Gå til innhold

Faktisk.no: Man kan ikke si at biler med piggfrie vinterdekk er oftere involvert i trafikkulykker


Anbefalte innlegg

Et vesentlig poeng er at folk vurderer selv hva som er best ut i fra hvor de bor. I innland med stabil kulde og snø

kunne jeg også prøvd piggfritt for eksempel. Noen har så mye salting at det kjøres på bart føre. Jeg bor derimot ved kysten med hyppigere væromslag, noe som erfaringsmessig fører til stadige perioder med hålke, og den er vanligvis våt. Her er det en god del svingete bakker også. Tilsvarende tror jeg de fleste vurderer sine situasjoner.

Det er viktig at slike sammenhenger har en plass i diskusjonen, ellers har den begrenset verdi. Piggfritt og pigg er ikke likeverdig under alle forhold.

Det er til egne lokale forhold man må ta hensyn når man velger.

Slike tall, er tomme tall.

Tror ikke du har lest artikkelen på faktisk.no. Den dementerer en tidligere artikkel på NRK, men tar ikke stilling til om piggdekk er bedre eller dårligere enn piggfritt. Dermed blir all din alternative tolkning av fakta helt uvesentlig.

Mulig det kan virke slik. Mitt poeng var at folk tar egne hensyn for å hjelpe seg selv og det ikke spørres om hvorfor folk tar sine valg. Myndighetene er vel interessert i en konklusjon skulle jeg tippe. I mellom svevestøv, vegslitasje, fremkommelighet, og ulykker "Noen" forsøker å finne en konklusjon, prøver å forstå og å forenkle, men har ikke nok materiale til å konkludere.

Ikke overaskende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1700 døde av svevestøv i Norge i 2012. (Da er dødsfall som følge av eksos, diesel etc holdt utenfor)

 

145 døde i trafikkulykker. 699 alvorlig skadd.

 

Når 1700 døde, så kan vi bare spekulere i hvor mange som går rundt med dårlig helse, kronisk hoste, kols, emfysem, astma og kreft på grunn av svevestøv?

 

Hvor mange prosent av disse 1700 døde pluss de kronisk syke skal vi tilskrive piggdekk? 1 prosent? 10 prosent? 50 prosent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som faktisk bryr seg om hva Faktisk.no sier? De er jo åpenbart ikke til å stole på. Hvis man har kjennskap til hva som er "politisk korrekt", så vet man på forhånd hva konklusjonene til denne gruppen blir.

 

Enda en som aldri har kjørt piggfritt og er ovebevist om at piggfrie dekk er livsfarlige. Fyren har jo skylapper både på sidene og foran.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her kjøres biler både med pigger og uten pigger. Pigger har en funksjon når underlaget er isete. Med mitt bruk er det 4 dager i året og de dagene er det så snøkaos på Sørlandet at Politiet oppfordrer folk til å holde seg hjemme og la bilen stå - varselet tas til følge her og de som ikke vil lytte til erfarne bilister lager et helvete på veien for alle de andre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1700 døde av svevestøv i Norge i 2012. (Da er dødsfall som følge av eksos, diesel etc holdt utenfor)

 

145 døde i trafikkulykker. 699 alvorlig skadd.

 

Når 1700 døde, så kan vi bare spekulere i hvor mange som går rundt med dårlig helse, kronisk hoste, kols, emfysem, astma og kreft på grunn av svevestøv?

 

Hvor mange prosent av disse 1700 døde pluss de kronisk syke skal vi tilskrive piggdekk? 1 prosent? 10 prosent? 50 prosent?

 

Denne artikkelen viser litt hvilke størrelser man har:

 

https://www.dinside.no/bolig/vedovner-avgir-mer-svevestov-enn-biltrafikk/60986864

 

Problemet med piggdekkstøv er ganske overkommunisert.

 

For vi fyrer jo med ved, kjører dieselsuv med piggfritt - og er litt irritert over naboen som bruker piggdekk. Han burde vite bedre!  :D

Lenke til kommentar

Dette er nok kanskje ein av dei sakene der faktisk.no har gjort ein god jobb, ved å ikkje hoppe til ein konklusjon den eine eller andre vegen.

