Gå til innhold

Faktisk.no: Man kan ikke si at biler med piggfrie vinterdekk er oftere involvert i trafikkulykker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde dette også. Men for noen år siden leide vi en bil og kjørte til Dannmark. Her var det ingen biler med piggdekk.

 

Leiebilen hadde piggdekk.Jeg hadde med min egen. Det var håpløst å ligge bak Leiebilen med piggdekk. Ruta ble full av dritt på et blunk. Alle andre biler man kjørte bak ga ikke noe steinstøv på ruta, kun rent vann.

 

Salting og strøing gjør de nok i Danmark også men piggdekkene er nok versting . Før sa man at et piggdekk raspet opp en halv kilo asfalt PR mil. Nå er nok dette tallet mye lavere i dag men fremdeles kjører jeg forbi bilen foran om den har piggdekk.

 

Høres ganske så fjernt ut - leste noe om 5-10 gram veislitasje per km for piggdekk. Hvor mye av dette kan havne på ruten fra en bil foran? Ruta full av dritt på et blunk?

 

Etter ditt resonnement var bilen foran enten den eneste med piggdekk som kjørte på den veien den vinteren - eller at absolutt alt veistøv bilen bidro til, havnet på din frontrute. Begge deler usannsynlige.

 

Jeg mener ikke at piggdekk ikke bidrar til veistøv - langt der i fra, men kombien tonnevis med både salt og strøgrus er i  en annen liga - begge deler mye på grunn av piggfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ganske så fjernt ut - leste noe om 5-10 gram veislitasje per km for piggdekk. Hvor mye av dette kan havne på ruten fra en bil foran? Ruta full av dritt på et blunk?

 

Etter ditt resonnement var bilen foran enten den eneste med piggdekk som kjørte på den veien den vinteren - eller at absolutt alt veistøv bilen bidro til, havnet på din frontrute. Begge deler usannsynlige.

 

Jeg mener ikke at piggdekk ikke bidrar til veistøv - langt der i fra, men kombien tonnevis med både salt og strøgrus er i  en annen liga - begge deler mye på grunn av piggfritt.

Der er ikke mit resonnement. Det er bare erfaring etter å ha kjørt etter den eneste bilen med piggdekk på en dansk motorvei.

 

Bilen var en Ford transitt med svære pigger i dekkene. Vi ante ikke at disse dekkene var ulovlige.

 

Men som sagt: å kjøre bak denne bilen var håpløst. Det er utenfor enhver tvil om at det var dekkene støvet kom fra.

Lenke til kommentar

Der er ikke mit resonnement. Det er bare erfaring etter å ha kjørt etter den eneste bilen med piggdekk på en dansk motorvei.

 

Bilen var en Ford transitt med svære pigger i dekkene. Vi ante ikke at disse dekkene var ulovlige.

 

Men som sagt: å kjøre bak denne bilen var håpløst. Det er utenfor enhver tvil om at det var dekkene støvet kom fra.

 

Men altså, ved kjøring på sommeren, på fuktig vei på motorveien vil ruten bli full av dritt på no time, når man kjører bak en bil. Selv i land hvor ingen bruker piggdekk skjer dette.

 

Er vel bare kort tid etter veldig kraftig regn man kan regne med å slippe unna dette.

Lenke til kommentar

Jeg merker det her hjemme om vinteren også. Men inntil episoden i Danmark trodde jeg at det var vannet i veibanen som var skittent pga piggdekk.

 

Nå er jeg obs på dette. Får jeg mye dritt på ruten kan man regne med at bilen foran har pigger. Da er det bare å kjøre forbi eller legge seg laaaaangt bak

Lenke til kommentar

For å si det sånn, det er en grunn til at piggdekk er forbudt på autobahn. Svært mye slitasje på veien.

 

Her har du hva ekspertisen sier:

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/o0jdW/bare-tungtransport-oedelegger-norske-veier

 

Men det er klart piggdekk sliter på det øverste laget og bidrar til veistøv.

 

Men de bidrar også til økt friksjon på glatt føre - til glede for de som kjører piggfritt.

 

I tillegg bidrar de til færre ulykker på bart føre - fordi de rasper opp asfalten og øker friksjon der også:

 

https://www.tu.no/artikler/nar-piggdekk-skiftes-til-sommerdekk-oker-sjansen-for-ulykker-for-alle-bilister/398449

 

En viss andel piggdekk er viktig.

