Gå til innhold

Nye elbiler har strøminntak på nye steder. På noen ladestasjoner må de dobbelparkere for å få ladet


Anbefalte innlegg

A. Hurtiglading bør utelukkende kobles til med fysisk kontakt for å sikre minimalt energitap og minimalt varmgang.

 

post-3851-0-66766500-1554455396.jpg

 

B. Jeg har et forslag til enklere normallading. Se for eg en klassisk skrivebordslampe med leddet bevegelig arm. Oppgrader den til litt tykkere kabel og bytt ut lyspæra med en induksjonsplate a la trådløs telefonlading. Og selvsagt en mottakende induksjonsplate i bilen like ved ladekontakten. Dette er den halvautomatiske og rimelige løsningen. Så kan vi ha en premium-versjon der leddene i den bevegelige armen er motorisert og spolen finner selv fram til der den magnetiske ressonansen er størst, altså mottaker-spolen. Da kan man parkere og bilen kobler seg selv til trådløs lading uten behov for å åpne noen luke som kan ise igjen osv. Latheten lenge leve, man sparer også 5-10 sekunder per tilkobling.

 

Hadde det ikke vært fint om bilprodusentene standardisere plassering av ladelokket (A) og induksjonsplate for normallading (B)?

 

(Joda, XKCD, bare omvendt, standarden bør utrydde dårlig plassering av ladeuttak. Induksjonsbasert normallading bør standardiseres før produsentene finner opp en drøss egne standarder for det)

 

Induktiv lading i panseret/taket, og denne arma til å svinge ut. Men ei myk plate på, spyler innebygget. Ingen mening i å ha det på siden om man ikke må(?) Like tilgjengelig fra alle sider. Uten standardisering ender man kanskje med to kontakter eller en "fastlåst løsning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A. Hurtiglading bør utelukkende kobles til med fysisk kontakt for å sikre minimalt energitap og minimalt varmgang.

 

post-3851-0-66766500-1554455396.jpg

 

B. Jeg har et forslag til enklere normallading. Se for eg en klassisk skrivebordslampe med leddet bevegelig arm. Oppgrader den til litt tykkere kabel og bytt ut lyspæra med en induksjonsplate a la trådløs telefonlading. Og selvsagt en mottakende induksjonsplate i bilen like ved ladekontakten. Dette er den halvautomatiske og rimelige løsningen. Så kan vi ha en premium-versjon der leddene i den bevegelige armen er motorisert og spolen finner selv fram til der den magnetiske ressonansen er størst, altså mottaker-spolen. Da kan man parkere og bilen kobler seg selv til trådløs lading uten behov for å åpne noen luke som kan ise igjen osv. Latheten lenge leve, man sparer også 5-10 sekunder per tilkobling.

 

Hadde det ikke vært fint om bilprodusentene standardisere plassering av ladelokket (A) og induksjonsplate for normallading (B)?

 

(Joda, XKCD, bare omvendt, standarden bør utrydde dårlig plassering av ladeuttak. Induksjonsbasert normallading bør standardiseres før produsentene finner opp en drøss egne standarder for det)

 

Hva med induktiv lading i panser eller tak, lettere tilgjengelig fra flere sider.

Og denne arma til å svinge ut, med ei

myk plate, som spyler seg ren.

Uten stanardisering ender man like godt opp med to tre kontakter, eller noe annet fastlåst.

Når det gjelder indukttv lading under

bilen, lurer jeg på om den må være veldig ren under. Det er nemlig ikke grusveiene som man må kjøre på.

Lenke til kommentar

Induktiv lading i panseret er mye vanskeligere tilgjengelig når man rygger inn mot en vegg og armen må strekke seg 4 meter utover. Tverrgående parkering bør skje med baken inn. Se punkt 1.

 

Jeg synes ikke taket er noen god plassering på grunn av at taket samler mer snø enn sidene av bilen. Da kan det bli vanskelig å enten løsne ladeplata når man er ferdig å lade og den har fryst fast eller å starte lading på en bil som er nedsnødd. Har man innendørs parkering er ikke det noe stort problem, men ladeløsningen bør jo passe for alle, ikke bare for innendørs bruk.

 

Induktiv lading trenger ikke mye renslighet. Det er en av de store fordelene med induktivt sammenlignet med metalliske kontaktflater. Induktiv fungerer fint med noen millimeter støv, grus, eller is i mellom. Saltlake er jeg litt usikker på, men jeg synes ikke noe om induktiv lading under bilen nettopp på grunn av snø. En ladestasjon som er bygget ned i bakken og skal holdes isfri vil koste tid og penger å montere og antagelig være beheftet med problematisk ising utendørs. Altså ikke en løsning for alle.

 

En arm a la den lampearmen jeg viste på forrige side kan integreres i lyktestolper, monteres utenpå husvegger, på frittstående ladestolper osv. Altså veldig fleksibelt og kan fint få en rekkevidde på 2 meter med bare ett albuledd. Vertikalt montering gjør at snø og is blir et minimalt problem. Snø legger seg normalt ikke på vertikale flater.

