Gå til innhold

I år kan elbilandelen passere 50 prosent


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så, nå som elbiler som er gode nok er innen rekkevidde for hele befolkningen kan vi forvente at alle politiske partier vil kjempe hardt for at gode elbiler skal være forbeholdt den øvre middelklassen og over.

Ja det er jo noen som kjemper hardt for avgifter på elbiler slik at det ikke skal være noe for hvemsomhelst.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Insentiver, hørt om det?

Ja, argumentasjonen i innlegget jeg siterte henger fortsatt ikke på grunn.. Insentivene burde tatt slutt så fort man hadde et marked med naturlig vekst, i følge de fleste i Menigheten og andre relaterte trossamfunn har man allerede vært der i flere år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Standarden bør være samme mva på alt her i landet. Sånn sett stikker både elbiler og matvarer seg ut med sin særbehanding. Mva-fritak eller reduksjon. Den mest klimafiendtlige matprouksjonen vår (rødt kjøtt) får jo også enorme subsidier.

 

Av de nevnte er det bare sykler som har standard mva-sats og ikke noen særavgifter eller sær-subsidier.

Lenke til kommentar

Det er jo litt merkelig at det er lavere avgifter på elbiler enn sykler og matvarer..

Kanskje matvarer ikke skal være noe for hvemsomhelst?

Spørsmålet er jo hvorfor gode elbiler skal være forbeholdt øvre middelklasse?

 

Når det gjelder mva så er jeg enig i at den skal fases inn på sikt, men det er viktig å huske på at da nullmvaen ble innført var det bl.a. fordi bilavgiftene ikke var forberedt for elbiler. Ideelt sett bør man ha kun mva for elbiler og så kan man beholde CO2 og NOx avgifter for de bilene som har disse, men de bør da starte på null for null utslipp og stige i takt med høyere utslipp. Men slik det er nå starter de på et eller annet standardisert nivå og så får man fradrag for mindre avgifter, men mange elbiler ender da opp med negative avgifter, noe som ikke ble akseptert. Dermed gjorde de det enkelt og satt null avgifter.

 

Når man skal endre dette må man egentlig endre hele oppsettet og det vil føre til endringer for mange andre biler også og føre til mye rabalder og klaging så det enkleste er kanskje å bare vente et par år til, når det er marginalt med rene bensin og dieselbiler blir det heller ikke noe stort problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både Oslo og Bergen melder om over 70 % andel ren elbil i salget i mars isolert. Med en nasjonal ambisjon om 100 % salg av nullutslippsbiler (nybilmarkedet) om få år, er det et mulig at avgiftsfritaket for kjøp av elbil bør virke fram til det målet er nådd. Det som virker som en utfordring foreløpig i elbilmarkedet er jo de eksepsjonelt lange leveringstidene for enkelte modeller; markedet fungerer sånn sett kanskje ikke optimalt nok ennå. Det kan også være et argument for å vente med å innføre avgifter. Som RJohannesen påpeker her, er dagens system slik at noen elbiler skulle endt med negative avgifter, altså at staten skulle betale deg for å kjøpe bil.

 

Noe man muligens burde vurdere, er å få et utvalg til å utrede den framtidige avgiftspolitikken i et framtidig lavutslippssamfunn. Utredningen fra grønn skattekommisjon for fire år siden er allerede akterutseilt på grunn av den voldsomme teknologiske utviklingen. Da kunne man fått til en solid og god overgang fra dagens rene avgiftsfritak til en kanskje mer nyansert framtidig politikk. Nå går det nærmest årlig rykter om incentiver som er under press.

 

Selv om det fortsatt er utfordring med rekkevidde og infrastruktur for lading - se for eksempel denne kommentaren: https://www.tu.no/artikler/jeg-lante-elbil-og-fikk-ladeangst/460923 - går utviklingen nå så sterkt i én retning at det kanskje ikke lenger er et spørsmål om Norge kommer til å ha 100 % nullutslippsbiler i framtiden, men når. Det er uansett en svært spennende utvikling, som også fordrer at vi stiller kritiske spørsmål ved valgene som tas av politikere og produsenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fremdeles en lang vei igjen til at de faktiske samlede kjørte kilometer i Norge med elektrisk får noen signifikant andel/betydning.

https://www.dinside.no/motor/sa-mange-er-det-som-egentlig-kjorer-elbil-i-norge/70759877

 

Nei, det er det ikkje. Veksten er eksponentiell, ikkje lineær. Dersom utviklinga held fram vil årleg køyrde kilometer med reine elbilar (ikkje medrekna ladbare hybridar) ha passert bensinbilar med god margin om fire år. (Basert på trenden frå siste tre år med 45% årleg auke i køyrelengde for elbilar og 7% årleg nedgang for bensinbilar.)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er det ikkje. Veksten er eksponentiell, ikkje lineær. Dersom utviklinga held fram vil årleg køyrde kilometer med reine elbilar (ikkje medrekna ladbare hybridar) ha passert bensinbilar med god margin om fire år. (Basert på trenden frå siste tre år med 45% årleg auke i køyrelengde for elbilar og 7% årleg nedgang for bensinbilar.)

Jeg refererer bare til SSB sine fakta tall for 2018 over samlede kjørte kilometer i norge pr 2017 / 2018 fordelt på drivstofftype. Regner med at alle kan lese disse tallene. Nybilsalget forteller ikke dette.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...