betalingsløsninger, og prising av disse.

Lenke til kommentar

I teorien hadde det på mange måter vært positivt med en eksklusiv stabil forutsigbar global valuta, men som grekerne vet har det sine bakdeler. Hva Bitcoin angår er det åpenbart ikke en stabil forutsigbar valuta, men et spekulasjonsobjekt man kan handle med.

 

Jeg er ikke imponert over de som sitter og gliser med profitten i lomma, og jeg gråter ikke med de som har sølt bort pengene sine, "børsene" fremstår mer som svartebørs enn børs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...