Gå til innhold

Blinde påkjørt av sparkesykler i Oslo, forbundet krever tiltak


Anbefalte innlegg

Det er bare å sette de fra seg der det passer bruker.

De har innebygd GPS, slik at man alltid vet hvor de er, og man får ikke kjørt uten å betale for det i appen.

 

Så de blir bare satt hvor som helst, og ikke i stativ slik som by sykkelene.

 

Det er vel som flere påpeker at det nok ikke er noe forskjell her om man er blind eller ikke når man blir påkjørt. Men de blinde er nok flinkere til å melde tilbake til sin innteresse organisasjon slik at flere blir obs på problemet.

 

For å si det enkelt, det er ikke de blinde sin feil, og det er ikke El-sparkesykkelene sine feil, det er helt og holdent idioten på sykkelen sin feil.

 

Det burte vært enkle synlige numre på syklene, slik at andre folk enkelt kunne rapportert inn de som bruker disse uvettig. Flere klager mot samme bruker, så blir de sperret fra å bruke dem.

God idé.

Samt - jeg kan tenke meg det oppleves mer skremmende å bli meid ned av "noe" når man er blind og da mer eller mindre forsvarsløs i forhold til oss andre som kan sette øynene i en spjæling og hytte med neven. Jeg ser for meg at det iallefall oppleves verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bodd og jobbet i Oslo sentrum i 20 år, og merker definitivt en ending i bruken av sykkel og i senere tid sparkesykkel også. Er ikke blind/svaksynt, men har blitt påkjørt av sykkel bakfra - på fortau - et par ganger i løpet av disse årene. Heldigvis hadde ikke disse særlig stor fart når "uhellet" var ute, så det har gått bra med både meg og syklistene. Dessverre er det også mange råkjørere der ute, og det er egentlig rart at det ikke har smelt flere ganger. Jeg går til/fra jobb hver dag, en tur på ca 30 minutter, og det er relativt ofte at jeg blir forbikjørt av syklister i høy fart, som bare er centimetere fra meg, uten at de gir noe signal. Dersom jeg hadde bevegd meg bare ett skritt til siden i disse situasjonene, kunne det gått veldig ille for både meg og dem. At de tør leke med livet på den måten skjønner jeg ikke... Har lært meg å gå i så rett linje som mulig, helst langs siden av fortauene. Skal jeg gå forbi andre fotgjengere, må jeg alltid se bakover for å sjekke at det ikke kommer en syklist i høy fart.

 

Dette er uansett et problem for alle fotgjengere, ikke bare blinde og svaksynte, men jeg skjønner at det føles ekstra utrygt når man ikke en gang har mulighet for å se om det kommer en fartsdemon bakfra. Det er veldig få av de syklistene som ferdes på fortauene, som vedlikeholder regelen om at "passering av gående må skje i god avstand og tilnærmet gangfart" - særlig den siste delen syndes det mot omtrent hele tiden...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Det er allerede forbudt å kjøre på fotgjengere.

2. Det er allerede forbudt med "villmannskjøring" med kjøretøy.

3. ???

4. VI MÅ FORBY FOLK Å DRIVE MED ULOVLIGE TING

 

Men samtidig må vi lage strengere regler eller endre reglene hvis folk ikke følger dem.

Det er derfor vi har regler i samfunnet. De fleste er ikke idioter, men noen er det, og da må man lage regler som gjelder for alle, som sørger for at folk oppfører seg når problemene blir store nok.

 

De som kjører sparkesykkel gjør det nok også i større grad på fortauene enn sykler gjør. Derfor er nok problemet større enn for vanlige sykler.

 

Synes det burde være et påbud om at man må kjøre i veien, evt at man kan kjøre på fortau med redusert hastighet.

Det hadde løst mye.

 

Men minst like viktig:

Det burde være et påbud om at disse syklene må plasseres i egne stativer, som et minimum langs vegger e.l. slik at de ikke sperrer normal ferdsel.

