Gå til innhold

Nye elbiler har strøminntak på nye steder. På noen ladestasjoner må de dobbelparkere for å få ladet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at nå kommer elbiler som kan ha henger... Må man koble fra hengeren for å lade?

Det er allerede tatt hensyn til i min anbefaling om å plassere ladelokket på venstre hjørne bak. Se f.eks på Teslas ladestasjoner med "gjennomkjøring". Ved normallading kommer det an på hvordan man har plassert ladeuttaket hjemme. Jeg antar det er sjeldent man har behov for å parkere uten å ta av hengeren, men skulle man nå ha et stort behov for det så må man plassere uttaket sånn at det passer. I borettslag, parkeringskjellere og sånt er det neppe mulighet til å parkere med henteren på uansett.

 

Hvor mye varme genereres der den induktive energien overføres?

Det kommer an på så mangt. Men ta for eksempel utgangspunkt i 1-3% med sånne ladeplater vi snakker om her. På en 16A 1-fase kurs vil det si 36-108 watt.
Lenke til kommentar

Luke foran på bilen er noe herk og helt uaktuelt

Har hørt fra flere som har luke foran at det samler seg mye dritt i sprekkene og kommer seg etterhvert inn

Rygger alltid inn når jeg parkerer og kommer aldri til å kjøre med fronten inn

Vi har hatt Leaf i 7,5 år og har aldri hatt problemer med at det samler seg dritt foran. Når det er sagt så foretrekker jeg plasseringen på venstre side bak som Teslaen vår har. Leaf sin plassering er dog mye bedre enn E-Tron sin. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med ti meter lang kabel på trommel, omtrent som luftslangen som er på nesten alle bensinstasjoner? Burde vel fungere greit så lenge laderen leverer likestrøm?

 

10 meter blir litt langt, men noe ala bensinpumpene hvor de kan trekkes ut en viss lengde kunne de vel hatt.

Lenke til kommentar
Hørte rykter om en kabelforlenger til 49 000,-

Audis nye forretningsmodell.

 

 

Ser for meg nyheter som

 

NÅ! Audi i brann på ladestasjon rett utenfor Oslo sentrum.

 

Audi eier med kabelforlenger skulle lade på de nye 100kW hurtigladerne og sier han fulgte bruksanvisningen for tilkobling av forlengeren. Han er nå i kontakt med sin advokat. Ladestasjon og bilen er totalskadet men ingen personer har kommet til skade. Vitner i ladekø og en Kia Soul eier sier det var en skremmende affære men at de raskt organiserte evakuering av ladekøen. En kvinnelig e-golf eier som befant seg nærmest Audien rygget gjennom døren til en vaskehall og får behandling for sjokk og rekkeviddeangst av ambulanse på stedet.

 

Den norske importøren Møller understreker at kabelforlengeren har vært igjennom alle mulige tester og sier at de undersøker saken. De har ellers ingen kommentar på nåværende tidspunkt.

Tesla forsikrer sine eiere om at dette ikke vil kunne skje med deres biler og ladere da dette er hensynstatt i designfasen. Birger N. Haug er også ute og beroliger sine kunder.
Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...