Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (10 timer siden):

Trafikkbildet i verden har en nesten uendelig mengde "edge-cases" Waymo sitter på en forsvinnende liten mengde data i forhold til Tesla.

For å ta Norge som et eksempel. Tesla ha 185000 biler på veien bare i Norge, som sender læringsdata på hvordan virkelige sjåfører kjører i Norge.

Waymo har 2500 biler totalt som sender læringsdata inn i modellen deres. 
Tesla har 8 500 000 biler totalt som sender læringsdata inn i modellen deres.

Selvkjøringsmodeller programmeres ikke. De læres opp av menneskelige sjåfører. Tesla ligger ganske langt frem her.

Bare dette er vel bekymringsverdi. Begge har vel en komputer som skal læres å kjøre bil, noe et normalt menneske lærer seg greit etter 20x 50km opplæring. Når kandidaten har 8 500 000 biler som kanskje har kjørt 25 000km i snitt hver, så blir det en formidabel opplærings data mengde flere hundre milliarder km. Når kandidaten fremdeles gør grove feil oftere enn et menneske og oftere enn andre systemer så spørs det om ikke syn hørsel og andre sanser bør sjekkes og om ikke heller kandidaten burde satse på et annet yrke som lege eller bonde.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (29 minutter siden):

Bare dette er vel bekymringsverdi. Begge har vel en komputer som skal læres å kjøre bil, noe et normalt menneske lærer seg greit etter 20x 50km opplæring. Når kandidaten har 8 500 000 biler som kanskje har kjørt 25 000km i snitt hver, så blir det en formidabel opplærings data mengde flere hundre milliarder km. Når kandidaten fremdeles gør grove feil oftere enn et menneske og oftere enn andre systemer så spørs det om ikke syn hørsel og andre sanser bør sjekkes og om ikke heller kandidaten burde satse på et annet yrke som lege eller bonde.

Hvilke grove feil henviser du til og hvor er kilden at de overgår ‘mennesket’?

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Klarte ikke svare nei, ‘overraskende’. 

Gi gjerne beskjed når du har konkrete svar på spørsmålene som blir stilt.

Da må du kansje lære deg å lese!

Skrevet
Trestein skrev (7 minutter siden):

Da må du kansje lære deg å lese!

Aha, men da kan du jo starte opplæringen da. Hva var det jeg leste feil som svarte konkret på spørsmålene?

språk er absolutt ikke min sterkeste side så setter pris på opplæringen;)

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Aha, men da kan du jo starte opplæringen da. Hva var det jeg leste feil som svarte konkret på spørsmålene?

språk er absolutt ikke min sterkeste side så setter pris på opplæringen;)

Compared to an average human driver over the same distance in our operating cities, the Waymo Driver had

Overall crash reduction

70b035949bd15e1d63f2bd43c70ce989-Layer_2

90%Fewer serious injury or worse crashes

27fewer

90% Fewer serious injury or worse crashes (27 fewer)

0a3bd0ec47703ac944b3fd433fce3687-icon.sv

82%Fewer airbag deployment in any vehicle crashes

173fewer

82% Fewer airbag deployment in any vehicle crashes (173 fewer)

30fcba0a9bd013930f079e5b9576e961-icon__1

81%Fewer injury-causing crashes

411fewer

Har du problem med engelsk kan du oversette i google. Det burde være forståelig for de fleste

Spørsmål:Hvilke grove feil henviser du til og hvor er kilden at de overgår ‘mennesket’?

Endret av Trestein
  • Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (6 minutter siden):

Compared to an average human driver over the same distance in our operating cities, the Waymo Driver had

Overall crash reduction

27fewer

173fewer

411fewer

Har du problem med engelsk kan du oversette i google. Det burde være forståelig for de fleste

Spørsmål:Hvilke grove feil henviser du til og hvor er kilden at de overgår ‘mennesket’?

Fikk litt slag av å lese det der.. Skylder på formateringen. 👍😂

Skrevet
Trestein skrev (15 minutter siden):

Overall crash reduction

27fewer

173fewer

411fewer

Altså, mulig du misforsto meg. Men det var påstanden om Tesla jeg henviste til. Waymo dro du frem av hatten selv. Vi diskuterer Tesla her. Som du mener gjør grove feil mer enn den normale sjåfør.

• Liker 1
Skrevet
OddZen skrev (Akkurat nå):

Vi må huske at det er ikke alle som er like flinke sjåfører som en selv😉

Nei heldigvis krasjer vi Normenn veldig skjelden. En dødsulykke for hver 500 000 000km og en alvorlig ulykke hver 50 million km visstnok. Mange av oss kommer aldri noen gang til å krasje. Selv har jeg snart kjørt 1.5 millioner km uten bonustap eller å ha ødelagt noen bil. I USA er det mye dårligere selv om de har bede veier osv. Derfor er det kanskje rett at en gjennomsnitts normann kjører langt bedre enn det globale snittet. Og da blir det mange av dem som gjører under snittet av normenn som egenlig kjører ganske bra

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Altså, mulig du misforsto meg. Men det var påstanden om Tesla jeg henviste til. Waymo dro du frem av hatten selv. Vi diskuterer Tesla her. Som du mener gjør grove feil mer enn den normale sjåfør.

