Gå til innhold

Er det vanlig å få gigant-faktura på komm.avg. i januar?


Anbefalte innlegg

Vannmåler blir hos meg byttet kostnadsfritt (ligger vel inne i målerleien) av det lokale vannverket. Sjekk med dem hva som er rutiner for bytte, kan jo være at din har ramlet ut av systemet.

 

200 liter stemmer bra for en dusj på 15 minutter, og dusjing/bading er det som bruker mest vann. Nå vet jeg ikke hvor lenge det er vanlig å dusje, men jeg bruker vel max 5 minutter selv, og har ikke vannet på hele tiden. Du bruker altså 3-4 ganger mer vann enn meg på en dusj. Med samme dusj-"profil" ville vannforbruket mitt øket fra 30-40 kbm/pers til  90-160 kbm/pers. Min gjetning er at vannmåleren din måler riktig, og at det er din bevissthet rundt vannforbruktet som har potensiale for å spare både penger og miljøet.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom frem til 163 liter. Jeg antar at dere ikke har vannbesparende dusjhode(?).

 

Her hjemme brukes det 45 liter vann ved en lynrask dusj, 70 liter ved en vanlig dusj og 100 liter ved en lang dusj.

 

Det er vel fremdeles endel vannforbruk hos dere som må forklares for å komme opp i 1000 liter i døgnet i snitt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Altså. Man kan jo gå utifra at OP ikke er hjemme hver eneste dag gjennom hele året heller. (Ferier/helgeturer/osv osv).

Da snakker man om rundt1000 liter vannforbruk i snitt pr dag. 

 

La oss si at begge dusjer 10 minutter (lenge etter min mening) pr dag og ikke har sparedusj. Dvs ca 15 liter pr minutt x 20 minutter = 300 liter pr dag på kun dusjing. Det er da 700 !! liter igjen.  Dette regnestykket går bare ikke opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså 276.000 liter vann for 2 personer på et år?

Er ikke det helt hinsides?

Det er helt hinsides, sammenlignet med mitt/vårt forbruk. Etter å ha hatt vannmåler i mange år, blir man bevisst sitt forbruk av vann.

 

For TS blir det ca 750 liter pr dag for 2 personer, dvs 375 liter pr pers pr dag. Ettersom det går 200 liter pr 15 minutter dusj, blir 375 liter forbuket med en dusj på 28 minutter. Dersom begge dusjer i ca 25 minutter, og bruker vann til matlaging, oppvask, klesvask, bilvask og WC, stemmer det nok ganske bra. Ved å redusere dusjtiden vil man redusere vannforbruket med ca 13 liter/minutt. 

Lenke til kommentar

Det er helt hinsides, sammenlignet med mitt/vårt forbruk. Etter å ha hatt vannmåler i mange år, blir man bevisst sitt forbruk av vann.

 

For TS blir det ca 750 liter pr dag for 2 personer,

Ja jeg skjønner at det blir 750 i snitt, men som nevnt tidligere er man jo ikke hjemme og bruker vann hver eneste dag heller. Så man er vel nærmere 1000 pr dag de dagene man er hjemme. Noe som ikke henger på greip her.

 

Men hvis en "vanlig" dusj er 15 minutter og man ikke har sparedusjhode så står jo det for  450 liter for begge. Da er det fortsatt 650 liter igjen. Kan ikke se for meg noe som kan bidra til at det blir brukt så mye vann? Et eller annet her stemmer ikke.

 

 

edit: Det er da ingen som "vanligvis" kan dusje i 25 minutter? Altså i snitt pr dag pr person? I så fall cudos !

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Ok, da har vi satt oss ned og etter beste evne innhentet informasjon om hvor mye vann vi gjennomsnittlig har brukt hver dag de siste 11 mnd (tiden vi har bodd her) på diverse ting hver dag. Alt ifra dusj, WC, klesvask, oppvask, bilvask, etc.

 

Fant ut at dusjhodet vårt leverer 9,5 liter vann i minuttet forresten :p

 

Så langt ender vi på et forbruk på 179 m3 de siste 11 månedene basert på vårt gjennomsnittlige daglige forbruk ekskludert en vesentlig faktor vi ikke helt klarer å sette fingeren på:

 

Hva er et "normalt" gjennomsnittlig forbruk på "småbruk" av vannkranene til tannpuss, skylling av oppvask, matlaging, vri opp kluter til å vaske. Osv osv osv.