Lenke til kommentar

Da har vi forskjellige erfaringer - for egen del har jeg erfart, at det er størrelsen på bilen som kjører foran - som avgjør hvor mye dritt som havner på frontruten. Trailere og store lastebiler er selvsagt verst.

Det er også en faktor om kjøretøyet ligger i hjulsporene eller utenfor, pleier og være renere i hjulsporene en på sidene.

 

Jeg har hatt som vane og legge meg der det er mest sølete hvis bilen bak ligger tett opp i ræva på meg, da blir det kjapt avstand :devil:

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

De som tviler på at piggdekk lager støv kan jo gå gjennom en tunnel om sommeren, og så gå gjennom samme tunnel på vinteren. Ikke en hyggelig opplevelse.

Tunneler er skitne uansett, Har jobbet med vegvesenet og spylt tunneler for endel år siden og dette måtte vi gjøre 4 ganger i året. Men kan legge til at ved mye salting blir salt/støv-slammet dratt lengre innover i tunnelene.

Lenke til kommentar

Men for noen år siden leide vi en bil og kjørte til Dannmark. Her var det ingen biler med piggdekk.

 

Nej selvfølgelig ikke da man har ikke har vinter i Danmark som man har her så behovet for piggdekk der er nærmest ikke-eksisterende.  Selv vanlige vinterdekk er veldig lite brukt i Danmark; de aller fleste kjører på helårsdekk (!)

Lenke til kommentar

For å si det sånn, det er en grunn til at piggdekk er forbudt på autobahn. Svært mye slitasje på veien.

 

Det kom først en hastighetsbegrensning til 100 og kort deretter forbud. Alt dette er lenge siden sånn 40-50 år

 

Forbudet skal forøvrig være i strid med Wiener konvensjonen - har jeg lest noe sted - som også Tyskland har undertegnet https://no.wikipedia.org/wiki/FN-konvensjonen_om_veitrafikk ettersom piggdekk er tillatt i registreringslandet:

 

Kjøretøyet må tilfredsstille alle tekniske krav som registreringslandet har fastsatt for å kunne kjøre på veiene. Motstridende tekniske krav (som f.eks. rattet på høyre eller venstre side) i avtalelandet der kjøretøyet blir brukt gjelder ikke.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Det er bedre at alle kjører med pigg og man slutter med saltinga

Det kan man se når man kjører på saltet veg med tuneller

I tunnelene er det fin vei uten spor, men utenfor tunnelen hvor det saltes har veien dype spor og mye sår

Tror du roter nå. På 80 tallet når alle hadde pigger var det så dype spor i asfalten inni tunneler at min fars Granada skrapte nedi med bunnpanna. Man kunne ofte slippe rattet i tunnelen pga dype hjulspor. Bilene hadde ikke kupefilter og var fulle av støv når man kom gjennom tunnelen. Det var så mange lag med asfalt at takhøyde ble redusert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du roter nå. På 80 tallet når alle hadde pigger var det så dype spor i asfalten inni tunneler at min fars Granada skrapte nedi med bunnpanna. Man kunne ofte slippe rattet i tunnelen pga dype hjulspor. Bilene hadde ikke kupefilter og var fulle av støv når man kom gjennom tunnelen. Det var så mange lag med asfalt at takhøyde ble redusert.

Siden 80tallet har vi fått noe som heter miljøpigger, de sliter minimalt på asfalten men slites selv fortere ned.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Siden 80tallet har vi fått noe som heter miljøpigger, de sliter minimalt på asfalten men slites selv fortere ned.

Det har skjedd mye siden 80 tallet. Steinvalg i asfalt er noe helt annet og gir mye større slitestyrke.

 

Piggene har mindre press utover( ofte elastisk pute rett under piggen) muligens også mindre hardhet.

 

Poenget var at det var ikke hverken mere eller mindre slitasje på asfalt inni og utenfor tuneller.

 

Det har vert noen diskusjoner om våt veibane øker slitasje fra piggdekk men husker ikke helt om det var noen konklusjon.

Lenke til kommentar

Har du sett sikten i tunneler før og etter piggdekk sesongen?

 

 

Tunneler er skitne uansett, Har jobbet med vegvesenet og spylt tunneler for endel år siden og dette måtte vi gjøre 4 ganger i året. Men kan legge til at ved mye salting blir salt/støv-slammet dratt lengre innover i tunnelene.

Jeg siterer meg selv her ;)

 

Men er det dårlig sikt er det anbefalt og vaske frontruten.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...