Gå til innhold

Førstehjemslån uten egenkapital


Anbefalte innlegg

Jeg er 20 år og fikk nylig fast jobb og vil egentlig kjøpe fremfor å leie. Jeg har vært i kontakt med to banker, og de sier det ikke er mulig å få boliglån uten minst 15% egenkapital. Dessverre har jeg bare ca. 5% egenkapital på BSU.

 

Trodde det var mulig med topplån for å dekke resterende nødvendig egenkapital. Mulig dette ikke praktiseres lenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 20 år og fikk nylig fast jobb og vil egentlig kjøpe fremfor å leie. Jeg har vært i kontakt med to banker, og de sier det ikke er mulig å få boliglån uten minst 15% egenkapital. Dessverre har jeg bare ca. 5% egenkapital på BSU.

 

Trodde det var mulig med topplån for å dekke resterende nødvendig egenkapital. Mulig dette ikke praktiseres lenger?

 

Om du får noen til å kausjonere for deg, så stiller det seg annerledes vil jeg tro. Det er vel også en mulighet å "låne" egenkapitalen hos noen andre. 

Lenke til kommentar

Hva hvis man låner dyrt uten sikkerhet og på et senere tidspunkt forsøker å få dette refinansiert under boliglånet? Burde vel kunne gå?

Kan ikke tenke meg at noen banker vil gi boliglån til en med stor forbruksgjeld. Vil også sterkt fraråde å lyve til banken.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at noen banker vil gi boliglån til en med stor forbruksgjeld. Vil også sterkt fraråde å lyve til banken.

Problemet er vell at ved å ta opp lån rett før banken kredittvurderer deg så får du innvilga lån fordi banken ikkje har fått oppdaterte opplysningar og derfor rekner alt som eigenkapital.

 

Slik som reglane er no så må du ha 15% eigenkapital eller kausjonist, samt høg nok inntekt for å at banken skal kunne gi deg lån med bustaden som sikkerheit.

Lenke til kommentar

Bankene kan vel gjøre unntak fra 15%-regelen i 8% av tilfellene, men de ville ikke det her?

 

Jeg er i samme situasjon som deg og de eneste mulighetene jeg ser er enten topplån eller at jeg får gå som unntak. 

 

Topplån tilbyr i hvert fall Sbanken, men da ender man naturlig nok opp med ganske mye høyere rente på "egenkapitalen" og de stiller veldig strenge krav til økonomien din.

 

Edit: Leste nettopp at de som får startlån faktisk går på unntakskvoten til bankene, så det er dårlige nyheter for de i vår situasjon. Hjelper heller ikke på humøret når man ser på luksusfellen hvem startlån går til ...

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar

Det er nok langt bedre å fokusere på å betale ned dyre lån uten sikkerhet først.

 

Hva mener du?

 

Jeg tenker slik:

 

Trådstarter har 5% EK, men mangler 15%. La oss si at han ser på en bolig til 2MNOK. 

 

Dvs., han har 100 000 i EK, men mangler 200 000.

 

Trådstarter låner 200K i en annen bank og har nå 300K i EK.

 

Den ærlige fremgangsmåten:

 

1. Søker lån med og oppgir at han har 300K i EK, men 200K i gjeld. Søker samtidig om å få refinansiert denne gjelden (200K) med sikkerhet i boligen.

 

Eventuelt søker han om refinansiering av forbruksgjelden noen måneder senere.

 

Den uærlige fremgangsmåten:

 

2. Oppgir at han har 300K i EK, men ikke gjeld. Søker samtidig om forbrukslån på 200K. Får huslån. 

 

Søker om refinansering av sine 200K i forbrukslån noen måneder senere - enten i samme bank eller en annen bank.

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at noen banker vil gi boliglån til en med stor forbruksgjeld. Vil også sterkt fraråde å lyve til banken.

 

Vanskelig å vite. Har inntrykk av at bankers risikovilje varierer stort. Til eksempel har flere jeg kjenner (og nå snart meg også) byttet fra min lokale sparebank fordi de er ekstremt konservative, mens andre banker villig sier ja til ting som nevnte bank er negativ til.

Lenke til kommentar

Hva mener du?

 

Jeg tenker slik:

 

Trådstarter har 5% EK, men mangler 15%. La oss si at han ser på en bolig til 2MNOK.

 

Dvs., han har 100 000 i EK, men mangler 200 000.

 

Trådstarter låner 200K i en annen bank og har nå 300K i EK.

