Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Fckbutton skrev (57 minutter siden):

Tesla aksjen er eneste måten å få eksponering mot Musk da ingen av hans andre selskaper er på børs. Det er en slags Musk ETF. Når SpaceX går på børs i år som det spås, tipper jeg institusjonelle investorer vil ta ut store deler av sine Tesla beholdninger og plassere de der isteden. Tesla aksjen vil da falle til mer normale nivå, men hvor den ender opp er ikke godt å si. Det er i hvert fall min spådom!

Selskapet Tesla er jo mer enn bare bilproduksjonen. Det er og Energiselskapet med dets ladenettverk, samt Powerwalls og Grid battery storage aka Mega Packs, samt Robot-delen. Og i dette så kommer jo FSD, som virker å være nærmere enn det har vært på mange år. Nå har de jo faktisk Robotaxi i test-fase, og testfase for FSD i bl.a. Europa inkludert Norge.

Blir derfor veldig feil å kun verdisette aksjen etter bilproduksjonsdelen!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tesla er stadig en bedrift som verdsettes for en stor del på forventning, ikke kun på produksjon og 'småskala-utvikling' som de tyske produsenter.

• Liker 1
Skrevet
trikola skrev (37 minutter siden):

Tesla er stadig en bedrift som verdsettes for en stor del på forventning, ikke kun på produksjon og 'småskala-utvikling' som de tyske produsenter.

Eller boble, som en også kan kalle det

• Liker 3
Skrevet

Tesla er og har alltid vært priset på fremtidige luftslott. Og det er den enda. Og når en ser på FSD i dag så ser en at det faktisk kan bli noe av luftslottet. Det har enormt potensiale for inntekter. Så salget av biler blir en digresjon.

lykkes Tesla med FSD så kan verdien være reell. Bommer det sprekker det helt, og fort.

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Tesla er og har alltid vært priset på fremtidige luftslott. Og det er den enda. Og når en ser på FSD i dag så ser en at det faktisk kan bli noe av luftslottet. Det har enormt potensiale for inntekter. Så salget av biler blir en digresjon.

lykkes Tesla med FSD så kan verdien være reell. Bommer det sprekker det helt, og fort.

Samtidig gjør nVidia ++ selvkjøring til "open source". Om Tesla lykkes med FSD, så lykkes 100+ andre med det samme omtrent samtidig. Det blir ikke særlig å tjene på det. Hvertfall hvis Tesla fremdeles skal selge bilene med mulighetene, da er det jo bilsalget man må prisgi dem for, og ikke noe annet. 

• Liker 3
Skrevet
oophus skrev (10 minutter siden):

Samtidig gjør nVidia ++ selvkjøring til "open source". Om Tesla lykkes med FSD, så lykkes 100+ andre med det samme omtrent samtidig. Det blir ikke særlig å tjene på det. Hvertfall hvis Tesla fremdeles skal selge bilene med mulighetene, da er det jo bilsalget man må prisgi dem for, og ikke noe annet. 

Tja hvem som vinner løpet vill tiden vise. Tesla er helt klart lengst fremme om dagen fra det en kan se fysisk. Selv om de mangler godkjenninger etc.

og FSD er ikke det som nødvendigvis skaper pengene, det er muligheten for å selge det til andre via lisenser, produsere andre autonome ting(roboter, men mulighetene er uendelige) osv.

det hele jeg sier er at jeg tror at Tesla består eller faller avhengig av hvordan det går med FSD prosjektet og mulighetene de gir. Jeg sier ikke at de vinner, slik spåkule har jeg ikke :)

men det er for tidlig å sprekke boblen i dag, men slik ting utvikler seg om dagen kan det skje fort. Og Tesla må mer på banen. De må levere, trygt og kjapt.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Tja hvem som vinner løpet vill tiden vise. Tesla er helt klart lengst fremme om dagen fra det en kan se fysisk. Selv om de mangler godkjenninger etc.

og FSD er ikke det som nødvendigvis skaper pengene, det er muligheten for å selge det til andre via lisenser, produsere andre autonome ting(roboter, men mulighetene er uendelige) osv.

det hele jeg sier er at jeg tror at Tesla består eller faller avhengig av hvordan det går med FSD prosjektet og mulighetene de gir. Jeg sier ikke at de vinner, slik spåkule har jeg ikke :)

men det er for tidlig å sprekke boblen i dag, men slik ting utvikler seg om dagen kan det skje fort. Og Tesla må mer på banen. De må levere, trygt og kjapt.

Nå er det jo flere som har løst dette og ingen sitter vel på mere data enn waymo og kan nok vurdere om de trenger radar eller lidar for å kjøre trygt. Viser det seg at det er unødvendig så er nok de den første som kutter det. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Men hvorfor trur du automatisk at dette vil bli et monopol? Se på dagens taxier, er det tilnærminger til monopol globalt sett der? 
Tesla leder på PR. Thats it. 

Finnes det noen andre der ute som også kan selge selvkjøring gjennom lisenser? Er Tesla alene på det? Samt, hvorfor selge bilene og man kan tjene mye mer - ifølge dere - på bilene gjennom robotaxi? 

Er nok mange som mener at den boblen helst burde ha sprukket for lenge siden. Smertene som følger vil være mindre nå, enn om man anseer at boblen skal vokse enda mer før den ryker. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Skrevet
oophus skrev (25 minutter siden):

Men hvorfor trur du automatisk at dette vil bli et monopol? Se på dagens taxier, er det tilnærminger til monopol globalt sett der? 
Tesla leder på PR. Thats it. 