 

Statistikken viser faktisk at det er fleire trafikkulykker med personskade for bilar med piggfrie dekk enn med piggdekk.

Og det stemmer også at andelen av uoppgitt dekktype er svært stor, derfor er det etter min meining rett å konkludere med "faktisk ikke sikkert".

 

Eg støttar meg ellers til hypotesen om at det kan stemme at bilar med piggfrie dekk oftare er innvolvert i ulykker fordi køyremønsteret kan være annaleis.

Det virker plausibelt at ein bilist med piggdekk i større grad har inntatt ei worst case holdning, og har utstyrt bilen for å kunne kome seg fram på dei få dagane i året at føret er heilt håplaust med stålis og overflatevatn, og at denne holdninga kanskje bidrar til at piggdekkførarar er meir beviste på fartsavpassning på dårleg føre.

 

Ein steriotypisk førar som har valgt piggfrie dekk har forstått at vegane stort sett er godt nok brøyta og salta til at piggfrie dekk er like gode eller betre enn piggdekk i nesten alle køyreforhold som det er sannsynleg å møte på på vegane. Ei slik holdning kan kanskje bidra til at ein i litt for stor grad stoler på vegvedlikeholdet er godt nok til at ein kan halde same hastigheit på vegane heile året.

 

 

Eg har også ei hypotese om at det er ein viss grad av generasjonsskille når det gjeld valg av vinterdekk. Mitt inntrykk er at det i større grad er godt voksne og erfarne bileigarar som svergar til piggdekk, medan dei yngre og dei som er mindre bilinteresserte belger piggfritt fordi det berre funker og fordi ein ikkje treng å forholde seg til at ein kan få bot dersom ein ikkje har bytta dekk før den fyrste måndagen etter påske, eller dersom byen ein køyrer inn i har piggdekkavgift.

Piggfritt er rett og slett mykje enklare, ved at du legger om når du synes det begynner å bli kaldt, og at du bytter tilbake igjen når du synes det har blitt passeleg varmt i været og du er ferdig med planlagte turar over høgfjellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man har jo også drevet litt "propaganda" med å fortelle at slitne piggfrie dekk er bedre enn slitne piggdekk. Faktisk spredd fra Naf og andre.

 

Man testet begge dekktyper med 3mm spor igjen.

 

For egen del synes jeg denne testen ikke hadde noe med virkeligheten å gjøre. For man sliter aldri piggdekk ned til 3mm. Men det er vanlig å gjøre med piggfritt.

 

Piggdekk har mye hardere gummi og min erfaring er at man kjører ca like langt med begge dekktyper før man kjøper nytt. Man bytter piggdekkene når grepet begynner å bli dårligere og piggene fungerer dårlig, men da er det normalt veldig mye gummi igjen.

 

Dette har jeg diskutert med en del piggdekkbrukere og de har samme erfaring.

 

Har liten sans for slik "forskning" - man har bestemt seg for noe først - og leter for å finne noe som kan passe - uansett om det kun er en teoretisk situasjon. Alt for støtte oppunder den "rette tankegangen".

 

Edit: Link til propaganda:

 

https://www.tv2.no/a/6533616/

 

Edit II: Link til en tst som viser omvendt:

 

http://trafikbloggen.se/test-av-slitna-dubbdack/

 

Testerna visar att även rejält slitna dubbdäck presterar markant bättre än helt nya dubbfria vinterdäck på riktigt hala isunderlag.

 

 

Den siste testen passer mine erfaringer mye bedre. Jeg har gjennom jobb kjørt mye biler med piggfritt - kan bruke selskapets bilpark - alle biler med piggfritt. Min egen bil har piggdekk - over mange år med forskellige slite-status på testvinner piggdekk. Absolutt uten unntak, under alle forhold har min egen bil mye bedre/like bra veigrep. På is er forskjellen latterlig stor.

 

Faktisk er det slik at jeg bestandig bruker egen bil når det er glatt.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joda. De er til å stole på så lenge du er en av de som støtter deg til fakta og sannhet fremfor flatjords-teori og nynazisme.

 

faktisk.no brukte det meste av artikkelen på å ignorere de faktiske tallene fra SSB og vende og dreie de på en måte så de kan synse seg frem til konklusjonen de vil frem til. 

