Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (17 minutter siden):

Faren for pedalforvirring var nok større før. Husker de eldste vw transporterene. Ofte skjedde det lite enten man trykket på gassen eller bremsen. På en tesla burde man merke noe om man tar feil?

Konsekvensene av pedalforvirring blir større no med elbiler med mange hester og kraftig drag fra null

Videoannonse
Annonse
Skrevet
HF- skrev (2 minutter siden):

Konsekvensene av pedalforvirring blir større no med elbiler med mange hester og kraftig drag fra null

Må innrømme at jeg har valgt motorsvake el biler pga dette også. 600hk og pedalforvirring er fort farlig.

Skrevet (endret)

Det blir jo selvsagt mange meninger her. Min bil har vel 550 ish hester og pedalforvirring er nok ikke noe jeg er bekymret for. Det er ganske mye annet i livet jeg bekymrer meg mer for. Eller burde bekymre meg mer for. 

Endret av Bjerknez
Skrevet (endret)
4 hours ago, Bjerknez said:

Det blir jo selvsagt mange meninger her. Min bil har vel 550 ish hester og pedalforvirring er nok ikke noe jeg er bekymret for. Det er ganske mye annet i livet jeg bekymrer meg mer for. Eller burde bekymre meg mer for. 

Var vel ikke noe de det har skjedd med heller gav en tanke før det skjedde :)

Hender vel oftest blandt eldre sjofører.

Når Tesla innførte Tesla’s Obstacle-Aware Acceleration ble det mindre folk som plantet bilene sine i butikker iallefall. Hjelper at bilen hindrer deg i å gi gass når noe er i veien. 

Vet ikke om dette begynner å bli standard hos andre merker og.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (15 timer siden):

For alle som kjører Tesla mener du? :) 

Vet ikke om du bor under en stein, og bare kryper fram når du skal spre et gullkorn, men det har faktisk vært temmelig mange oppslag om elbiler av ymse merker som tar løs uten at føreren ønsker det. Så bare vær forsiktig i leie-bilen din.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Vet ikke om du bor under en stein, og bare kryper fram når skal spre et gullkorn, men det har faktisk vært temmelig mange oppslag om elbiler av ymse merker som tar løs uten at føreren ønsker det. Så bare vær forsiktig i leie-bilen din.

Uff... nå ble jeg krenket 😂

Jeg tror nok leiebilen min potensielt er like farlig som hvis banken eide den. Eller meg selv for den saks skyld :) 

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Skrevet
Bjerknez skrev (1 time siden):

Uff... nå ble jeg krenket 😂

Jeg tror nok leiebilen min potensielt er like farlig som hvis banken eide den. Eller meg selv for den saks skyld :) 

Helt urelevant men er ikke BMW FINANCIAL SERVICES NORGE NUF en bank? 

image.png.24c7a8e1b88a6b4cc65a7f5928441f03.png

Skrevet

Er ikke noe å henge seg opp i dette. Det der med leasing eller leiebil utsagnet fra enkelte er en slags forsøk på og sette en annen person i et negativt ladet lys da det skapes en illusjon om at man egentlig ikke har råd til bilen og må derfor lease etc. 

Det er en debatt som er ganske trøttsom blitt. :)

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
6 hours ago, Bjerknez said:

Om du er interessert i temaet så vil jeg anbefale deg å prøve å google f.eks Volvo. Har vært utrolig mange saker der om folk i pensjonistalder har opplevd plutselig akselerasjon. Har jo også vært dødsulykker knyttet til dette.

Screenshot_20260219-091057.Chrome.png

Endret av Complexity
Skrevet
Bjerknez skrev (22 minutter siden):

Er ikke noe å henge seg opp i dette. Det der med leasing eller leiebil utsagnet fra enkelte er en slags forsøk på og sette en annen person i et negativt ladet lys da det skapes en illusjon om at man egentlig ikke har råd til bilen og må derfor lease etc. 

