Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

uname -i skrev (10 minutter siden):

Hva med denne?

"Regulation No 13 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) — Uniform provisions concerning the approval of vehicles of categories M, N and O with regard to braking [2016/194]"

 

Link til pdf her

 

image.png.657c2155b9f9868e12d4803a3177db91.png

Supert! Mange takk. 194/16. Den har jeg aldri lest. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne stakkars taxisjåføren kan rett og slett ha sovnet bak rattet. Det kan skje vet vi. Han våkner av at bilen knuser noe ute-møblement, og handler i søvndrukken panikk. Da vet han kanskje ikke hva han heter, eller at han sitter i en bil en gang! Han trykker på det han kan, eller det foten var på i våkningsøyeblikket.
Dette tok bare sekunder! Og jeg vet hvor desorientert jeg kan være iallefall, akkurat når jeg våkner...
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror man snart må se på sammenhengen mellom enpedalskjøring og SUA(Sudden Unintended Accelleration).

Man har i et helt liv bremset med bremsepedalen og gasset på med gasspedalen. Så sitter man plutselig i en elbil hvor man bremser med gasspedalen. Hva skjer når du justerer aksellerasjon/retardasjon med gasspedalen og plutselig havner i en nødbremssituasjon og "muscle memory" og tiår med innprogrammert atferd tar over? Jo, sjansen for å trykke feil pedal i bånn øker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Jeg tror man snart må se på sammenhengen mellom enpedalskjøring og SUA(Sudden Unintended Accelleration).

Man har i et helt liv bremset med bremsepedalen og gasset på med gasspedalen. Så sitter man plutselig i en elbil hvor man bremser med gasspedalen. Hva skjer når du justerer aksellerasjon/retardasjon med gasspedalen og plutselig havner i en nødbremssituasjon og "muscle memory" og tiår med innprogrammert atferd tar over? Jo, sjansen for å trykke feil pedal i bånn øker.

Dette er ikke elbil-spesifikt, dette skjer med automatgirede kjøretøy av enhver drivlinje. Massevis av videoer som viser biler i vill ferd fordi eier/sjåfør trykker inn feil pedal. Og haugevis av disse videoene er hendelser med ice-kjøretøy.

Bortsett fra at det er litt forskjell på krefter mellom bilene, så er det altså temmelig likt. Det er to pedaler, gass og brems, og de betjenes normalt sett med høyre fot.

Om man slipper gassen på en vanlig icebil, så vil den normalt sett begynne å bremse ned pga motorbrems med mindre man setter bilen i nøytral, men det er en forsinkelse der. En bil med regenerativ bremsing, vil dog begynne å bremse bilen umiddelbart, så fartsreduksjonen starter tidligere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, ozone said:

Denne stakkars taxisjåføren kan rett og slett ha sovnet bak rattet. Det kan skje vet vi. Han våkner av at bilen knuser noe ute-møblement, og handler i søvndrukken panikk. Da vet han kanskje ikke hva han heter, eller at han sitter i en bil en gang! Han trykker på det han kan, eller det foten var på i våkningsøyeblikket.
Dette tok bare sekunder! Og jeg vet hvor desorientert jeg kan være iallefall, akkurat når jeg våkner...
 

Bilene har jo kamera som filmer sjoføren. Dog må man godta å la Tesla bruke videoer fra dette kamera i forbindelse med ulykker. Vet ikke hvilken policy Taxi selskapene kjører her men kan jo hende de har dette påslått. Isåfall vil man jo se ganske fort om dette var tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, AL123 said:

Tviler jeg på.

Kansje Teslabjørn bruker feil app eller noe på alle bilene han tester da, for de fleste gir jo ikke spesielt mye informasjon.

Kansje man kan hente ut mye rare sensordata å greier med speseielle feilkodelesere på en del biler, men med en vanlig app på telefonen virker det ikke å være så veldig mye data å hente.

Feilkoder å slikt på Teslan ser man jo på servicemenyen på skjermen så trenger ikke egen leser til det.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nimrad said:

Lagrer de ikke automatisk film lokalt når det skjer en ulykke? 

Ikke av kabinen. Det må man godta manuelt at de ska få gjøre.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-EDAD116F-3C73-40FA-A861-68112FF7961F.html

Edit: Lokalt ja. Mulig det lagres noe lokalt. Men det er vel ikke bare å bruke det heller uten lov.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-EDAD116F-3C73-40FA-A861-68112FF7961F.html

Edit: Lokalt ja. Mulig det lagres noe lokalt. Men det er vel ikke bare å bruke det heller uten lov.

Jeg tenkte mer på denne: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-3BCC07CE-5EA2-4F40-99D1-27690898FF3C.html

Står ikke noe om eventuelle ulykker, men dette er vel på Auto for 2020-biler og utover.

