Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Rart , kan ikke huske sist bil jeg hadde med hjulmuttere. Om man har problem med å holde hjul på plass ved bytte når de har  bolter er det bare å kjøpe seg et hjulskiftespyd med rett dimensjon (som er det norske navnet de er blitt gitt). 
Koster en hundrelapp.
 

 

Denne er M14x1.50
https://www.thansen.no/bil/bilverktoy/verktoy-til-hjulskifte/hjulskiftespyd-m14x1-50/n478/pn10591/?gad_source=1

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville faktisk kjøpt to gjengestenger, så slipper man at hjulet vrir seg i tillegg. 
Ikke at det er noe stort behov, men det sparer 2-3 "faen i helvete" gloser per hjulskift. I Norge med vinter så er det opptil 6 gloser i året :D 
 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (4 minutter siden):

Ratt er plutselig en slitedel ifølge Tesla

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-avslo-ratt-reparasjon-slitedel/269162


Litt rart at min Mazda 6 GG som er godt kjent til å være svært utsatt for rust, 21 år gammel ikke har noe problemer med rattakselkrysset. 🤔

Høres ut som Tesla har gått for ett dårlig design, de sier jo selv at delen ligger utsatt til. 

Er dog en uting at de alltid prøver seg på amerikanske tilstander. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 25.3.2024 den 9:49 PM):

Er selvsagt mye lettere å få hjulene på om det allerede er "pinner" å tre hjulene på, enn å prøve å treffe mot hullene, og putte inn bolter. Jeg har hatt biler med begge deler.

På kompisens Audi A3 e-Tron fulgte det med en "styrepinne" i plast som man skrudde inn i ett av hullene (fortrinnsvis det som kom høyest), og så kunne man lettere få på en av boltene. Deretter en på motsatt ende av sirkelen, før man fikk på resten.

Styrepinnen kunne man ta ut etter første bolten, men lettere med to bolter på plass, og så kunne en ev. buddy begynne med med det andre hjulet om man hadde hevet bil slik at man skiftet to og to hjul før man jekket ned bilen og jekket opp andre siden/enden.

Den styrepinnen er nok en vw-greie, fulgte en med den gamle passaten min også. Brukte den omtrent en gang før jeg gikk tilbake til å holde hjulet på plass med en hånd mens jeg skrudde inn den første bolten med andre handa. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Iterion said:

Noen som har montert spoiler på Teslaen sin her? Isåfall hvor bestilte du fra, hva kosta det og hvordan var den å "montere"? 

Mange å velge mellom. Skal du ha noe fancy så finner du deg en fra Kina.

De er bare festet med dobbeltsidig teip. Vask godt å klask på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 26.3.2024 den 11:55 AM):

Disse er kjent for å ruste så er litt kjipent av Tesla å ikke ta det på garanti.

Nyere delenummer har jo en mansjett over for å beskytte den mot salt så de er fult klar over problematikken.

 

1616530563548.png

Fikk dette dekket på min gamle Model X. Slik jeg forstod det da så var det en Mercedes-del. Men var ingen diskusjon fra Tesla den gangen, ordna det lynraskt. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Mange å velge mellom. Skal du ha noe fancy så finner du deg en fra Kina.

De er bare festet med dobbeltsidig teip. Vask godt å klask på.

Ight, skal se hva jeg finner. Takker :) Har du montert en på din eller? 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Ja mange år siden. Sitter som støpt enda.

Ser det er utrolig mange forskjellige spoilere der ute! Tenker ihvertfall jeg bør ha en i karbonfiber, har du noe forslag til hvilken som kan passe til midnight silver metallic lakken? Gjerne link hvis du har :)

Lenke til kommentar

Nå er dette veldig opp til personlig smak, men på en Midnight Silver, ville jeg anbefalt helsvart. Gjerne om du finner en sortfarge som passer med lister etc. når det gjelder "blankhet".

Med karbonfiber-look blir det i overkant med grått i grått, så heller sort som en kontrastfarge. IMO!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Nå er dette veldig opp til personlig smak, men på en Midnight Silver, ville jeg anbefalt helsvart. Gjerne om du finner en sortfarge som passer med lister etc. når det gjelder "blankhet".

Med karbonfiber-look blir det i overkant med grått i grått, så heller sort som en kontrastfarge. IMO!

Enig i det. Tror svart matcher både lakken og resten av de sorte detaljene på bilen perfekt. Kanskje glatt karbonfiber i svart farge? Synes ikke den matte ser så bra ut og karbonfiber er vel bedre enn de i plast?  Syntes denne spoileren så ganske så grei ut. Vil ha en passer bilen bra og ikke en som er altfor stor. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (29 minutter siden):

Autovisker på TM3 2019, før startet de ofte på tørr rute men nå starter de nesten ikke i det hele tatt når det regner?

Ruta må være helt dekt av regndråper før viskeren går en gang.

Jepp. Fantastisk dårleg til å vere ein bil i 2024. Spesielt ein som skor seg på å vere teknologisk frampå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har også slitt med dårlige viskere en stund men med siste oppdatering (.8.7) så synes jeg de er tilbake til ganske gode. De er kanskje litt kjappe til å viske og den visker tørt en og annen gang. Men alt dette er mye bedre enn treghet og viske tørt i lange strekk.

Tesla har jo lovet forbedring, så kanskje det kom nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (15 minutter siden):

Matrix rulles ut med 2024.8.4! Noen som har fått den enda? :D

https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2024.8.4/release-notes

Ja installerte update i går var det vel :) Godt å endelig ha adaptive fjernlys! Tenkte å teste det ut i morra kveld. Har ledbar som jeg vanligvis bruker til fjernlys da så spørs hvor ofte de adaptive fjernlys blir brukt 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...