 

Vi mangler 97 m3 på 11 mnd (106 m3 i året) for å komme opp på totalen av 264 m3 som da er forbruket vårt i følge vannmåleren.

 

Er det tenkelig at vi kan ha brukt 97 m3 på "småtteri" som dette? :)



Anonymous poster hash: fbe6b...4c6
Lenke til kommentar

Jeg tipper kanskje at det er underrapportert da 74 m3 forbruk ila ett år tilsvarer mer 1-2 personer i en leilighet uten hagevanningsbehov osv. (Men har huset/eiendommen ligget nærmest "brakk" med enslig pensjonist eller lign senere år, så kan det være korrekt).

 

Såpass :-)  Selv bruker jeg 2,5 m3 per måned - jeg har riktignok ikke vannet hagen, men er heller ikke pensjonist :)  Har både vaske- og oppvaskemaskin, men bruker førstnevnte max 2 gange måneden og sistnevnte 1,5 gang i uken.  

Lenke til kommentar

tjaa. vet ikke hvor mye hjelp dette er men vi også 2 i hustanden.  Og har grunnlag på 127 m3 på tilsvarende regning. Har ikke fulgt noe med på hvor mye vi faktisk bruker, men har bodd her 2 år+ og ikke fått noen sjokkregning i hvert fall. 

 

Digger dusje lenge, skyller ofte ned i do, lar vannet renne når jeg pusser tenna, drikker masse kaldt vann. Går 3-4 vask i uka og 2-3 oppvask pr uke. 

 

Vet ikke om det har noe å si men det er relativt ny bolig. bygget i 2015. 

Lenke til kommentar

Fyll opp 10 bøtter med 10 liter i vann hver. Sjekk at det stemmer overens med måler.

Dette. 

 

Trenger nok ikke 10 bøtter heller, men 1-2 siden du kan avlese helt ned til 0,1 liter direkte på måleren. 

Totalforbruket høres helt vanvittig ut. Vi er 2 voksne og 1 barn, og bruker godt under halvparten av TS. 

Lenke til kommentar

En liten detalje jeg lurer litt på er om dette er en enebolig, rekkehusleilighet eller blokkleilighet?

Årsaken til at jeg lurer er om det kan være flere leiligheter eller boenheter som forsynes av denne vannmåleren.

Slik jeg bor er det en enebolig med utleie der utleieleiligheten går på samme måler og jeg betaler for alt forbruket.

Er det muligheter for at det kan være et sånnt arrangemang på vannet eller at det på ett eller annet tidspunkt har vært noen som har laget et lurt røropplegg til etter eller annet TS ikke vet om.

Lenke til kommentar

Endel kommunale/interkommunale vei/vann/avløpsselskap har web-sider man kan logge seg inn på og se på historisk forbruk.

 

Jeg flyttet f.eks. inn i leilighet hvor det var stipulert 135 m3 utifra areal.  Ved å se på historisk forbruk fant jeg ut at det aldri hadde vært mer enn 100 m3 og etter litt argumentasjon og oversendelse av foto av vannmålerstand fikk jeg satt ned a-konto betalingene.  Så jo ikke noe poeng i å betale på forskudd for kapasitet jeg aldri vil bruke.

 

Det er på gang utskiftning av vannmålere til fjernavleste mange steder, og hvis det er mistanke om feil så hvorfor ikke bytte like greit først som sist.  De nye måler vanngjennomstrømmingen ultrasonisk uten mekaniske deler, så er veldig nøyaktige.   Er det gml vannmåler og f.eks. belegg på innsiden av rør eller i mekanismen kan man få feil måling.  Det kan slå begge veier.

 

Ellers er 1 m3 = 1000 liter eller ca ett badekar for å illustrere.  (Det er derfor man sparer så mye på å dusje sammenlignet med å bade).

 

Fyller man opp svømmebasseng o.l. så går det fort noen kubikk vann.  Samme hvis det er en eller annen lekkasje.   

 

Underrapportering ser ikke ut til å være noe problem her.  Det er rett og slett brukt mye mindre vann av forrige eier (derav lav a-konto). Når vannverket finner at vannforbruket har øket år-over-år så tar de i litt ekstra og siden det er a-konto (dvs at man betaler forskudd for neste kvartal såvel som faktisk for forrige kvartal) eller faktisk forbruk for forrige år (dersom det er rett etter årsavlesning) så merkes hoppet  i pris spesielt godt.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...