 

Den ærlige fremgangsmåten:

 

1. Søker lån med og oppgir at han har 300K i EK, men 200K i gjeld. Søker samtidig om å få refinansiert denne gjelden (200K) med sikkerhet i boligen.

 

Eventuelt søker han om refinansiering av forbruksgjelden noen måneder senere.

 

Den uærlige fremgangsmåten:

 

2. Oppgir at han har 300K i EK, men ikke gjeld. Søker samtidig om forbrukslån på 200K. Får huslån.

 

Søker om refinansering av sine 200K i forbrukslån noen måneder senere - enten i samme bank eller en annen bank.

Man får ikke refinansiering om en ikke har 15% egenkapital. Dvs at han først må betale ned 200000 på huslånet eller få en verdiøkning på det.

 

Derfor vill det svare seg å betale ned det dyre lånet først og så fort som mulig, så lenge han ikke har en ekstrem verdistigning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukslån kan gå.

 

Forbrukslån på 200K: kr 6 485 pr mnd

Boliglån på 2M: kr 8 155 pr mnd

Totalt kr 14 640 pr mnd

 

Kapitaløkning etter 3 år: kr 341 522

(forbrukslån nedbetalt pluss kr 141 522 betalt avdrag)

Pluss mulig verdiøkning av bolig

 

----

vs

----

 

Leie bolig og spare.

 

Boligsparing: kr 5000 pr mnd

Leie bolig: kr 9000 pr mnd

Totalt kr 14 000 pr mnd

 

Kapitaløkning etter 3 år: kr 180 000

 

 

----

 

Tallene viser tydelig at man IKKE bør spare.

Endret av waremanu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

....Tallene viser tydelig at man IKKE bør spare.

 

På ingen måte, skaff deg litt innsikt i temaet boligeier + lær deg å regne :)
For det ene: At forbrukslånet er nedbetalt gir deg ingen kapitaløkning, det gir deg midre gjeld. 
 
For det andre: Boliger har flere utgifter enn renter og avdrag. Jeg nevner i fleng: Kommunal eiendomsskatt, vann, avløp, renovasjon, mulig feiing, vedlikehold for å oppveie slitasje, mulige utbedringer av akutte skader som er “ingens” skyld.  Alt dette er “innbakt” i en normal boligleie i Norge. 
 
For det tredje: Du er 20 år. hva om du om tre år er i en annen familie-/arbeidssituasjon enn nå og ønsker en annen bolig? Leie bolig = si opp avtalen og kjøpe noe annet, that’s it. Kjøpt bolig = salgsomkostninger i prisklassen 50000-100000 kr til megler + diverse annonsering og visning(er) som heller ikke er gratis samt penger som først må frigjøres før du kan kjøpe annen bolig (=bud bakerst i køen om du må ta forbehold om dette). 
Lenke til kommentar

 

På ingen måte, skaff deg litt innsikt i temaet boligeier + lær deg å regne :)
For det ene: At forbrukslånet er nedbetalt gir deg ingen kapitaløkning, det gir deg midre gjeld. 
 
For det andre: Boliger har flere utgifter enn renter og avdrag. Jeg nevner i fleng: Kommunal eiendomsskatt, vann, avløp, renovasjon, mulig feiing, vedlikehold for å oppveie slitasje, mulige utbedringer av akutte skader som er “ingens” skyld.  Alt dette er “innbakt” i en normal boligleie i Norge. 
 
For det tredje: Du er 20 år. hva om du om tre år er i en annen familie-/arbeidssituasjon enn nå og ønsker en annen bolig? Leie bolig = si opp avtalen og kjøpe noe annet, that’s it. Kjøpt bolig = salgsomkostninger i prisklassen 50000-100000 kr til megler + diverse annonsering og visning(er) som heller ikke er gratis samt penger som først må frigjøres før du kan kjøpe annen bolig (=bud bakerst i køen om du må ta forbehold om dette). 

 

Gode poenger du har her. Nå dekker leiligheten jeg ser på forsikring, kommunale avgifter, vann, avløp og noe vedlikehold for en kostnad på kr 1600 pr mnd.

Men det er dyrt med megler om jeg skulle finne på å selge.

Lenke til kommentar

forbruks lån ligger på ca 200% rente

200.000 x 200% = 4ooooo i renter pr år

33ooo,- . pr måne Da er en heldig noen gir 400% rente

 

Du burde ta en titt på forbrukslån....

 

Greit at det er dyrt men det får da være måte på.

Endret av FranZe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...