Gå til innhold

Dropp parkettjåleriet, kopi-materialene er ofte sterkere og like pene som originalene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tregulv er da vesentlig mer miljøvennlig enn plast som vinyl. Plastgulv er en helt unødvendig kilde til miljøskadelig mikro- og nanoplast som aldri forsvinner. Ikke vær miljøsvin, dropp plastgulv!

 

Velg gulv i naturlige materialer som heltre, parkett, o.l.

Endret av TorEEE_1
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt begeistret for kopimaterialer, jeg foretrekker at treverk mm er ekte.

 

Røroshytta har lansert maskinlaftede hytter med limt/laminert treverk (smartlaft), og lafteknutene appelerer ikke. Kan godt hende at konstruksjonen er bra, men det er ikke laft i min bok.

 

 

Mht vinyl (tapet/belegg/maling) så er vel vinylen produsert av akrylnitril (AN) --> vinylkloridmonomer (VCM) --> Vinylpolymer --> mykgjort med Fatalater? Et av problemene er at ved produksjonen av vinylpolymer er at ikke alle monomerne polymeriseres slik at det vil være rester av monomeren i de ferdige produktene. VCM er ikke noe jeg ønsker å ha i noe innemiljø. TLV har blitt redusert fra 10 ppm til 1 ppm, og stoffet er både kreftfremkallende og har effekter på mannlig reproduksjonsegenskaper.

 

Så for min del: Nei takk - helst ikke, og ihvertfall ikke i oppholdsrom, soverom eller der barn oppholder seg mye.

 

Sikkert noen kjemikere som kan mye mer om dette enn meg, så arrester meg gjerne.

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt begeistret for kopimaterialer, jeg foretrekker at treverk mm er ekte.

 

Røroshytta har lansert maskinlaftede hytter med limt/laminert treverk (smartlaft), og lafteknutene appelerer ikke. Kan godt hende at konstruksjonen er bra, men det er ikke laft i min bok.

 

 

Mht vinyl (tapet/belegg/maling) så er vel vinylen produsert av akrylnitril (AN) --> vinylkloridmonomer (VCM) --> Vinylpolymer --> mykgjort med Fatalater? Et av problemene er at ved produksjonen av vinylpolymer er at ikke alle monomerne polymeriseres slik at det vil være rester av monomeren i de ferdige produktene. VCM er ikke noe jeg ønsker å ha i noe innemiljø. TLV har blitt redusert fra 10 ppm til 1 ppm, og stoffet er både kreftfremkallende og har effekter på mannlig reproduksjonsegenskaper.

 

Så for min del: Nei takk - helst ikke, og ihvertfall ikke i oppholdsrom, soverom eller der barn oppholder seg mye.

 

Sikkert noen kjemikere som kan mye mer om dette enn meg, så arrester meg gjerne.

 

Pergo oppgir at det er ftalat-fritt.

 

https://www.pergo.no/nb-no/miljo

 

.. men såklart, hvilke andre kjemikaler blir brukt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pergo oppgir at det er ftalat-fritt.

.. men såklart, hvilke andre kjemikaler blir brukt?

De oppgir også at de har svært lave VOC-utslipp (Volatile Organic Compounds), og jeg antar da at de med det mener VCM fra de ferdige produktene. Det kan godt hende, men helt fritt for monomer tror jeg ikke de greier å få til. Mener å huske av VCM begynner å avgi gasser ved 1-3-4 grader C, At de kommenterer det generelt dvs oppgir VOC og ikke VCM tyder på at de er oppmerksom på problemstillingen.

 

Har ikke undersøkt mht forskning eller manglende sådan, men det er definitivt et av stoffene jeg ikke vil ha innvendig selv om det nok vil bli hevdet at nivåene er lave. Slipp av overflødig monomer vil være avhengig av temperatur, og effekten vil være avhengig av mengde monomer og ventilasjon etc. Men vi omgir oss med ganske mange kjemiske stoffer som enten i seg selv eller i kombinasjon med andre kjemiske stoffer gir en eksponering som ihvertfall jeg mener bør holdes så lav som mulig. Å unngå vinyl i oppholds/soverom er et bidrag.

 

Tidligere var håndteringen av VCM svært svært mye strengere f.eks i Finland (Nesté) enn i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne ikke være mer uenig. Ekte tre er da mye bedre enn laminat og andre etterligninger. Dessuten gir det høyere takst. Takstfolk vet at tre er bedre kvalitet enn billigalternativene.

