Gå til innhold

Førstehjemslån uten egenkapital


Anbefalte innlegg

forbruks lån ligger på ca 200% rente

200.000 x 200% = 4ooooo i renter pr år

33ooo,- . pr måne Da er en heldig noen gir 400% rente

 

spare fra måne til måne er lurt [5oo] + [5oo]

 

 

Vel, TS har basert seg på et forbrukslån på 10.33 % effektiv rente/mnd.. Så vidt jeg kan se er det bare Lendo, Collector, Accent og Finansa som er interessert i å overhode diskutere forbrukslån til kunder under 23 år. Finansa har 18 år som absolutt minstegrense, de andre 20 år, og de operer med fra-renter (avhengig av alder, inntekt og gjeldsgrad) på hhv 15, 16, 20 og 21 % nominelt. og 50-60-70 % mer effektivt for et lån med TS’ profil - selvfølgelig med rett til å endre renten med minimum tillatt varsel dersom noe uventet skjer i verden som øker rentenivået slik at man alltid kan befinne seg åtte ganger over vanlig boliglånesrente. Lykke til med en slik finansiering... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut forbrukslån på Lendo eller lignende. Burde være mulig å få under 10% rente. I tillegg burde det være mulig å få avdragsfritt boliglån i to år.

To spørsmål: 

1) Tok du deg bryet med å lese innlegget umiddelrbart før ditt før du selv skrev? Hvis ja, nevnte jeg noe om Lendo og lån med TS' profil der? 

2) Hvorfor er det interessant hvorvidt det er mulig å få avdragsfrihet i to år? TS har så vidt jeg kan se ikke signalisert tilbakebetalingsevne som relevant tema. 

Lenke til kommentar

1) Tok du deg bryet med å lese innlegget umiddelrbart før ditt før du selv skrev? Hvis ja, nevnte jeg noe om Lendo og lån med TS' profil der? 

 

Nei. :)

 

2) Hvorfor er det interessant hvorvidt det er mulig å få avdragsfrihet i to år? TS har så vidt jeg kan se ikke signalisert tilbakebetalingsevne som relevant tema.   

 

Fordi det gir et annet regnestykke enn trådstarter først satte opp og ett hvor han heller kan betale ned forbrukslånet - om det er slik Salvesen sier at han ikke får refinansiert det umiddelbart.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Jeg har fått litt mer informasjon fra noen litt mer vennlige banker. Alle banker har visst en kvote hvert kvartal, hvor de kan tilby boliglån til personer uten tilstrekkelig egenkapital og sikkerhet. Venter på svar fra banken om de har gått over kvoten, og det er opptil sjefen til rådgiveren jeg snakket med om jeg blir tildelt boliglån eller ikke. Jeg får håpe på det beste, eventuelt vente til neste kvartal med ny kvote.

Lenke til kommentar

Gratulerer

Husk at du ikke må vise finansieringsbeviset til megleren!. Eller snakke om hvor stort budsjett du har. 

Også må du ikke stole på hva de sier. Og så må du lese prospektet nøye, takstrapporten enda nøyere. Og så må du sjekke badet veldig nøye, sjekke at det er fall mot sluk, se om fliser er hele og uten sprekker, banke på dem og høre om det er hul lyd bak flisene. Membran kan være kjekt å sjekke. 

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg er 20 år og fikk nylig fast jobb og vil egentlig kjøpe fremfor å leie. Jeg har vært i kontakt med to banker, og de sier det ikke er mulig å få boliglån uten minst 15% egenkapital. Dessverre har jeg bare ca. 5% egenkapital på BSU.

 

Trodde det var mulig med topplån for å dekke resterende nødvendig egenkapital. Mulig dette ikke praktiseres lenger?

Har du satt opp et regnestykke for å se om det lønner seg å eie vs å leie? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Sparebank 1. Flyttet inn for en uke siden. Fikk tydeligvis full finansiering uten kausjonist, kan frivillig legge inn egenkapitalen før første regning som er om en måned. Renten ble på 2,75%

 

Gratulerer! Du har tydligvis vært en av de "heldige", godt det faktisk finnes slike historier :) Men, fokuser på nedbetaling nå, vet aldri når noe uforutsett skjer og en må selge. Da kan en fort havne på minussiden etter ett slik lån. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk topplån i tillegg til et ordinært boliglån for å slippe å bruke egenkapital. Deretter ordnet jeg med en optimistisk (men ikke totalt urealistisk) forhåndsverdivurdering som jeg brukte til å refinansiere boliglånet med og låne litt ekstra til oppussing og utbygging. Da endte jeg opp med å komme innenfor 75% og fikk 2,3% rente, som nå har økt til 2,4.

 

Er dog enig med han over. Det er ikke ideelt for min del å ha tøyet strikken så langt. Så det jeg hadde tilovers betalte jeg tilbake umiddelbart.

Å bruke di ekstra pengene på bil f.eks. er ikke spesielt lurt hvis man belager seg på å betale en bil ned over 20-30 år. Den bilen er sannsynligvis verdiløs og solgt lenge før du har betalt den. Men hvis man er lur, så betaler du bilen separat som en egen ekstra innbetaling på boliglånet, slik du hsr betalt den ned i samme takt som du ville med et normalt billån. Da har du fått et billån med 2-3% rente, som må sies å være ganske greit. Det er i allefall mine tanker om saken, med mindre det er noe annet å tenke på.

Lenke til kommentar

Gratulerer! Du har tydligvis vært en av de "heldige", godt det faktisk finnes slike historier :) Men, fokuser på nedbetaling nå, vet aldri når noe uforutsett skjer og en må selge. Da kan en fort havne på minussiden etter ett slik lån.

Selv har jeg også vært heldig, mest pga godt kundeforhold i banken. Familien har i alle år brukt DnB mange generasjoner og gamle navn på samme bank tilbake, samt meg selv. Lånte 4m uten fast inntekt utenom et fremtidig jobbtilbud, og uten egenkapital, og kun DnB som i det hele tatt vurderte søknaden. Selv har jeg regnet greit på det mtp kollektiv som leies ut i kjelleren, så jeg betaler selv ingenting for å bo der faktisk, men det er jo ikke noe banken tar hensyn til med mindre leieboere følger med på salget. Så anser meg selv som en av de heldige historiene også, spesielt mtp eksisterende billån mm.

 

Anonymous poster hash: 24ee4...6b4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...