 

faktisk.no har bevist gang på gang at de faktisk ikke er interessert i fakta. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så med andre ord: Flere ulykker med piggfrie dekk and piggdekk, fordi det er flere biler som kjører med piggfritt, og er derfor større sannsynlighet for å være i en ulykke? Eller har jeg misforstått helt nå?

 

Satt på spissen;

 

Hvis 100% av befolkningen kjører piggfritt så vil jo ulykkestatistikken vise at 100% av ulykker skjer med piggfrie dekk og 0% med piggdekk.

 

Hvis man da velger å lese dette helt feil så kan man konkludere at det er livsfarlig med piggfritt og det er jo aldri ulykker med piggdekk.

 

Man kan ikke sammenligne tall mot tall når det er forskjeller i total andelen.

 

Teoretisk eksempel:

1000 biler som kjører piggfritt og 200 som kjører med piggdekk.

Det er 100 ulykker med piggfritt og 20 ulykker med piggdekk.

 

Sammenligner man antall ulykker uten å vurdere totalt antall biler som kjører med hver type dekk så er det jo 5 ganger mer ulykker med piggfritt. Huff da. Piggfritt er jo kjempefarlig da! Eller?

 

Her må man se på prosent andelen av hver.

100 ulykker av 1000 totalt som har piggfritt = 10% ulykker.

20 ulykker av 200 totalt som har piggdekk = 10% ulykker.

 

Med andre ord er det ikke farligere med piggfritt enn med piggdekk. Sannsynligheten for å havne i en ulykke er 10% i begge tilfeller.

Lenke til kommentar

Med andre ord er det ikke farligere med piggfritt enn med piggdekk. Sannsynligheten for å havne i en ulykke er 10% i begge tilfeller.

 

Jeg skjønner at fysiske lover ikke lenger har betydning, i al fall for noen...

 

Noe annet som er verd å huske på er at priggfritt-kjørere hjelpes av at piggdekk-kjørere freser opp isen for dem ellers hadde det gått langt verre.  Igrunn akkurat som vaksinemotstandere høster fordelen av at de andre vaksinerer seg.  

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at de som etter mange år går over fra pigg til piggfritt muligens kan ha litt større risiko for personskade. Selv har jeg kjørt piggfritt i snart 30 år, men vet at piggfritt er svært glatt på fuktig is (mildvær eller salting), og stoler mer på lav hastighet enn dekkene. Stort sett er det enten snødekke, kald og tørr is, eller så og si tørr asfalt. Da fungerer piggfritt helt fint, og jeg har aldri vært involvert i ulykke, eller småbulking i løpet av disse årene.

Jeg vil tro at ulykker og bulking langs veien i større grad handler om uaktsom kjøring, som å være mer oppmerksom på hva dom skjer på mobiltelefon enn om man kjører pigg eller piggfritt. Spesielt på glatt føre hvor sjåføren ikke oppdager stans i veibanen i tide, eller at bilen er i ferd med å krysse over i motsatt kjørefelt og så bråsvinger inn i egen kjørebane

Ulykkesbildet på vinterstid er nok mer komplekst enn pigg vs piggfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når har jeg ikke kjørt på piggdekk siden 1990 men jeg ser visse ting

 

Det eneste man kan utnytte piggdekk til er å øke farten der piggfrie dekk ikke fungerer. Det er stort sett våt is.

 

Vi som kjører piggfritt er dessverre nødt sette ned hastighet 5 til 10 km/h på slikt føre. Problemet er at det kun er når du er alene på veien du kan utnytte dette, og du skal være god å kjøre bil for å tene mye tid å bruke piggdekk.

 

Et annet moment er at biler med piggdekk hiver dritt opp på frontruta på bilen bak. Hvor mye ulykker som skyldes dårlig sikt aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Piggdekk er langt i de fleste tilfeller falsk trygghet og er ofte brukt av personer på 50+ som aldri har prøvd skikkelig piggfri, eller som nekter å kjøre etter forholdene. MÅ man ha piggdekk der man kjører bør man kanskje vurdere om man skal kjøre der i hele tatt, de fleste av landets veier er godt brøytet og strødd, ofte litt for godt etter min mening, våt asfalt i 10  minus føles litt meningsløst overdrevet.