 

På hvilken måte kan du si at tre er bedre kvalitet enn "billigalternativene" (sett helt bort i fra eventuelle miljøaspekter som ikke har noe med kvalitet å gjøre)? Sammenlign gjerne f.eks klikkvinyl mot parkett og kom med fordelene tre har over dette kvalitetsmessig (altså ting som slitestyrke, lysekthet, motstand mot vann og søl, effekter av temperatursvingninger etc.).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På hvilken måte kan du si at tre er bedre kvalitet enn "billigalternativene" (sett helt bort i fra eventuelle miljøaspekter som ikke har noe med kvalitet å gjøre)? Sammenlign gjerne f.eks klikkvinyl mot parkett og kom med fordelene tre har over dette kvalitetsmessig (altså ting som slitestyrke, lysekthet, motstand mot vann og søl, effekter av temperatursvingninger etc.).

Selvsagt har miljøaspekter noe med kvalitet å gjøre. Moderne hus er såpass tette at mange av de er avhengig av mekanisk ventilasjon for sunn atmosfære. Det medfører at det er spesielt viktig å fokusere på materialer som bidrar positivt fremfor negativt til bomiljøet.

 

Når det gjelder artikkelen skulle det være interessant å høre hva en interiørarkitekt mener om følgende:

 

Forfekter han masseproduserte kopier og etterligninger som det eneste saliggjørende, eller har f.eks PHs, Arne Jacobsens og Le Courbusiers produkter en egenverdi (som reflekteres b.la i annenhåndsverdien)?

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Den dagen jeg bygger hus eller pusser opp så skal det legges vinyl, eller noe sånt, så kan man bruke vann når man vasker gulvet

Har jobbet på kjøkken og da kastet vi vann på gulvet og skrubbet det, renere blir det ikke, noe som er umulig å få til med parkett

Fordi du skrubber av plastoverflaten og kaster mikro- og nanoplasten i do sammen med vaskevannet. Der går plasten inn i næringskjeden, med skadelige effekter for dyr og mennesker. Også dine etterkommere, men du bryr deg vel ikke. Endret av TorEEE_1
Lenke til kommentar

Joda, laminat og vinyl har bruksmessige fordeler, men det virker som han som har skrevet denne reklamen (som er glemt å merkes som reklame), ikke skjønner følelsen og verdien av å bruke ekte og miljøvennlige materialer framfor plast og vinyl. Vinyl er også ganske skummelt i forbindelse med brann. Røykgassen har veldig høyt innhold av giftstoffer som fort bedøver folk som rammes av røyken. F.eks om det oppstår brann i en varmekabel under vinylgulvet om natta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vinyl er også ganske skummelt i forbindelse med brann. Røykgassen har veldig høyt innhold av giftstoffer som fort bedøver folk som rammes av røyken. F.eks om det oppstår brann i en varmekabel under vinylgulvet om natta.

Tiltredes.

 

Tror nok det er en tendens til  at det er utbygger som øker allerede behagelige marginer på å senke standarden ved bruk av imitasjoner - OG hvit dårlig maling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vinyl er også ganske skummelt i forbindelse med brann. Røykgassen har veldig høyt innhold av giftstoffer som fort bedøver folk som rammes av røyken. F.eks om det oppstår brann i en varmekabel under vinylgulvet om natta.

Tiltredes.

 

Tror nok det er en tendens til  at det er utbygger som øker allerede behagelige marginer på å senke standarden ved bruk av imitasjoner - OG hvit dårlig maling.

Ikke min erfaring. De fleste nye leiligheter har kjiip 3 stavs eikeparket, som man kan få på tilbud for 200kr/kvm og kaller det "høy standard" . Selv ville jeg heller gått for en longplank enstavs laminat til dobblete av den prisen, men som ser ut som parkett til det tidoble av den prisen. Hver sin smak, men jeg har ikke råd til å bruke 300k på parkett i mitt hus, og betaler derfor

heller for lekker laminat enn kjedelig 3stavs eik.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eikeparkett/plank kjøper man ikke i Norge. Det kjøper man fra England. Her er 3 eksempler:

 

Peak Oak (og mange andre) eksporterer:

https://www.peakoak.co.uk/flooring/engineered-oak-flooring/

https://www.peakoak.co.uk/delivery/

-----------------------------------------

https://www.howdens.com/joinery/floors/flooring/wood-flooring/howdens-single-plank-light-grey-oak-engineered-flooring-277m-pack-sdh3636

https://www.britishhardwoods.co.uk/classic-grade-european-solid-oak-wood-flooring.html

 

I Norge er eik et høystatusmateriale. I England er det egentlig ikke noe voldsomt spesielt med det bortsett fra generell anerkjennelse som et vanligvis bra produkt.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Kunne ikke være mer uenig. Ekte tre er da mye bedre enn laminat og andre etterligninger. Dessuten gir det høyere takst. Takstfolk vet at tre er bedre kvalitet enn billigalternativene.

 

Det er jeg ganske uenig i.

Hunden har laget masse riper på tregulvet, mens laminaten i ett annet rom er helt uskadet.

Vinyl er noe jeg vurderer, men ble litt skeptisk nå. (men det som skal byttes ut er gulvbelegg fra 90-tallet. lurer på hva _det_ inneholder. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...