 

Spyler? Den må i så fall være frostsikker og fylles med jevne mellomrom. El og vann er ikke noen kjempebra kombinasjon, men det går, bare med litt mer kompleksitet og kostnader.

 

Enig i at ladeplata på armen må ha litt myk overflate, men det holder kanskje med en gummiovertrekt overflate. Ellers går det også an å bruke noe a la skjermbeskyttelse for telefoner som lakkbeskyttelse over bilens ladeplate. Noen hel-foilerer bilen for å beskytte lakken.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke studert innholdet i artikkelen, men Nissan Leaf og flere andre av de første elbilene hadde ladeporten foran. Tesla, e-golf og andre har den på siden bak.

 

Det gir deg 2 alternativer når du skal hurtiglade

- Enten kjører man med fronten inn

- Eller så rygger man inn. (forøvrig det beste med tanke på at forhjulene svinger)

Hva er problemet og hvorfor er det bilene sin feil?

 

Det jeg har observert er at noen glupinger som setter opp ladestasjoner har plassert de ift. oppstreket parkeringen  og lengden på kablene at man lurer på hvem som har stått bak planleggingen. Men det er ikke bilene sin feil.

 

 

EDIT:

At Audi e-tron tenkte det var smart å plassere den ved døra foran når så og si alle andre har den foran eller bak synes jeg er et problem Audi burde forstått når de designet elbil. Ærlig talt 'facepalm'.

 

Jeg hadde ikke kjøpt en elbil med ladeluka der, i norge.

 

Treffer jeg på en dobbelparkert Audi får han fint flytte seg.

Snakk om halvblinde designere.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med ti meter lang kabel på trommel, omtrent som luftslangen som er på nesten alle bensinstasjoner? Burde vel fungere greit så lenge laderen leverer likestrøm?

Man må dra ut hele kabelen for og unngå induksjonsstrøm dvs. at kabelen blir varm, et annet problem er at jo lengre kabel jo større tverrsnitt/kabelkvadrat må brukes.

Lenke til kommentar

Av uforståelige grunner har tyske e-SUV-er fossil lengde på panseret.

Lurer litt på hvordan Audi klarte å få så lite bagasjerom foran med så stort panser.

 

Man må dra ut hele kabelen for og unngå induksjonsstrøm dvs. at kabelen blir varm, et annet problem er at jo lengre kabel jo større tverrsnitt/kabelkvadrat må brukes.

Det er neppe noe spenningstap å snakke om på en 10m kontra en 5m kabel, men det er nok stor risiko for at noen ikke gidder å rulle den helt ut slik at det oppstår brannfare. Kunne kanskje motvirket det med termiske sensorer og skrudd ned ladestrømmen om det ble varmt, men nei. Mye bedre å løse det på en enkel og billig måte i stedet for å overtenke det. Ingen trommel og ikke for lang kabel. Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er neppe noe spenningstap å snakke om på en 10m kontra en 5m kabel, men det er nok stor risiko for at noen ikke gidder å rulle den helt ut slik at det oppstår brannfare. Kunne kanskje motvirket det med termiske sensorer og skrudd ned ladestrømmen om det ble varmt, men nei. Mye bedre å løse det på en enkel og billig måte i stedet for å overtenke det. Ingen trommel og ikke for lang kabel.

Er det ikke likestrøm ? da dobler du avstanden siden man må regne kabeltverrsnitt begge veier, dvs. 10 meter blir 20 meter. har ikke kjennskap til hvor mye volt/ampher som er behovet på elbil, men her kan du legge inn parameteren og få nødvendig lengde opp mot styrke.

 

Edit:  hvis man har 100A og 48V ca. dobler man kabeltverrsnittet ved og øke fra 10 meter til 20 meter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Joda, men om du har 0,5% spenningstap i en 5m kabel og 1% i en 10m kabel så spiller det ikke noen stor rolle. Det er på det nivået det ligger når kablene er godt dimmensjonerte.

 

Problemet er varmeutviklinga hvis du konsentrerer all varmeutviklinga i en liten kveil og samtidig får mangedoblet varmeutviklinga på grunn av egen-induksjon. En kabel som ligger utrullet har veldig mye bedre kjøling enn en som ligger i kveil.

 

Vanlige skjøtekontakt-tromler med for eksempel 20m og 1,5-kvadrat, har gjerne påskriften "maks 2300W fullt utrullet, maks 600W på trommelen"

Lenke til kommentar

Vanlige skjøtekontakt-tromler med for eksempel 20m og 1,5-kvadrat, har gjerne påskriften "maks 2300W fullt utrullet, maks 600W på trommelen"

Det har jeg opplevd endel ganger, at personer drar ut et par meter fra kabeltrommelen og kobler på foreksempel en 2000w varmeovn før de stikker hjem for kvelden, på morgen dagen etter har du bare en klump med brent plast på betonggulvet :)

 

Har også hatt problemer mer filler innsauset med linolje etter oljing av båter, det er klare regler på hvordan disse skal håndteres men stutene hiver de rett i søppelbøtta, 2 ganger har vi hatt branntilløp grunnet det.

