Jump to content
Redaksjonen.

Skal gjøre det umulig å velte: Sensorer og motor i styret griper inn før det går galt

Recommended Posts

Altså, denne løser bare problemet for folk som ikke har lært å sykle, eller folk som vil sykle uten hender uten å øve på det. Når man er fem år lærer man automatisk å gjøre det denne motoren gjør for syklisten, altså styre imot ustabiliteten. Den vil ikke hjelpe på ting som gjør at syklister som har lært å sykle velter, som kanter, rullegrus og trikkeskinner man ikke ser?

  • Like 5

Share this post


Link to post

Aldri si aldri. Eller umulig.

 

Det er på ingen måte umulig å velte en sykkel med styreassistent. Ta sykkelen med ut på våt stålis eller våt asfalt med olje på, og den velter akkurat like godt. Der ingen friksjon finnes, kan ingen styrekompensasjon hjelpe.

 

Honda laget relativt nylig en demonstrator elektrisk, selvstyrende og selbalanserende motorsykkel, som fungerer helt ned til stillestående:

 

https://motorbikewriter.com/honda-self-balancing-bike-electric/

Edited by 1P4XZQB7
  • Like 4

Share this post


Link to post

Å rette opp sykkelen på en åpen flate er vel trolig ikke noe stort problem, rent teknisk...

 

Verre er det hvis man sykler nær andre objekter. F.eks. nær en bryggekant, nær en murvegg, eller nær et farlig objekt i veibanen.

 

Hvis computeren da forsøker å rette opp sykkelen, så kan den fort skape en situasjon som er farligere enn hva selve fallet ville ha vært.

 

Da er man fort over i lignende dilemmaer og problemer som foreløpig har satt en stopper for bilindustrien sine visjoner for 100% autonom selvkjøring i ordinære menneskelige trafikkmiljøer.

 

Jeg tror kanskje ikke de vil klare å lage et kommersielt produkt av dette, på kort sikt i alle fall...

  • Like 6

Share this post


Link to post

 

Steer Assist består av en elmotor i styret, og den har algoritmer som justerer elsykkelens styring.

Hva skjer hvis du kommer i full fart og du må ta en kraftig unnamanøver unna en plutselig hendelse og som sannsynligvis ville forårsaket en velt ? ville da sykkelen holde deg på samme kurs mot hinderet eller akseptere din kraftige farlige unnamanøver ?

Edited by Nautica
  • Like 3

Share this post


Link to post

Og hvordan oppfører dette seg på speilblank is oppå asfalt?

 

Jeg tør å påstå at "min computer", les hjerne, vil greie å respondere bedre enn noen integrerte kretser i en farlig situasjon. Inntil jeg blir skrukkete som hun som er på foto.

Edited by G
  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg ser for meg at det kunne fungert fint på en lukket bane, uten mennesker i veibanen eller på sykkelen. Så kunne man fjernet styre, sete og pedaler og heller utstyrt den med stor bagasjeplass. Voila en drone som kan levere varer. :) Riktignok en veldig primitiv en som trenger mange år utvikling før den kan settes ut i det fri.

Edited by Simen1

Share this post


Link to post

Aldri i verden om jeg ville satt meg på en sykkel der jeg blir overstyrt av noen sensorer og en computer.

 

Oi, der kom det en unge løpende ut i veien og jeg må gjøre en unnamanøver,

computeren: nå er du ustabil, vi må rette opp sykkelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

I alle dager??? Enten kan man sykle, eller så kan man ikke sykle. Har man lært det (tar et par timer), glemmer man det aldri.

En slik assistent vil bare medføre at fulle folk setter seg på sykkelen. Jeg tipper resultatet blir livsfarlig.

Share this post


Link to post

Ulike årsaker til velt, som jeg kan komme på i farta:

Framhjulet låses ved bremsing. Gjerne på glatt vei.

For kraftig sving, på glatt vei, så forhjulet sklir til sides. Is, snø, laus grus, spesiellt over fast dekke, våt asfalt, oljesøl, blader og annet biologisk matiriale kan gi glatte veier.

Hjulet kan låses om bagasje eller andre ting krasjer inn i hjulet.

Man kan miste balanse ved kolisjon med kantsteiner, med andre trafikkanter eller mot andre hindringer.

Små barn på øvelseskjøring.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hele begrepet "Å kunne sykle" dreier jo seg nettopp om den ene tingen: Å kunne dreie på styret slik at en ubalanse rettes opp!

 

Men nå skal man altså slippe å lære den ene tingen. Slike mikrojusteringer i styring og balansering av kroppen gjør nok hjernen mye bedre og automatisk, enn å sitte på sykkelen som et dumt slakt og la en servo gjøre jobben.

Share this post


Link to post

Ikke glem at folk blir mer og mer evneveike for tiden. Nå er det jo flere enn noen gang som ikke evner å ta lappen på manuelt gir f.eks.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ikke glem at folk blir mer og mer evneveike for tiden. Nå er det jo flere enn noen gang som ikke evner å ta lappen på manuelt gir f.eks.

Handler nok om noe annet enn at de er "evneveike". Det er mer og mer vanlig for at familie-bilen man jo da øvelseskjører med er automatgir kontra for 10-20 år siden. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...