Jump to content
Redaksjonen.

Nye elbiler har strøminntak på nye steder. På noen ladestasjoner må de dobbelparkere for å få ladet

Recommended Posts

Først må en kjøre litt fram, litt tilbake, litt til siden, litt frem, i håp om at en får plugget inn.

Neste er å be til gud at app, chip eller hva enn måtte fungere som det skal...

 

Blir interessant å se klagingene og sutringene strømme inn i påsken.

Share this post


Link to post

Verre med VW Crafter. Der kan ikke førerdøren åpnes etter at ladekabelen er plugget i. (Se teslabjørns videoer om denne)

  • Like 9

Share this post


Link to post

Hva med ti meter lang kabel på trommel, omtrent som luftslangen som er på nesten alle bensinstasjoner? Burde vel fungere greit så lenge laderen leverer likestrøm?

Share this post


Link to post

 

"Forspranget er i teknikken"

Eller for den andre leiren, forspranget er i nedrakkingen av alle andre.

Jepp, Tesla-hatet står sterk. E-tron-gruppa har vært stille om denne fiaskoen helt frem til nå nylig, og så skylder de nå på at ladestasjonen er feilkonstruert...

 

Pinlig.

  • Like 6

Share this post


Link to post

Jepp, Tesla-hatet står sterk. E-tron-gruppa har vært stille om denne fiaskoen helt frem til nå nylig, og så skylder de nå på at ladestasjonen er feilkonstruert...

 

Pinlig.

Når løsningen på problemet er en meter ledning ekstra vil jeg nå si det er pinlig for de som konstruerer ladestasjonene, ikke bilene. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

 

Jepp, Tesla-hatet står sterk. E-tron-gruppa har vært stille om denne fiaskoen helt frem til nå nylig, og så skylder de nå på at ladestasjonen er feilkonstruert...

 

Pinlig.

Når løsningen på problemet er en meter ledning ekstra vil jeg nå si det er pinlig for de som konstruerer ladestasjonene, ikke bilene. 

Manglede research spør du meg.

  • Like 3

Share this post


Link to post

1. Ved tverrgående parkering bør man parkere med baken inn og snuten ut mot veien. Ladelokket bør altså være et sted langt bak på bilen.

2. Ved langsgående parkering bør man slippe å gå rundt bilen for å koble den til. Blant annet fordi man noen ganger parkerer så tett at det blir nødvendig å bare kunne åpne døra på førersiden av bilen. Men noen ganger er man nødt til å parkere langs fortau i kjøreretninga. Derfor mener jeg ladeuttaket bør være på venstre side av bilen og at kabelen er lang nok til å kunne strekke den til høyre side om nødvendig.

Min konklusjon ut fra disse praktiske betraktningene er altså at ladelokket bør stå et eller annet sted enten bak bilen eller på bakre venstre hjørne. Hjørnet gir mer fleksibilitet enn midt bak i tilfelle man må rygge helt inn mot en vegg eller noe. Også er midt bak i veien for logo, skilt, kamera, bagasjelokkåpner etc. Ergo venstre hjørne bak er best.

Edited by Simen1
  • Like 5

Share this post


Link to post

A. Hurtiglading bør utelukkende kobles til med fysisk kontakt for å sikre minimal varmgang.

post-3851-0-66766500-1554455396.jpg

B. Jeg har et forslag til enklere normallading. Se for eg en klassisk skrivebordslampe med leddet bevegelig arm. Oppgrader den til litt tykkere kabel og bytt ut lyspæra med en induksjonsplate a la trådløs telefonlading. Og selvsagt en mottakende induksjonsplate i bilen like ved ladekontakten. Dette er den halvautomatiske og rimelige løsningen. Så kan vi ha en premium-versjon der leddene i den bevegelige armen er motorisert og spolen finner selv fram til der den magnetiske ressonansen er størst, altså mottaker-spolen. Da kan man parkere og bilen kobler seg selv til trådløs lading uten behov for å åpne noen luke som kan ise igjen osv. Latheten lenge leve, man sparer også 5-10 sekunder per tilkobling.

Hadde det ikke vært fint om bilprodusentene standardisere plassering av ladelokket (A) og induksjonsplate for normallading (B)?

(Joda, XKCD, bare omvendt, standarden bør utrydde dårlig plassering av ladeuttak. Induksjonsbasert normallading bør standardiseres før produsentene finner opp en drøss egne standarder for det)

Edited by Simen1
  • Like 4

Share this post


Link to post

Hva med ti meter lang kabel på trommel, omtrent som luftslangen som er på nesten alle bensinstasjoner? Burde vel fungere greit så lenge laderen leverer likestrøm?

 

Høyfleksibel kabel på trommel blir nok dyrt og vedlikeholdskrevende. Men, ja, lengre kabel, absolutt! Vet ikke hvor dette 3,9 m kommer fra. Er det en norm eller bare noe utbyggerne har bestemt seg for. Hvis det er en norm bør den absolutt revideres!

Share this post


Link to post

Hva med ti meter lang kabel på trommel, omtrent som luftslangen som er på nesten alle bensinstasjoner? Burde vel fungere greit så lenge laderen leverer likestrøm?

Måtte vel vært en svært stor trommel så ikke varmen generert blir en brannfare?

Share this post


Link to post

 

 

"Forspranget er i teknikken"

Eller for den andre leiren, forspranget er i nedrakkingen av alle andre.

Jepp, Tesla-hatet står sterk. E-tron-gruppa har vært stille om denne fiaskoen helt frem til nå nylig, og så skylder de nå på at ladestasjonen er feilkonstruert...

 

Pinlig.

E-Tron passer fint til sitt eget ladenettverk IONITY.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...