At disse syklene ligger slengt overalt er nok et større praktisk problem for blinde enn at en og annen tulling kjører på folk.

 

Det finnes allerede manger regler for plassering av søppelkasser, mobile reklameskilt etc for å ta hensyn til blinde.

Det burde tilsvarende være regler for hvordan slike sykler kan settes fra seg.

 

Hvis de står midt i veien burde de kunne inndras av noen. Personlig har det allerede vært flere ganger jeg har vært fristet til å sparke disse syklene ned bakker eller ut i veien når de står plantet midt på fortauet i veien for normal ferdsel.

 

F.eks. kunne trafikketaten plukke opp slike sykler som er henslengt midt på fortauet og gi en liten bot per slik sykkel. Det ville fort føre til at folk tenker seg om to ganger før de slenger den fra seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du for si dette til en person som er blind, face to face. men det har du vel ikke baller nok til å gjøre?

 

Kan ikke svare for Chief, men for egen del har jeg aldri problemer med å kreve dokumentasjon, ansikt-til-ansikt eller på annet vis. 

 

Framsatt påstand er at blinde blir kjørt ned bakfra av sparkesykler i øst og vest. Aksepterer ingen slik påstand. Her må de fornærmede stige frem og gjøre rede for hendelsesforløpet. En enkelt hendelse utgjør således ingen trend – det er intet mer som en ulykke. Der må statistisk signifikans til før det kan bli på tale med reguleringer.

 

Som sagt – jeg ser intet statistisk grunnlag for noe som helst i denne sak. Alt jeg hører er en løselig uttalelse fra Blindeforbundet, helt blottet for dokumentasjon. Selv er jeg trafikant av nær samtlige kategorier alt ettersom, og har fått mer enn nok fordommer slengt etter meg som det er. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke svare for Chief, men for egen del har jeg aldri problemer med å kreve dokumentasjon, ansikt-til-ansikt eller på annet vis. 

 

Framsatt påstand er at blinde blir kjørt ned bakfra av sparkesykler i øst og vest. Aksepterer ingen slik påstand. Her må de fornærmede stige frem og gjøre rede for hendelsesforløpet. En enkelt hendelse utgjør således ingen trend – det er intet mer som en ulykke. Der må statistisk signifikans til før det kan bli på tale med reguleringer.

 

Som sagt – jeg ser intet statistisk grunnlag for noe som helst i denne sak. Alt jeg hører er en løselig uttalelse fra Blindeforbundet, helt blottet for dokumentasjon. Selv er jeg trafikant av nær samtlige kategorier alt ettersom, og har fått mer enn nok fordommer slengt etter meg som det er. 

 

Er du kun ute etter å provosere?....

 

Og som flere her er inne på:

Uavhengig av påkjørsler, vil det at disse syklene ligger overalt på fortau etc uansett være et problem for blinde.

DET må det uansett tas tak.

 

I tillegg er det nok en del av oss seende som finner disse  ganske irriterende. Personlig synes jeg dette grenser til offentlig forsøpling, når disse syklene bare settes fra seg der det passer en.

Særlig når de samme "grønne" folkene maser om at biler stjeler så mye plass i det offentlige rom.

(Bilistene betaler massevis for å bruke det offentlige rom. Det som evt. kommer tilbake til samfunnet fra disse sparkesyklene er småpenger...)

 

Lenke til kommentar

Men samtidig må vi lage strengere regler eller endre reglene hvis folk ikke følger dem.

Vurdere å endre de, ja til dels. Strengere er neppe produktivt. Først og fremst bør man forstå hvorfor man ikke følger reglene og tilpasse strukturene (Her gateutforming, hvordan disse syklene tilbys etc.) slik at brukere selv velger å være mer forutsigbare.

 

Det er derfor vi har regler i samfunnet. De fleste er ikke idioter, men noen er det, og da må man lage regler som gjelder for alle, som sørger for at folk oppfører seg når problemene blir store nok.