Det er faktisk tegnet på en god sjåfør, kjøre svært sakte hvis det trengs, eller vurdere det slik at "denne bakken kjører jeg ikke ned før det er brøytet/strødd, for farlig, eller jeg kjører en annen vei". Hvis alle sjåfører hadde kjørt etter forholdene ville vi ikke hatt ulykker. Ulykker skjer pga feilvurdering av førers kompetanse, bilens evne eller dekkenes gripeevne i kombinasjon med fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piggdekk er langt i de fleste tilfeller falsk trygghet og er ofte brukt av personer på 50+ som aldri har prøvd skikkelig piggfri, eller som nekter å kjøre etter forholdene. 

Har kjørt bil i ca 45 år hvorav ca 5 år piggfri og den eneste alvorlige skaden (topalskade) jeg noengang i mitt liv har produsert var med piggfrie dekk (de som husker: med innstøpte nøtteskall på 90?-tallet) på en asfaltvei som 45 minutter før (på vei hjem) var helt ok, men altså senere (på vei ut igjen) hadde lagt på seg en usynlig ishinne.

 

Kjør piggfri du; jeg er med på å oppfylle veimyndighetenes ønske at 10% kjører med pigg (utenfor byen for det aller meste).

 

:w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piggdekk er langt i de fleste tilfeller falsk trygghet og er ofte brukt av personer på 50+ som aldri har prøvd skikkelig piggfri, eller som nekter å kjøre etter forholdene.

"denne bakken kjører jeg ikke ned før det er brøytet/strødd, for farlig, eller jeg kjører en annen vei"

Bare tull, en sjåfør kan være god eller dårlig uavhengig av alder.

 

Det finnes faktisk situasjoner der piggdekk gjør at du faktisk kan kjøre videre mens med piggfritt er nødt til og stoppe. Den bakken er som du nevner er en situasjon.

 

Og hvis det ikke er enkelte som kjører med piggdekk må salting/strøing på veiene økes radikalt med dertil medførende problemer, optimalt er 30% med piggdekk for og holde veiene rene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har kjørt bil i ca 45 år hvorav ca 5 år piggfri og den eneste alvorlige skaden (topalskade) jeg noengang i mitt liv har produsert var med piggfrie dekk (de som husker: med innstøpte nøtteskall på 90?-tallet) på en asfaltvei som 45 minutter før (på vei hjem) var helt ok, men altså senere (på vei ut igjen) hadde lagt på seg en usynlig ishinne.

 

Kjør piggfri du; jeg er med på å oppfylle veimyndighetenes ønske at 10% kjører med pigg (utenfor byen for det aller meste).

 

:w00t:

 

Litt samme her - har kjørt mange år med piggfritt - helt til jeg en gang kjørte på underkjølt regn - bilen foran meg (med piggdekk) stoppet (uten problemer) for trafikk fra høyre - det klarte ikke jeg på mine testvinner piggfrie. Jeg hadde veldig god avstand, gangfart - men ikke faen stoppet det. Svingte rattet til alle kanter, null kontroll. Stille og rolig bare tredde fangeren min pent på hengerfestet til bilen foran. 

 

Ingen særlige skader. Men som småbarnsfar den gangen, ble valget lett. Aldri mer piggfritt på utfordrende føre.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Nei nå ble jeg imponert!

 

Hvorfor tror du det saltes og strøs grus i det omfanget det gjør?? Hvor mye tror du dette betyr for spylervæskebruken?

Jeg trodde dette også. Men for noen år siden leide vi en bil og kjørte til Dannmark. Her var det ingen biler med piggdekk.

 

Leiebilen hadde piggdekk.Jeg hadde med min egen. Det var håpløst å ligge bak Leiebilen med piggdekk. Ruta ble full av dritt på et blunk. Alle andre biler man kjørte bak ga ikke noe steinstøv på ruta, kun rent vann.

 

Salting og strøing gjør de nok i Danmark også men piggdekkene er nok versting . Før sa man at et piggdekk raspet opp en halv kilo asfalt PR mil. Nå er nok dette tallet mye lavere i dag men fremdeles kjører jeg forbi bilen foran om den har piggdekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...