Gå til innhold

Faktisk.no: Man kan ikke si at biler med piggfrie vinterdekk er oftere involvert i trafikkulykker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var en periode at vannbasert miljølakk ble brukt utenpå konvensjonell grunning med dertil dårlige resultater, foreksempel Vito fra 90/00 tallet rustet som faen. Men i dag blir stort sett alle bilene dyppet i zinkbad før lakkering så da skal det holder vesentlig lengre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det har vert noen diskusjoner om våt veibane øker slitasje fra piggdekk men husker ikke helt om det var noen konklusjon.

 

Våt asfalt gjør at asfalten slites mange ganger mer av alle typer dekk, men selvsagt mest av piggdekk.

 

Og asfalten er fuktig i langt større del av vinteren - på grunn av salting. Og man salter på grunn av piggfritt.... 

 

Men det er bare overflaten som slites av piggdekk - dype hjulspor og ødeleggelse av veien står tungtrafikken for:

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/nxE5/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier

Lenke til kommentar

Våt asfalt gjør at asfalten slites mange ganger mer av alle typer dekk, men selvsagt mest av piggdekk.

 

Og asfalten er fuktig i langt større del av vinteren - på grunn av salting. Og man salter på grunn av piggfritt....

 

Men det er bare overflaten som slites av piggdekk - dype hjulspor og ødeleggelse av veien står tungtrafikken for:

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/nxE5/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier

 

 

Burde ikke hjulsporene vert breiere om tungtrafikk var hovedårsak?

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Nei, de salter ikke på grunn av piggfritt..

Mesteparten av veiene i Norge saltes ikke, og folk kjører med piggfritt der også

 

Jo, det saltes på grunn av piggfritt - og strøs - ikke å glemme.

 

https://www.nrk.no/trondelag/_-veisalting-kan-vaere-ulovlig-1.11463459

 

Edit: Veivesenet har mange ganger fått masse kritikk for å "glemme" å salte - og masse ulykker har skjedd. Under spesielt glatte forhold kan piggfritt ha opptil dobbelt så lang bremselengde som piggdekk.

 

Når bilen med piggdekk har stanset så kan den piggfrie fremdeles ha dødlig hastighet.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Salting på grunn av piggfrie dekk er bare en unnskyldning for å salte

 

Svært sjeldent at piggdekk vil ha bedre effekt enn piggfritt, som regel er det omvendt 

 

Nei det er feil - stort sett er de likeverdige - små forskjeller - men jo glattere det er, jo bedre er piggdekket. Og der kan forskjellen være veldig stor - opptil halvparten av bremselengden.

 

Men man har fra sentrale hold et stort ønske for å øke piggfrittandelen - derfor blir fordeler for piggfritt fremhevet og fordeler med piggdekk forminsket. Man driver ikke en gang en seriøs forskning på ulykker. Kort sagt propaganda.

 

Her er et gammelt klipp fra 2004, den gangen vi i Norge allerede hadde gått vekk fra sikkerhet og over til miljø:

 

https://www.nrk.no/ostfold/piggdekk-ikke-problem-i-sverige-1.335903

 

Svenskene hadde den gang sikkerhet i fokus - men har i dag prioritert miljø.

 

Edit: Men dette er altså samme myndigheter med miljø i fokus - som satte ned avgifter på diesel? Og som ikke gjør noen reale tiltak mot vedfyring. Piggdekkstøv er uansett en dråpe i havet mot skadevirkningene disse to tingene medfører - men allikevel er presset konstant mot piggdek med avgifter osv.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Er det noen som faktisk bryr seg om hva Faktisk.no sier? De er jo åpenbart ikke til å stole på. Hvis man har kjennskap til hva som er "politisk korrekt", så vet man på forhånd hva konklusjonene til denne gruppen blir.

 

 

Dette går vel mot det som er politisk korrekt?

 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/aVY/menn-snakker-utrolig-mye-mer-enn-kvinner

 

Joda. De er til å stole på så lenge du er en av de som støtter deg til fakta og sannhet fremfor flatjords-teori og nynazisme.

 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/D5N/nordiske-lands-levestandard-er-minst-15-prosent-lavere-enn-i-usa

 

Dette er en spekulativ konklusjon som presentere som fakta, og de bygger oppunder påstandene sine svært dårlig. De sier dette til og med selv lengre ned i artikkelen, men de velger fremdeles å publisere dette som et at det er feil.