La ved en kilde på det også. Skal jeg repetere? 7 krasj på et halvt år på 30biler er vel litt over normalen?

Skrevet
Trestein skrev (8 minutter siden):

La ved en kilde på det også. Skal jeg repetere? 7 krasj på et halvt år på 30biler er vel litt over normalen?

Påstanden din var at Tesla gjør grove feil mer enn den normale sjåføren. At disse 30 bilene har vært involvert i 7 krasj gjør ikke påstanden din reell. Og det sier også veldig lite om de ‘millionene’ som bruker FSD hver dag og deres grove feil. 

mulig du mente noe annet med påstanden din? Altså at disse 30 bilene er involvert i mer ulykker enn normalen? Den kan jeg absolutt forstå. 

mitt inntrykk er at FSD gjør relativt lite grove feil nå, ift ‘før’. Om de er over eller under den jevne sjåfør mangler jeg data for å svare på. 

men jeg er ikke uenig i at Waymo har gode tall. For all del, men det diskuterte jeg ikke:)

FSD er ikke klart, men fra mitt ståsted og det jeg kjenner til virker det til at de gjør det veldig bra nå. Ikke ferdig, men lovende.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Påstanden din var at Tesla gjør grove feil mer enn den normale sjåføren. At disse 30 bilene har vært involvert i 7 krasj gjør ikke påstanden din reell. Og det sier også veldig lite om de ‘millionene’ som bruker FSD hver dag og deres grove feil. 

mulig du mente noe annet med påstanden din? Altså at disse 30 bilene er involvert i mer ulykker enn normalen? Den kan jeg absolutt forstå. 

mitt inntrykk er at FSD gjør relativt lite grove feil nå, ift ‘før’. Om de er over eller under den jevne sjåfør mangler jeg data for å svare på. 

Så lenge 99.9% av all FSD kjøring foregår med ansvarlig fører som griper inn når bilen gjør feil blir disse tallene helt irrelevant. Austin taxiene kjører tross alt uten noen i førersete ,selv om både waymo og tesla kan fjernstyre bilene sine fra en sentral.

Når 30 taxier som visttnok ikkje kjører 24/7 og i (trygge soner) i dagslys krasjer 7 ganger på 6 mnd er det det eneste sammenligningen man har med waymo som kjører 200 taxier i samme by . Vistnok med mye færre uhell. (De rapporterer visst dette)

Skrevet
Trestein skrev (20 minutter siden):

Så lenge 99.9% av all FSD kjøring foregår med ansvarlig fører som griper inn når bilen gjør feil blir disse tallene helt irrelevant. Austin taxiene kjører tross alt uten noen i førersete ,selv om både waymo og tesla kan fjernstyre bilene sine fra en sentral.

Når 30 taxier som visttnok ikkje kjører 24/7 og i (trygge soner) i dagslys krasjer 7 ganger på 6 mnd er det det eneste sammenligningen man har med waymo som kjører 200 taxier i samme by . Vistnok med mye færre uhell. (De rapporterer visst dette)

Poenget er hvem som førte til kollisjonen. Jeg har også vært i 2 kollisjoner i mitt liv, men begge var forårsaket av noen andre. 

tesla har vell også kjørt majoriteten av kjøringen med ‘sjåfør’, så da bør du jo egentlig ikke regne med disse uhellene som du nevner tidligere.

i tillegg kjører vell Tesla i større områder og tar mer risiko(ikke mindre) da Waymo ofte velger tregere og mer sikre ruter.

som sagt, påstanden din er preget av for lite info til å konkludere. Men en konklusjon kan en i alle fall gjøre, myndighetene ser Tesla sin tjeneste tryg i og med at de opprettholder den. 

også var det jo ikke Waymo vs Tesla en snakket om.

jeg ser på begge(og flere) som fantastiske selskap som satser på fremtiden. 

• Liker 1
Skrevet
KriZZ skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke shorte aksjen?

Gratis penger jo😄
Lykke til 🤞

Ja de faste fra koret her hadde vært passe ruinert om de drev med slikt:p selv har jeg kjøpt en del over årene og har også tjent en god slant. Men så har jeg nok også betalt langt mer i bilene jeg har hatt ift verditap osv:p 

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, kremt said:

YT videoer fra betalte tesluensere er kanskje ikke den beste kilden

Så vi er tilbake til at denne videoen er ai generert og man kan se det på tomlene, eller hva det var noen sa når de første videoene begynte å droppe :)

Tesla sin FSD kjører veldig bra og bedre enn alt jeg har sett fra konkurrentene med LiDAR.

Skjønner at det ikke er for alle å sitte å se lange FSD videoer. Men at Tesla har løst autonom kjøring med kun kameraer anser jeg som bevist. 
Kommet en del artikler fra redaktørstyrte medier i Europa også. Som innrømmer at dette funker faktisk. 
Dette var den første jeg fant men det er fler

https://www.autobild.de/artikel/tesla-fsd-supervised-test-und-erfahrung-28443675.html

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...