 

Uansett hvor mye du forklarer dette så klarer enkelte og gjøre samme feilen flere ganger.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Ved tverrgående parkering bør man parkere med baken inn og snuten ut mot veien. Ladelokket bør altså være et sted langt bak på bilen.

 

2. Ved langsgående parkering bør man slippe å gå rundt bilen for å koble den til. Blant annet fordi man noen ganger parkerer så tett at det blir nødvendig å bare kunne åpne døra på førersiden av bilen. Men noen ganger er man nødt til å parkere langs fortau i kjøreretninga. Derfor mener jeg ladeuttaket bør være på venstre side av bilen og at kabelen er lang nok til å kunne strekke den til høyre side om nødvendig.

 

Min konklusjon ut fra disse praktiske betraktningene er altså at ladelokket bør stå et eller annet sted enten bak bilen eller på bakre venstre hjørne. Hjørnet gir mer fleksibilitet enn midt bak i tilfelle man må rygge helt inn mot en vegg eller noe. Også er midt bak i veien for logo, skilt, kamera, bagasjelokkåpner etc. Ergo venstre hjørne bak er best.

 

Husk at nå kommer elbiler som kan ha henger... Må man koble fra hengeren for å lade?

Lenke til kommentar

 

Noen bør finne opp en slags forlenger man kan ha i bilen. Teknisk sett fullt mulig.

Går det ikke an og ha foreksempel 2 stk. tilkoblingspunkter på bilene ?

Audi har det, men det er på samme sted på begge sider av bilen, så det hjelper nok ikke her.

Lenke til kommentar

Induktiv lading i panseret er mye vanskeligere tilgjengelig når man rygger inn mot en vegg og armen må strekke seg 4 meter utover. Tverrgående parkering bør skje med baken inn. Se punkt 1.

 

Jeg synes ikke taket er noen god plassering på grunn av at taket samler mer snø enn sidene av bilen. Da kan det bli vanskelig å enten løsne ladeplata når man er ferdig å lade og den har fryst fast eller å starte lading på en bil som er nedsnødd. Har man innendørs parkering er ikke det noe stort problem, men ladeløsningen bør jo passe for alle, ikke bare for innendørs bruk.

 

Induktiv lading trenger ikke mye renslighet. Det er en av de store fordelene med induktivt sammenlignet med metalliske kontaktflater. Induktiv fungerer fint med noen millimeter støv, grus, eller is i mellom. Saltlake er jeg litt usikker på, men jeg synes ikke noe om induktiv lading under bilen nettopp på grunn av snø. En ladestasjon som er bygget ned i bakken og skal holdes isfri vil koste tid og penger å montere og antagelig være beheftet med problematisk ising utendørs. Altså ikke en løsning for alle.

 

En arm a la den lampearmen jeg viste på forrige side kan integreres i lyktestolper, monteres utenpå husvegger, på frittstående ladestolper osv. Altså veldig fleksibelt og kan fint få en rekkevidde på 2 meter med bare ett albuledd. Vertikalt montering gjør at snø og is blir et minimalt problem. Snø legger seg normalt ikke på vertikale flater.

 

Spyler? Den må i så fall være frostsikker og fylles med jevne mellomrom. El og vann er ikke noen kjempebra kombinasjon, men det går, bare med litt mer kompleksitet og kostnader.

 

Enig i at ladeplata på armen må ha litt myk overflate, men det holder kanskje med en gummiovertrekt overflate. Ellers går det også an å bruke noe a la skjermbeskyttelse for telefoner som lakkbeskyttelse over bilens ladeplate. Noen hel-foilerer bilen for å beskytte lakken.

 

Hvor mye varme genereres der den induktive energien overføres?

Noe temperaturøkning kunne holde ising unna(?) En dårlig forbindelse grunnet dårlig kostet sne, kunne rense seg selv med varmekabel i "induksjonsgiveren" når minimumsavstand var etablert(?)

Sett at man lader induktivt under et tak, som på en bensinstasjon.

 

Ved induktiv lading er det lite fare med vann, man har jo galvanisk skille.

 

Kostnad, kostnad, kostnad, men det blir en eller annen form for kostnad med elektrisk utstyr i norsk klima.

Det må vel helst være tørt og rent rundt en galvanisk elektrisk forbindelse også. Veisalt må absolutt ikke finne veien inn til de strømførende komponentene både av hensyn til korrosjon og krypstrømmer. Dette krever altså at regn, sludd og sne ikke bringer salt og skitt inn i en arbeidende forbindelse.

Har ikke sett dette temaet drøftet,

er folk så flinke,(renslige) eller er det et tidsspørsmål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...