Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
54 minutes ago, Simen1 said:

Det var et problem med model S og X også. Jeg tipper det er et kompromiss i konstruksjonen og at de sparer penger/vekt og får bedre høyhastighetsegenskaper ved å prioritere bort kort svingradie. Dette designvalget er en rød tråd gjennom alle deres modeller i hvert fall fra S og utover.

Personlig har jeg mye oftere bruk for kort svingradie enn høyhastighetsegenskaper. Det er ingen veier med mer enn 80-sone der jeg ferdes i hverdagen. Men det er drøssevis av steder med trang parkering.

Hjelper godt på levetiden til drivknutene at de ikke har for mye vinkel.

Men de kunne gitt bilene uten awd bedre svingradius. Der har de spart penger ved å ha samme forstilling på alle modeller.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (58 minutter siden):

Et par kompiser som har kjøpt i4m50. Fikk prøvekjøre den en kort runde, og det er en veldig kul bil. Har hat et par BMW, og kjørt mange av M bilene, svak for hvordan de lager biler.


MEN i4 blir for liten rett og slett. Vi er fortsatt 4 i familien, og trenger å kunne få med 4 store kofferter på tur. 

Model 3 har imponerende god plass, til biltypen å være!

Absolutt en veldig kul bil! Og tipper den føles ut som en helt rå kjøremaskin også. Hvordan er den ift Model 3 synes du? Er det en enorm forskjell på kjørekomforten? 

Ja jeg vet den er litt mindre, og jeg vil helst ikke ha en mindre bil med mindre plass i enn det jeg har nå, selv om muligheten er der da jeg ikke har barn. Men ja den skal isåfall være enormt mye bedre på det aller meste mtp prisen og mindre plass. 

Skrevet
Complexity skrev (19 minutter siden):

Men de kunne gitt bilene uten awd bedre svingradius.

Hva er logikken bak det? God svingradie er nyttig for alle som parkerer trangt. Mener du AWD-eiere sjeldnere parkerer på trange steder?

Skrevet (endret)
49 minutes ago, Simen1 said:

Hva er logikken bak det? God svingradie er nyttig for alle som parkerer trangt. Mener du AWD-eiere sjeldnere parkerer på trange steder?

Jess men somsakt setter drivknutene en stopper for god svingradius.

VW ID.4 RWD har mye bedre svingradius enn AWD.

Toyota Hiace AWD har i praksis ikke svingradius...

Og de bilene med trekk på forhjulene og god svingradius har neppe 200+hk.. - eller så spiser de drivknuter til frokost..

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (4 timer siden):

Jeg har litt lyst til å gå tilbake til Model 3 igjen jeg. Kjøpte Y pga kid nr2 og barnevogn, men nå er det ikke barnevogn og romskipstoler lenger. Synes ikke noe særlig om å sitte høyt, og synes Y kjører mye dårligere enn 3 ern.

En annen ting som irriterer meg, og som du burde sjekke om du regelmessig besøker trange p-hus eller gårdsplasser er svingradiusen. Jeg synes den er irriterende dårlig på Model Y. Egentlig eneste jeg har i mot bilen.

Her er hva chatgpt kom opp med:

Screenshot 2025-06-18 at 11.55.19.png

Jeg kom fra en Skoda Superb Sportline 2022 med senket og adaptivt sportsunderstell, så den var (til tross for sin størrelse) ganske sportslig å kjøre, samt 40 profil dekk. Mange synes den var veldig stiv og relativt hardt satt opp, og vi brukte den i stiveste sportsinnstilling for det adaptive understellet.

Min kone har en sykdom i sentralnervesystemet som gjør at hun ikke klarer biler som gynger/duver/krenger, så derfor må vi ha en bil som er ganske stivt satt opp. Og jeg har nå en ganske så ødelagt/utslitt kropp som gjør at jeg må høyere opp og ha meget gode seter pga bl.a. ryggen. 
Men dette er ingen enkel kombinasjon, for med høyere bil, så blir det også betraktelig mer bevegelse i bilen. Jeg kjører på ingen måte hardt/fort i svinger, men det er ikke mye som skal til før min kone merker det godt, og blir sengeliggende av det.

VW id.4 med adaptivt understell fungerer relativt bra for henne, men setene er rett og slett ikke bra nok for min kropp. Mulig GTX sine TopSport + seter vil fungere bedre for meg over tid, har ikke prøvekjørt den bilen lenge nok.
Men uansett så har en med VAG sin server og VW utrolig kjipe app/sw å gjøre. Skoda Superben jeg hadde før id.4 hadde jo langt flere funksjoner i appen og en langt bedre utviklet sw enn hva min id.4 har. Det slår aldri feil når det er kaldt ute på morgenen/ettermiddagen og alle skal bruke appen for å sette i gang varmepumpa i bilen, så knelere serveren og ingen får kontakt med sine biler. Da må en fysisk ut i bilen for å starte vp, og det er for dårlig i 2025. Det var jo slik med Skodaen også, men der hadde jeg muligheten til fjernstyring av webasto via fjernkontrollen.

TM3 blir for lav og upraktisk for mitt behov, hadde enda bakruta godt opp sammen med bakluka så hadde det jo hjulpet mye. Inn/ned i bilen er ikke noe problem, for der får jeg hjelp av tyngdekraften, men så var det det med å komme seg ut av bilen igjen, der blir det full stopp pga kroppen/rygg/hofter.

Ser for meg at enten TMY eller Volvo EX40 kan være aktuelle kandidater for meg neste gang, men nå finnes det jo mye annet også selvfølgelig. Stivt understell og gode seter med gjerne strekkbar lårstøtte i tillegg er jeg avhengig av, men så er det også en «sparegris» som vil ha et ord med i laget og da faller mange kandidater utenfor budsjettet.

Skrevet
HeltUkjent skrev (4 timer siden):

Hadde ID4 GTX før YP selv, og opplevde vel ikke den som bedre eller dårligere på noe vis. Begge oppleves(heelt subjektivt selvfølgelig) som langt bedre enn Model S.. 

Ja det må uansett prøvekjøres før en kan bestemme seg for noe som helst, både min kone og jeg har kropper som setter relativt store begrensninger for hva vi kan velge av bil. Hun pga understell (ikke krenge/duve/gynge) og jeg pga rygg/hofter, må sette meg inn i bilen, ikke ned i bilen.

Skrevet
bzzlink skrev (7 timer siden):

MEN i4 blir for liten rett og slett. Vi er fortsatt 4 i familien, og trenger å kunne få med 4 store kofferter på tur. 

Model 3 har imponerende god plass, til biltypen å være!

Får du plass til det i M3?

Sist jeg forhørte meg her i tråden om M3 vs MY så ble det sagt at det er liten bagasjeplass i M3

Skrevet
ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

Får du plass til det i M3?

Sist jeg forhørte meg her i tråden om M3 vs MY så ble det sagt at det er liten bagasjeplass i M3

Mindre, ikke nødvendigvis liten :) men åpningen er litt utfordrende.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Tesla bjørn tester Juniper denne uken, og den starter bra med hele 20 minutt forbedret 1000km challenge selv med relativt lav max effekt på disse batteriene samt en god del regn. Ellers var temp bra! Og ja, 20 tommere som nok også spiller litt inn. Men alt i alt veldig bra :)

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...