Gå til innhold

To av tre Nissan Leaf med stort batteri er solgt


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
To av tre Nissan Leaf med stort batteri er solgt

Får håpe de får solgt den tredje og siste snart da. :p

 

Men fra spøk til alvor, Nissan Leaf sin største utfordring er den trege hurtigladingen i bilferiesesongen. Det er på høy tid å få på plass kjølingen. Uten det så mener jeg de vil falle mellom to stoler og bli begrenset til å være en bybil på linje med 200 000 kr-bilene, bare at den koster dobbelt så mye. Hverken fugl eller fisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor de nye bilene med "store batterier" har kommet på markeded. For i følge de som allerede har en elbil i dag (og spesielt de som skriver og kommenterer på nettsteder som dette) så er rekkevidde absolutt ikke noe problem, og det finnes heller aldri ladekøer eller ladere med feil. Så bilene som allerede finnes må jo være helt perfekte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får håpe de får solgt den tredje og siste snart da. :p

 

Men fra spøk til alvor, Nissan Leaf sin største utfordring er den trege hurtigladingen i bilferiesesongen. Det er på høy tid å få på plass kjølingen. Uten det så mener jeg de vil falle mellom to stoler og bli begrenset til å være en bybil på linje med 200 000 kr-bilene, bare at den koster dobbelt så mye. Hverken fugl eller fisk.

 

Nå har "rapidgate" i stor grad blitt løst på siste software oppdatering som gjør at bilen nå takler 2-3 hurtigladinger på en dag uten at den struper ladehastigheten noe betydelig. Alle biler levert etter Juni-Juli har faktisk hatt denne fiksen, men det ble ikke lagt merke til før ryktene startet å florere i desember 2018, Så det sier vel litt om hvor stort problemet faktisk var i utgangspunktet. 

 

Men selvfølgelig skulle jeg ønske at vi hadde 100+KW lading slik som tesla har, men det er fortsatt ingen problem å bruke leaf på langtur, må bare holde seg noen minutter lenger ved ladestasjonene :)

 

 

 

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor de nye bilene med "store batterier" har kommet på markeded. For i følge de som allerede har en elbil i dag (og spesielt de som skriver og kommenterer på nettsteder som dette) så er rekkevidde absolutt ikke noe problem, og det finnes heller aldri ladekøer eller ladere med feil. Så bilene som allerede finnes må jo være helt perfekte!

 

Tja, den ene gangen i året jeg kjører 60+mil ville det vært greit å hatt ett større batteri men resten av året med 6 mil daglig pendling til og fra jobb holder 40kwh leafen mer enn jeg trenger. Lader henholdsvis 90% av tiden gratis på jobb, 9% hjemme og kanskje 1% på ladere langs veien. Som er nok et lademønster svært mange elbilister kjenner seg igjen i. Så noe betydelige mangler på ladenettverket rundt om i landet her har vertfall jeg til overs å være utsatt for. Det fine med Elbiler er jo at du kan fylle dem opp på din egen parkeringsplass, og ikke trenger å dra noen sted for å fylle på dem med "drivstoff" :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor de nye bilene med "store batterier" har kommet på markeded. For i følge de som allerede har en elbil i dag (og spesielt de som skriver og kommenterer på nettsteder som dette) så er rekkevidde absolutt ikke noe problem, og det finnes heller aldri ladekøer eller ladere med feil. Så bilene som allerede finnes må jo være helt perfekte!

Det er da svært enkelt å forklare deg.

Jeg har hatt elbil i et halvt år(ca 10 000km) og brukt hurtiglading 3 ganger. Det er ingen problem og uten tvil mye bedre enn å måtte fylle diesel et par-tre ganger i mnd som jeg gjorde før. De 3 gangene var det også mer stress enn å fylle diesel, men fortsatt ikke så ekstremt problemfullt som mange ikke-elbil-eiere skal ha det til. Det er derfor slik: Det er nyttig for meg med høyere rekkevidde, men selv om jeg ikke har høy nok rekkevidde synes jeg fortsatt det er mindre stress med elbil enn med diesel. I tillegg har andre folk andre behov enn meg og for noen er det enda mer nyttig med lengre rekkevidde.

 

Bilene som allerede finnes er ikke perfekte, men de er bedre enn diesel/bensin-alternativene for meg på så mange måter! Hovedproblemet er dårlig utvalg og jeg kunne gjerne tenkt meg noe lengre rekkevidde til de lange turene jeg har.

