Gå til innhold

Førstehjemslån uten egenkapital


Anbefalte innlegg

Det jeg synes er litt absurd er at jeg fint kan spare opp til 15.000,- i måneden, eller leie en bolig til 10-12k i måneden mens bankene (eller politikerne) mener at jeg ikke har råd til å betale 5000,- i måneden på et boliglån. Dette har også vært i avisene tidligere.

 

Edit: "Nei du har ikke råd til et lån på 8000,- i måneden så du må fortsette å leie bolig til 12.000,- i måneden".

Den argumentasjonen er forsåvidt ganske vanlig, men den den taler mer om inkompetanse. Mener ikke noe vondt, men det er utrolig mange flere faktorer enn hva du skriver om her. Banken skal låne deg millionbeløp som du skal betale tilbake. 8000,- i måneden er ikke beskrivende i det hele tatt for hvordan de tenker. De tar høyde for at du kan miste jobben, at boligprisene faller, at du ikke gidder å betale, at rentene stiger markant osv osv. I tillegg er det flere kostnader ved å eie enn å leie fra måned til måned da du er nødt til å dekke vedlikehold og reparasjoner som vil slå verre ut i forhold til inntektsnivået på boliger i et lavere prissjikte. 4000,- i mnd er kanskje en god buffer, men det er bufferen utleieren har for å ta risiko for at boligpriser faller med 20% eller 30% på kort tid, at badet må fikses opp for noen hundre tusen osv.

 

Du kan miste hele egenkapitalen og sitte igjen med negativ formue på svært kort tid. Dersom man da har kjøpt en bolig som man kun tenker å beholde frem til man får barn eller samboer, så kan man fort slite. Skulle du måtte/ville selge etter 5 år og ender opp med negativ restgjeld etter salget så er jo det svært uheldig. Og hvis du tror det er helt usannsynlig, så anbefaler jeg at du tar en titt på de som kjøpte bolig i Stavanger for rundt 5 år siden. Det selges boliger her som gikk for 3,5 mill i 2014 for et sted mellom 2,5-3 mill i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vi enige om. Det jeg sier er at bankene burde klart dette selv, regulering eller ikke.

Uten å gå inn på detaljer, så er det ganske bred enighet om at finansinstidusjoner er såpass kritiske i dagens samfunn at de er nødt til å reguleres av myndigheter for å unngå kriser(selv blant de mest kapitalistiske landene). Problemene vi har sett nå er i korte trekk kunstig lave renter pga dårlig vekst i bedriftene rundt om, mens boligprisene har gått motsatt vei. Siden bankene har tjent groteske penger på boliglån(og derfor foretrekker denne typen lån) har man sett seg nødt til å begrense boliglånsveksten for å forhindre at boligprisene og gjeldsnivået hos private husholdninger vokser inn i himmelen. Derav kommer disse forskriftene som er litt rigide. De er sjeldent rettferdige...men det er vel sånn vi har lært at verden nå en gang er... Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg må også betale ca. 250 kr / mnd for uføre- og livsforsikring, de ville jeg skulle bruke forsikringen deres siden jeg ikke hadde sikkerhet.

 

Tok ut BSU pengene og lå det i aksjer istedet, synes det er litt mer spennende. Jobben min er en trygg statlig kontorjobb, så bør ikke være noe problem og jeg har dessuten uføreforsikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...