 

De er uenig i en konklusjon, sliter med å bygge oppunder argumentene sine for hvorfor, men presenterer en konklusjon om at det fremdeles er feil.

 

De er definitivt ikke til å stole på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Salting på grunn av piggfrie dekk er bare en unnskyldning for å salte

 

Svært sjeldent at piggdekk vil ha bedre effekt enn piggfritt, som regel er det omvendt 

For oss i byen er det helt klart det, har 2 biler. En med pigg og en uten, bor i byen så det er godt saltet. Kjører stort sett på bart føre. Helt klart jeg liker piggfritt da. Støyer mindre samt bedre grep på bar asfalt, tar gjerne og tar det piano på veien de 2 dagene i året der det er ille føre der jeg bor. For og slippe ulempene med pigg.

 

Men jeg skjønner de som har dårlig føre ofte at dem velger pigg i stede. Spørs hva som ulemper deg mest.

 

Og er jo ingen tvil om at pigg er overlegen på dårlig føre. Uansett hva noen prøver og si med statistikk eller annet. Bare kjøre kjøretøyet forteller deg det ganske sikkert. Kan ikke sammenlignes engang.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jeg håper på å få til litt mer valg i fremtiden når det gjelder å kjøre uansett forhold - samtidig har jeg ikke småbarn lenger. Ser derfor store muligheter til å skaffe piggfritt neste gang.

 

For det hadde vært deilig å slippe det jævla bråket - og ikke være så nazi med dato for å legge om.

Lenke til kommentar

Er det noen som faktisk bryr seg om hva Faktisk.no sier? De er jo åpenbart ikke til å stole på. Hvis man har kjennskap til hva som er "politisk korrekt", så vet man på forhånd hva konklusjonene til denne gruppen blir.

Du er jo vitenskapsbenekter, så at du ikke liker faktisk.no sier seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Salting på grunn av piggfrie dekk er bare en unnskyldning for å salte

 

Svært sjeldent at piggdekk vil ha bedre effekt enn piggfritt, som regel er det omvendt 

For oss i byen er det helt klart det, har 2 biler. En med pigg og en uten, bor i byen så det er godt saltet. Kjører stort sett på bart føre. Helt klart jeg liker piggfritt da. Støyer mindre samt bedre grep på bar asfalt, tar gjerne og tar det piano på veien de 2 dagene i året der det er ille føre der jeg bor. For og slippe ulempene med pigg.

 

Men jeg skjønner de som har dårlig føre ofte at dem velger pigg i stede. Spørs hva som ulemper deg mest.

 

Og er jo ingen tvil om at pigg er overlegen på dårlig føre. Uansett hva noen prøver og si med statistikk eller annet. Bare kjøre kjøretøyet forteller deg det ganske sikkert. Kan ikke sammenlignes engang.

Ja, det finnes folk i utkantene også, som ikke blir så imponert over diskusjonens dybde.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i tvil om piggdekkenes fortreffelighet, spesielt på våt is. Og vi har pigger på begge bilene fordi vi beveger oss ofte på minst to plasser der piggfrie kommer til kort mange ganger hver vinter.

 

Men jeg synes det også er greit å ikke dø tidlig av komplikasjoner i luftveiene. Og det er da også kvantifisert langt flere som dør av det siste enn det første. Helsegevinsten er da helt tydelig målt opp til å være størst uten pigger. Som astmatiker setter jeg dermed pris på alle som får til å bruke piggfrie. 

 

Allerhelst hadde jeg sett inntrekkbare pigger, men det forblir vel noe vi får se på prototypestadiet gang på gang. 

Lenke til kommentar

Det er fint at noen orker disse pigghjulene. Det er vel stort sett pensjonister og folk som kjører lite som har dette i mitt område.

 

Ser gjengen som står å betaler for å kjøre inn i Bergen kommune med disse hjulene.

 

Det man ikke må gjøre er å forby piggdekk. Da får alle dem som "må" ha piggdekk en unnskyldning for å kjøre ned alt som rører seg langs veien, kan være små barn til andre bilister.

 

Disse bilistene kjører ofte så dårlig at de burde hatt kjettinger på alle fire hjul hele året. La dem beholde piggene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...