Det er en debatt som er ganske trøttsom blitt. :)

På samme måte som du prøvde å gi ett stikk tilbake til de som har lån i banken tenker du? 😛 Du må tåle å få pushback når du selv legger opp til det... Men ja, det er en helt urelevant diskusjon som en bør la ligge :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
15 hours ago, Trestein said:

Faren for pedalforvirring var nok større før. Husker de eldste vw transporterene. Ofte skjedde det lite enten man trykket på gassen eller bremsen. På en tesla burde man merke noe om man tar feil?

Ja, man merker at bilen aksellererer mens man tror man har foten på bremsen, og rent instinktivt vil man tråkke hardere på bremsen, som i dette tilfellet er gasspedalen, og i løpet av noen sekunder har det skjedd mye.

Man kan selvsagt sitte i ro og mak og resonnere seg fram til hvordan en selv ville ha reagert i tilsvarende situasjon, men overføringsverdien er nok ganske liten.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Ja, man merker at bilen aksellererer mens man tror man har foten på bremsen, og rent instinktivt vil man tråkke hardere på bremsen, som i dette tilfellet er gasspedalen, og i løpet av noen sekunder har det skjedd mye.

Man kan selvsagt sitte i ro og mak og resonnere seg fram til hvordan en selv ville ha reagert i tilsvarende situasjon, men overføringsverdien er nok ganske liten.

Alle har vel trykket på feil pedal en eller annen gang. Poenget er at de aller fleste oppdager det så raskt at det ikke skjer noe spesielt. Mange biler har også funksjoner som tvinger dem til å holde på bremsen for å sette bilen i fart enten forover eller bakover

Skrevet

Tilbake til dette med ulykker og ukontrollert aksellerasjon og pedalforvirring etc. 

Jeg må bare understreke at jeg ikke nødvendigvis mener det bør være noe direkte feil i Tesla eller andre elbiler hvor bilen HELT på egenhånd skyter fart. Det KAN være slik i ytterst få tillfeller, men når jeg skriver feil mener jeg også at en feil kan være at man ikke har tatt høyde for menneskets dumhet. 

Feks. en gammel dame som setter seg inn i bilen med to handleposer i førersetet. Hun trykker på startknappen for å forte seg å starte bilen og siden hun sitter skjevt i setet så sparker hun i fra med beina for å skyve kaviarkrysset lenger inn på setet og trefer da gasspedalen og presser denne i bunn hvor bilen da blir et prosjektil, litt avhengig av hvordan oppstartssekvensen er, men se dette som et eksempel. 

Ikke nødvendigvis en feil med bilen hvor den plutselig på egenhånd selvaksellererer, men kanskje heller et feildesign hvor produsent ikke har tatt høyde for menneskelig dumhet, noe som kanskje er mye viktigere nå når alle kreftene er tilstede i lang større grad enn i en gammel dieselpurke med automatgir.

For på eldre biler måtte man fysisk vri på nøkkelen og i tillegg vente et sekund før den startet. Etter dette måtte man trykke inn knappen på automatgiret og skyve den i gir. Dette er ikke noe man normalt for gjort i en fei og man minsker faren for at travle mennesker tar snarveier. 

Ny elbiler i dag, avhengig av merke og modell etc. kan man nærmest bare sette seg inn i å kjøre å selv om det er laget en viss grad av sikkerhet her også er det ikke sikkert den er god nok i forhold til enkelte mennesker. 

Jeg var selv nær på og rygge rett i veggen når jeg prøvekjørte en Tesla model 3. Denne skulle velge kjøreretning selv basert på om det fantes hindringer forran bak etc. men det klarte den ikke. Den aksellererte ikke av seg selv, men hadde jeg ikke vært årvåken og det hadde vært en meter mindre slingringsmonn bak bilen så KUNNE dette endt fatalt i værste tenkelige tillfelle. Spesielt hvis det gikk et barn bak bilen.

Slike automasjoner er flotte og ha når dem fungerer og når man lærer dens styrker og svakheter over tid, men kan være en dødsfelle for ferske elbileiere som kommer rett fra en Ford Fiesta med automat. For prinsippet er ikke det samme.

• Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Tilbake til dette med ulykker og ukontrollert aksellerasjon og pedalforvirring etc. 

Jeg må bare understreke at jeg ikke nødvendigvis mener det bør være noe direkte feil i Tesla eller andre elbiler hvor bilen HELT på egenhånd skyter fart. Det KAN være slik i ytterst få tillfeller, men når jeg skriver feil mener jeg også at en feil kan være at man ikke har tatt høyde for menneskets dumhet. 

Feks. en gammel dame som setter seg inn i bilen med to handleposer i førersetet. Hun trykker på startknappen for å forte seg å starte bilen og siden hun sitter skjevt i setet så sparker hun i fra med beina for å skyve kaviarkrysset lenger inn på setet og trefer da gasspedalen og presser denne i bunn hvor bilen da blir et prosjektil, litt avhengig av hvordan oppstartssekvensen er, men se dette som et eksempel. 

Ikke nødvendigvis en feil med bilen hvor den plutselig på egenhånd selvaksellererer, men kanskje heller et feildesign hvor produsent ikke har tatt høyde for menneskelig dumhet, noe som kanskje er mye viktigere nå når alle kreftene er tilstede i lang større grad enn i en gammel dieselpurke med automatgir.

For på eldre biler måtte man fysisk vri på nøkkelen og i tillegg vente et sekund før den startet. Etter dette måtte man trykke inn knappen på automatgiret og skyve den i gir. Dette er ikke noe man normalt for gjort i en fei og man minsker faren for at travle mennesker tar snarveier. 

Ny elbiler i dag, avhengig av merke og modell etc. kan man nærmest bare sette seg inn i å kjøre å selv om det er laget en viss grad av sikkerhet her også er det ikke sikkert den er god nok i forhold til enkelte mennesker. 

Jeg var selv nær på og rygge rett i veggen når jeg prøvekjørte en Tesla model 3. Denne skulle velge kjøreretning selv basert på om det fantes hindringer forran bak etc. men det klarte den ikke. Den aksellererte ikke av seg selv, men hadde jeg ikke vært årvåken og det hadde vært en meter mindre slingringsmonn bak bilen så KUNNE dette endt fatalt i værste tenkelige tillfelle. Spesielt hvis det gikk et barn bak bilen.

Slike automasjoner er flotte og ha når dem fungerer og når man lærer dens styrker og svakheter over tid, men kan være en dødsfelle for ferske elbileiere som kommer rett fra en Ford Fiesta med automat. For prinsippet er ikke det samme.

Vell slike ting er allerede på plass... 

Når en setter seg inn i en tesla er ikke bilen klar til å kjøres.. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg kan ta et eksempel med min egen bil. Ja BMW er slett ikke uten problemer dem heller, bare så det er sagt. Ikke noe stort problem og dem fleste henger seg nok ikke opp i det, men når jeg feks. har slått på automatisk brems hvis sidesensorer og sensorene forran og bak oppdager hindringer ved parkering så kommer jeg verken ut eller inn av garasjen. 

I dette tilfellet blir jeg nødt til å deaktivere denne funksjonen i menyen å det er ikke noe jeg gidder og gjøre hver eneste dag, så da slår jeg heller av en sikkerhetsmekanisme som potensielt kan spare en og annen fotgjenger på sikt.

Dette er ingen typisk big deal for meg, men fortsatt mener jeg at dette kunne vært løst mer elegant. For på en måte er den kjekk og ha når man skal inn i en trang garasje, men så fungerer den FOR bra og blir dermed ubrukelig. 

Det at feks. Teslaen valgte feil kjøreretning er nok enda værre. Den bommet aldri på dette på resten av turen jeg hadde, men etter EN slik hendelse så stolte jeg ikke lenger på systemet. Heldigvis kunne man vist deaktivere denne automatiske funksjonen i følge selger. Men den var aktivert som standard. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Vell slike ting er allerede på plass... 