Ellers ville jeg jo trodd at politiet har lov til å hente dette i en etterforskning.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Dette er ikke elbil-spesifikt, dette skjer med automatgirede kjøretøy av enhver drivlinje. Massevis av videoer som viser biler i vill ferd fordi eier/sjåfør trykker inn feil pedal. Og haugevis av disse videoene er hendelser med ice-kjøretøy.

Ja, men det var altså ikke det jeg skrev. Jeg skrev at risikoen for SUA øker, ikke at det var noe som var ekslusivt for elbiler. Det er altså en vesensforskjell på å slippe gassen på et automatgiret bil(man "coaster") og opptil 250 kW regenerering/retardaasjon når man slipper gassen på en elbil. 

Jeg mener det er helt åpenbart at når man går fra dedikert brems- og gasspedal til en løsning hvor man gasser og bremser med samme pedal, så øker risikoen for å trå feil. Spørsmålet er hvor mye.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (26 minutter siden):

Ja, men det var altså ikke det jeg skrev. Jeg skrev at risikoen for SUA øker, ikke at det var noe som var ekslusivt for elbiler. Det er altså en vesensforskjell på å slippe gassen på et automatgiret bil(man "coaster") og opptil 250 kW regenerering/retardaasjon når man slipper gassen på en elbil. 

Jeg mener det er helt åpenbart at når man går fra dedikert brems- og gasspedal til en løsning hvor man gasser og bremser med samme pedal, så øker risikoen for å trå feil. Spørsmålet er hvor mye.

Så det farlige her er at man kan slippe pedalen, og at da vil bilen bremse ned fremfor å "coaste" inn i hindringene som kommer foran en?

Som sagt, at det trås feil, skjer selv på biler som ikke har regenerering, og dette skjer i langt større omfang, selv når du tar hensyn til andelen. Risikoen for at det skjer med biler med regenerering vil jeg anta at hovedsakelig bare vil øke pga større bestanddel, ikke pga at man kan "en-pedal-kjøre".

Det "spektakulære" ligger delvis i at det automatisk blir en viral greie om det skjer med en Tesla eller en hypersportsbil, er langt mindre "buzz" når det skjer med en såkalt "normal" bil som en Toyota, Honda eller Ford. Ja, kanskje om det er en elbil av et annet merke, så kanskje det gir litt mer og raskere spredning i sosiale media, enn når en mer folkelig bil er involvert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

 

Hvorfor er du så utrolig defensiv på det her? Hvis to biler har helt forskjellig metode for å operere gass- og brems så vil nødvendigvis risikoen for feil pedalbruk være forskjellig. Men man kommer ikke der en gang med deg. Så da får du siste ordet.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er du så utrolig defensiv på det her? Hvis to biler har helt forskjellig metode for å operere gass- og brems så vil nødvendigvis risikoen for feil pedalbruk være forskjellig. Men man kommer ikke der en gang med deg. Så da får du siste ordet.

Den eneste forskjellen er jo at man kan bremse ved å slippe gassen, ellers så har den jo gass og brems plassert helt på samme måte og fungerer likt der. Regenerering endrer jo ikke på det. Det er derfor jeg mener du tar helt feil her.

Tvert i mot, det blir mer naturlig å slippe gassen, enn å prøve å pumpe på det man tror er bremsen. Tror derfor at det, etter en topp, faktisk blir færre slike ulykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (48 minutter siden):

Jeg mener det er helt åpenbart at når man går fra dedikert brems- og gasspedal til en løsning hvor man gasser og bremser med samme pedal, så øker risikoen for å trå feil. Spørsmålet er hvor mye.

Og så blir det kanskje motsatt etterhvert? Det tar ikke mange ukene fra egen erfaring å venne seg til enpedalskjøring. Og de bilene jeg har erfaring med så tråkker man på bremsepedalen innimellom også fordi folk ikke blinker i rundkjøringer eller lignende. Den nye innlært muskelrefleksen er derfor at man alltid har foten på én pedal, og når det virkelig må bremses så skifter man. Man lærer seg altså at å skifte pedal det gjør man kun i "nødstilfeller". Man er derfor nesten alltid med foten på/over gasspedalen og vet derfor at nødssituasjon = endre pedal. Uten enpedalskjøring kan foten være på begge og man kan risikere å tråkke på feil pedal.

Jeg vet ikke hva som vil få mest effekt, men jeg tror vi snakker om et oppkonstruert problem. Vi har vel også kvittet oss med klutsjen de siste årene uten større utfordringer så vidt meg bekjent. Det er selvfølgelig tragisk når det skjer, men det er vel svært uvanlig at dette skjer. Vi bør heller snakke mer om hvor farlig touch-skjermer på allslags er i dagens biler.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk akselerasjon, og ikke hastighet som er oppgitt. (meter per sekund opphøyd i annen potens)

For å være helt presis, så er det retardasjon. Hastighet var upresist, som du påpeker. Kunne og skrevet hastighetsreduksjon i stedet eller negativ endring i hastighet for å få det helt korrekt.

🙂

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...