Finnes det noen andre der ute som også kan selge selvkjøring gjennom lisenser? Er Tesla alene på det? Samt, hvorfor selge bilene og man kan tjene mye mer - ifølge dere - på bilene gjennom robotaxi? 

Er nok mange som mener at den boblen helst burde ha sprukket for lenge siden. Smertene som følger vil være mindre nå, enn om man anseer at boblen skal vokse enda mer før den ryker. 

Litt usikker på hvor jeg har skrevet at de skal oppnå monopol. For det tror jeg ikke. Men om de kan være tidlig ute og ha rette avtaler på plass kan de tjene store penger over en lengre periode til det er evt bedre alternativer på plass. 

som sagt, de må være på ballen og få det ut for å ikke feile. Og jeg ser en stor risiko for å feile. 

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, Trestein said:

Nå er det jo flere som har løst dette og ingen sitter vel på mere data enn waymo og kan nok vurdere om de trenger radar eller lidar for å kjøre trygt. Viser det seg at det er unødvendig så er nok de den første som kutter det. 

Trafikkbildet i verden har en nesten uendelig mengde "edge-cases" Waymo sitter på en forsvinnende liten mengde data i forhold til Tesla.

For å ta Norge som et eksempel. Tesla ha 185000 biler på veien bare i Norge, som sender læringsdata på hvordan virkelige sjåfører kjører i Norge.

Waymo har 2500 biler totalt som sender læringsdata inn i modellen deres. 
Tesla har 8 500 000 biler totalt som sender læringsdata inn i modellen deres.

Selvkjøringsmodeller programmeres ikke. De læres opp av menneskelige sjåfører. Tesla ligger ganske langt frem her.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (På 4.1.2026 den 8.12):

verdisettelsen inkluderer fremtidige inntekter fra software, androider og taxitjenester vil jeg tro

Det gjør den definitivt, men den er såpass ekstrem at det mildt sagt er et heftid veddemål på at software, androider og taxitjenester vil være 100 ganger så lønnsomt som å selge de millionene av biler som de gjør i dag.

Skrevet
bzzlink skrev (31 minutter siden):

For å ta Norge som et eksempel. Tesla ha 185000 biler på veien bare i Norge, som sender læringsdata på hvordan virkelige sjåfører kjører i Norge.

Med mindre Tesla lyver til alle sine kunder så sender kun de som godtar det data videre til Tesla.

Skrevet
1 minute ago, Nimrad said:

Det gjør den definitivt, men den er såpass ekstrem at det mildt sagt er et heftid veddemål på at software, androider og taxitjenester vil være 100 ganger så lønnsomt som å selge de millionene av biler som de gjør i dag.

Det gir mening. 

Selve lage biler delen av firmaet finnes det mange som er flinkere enn de til. Resten not so much.

Det estimerte markedet for androider er større enn personbilmarkedet i verden.

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Det estimerte markedet for androider er større enn personbilmarkedet i verden.

Det kan veldig godt være, et stykke frem i tid. Men Tesla er langt fra best in class på dette. Det finnes flere titalls selskaper som er bedre, men som mangler markedsføringen til Tesla og derfor ikke får samme verdsettelse. Allikevel anser man at Tesla er verdt mye mer enn alle andre (bedre) konkurrenter. Det er i mine øyne helt latterlig.

Endret av Nimrad
Skrevet

For å sette det i perspektiv. Boston Dynamics er verdsatt til en tusendedel av hva Tesla er. På tross av at de ligger langt foran på androider/roboter/whatever.

• Liker 1
Skrevet
19 minutes ago, Nimrad said:

Med mindre Tesla lyver til alle sine kunder så sender kun de som godtar det data videre til Tesla.

Ja det stemmer. Hva tror du prosenten er på folk som bare klikker godta?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skjer dette... Nå skal jeg ikke rante om at folk mener vi har full selvkjøring og så skjer dette, men jeg lurer oppriktig hva som skjer her? Dette skjer samme sted hver gang. 60-sone, men den skal opp til 70-sone hver bidige gang her.

Skrevet
bzzlink skrev (4 timer siden):

Trafikkbildet i verden har en nesten uendelig mengde "edge-cases" Waymo sitter på en forsvinnende liten mengde data i forhold til Tesla.

Tesla er avhengig av biler med flere sensorer som Lidar for å trene opp systemet sitt. Der ligger de mest verdifulle dataene. Hjelper lite å ha massa data om de ikke er særlig bra for noe. 

Hvor verdifullt tenker du det var å ha uendelig med data fra en 1,2mb sensor, når de senere oppgraderte sensorene sine? 

Rimelig stor forskjell å ha Lidar data i tillegg. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, oophus said:

Tesla er avhengig av biler med flere sensorer som Lidar for å trene opp systemet sitt. Der ligger de mest verdifulle dataene. Hjelper lite å ha massa data om de ikke er særlig bra for noe. 

Hvor verdifullt tenker du det var å ha uendelig med data fra en 1,2mb sensor, når de senere oppgraderte sensorene sine? 

Rimelig stor forskjell å ha Lidar data i tillegg. 

Tror ikke vi har sett de samme youtubefilmene.

Ja de bruker lidar for å kartlegge områdene de tilbyr nivå 4 i pr dags dato.

Men bilene bruker jo ikke LiDAR når de kjører, så skjønner ikke helt hvorfor kjøredata med LiDAR skulle være relevant for opplæringen.

Fungerer jo helt greit uten LiDAR eller pre-mapping nå, og det blir bare bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...