Når en setter seg inn i en tesla er ikke bilen klar til å kjøres.. 

Sikkert ikke, men merk at jeg ikke nødvendigvis snakker om Tesla her. 

Uansett så er det enklere og få "start" på bilen med moderne elbil enn med en gammel dieselpurke med automatgir. For mange kan denne overgangen bli litt for mye. Sikter da til eldre mennesker som opplever at bilen plutselig skyter fart etc. 

Ikke nødvendigvis bilen som skyter fart av seg selv, men kanskje heller en designfeil som ikke har tatt høyde for menneskelig dumhet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg kan ta et eksempel med min egen bil. Ja BMW er slett ikke uten problemer dem heller, bare så det er sagt. Ikke noe stort problem og dem fleste henger seg nok ikke opp i det, men når jeg feks. har slått på automatisk brems hvis sidesensorer og sensorene forran og bak oppdager hindringer ved parkering så kommer jeg verken ut eller inn av garasjen. 

I dette tilfellet blir jeg nødt til å deaktivere denne funksjonen i menyen å det er ikke noe jeg gidder og gjøre hver eneste dag, så da slår jeg heller av en sikkerhetsmekanisme som potensielt kan spare en og annen fotgjenger på sikt.

Dette er ingen typisk big deal for meg, men fortsatt mener jeg at dette kunne vært løst mer elegant. For på en måte er den kjekk og ha når man skal inn i en trang garasje, men så fungerer den FOR bra og blir dermed ubrukelig. 

Det at feks. Teslaen valgte feil kjøreretning er nok enda værre. Den bommet aldri på dette på resten av turen jeg hadde, men etter EN slik hendelse så stolte jeg ikke lenger på systemet. Heldigvis kunne man vist deaktivere denne automatiske funksjonen i følge selger. Men den var aktivert som standard. 

Auto shift (Beta) er meg bekjent enda i Beta og kan selvfølgelig deaktiveres. 

Var det på som standard eller hadde selger aktivert det tro?

Screenshot_20260220-064808.Chrome.png

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Auto shift (Beta) er meg bekjent enda i Beta og kan selvfølgelig deaktiveres. 

Var det på som standard eller hadde selger aktivert det tro?

Kan uansett være lurt å de hvilket gir bilen er i før man gir gass da.

Den var vertfall aktivert når jeg skulle prøvekjøre bilen. Selger sa til meg at den valgte gir selv, men at det kunne overstyres. Siden jeg ikke var kjent med tesla overhodet så ga jeg litt gass og da gikk den bakover rett mot veggen. Jeg viste jo ikke engang hvor jeg skulle se for å se hvilket gir som var valgt. 

MEN, jeg viste jo selvsagt at automasjoner i biler og andre steder er slett ikke noe man kan stole 100% på, så jeg tok det pent, så det var aldri noe fare, men hadde dette vært en av hundre personer som hadde vært langt mer vågale enn meg, så kunne det fort blitt et hull i veggen bak bilen og dermed også trolig en ny avisoverskrift. 

For Tesla selgeren sa bare tut og kjør. han var ikke med ut og forklarte meg eller viste meg noe som helst. Han pekte på hvor bilen sto og thats it. 

Det skal sies at opplevelsen når jeg kjørte Teslaen var helt innafor. Ikke noe nevneverdig galt med den bilen. Litt spartansk og "enkel" på en måte og jeg liker fortsatt ikke denne skjermen som ENESTE måte og konversere med bilen på, men så må man jo ta høyde for at dette ikke er en "luksusbil". Derimot er det en meget prisvennlig og forbruksgjerrig elbil som jeg vil se på som et ganske så trygt kjøp i dag. 

Men det blir mer enn slags "gocart". Ikke veldig sofistikert og den er ganske spartansk, men allikevel en meget godt kjøp tror jeg. Så lenge man har en god forhandler som bryr seg om kundene sine og ikke leverer en bil full av riper og skavanker. 

For min neste bil kan fort bli en tesla faktisk :) Mest for å prøve noe nytt. :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...