Jump to content
Tonjehaug

Kan man skrive "Norges beste" på et produkt, uten begrunnelse?

Recommended Posts

Hei.

 

Kan en bedrift brande produktet sitt som "Norges beste" uten å begrunne det?

 

Ser fks. Q-meieriene sin sjokolademelk har en * bak påstanden sin.

 

Litt nysgjerrig på dette, da jeg ser flere skriver dette på produktene sine; og noen brander hele selskapet(hvis de kun selger én ting) som "Norges beste". 

Share this post


Link to post
Guest Slettet-6CexrT

Hvis du spør dem så må de gi deg et godt svar tilbake, men frivillig har de ikke plikt til å begrunne noenting. Ulovlig er det ikke, men selv om de mener noe så er det for å øke salget. Det trenger ikke å stemme med smaksløkene våres.

Share this post


Link to post

Jeg tror ikke at de kan reklamere for Norges beste hvis de ikke også kan henvise til noe som beviser dette.

Husker "Byens Beste Kebab" i Stavanger måtte endre skiltet utafor til "Byens Beste Kebab?", da de ikke hadde noe bevis for at det faktisk var byens beste kebab.

Edited by NoTrace
  • Like 1

Share this post


Link to post

Såg ein youtube-video for ei stund sida som tok for seg denne problematikken utifra amerikansk lovgivning.

 

Konklusjonen der var at ein slik påstand var subjektiv og måtte forståast som ein subjektiv uttale, og derfor var lovleg å bruke i reklamesamanheng.

 

Den litt baklengse logikken bak dette var at det var umogleg å bevise at påstanden "norges beste kebab" er objektiv uriktig. Den som har fronta påstanden treng berre å vise til ein einsleg person som meiner dette (eller at ein trer fram og sjølv er den som meiner dette) så har annonsøren sine ord i behald.

 

Eg reknar med at same prinsippet ligg til grunn her i landet også, at ein subjektiv påstand ikkje treng å dokumenterast, men ein påstand om at produktet er best i eit målbart område krever dokumentasjon i form av ein blindtest, at ei eller anna avis har satt produktet som testvinner, eller liknande kilde for påstanden.

  • Like 1

Share this post


Link to post

I markedsføringens navn er tydeligvis alt lovlig, også løgn og fanteri.

 

Vi hadde f.eks alle store teleselskap som skrøyt av reklamerte for 4g, selv om de ikke hadde et produkt som levde opp til den standarden. Det gjorde de i flere år.

 

Sorry, la merke til at det var juss forumdelen. Men, paragraf 2 i mitt innlegg er fremdeles gyldigig, så jeg viderefører posten og håper noen kan gi skikkelige svar på dette, og gjerne inkludere informasjonen jeg har vedlagt i forhold til saken.

Edited by zeebra

Share this post


Link to post

Ser fks. Q-meieriene sin sjokolademelk har en * bak påstanden sin.

Har ingen sjokomelk her for å sjekke, men mener du en annen plass på kartongen kan finne en ny stjerne som sier noe om at den fikk høyest score i en eller annen undersøkelse utført av Norstat eller lignende.

Share this post


Link to post

 

Det minner litt of dette her med GOTY (Game of the Year). Det finnes ingen standard eller krav til dette, og hvert minste lille magasin kan kåre et spille til årets spill (GOTY).

 

Deretter kan spillet komme ut i "ny versjon" som Game of the Year edition.

 

Hvor mange Game of the Year can man egentlig ha samme året? Like mange som blader osv som kårer "årets spill". Det betyr egentlig ingenting, med mindre det kommer fra "alle" og eller svært mange og anerkjente.

 

Slike ting misbrukes ofte i markedsføring, og dette virker som tilfellet med q-melk også. Å bare ta en eller annen test og kåre seg selv til "Norges beste". Om det er lov, så burde det ikke være lov. Misledende reklame, og det finnes det mye av.

Share this post


Link to post

Så lenge det er tydelig at det er reklame burde man skjønne hva som er poenget med en slik påstand. Er jo forsåvidt en mate å finne det ut på, spørsmålet er om man gidder å gi de penger så enkelt. ;)

Share this post


Link to post

I markedsføringens navn er tydeligvis alt lovlig, også løgn og fanteri.

En rekke alternativ-produkter har måttet trekke sine påstander for å ikke stride mot markedsføringsloven. Påstander skal være dokumenterbare eller mulig å sannsynliggjøre. Løgn og fanteri er ikke lov i norsk markedsføring.

  • Like 3

Share this post


Link to post

En rekke alternativ-produkter har måttet trekke sine påstander for å ikke stride mot markedsføringsloven. Påstander skal være dokumenterbare eller mulig å sannsynliggjøre. Løgn og fanteri er ikke lov i norsk markedsføring.

Det er godt å vite. Men da regner jeg med at det er mye som ikke blir forfulgt.

 

Det finnes kanskje lovhjemler for å forfølge mer av dette lureriet, og det burde kanskje være/bli mer normalt å være kritisk og håndheve disse lovene og reglene også i praksis.

 

Se f.eks min post om "4G" for et eksempel.

Edited by zeebra

Share this post


Link to post

Kan en bedrift brande produktet sitt som "Norges beste" uten å begrunne det?

Ja, litt på samme måte som jeg kan hevde at jeg har Norges beste pikk*.

 

*Damene som vil teste gyldigheten av påstanden, må gjerne sende PM /jk

Share this post


Link to post

Såg ein youtube-video for ei stund sida som tok for seg denne problematikken utifra amerikansk lovgivning.

 

Konklusjonen der var at ein slik påstand var subjektiv og måtte forståast som ein subjektiv uttale, og derfor var lovleg å bruke i reklamesamanheng.

 

Den litt baklengse logikken bak dette var at det var umogleg å bevise at påstanden "norges beste kebab" er objektiv uriktig. Den som har fronta påstanden treng berre å vise til ein einsleg person som meiner dette (eller at ein trer fram og sjølv er den som meiner dette) så har annonsøren sine ord i behald.

 

Eg reknar med at same prinsippet ligg til grunn her i landet også, at ein subjektiv påstand ikkje treng å dokumenterast, men ein påstand om at produktet er best i eit målbart område krever dokumentasjon i form av ein blindtest, at ei eller anna avis har satt produktet som testvinner, eller liknande kilde for påstanden.

Vel, markedsføringslovene i USA og Norge kan knapt sammenlignes.

 

For eksempler så anbefales r/assholedesign på reddit. Mye der man heldigvis slipper å se i Norge (og Europa)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Påstander om faktiske forhold skal kunne dokumenteres, se markedsføringsloven § 3 annet ledd. 

Var det ikke slik i sin tid at Rimis slagord "Vi gjør Norge billigere" konstant måtte kunne dokumenteres? De byttet i alle fall slagord til "Ha en fin dag".

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...