Endret av Nimrad
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opel Ampera-e, som skuffet stort med svært lang leveringstid, kommer nå i salg i Norge igjen. Den koster 399.900 kroner, og kan leveres fra september. Rekkevidden er 520 kilometer.

 

Dette må man ta med en enorm spade salt!

 

Rekkevidden på Opel er oppgitt med den langt på vei utdaterte og urealistiske NEDC-standarden, mens alle andre er oppgitt med tall fra WLTP.

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor de nye bilene med "store batterier" har kommet på markeded. For i følge de som allerede har en elbil i dag (og spesielt de som skriver og kommenterer på nettsteder som dette) så er rekkevidde absolutt ikke noe problem, og det finnes heller aldri ladekøer eller ladere med feil. Så bilene som allerede finnes må jo være helt perfekte!

Til daglig kjøring trenger de aller færreste stort batteri, men det er greit å ha litt å gå på. Var det ellers noe du hadde å trolle om?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor de nye bilene med "store batterier" har kommet på markeded. For i følge de som allerede har en elbil i dag (og spesielt de som skriver og kommenterer på nettsteder som dette) så er rekkevidde absolutt ikke noe problem, og det finnes heller aldri ladekøer eller ladere med feil. Så bilene som allerede finnes må jo være helt perfekte!

Jeg tror ikke at de som allerede eier en pendler-Leaf er samme er de samme personene som kjøper denne bilen med ekstra rekkevidde for behovet til disse er allerede dekket.

 

Ellers så tar jeg det som et kompliment at du er så misunnelig på Elbilistene at du tar deg tid til å skrive slikt tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har "rapidgate" i stor grad blitt løst på siste software oppdatering som gjør at bilen nå takler 2-3 hurtigladinger på en dag uten at den struper ladehastigheten noe betydelig. Alle biler levert etter Juni-Juli har faktisk hatt denne fiksen, men det ble ikke lagt merke til før ryktene startet å florere i desember 2018, Så det sier vel litt om hvor stort problemet faktisk var i utgangspunktet. 

 

Men selvfølgelig skulle jeg ønske at vi hadde 100+KW lading slik som tesla har, men det er fortsatt ingen problem å bruke leaf på langtur, må bare holde seg noen minutter lenger ved ladestasjonene :)

 

 

 

 

 

Tja, den ene gangen i året jeg kjører 60+mil ville det vært greit å hatt ett større batteri men resten av året med 6 mil daglig pendling til og fra jobb holder 40kwh leafen mer enn jeg trenger. Lader henholdsvis 90% av tiden gratis på jobb, 9% hjemme og kanskje 1% på ladere langs veien. Som er nok et lademønster svært mange elbilister kjenner seg igjen i. Så noe betydelige mangler på ladenettverket rundt om i landet her har vertfall jeg til overs å være utsatt for. Det fine med Elbiler er jo at du kan fylle dem opp på din egen parkeringsplass, og ikke trenger å dra noen sted for å fylle på dem med "drivstoff" :)

Kjører du raskere enn 90km/t så vil batteriet bli stadig varmere. Så rapidgate er alt annet enn løst. Hvis en ikke kan ligge i 120km/t sammen med resten av trafikken på Østlandet så er det noe feil med bilen. Ergo, det er noe feil med Leaf. Feilen er manglende aktiv kjøling av batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører du raskere enn 90km/t så vil batteriet bli stadig varmere. Så rapidgate er alt annet enn løst. Hvis en ikke kan ligge i 120km/t sammen med resten av trafikken på Østlandet så er det noe feil med bilen. Ergo, det er noe feil med Leaf. Feilen er manglende aktiv kjøling av batteriet.

 

Vi for se hva resultatene viser når temperaturene ute øker noe, men av de tester som er gjort nå vil du klare rundt 3 hurtigladinger på langdistanse kjøring uten at ladehastigheten stuper betydelig. Da vil jeg si det er løst for de aller aller fleste.  

 

Forøvrig, ligger du mye i 120+ km/t er leaf og de fleste andre mindre elbiler som topper ut på 140-150 km/t et fullstendig bommkjøp da bilene er utrolig lite effektive i den hastigheten, da det nærmer seg elmotorens maximale turtall. Da er nok Tesla, I-Pace og E-Tron som har mye høyere toppfart og kraftigere motorer et bedre valg :)  

Lenke til kommentar

Vi for se hva resultatene viser når temperaturene ute øker noe, men av de tester som er gjort nå vil du klare rundt 3 hurtigladinger på langdistanse kjøring uten at ladehastigheten stuper betydelig. Da vil jeg si det er løst for de aller aller fleste.  