De formelle reglene og de konsekvensene man har av de er nok bare i liten grad styrende for oppførsel. Det er først og fremst det at reglene er tilpasset slik normalt veltilpassede mennesker uansett vil velge å oppføre seg som gjør at de følges.  

 

 

Men minst like viktig:

Det burde være et påbud om at disse syklene må plasseres i egne stativer, som et minimum langs vegger e.l. slik at de ikke sperrer normal ferdsel.

At disse syklene ligger slengt overalt er nok et større praktisk problem for blinde enn at en og annen tulling kjører på folk.

Det er jeg helt enig i. utleieselskapene som leier ut disse bør ikke få noen fribilett til å okkupere fortausarealer. De bør pålegges å ordne med oppstilling på passende steder (eller bruke passende eksisterende oppstillingsplasser som sykkelparkeringer). Hensatte sparkesykler bør kunne fjernes uten varsel i på lik linje med andre ting man legger fra seg på offentlig sted.

 

Vi har etter hvert en del erfaring fra tilsvarende systemer i kina hvor det har gått helt over styr med hauger av utleiesykler på gatehjørnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det forskjell på en blind og en ikke blind som blir påkjørt bakfra? Skulle egentlig tro den blinde ville være bedre skikket til å oppdage faren all den tid fokus der er på hørselen og ikke synet.

 

Og jeg regner ikke med at de som kommer rullende er blinde. De bør vel være mulig å se en person fremfor en.

 

Forstår jo at saker og ting som ligger på fortauet er et problem for en blind person, men det gjelder vel heller ikke spesifikt el-sparkesykler.

 

Dette lukter elfobi lang vei. Lage en sak mot et produkt som trolig bare gjelder noen få prosent av problemtilfellene er jo litt søkt. La oss få noen svære dieselmotorer på disse sparkesyklene, sånn at de blinde kan lukte de på hundre meters avstand og forberede seg på å bli påkjørt.

 

Eg veit ikkje om du las artikkelen (det er kanskje for mykje forlangt i dag?), men det er ikkje kun snakk om påkjørsel som er problemet her.

 

– Det er den uryddige parkeringen som er veldig problematisk for synshemmede. Det er ikke forutsigbart, det er plutselig en sparkesykkel som ligger henslengt rett foran deg, sier forbundslederen.

– Vi er veldig lei oss for å høre at blinde har blitt påkjørt av sparkesykler i Oslo. Det skal ikke skje. I morgen skal vi møte Norsk Blindeforbund for å diskutere problemet. Vi er veldig åpne for dialog med byrådet og andre som kan bistå dette arbeidet. Dette er en problemstilling som vi tar svært alvorlig, sier Eric André.

 

"Dette skal ikke skje". Spent på korleis dei skal hindre at brukarane av desse sparkesyklane kjører folk ned.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet er mer opptatt med å ta "fartsbøller", som nylig hvor de tok mange av disse in en 40 sone, hvor høyeste hastighet var 50

Det er bra. Ekstremt stor forskjell på å krasje i 50 enn i 40. Det er ingen grunn til å ligge over fartsgrensen. Finnes dessverre mange umodne folk der ute som ikke burde ha fått lappen.

Lenke til kommentar

Det er bra. Ekstremt stor forskjell på å krasje i 50 enn i 40. Det er ingen grunn til å ligge over fartsgrensen. Finnes dessverre mange umodne folk der ute som ikke burde ha fått lappen.

:p

 

For min del kjører jeg etter forholdene.

Her på bygda på vestlandet er det 80 på veier det burde vært 40 på og 40 på veier det burde vært 60 på samtidig som "arbeid pågår, nedsatt fartsgrense" står oppe 24/7 i hverdager og ferier hvor det ikke pågår arbeid. Det er latskap og overregulering som igjen fører til redusert respekt for reguleringene.

 

Politikken angriper til stadighet symptomet og ikke sykdommen.

Lenke til kommentar

Er du kun ute etter å provosere?....

 

Det ropes etter lovregulering. Mine krav er i så måte ikke mer som man må kunne forvente fra en middels oppegående advokat. Og et soleklart krav til en eventuell utredende myndighet. At du ikke liker det, er således temmelig likegyldig. Det er nå engang slik at enhver adferdsregulerende lovgivning har en skadelidende part, ikke bare en tilgodesett part. 

 

Det begynner bli en stund siden Onkel Skrue & Co. var på besøk i Sverige, i albumet omtalt som Forbjudia. Jeg fant den karakteristikken ganske fornøyelig, om ikke direkte sjokkerende. I mellomtiden har Norge gått Sverige en høy gang, om vi noensinne lå under. 

 

PS! Har ikke det minste interesse av å leie slik sparkesykkel, men jeg har en klar interesse av å forhindre flere forbud i å bli vedtatt. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det forskjell på en blind og en ikke blind som blir påkjørt bakfra? Skulle egentlig tro den blinde ville være bedre skikket til å oppdage faren all den tid fokus der er på hørselen og ikke synet.

 

Og jeg regner ikke med at de som kommer rullende er blinde. De bør vel være mulig å se en person fremfor en.

 

Forstår jo at saker og ting som ligger på fortauet er et problem for en blind person, men det gjelder vel heller ikke spesifikt el-sparkesykler.

 

Dette lukter elfobi lang vei. Lage en sak mot et produkt som trolig bare gjelder noen få prosent av problemtilfellene er jo litt søkt. La oss få noen svære dieselmotorer på disse sparkesyklene, sånn at de blinde kan lukte de på hundre meters avstand og forberede seg på å bli påkjørt.

 

Du for si dette til en person som er blind, face to face. men det har du vel ikke baller nok til å gjøre?

Er så fint med mennesker som blir krenket på noen annet sitt vegne? Eller er du kanskje en ekte ridder på en hvit hingst?

Lenke til kommentar

Problemet med både elsyklister og elsparkesyklister er at dette er mennesker (ikke alle), men mange av dem, som aldri har syklet eller sparkesykklet før de ble elektroniske enten pga lathet eller fordi de ikke har sett behov for det før. Som sagt ikke alle, men jeg har syklet i over 20år fortsatt ikke elektronisk. Har litt lyst til å prøve det?. Jeg har møtt mange nye syklister som ikke engang vet hvilken side av fortauet de skal sykle på eller sykler midt i veien tross gode fortau. Og de værste er de som raser forbi i meget høy fart altfor nær uten og bruke ringebjelle, har klappet til en slik og gjør det gjerne igjen ??

Lenke til kommentar

Jeg ble selv påkjørt av 2 unger under 14 på el-scootere på samme dag.

Ingen av de brukte hjelm, eller vanlig vett for trygg ferdsel blandt andre mennesker.

 

Noen som så den South Park episoden om disse tjenestene? Det minner allerede om det scenarioet i oslo sentrum. (det er tillogmed værre på visse punkter)

 

Hylende, skrålende og jublende ser jeg gjenger på 2-4 ungdommer (mer av typen unge barn) kjøre speed-slalom mellom barnevogner og sanse-/bevegelses-hemmede.

Lenke til kommentar

Hylende, skrålende og jublende ser jeg gjenger på 2-4 ungdommer (mer av typen unge barn) kjøre speed-slalom mellom barnevogner og sanse-/bevegelses-hemmede.

 

Trodde det var 18-års aldergrense, men ser stadig unger på dem, så grensa er kanskje vanskelig å håndheve. Uansett blir det fort dyrt å bruke syklene som leketøy, så jeg tipper det roer seg i løpet av et par korte uker.

Lenke til kommentar
Blinde påkjørt av sparkesykler, vil ha forbud!

 

Har blinde noengang blitt påkjørt av bil?

Har blinde noengang blitt påkjørt av buss?

Har blinde noengang falt ned en trapp?

Har blinde noengang gått rett på en vegg som "sto i veien"?

Har blinde noengang gått rett på en smaksprøve-stand rett innenfor inngangen i butikken?

Har blinde noengang gått rett på en annen blind person?

 

Forby alt sammen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...