 

Forøvrig, ligger du mye i 120+ km/t er leaf og de fleste andre mindre elbiler som topper ut på 140-150 km/t et fullstendig bommkjøp da bilene er utrolig lite effektive i den hastigheten, da det nærmer seg elmotorens maximale turtall. Da er nok Tesla, I-Pace og E-Tron som har mye høyere toppfart og kraftigere motorer et bedre valg :)

 

De har jeg dessverre ikke råd til... :(
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor de nye bilene med "store batterier" har kommet på markeded. For i følge de som allerede har en elbil i dag (og spesielt de som skriver og kommenterer på nettsteder som dette) så er rekkevidde absolutt ikke noe problem, og det finnes heller aldri ladekøer eller ladere med feil. Så bilene som allerede finnes må jo være helt perfekte!

 

Kansje ikke rå rart at de syns det. De som har kjøpt elbil med kort rekkevidde kjører ikke langt med de, så de trenger ikke lengre rekkevidde. Ville jo være ganske rart å kjøpe en bil med 16 mil rekkevidde og prøve å kjøre 40 mil med den, selv om du kanskje ikke syns det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører du raskere enn 90km/t så vil batteriet bli stadig varmere. Så rapidgate er alt annet enn løst. Hvis en ikke kan ligge i 120km/t sammen med resten av trafikken på Østlandet så er det noe feil med bilen. Ergo, det er noe feil med Leaf. Feilen er manglende aktiv kjøling av batteriet.

Eg køyrde frå Berlin til Dresden i ein liten Ford Fiesta (bensin, leigebil) ein gong. Det var absolutt ingen fest. Forbikøyring av vogntog måtte planleggjast godt for ikkje å lage kø. Feilen var kanskje manglande aktiv kjøling av batteriet? ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi for se hva resultatene viser når temperaturene ute øker noe, men av de tester som er gjort nå vil du klare rundt 3 hurtigladinger på langdistanse kjøring uten at ladehastigheten stuper betydelig. Da vil jeg si det er løst for de aller aller fleste.  

 

Forøvrig, ligger du mye i 120+ km/t er leaf og de fleste andre mindre elbiler som topper ut på 140-150 km/t et fullstendig bommkjøp da bilene er utrolig lite effektive i den hastigheten, da det nærmer seg elmotorens maximale turtall. Da er nok Tesla, I-Pace og E-Tron som har mye høyere toppfart og kraftigere motorer et bedre valg :)  

 

1. Denne fiksen som muliggjør flere hurtigladinger uten at farten strupes - er det mulig å kjøre denne på litt eldre Leafer?

 

2. Bruker Tesla og I-Pace osv mindre strøm enn Leaf i 120 km/t? Hvordan har motorkraften og toppfarten noe med dette å gjøre?

Lenke til kommentar

2. Bruker Tesla og I-Pace osv mindre strøm enn Leaf i 120 km/t? Hvordan har motorkraften og toppfarten noe med dette å gjøre?

Jeg skal ikke uttale meg om disse spesifikt, men elmotorer akkurat som andre motorer har variabel virkningsgrad avhengig av last og turtall. Maksimal virkningsgrad oppnås i en spesifikk kombinasjon av moment og turtall. Dette velges av utvikleren av mororen og vil også ende med å drive maksimal effekt i motoren. I.e. en motor som tåler mer maksimal effekt vil også ha sitt optimale operasjonspunkt på høyere effekt.

 

For elbiler uten variabel giring betyr det at det er en hastighet som gir maksimal virknigsgrad i motoren. (Ikke det samme som mest økonomiske hastighet p.g.a. luft og rullemotstand)

 

I denne optimale hastigheten kan elmotoren være oppmot 95% effektiv. Når du så tvinger motoren utenfor dette optimale punktet kan virkningsgraden synke ned så lavt som rundt 80% i rimelige motorkonstruksjoner. Jo lengre mot yttergrensene av motorens designbegrensinger du kommer jo lavere blir effektiviteten.

 

Derfor kan større motorer være mer effektive enn små i høyere hastigheter. Tilsvarende kan de små være mer effektive enn de store i lavere hastigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Denne fiksen som muliggjør flere hurtigladinger uten at farten strupes - er det mulig å kjøre denne på litt eldre Leafer?

 

 

Nummer 2 ble besvart greit i innlegget over. Når det kommer til 1 så har Nissan rullet ut oppdateringen til alle sine forhandlere og alle eldre leafer (Leaf 2 det er snakk om da selvfølgelig) vil bli oppdatert med den nye BMS programvaren ved første service eller ved timebestilling for dette. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...