Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

On 12/2/2023 at 3:47 PM, kremt said:

Specs på midterste modell er helt grei. Samtidig er det 2 år forsinket og 60 % dyrere enn oppgitt. Men jeg har tro på at prisene synker litt ettersom de øker produksjonen. Toppmodellen misser litt. 65 % dyrere. 320 miles istedet for 500+. 4680 progresjon er nok langt unna der de ønsker akkurat nå

Jeg tenker Tesla løste knapphet på 4680 celler på best mulig vis ved at de droppet rekkevidde på 500 miles. Statistisk trenger kun noen få prosent av de som kjøper pickup en slik rekkevidde. Men om toppmodellen hadde blitt levert med 500 miles rekkevidde ville nok veldig mange valgt mest mulig rekkevidde for sikkerhetsskyld, selv om de kanskje aldri kjører med henger eller tung last på planet. 

Dermed kan de satse på å heller selge flere modeller med kortere rekkevidde frem til evt. batteriproduksjonen av 4680 ikke er en bremsekloss, eller kapasitet per celle øker ed si 20%. De få som både er bestemt på at de skal kjøre Cybertruck og trenger max rekkevidde løser det med rekkeviddeforlenger, ellers må kanskje kjøre sin ICE truck noen år til. 

Det er jo ikke helt klart hvordan rekkeviddenforlengeren vil fungere. En kan kjøpe den. Men kanskje vil de også tilby leie av rekkeviddeforlenger? For campingentusiaster, hestefolk, eller entreprenører med små gravemaskiner eller frakt av grus og sand eller byggemateriale. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, bojangles said:

Vel de som har rukket å teste Cybertruck nå rapporterer at de har samme akselerasjon fra 100% og ned på 30 tallet. Ingen andre Tesla har levert samme effekt og akselerasjon back to back over et så bredt spekter på batterikapasitet tidligere. Det må vel bety høyere C rate og mindre varmeutvikling ved rask utladning og da vil det samme også gjelde for lading. 

Det betyr bare at aksellerasjonen er begrenset av noe annet enn batteriet på høy SOC. F.eks mekanisk, motorstyring eller motorer. Når alt ellers er likt så vil et batteri alltid kunne gi mer makseffekt når det er fulladet enn når det er blitt tappet ned siden det er strømmen som setter begrensingene og batterispenningen faller med SOC. Effekt er lik spenning * strøm. Så når strøm er invariant og spenning faller, så faller effekt fra batteriet.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (36 minutter siden):

de som har rukket å teste Cybertruck nå rapporterer at de har samme akselerasjon fra 100% og ned på 30 tallet. Ingen andre Tesla har levert samme effekt og akselerasjon back to back over et så bredt spekter på batterikapasitet tidligere.

Heldigvis tester vi Tesla-kjøpere sjeldent akselerasjonen mer enn et par ganger rett etter kjøpet, før vi begynner å kjøre som vi alltid har gjort...😁

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (På 1.12.2023 den 10:16 AM):

2021 Model 3 her. Tar rundt 10-15 min før appen gir beskjed om at bilen er klar, selv ved -11 c som i dag. Da går den fra -11 grader til 19-20c som jeg har kupeen innstilt på, på under 15 min! Klager ikke på det :D 

Takk for alle svar angående dette.

Da er det kanskje ikke noe galt med varmeren på min likevel, tok 8 min fra jeg startet klima fra appen til det var 23C, dette med utetemp på -18.

Når jeg kjørte hjem prøvde jeg sette opp temp på max men det føles som samme temp som når den sto på 22, da var det -20 utetemp.

 

Fikk også opp et symbol jeg ikke kan huske og ha sett før: "Maks. varme" selv om jeg ikke hadde på max. noen med samme?

 

20231204_153142.jpg

Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Heldigvis tester vi Tesla-kjøpere sjeldent akselerasjonen mer enn et par ganger rett etter kjøpet, før vi begynner å kjøre som vi alltid har gjort.

Snakk for deg selv, jeg bruker max aks der jeg kan kun for å få frem smilet. Men det er naturligvis avhengig av hvor jeg kjører, føret og ikke minst trafikken. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (34 minutter siden):

Fikk også opp et symbol jeg ikke kan huske og ha sett før: "Maks. varme" selv om jeg ikke hadde på max. noen med samme?

Når du setter 25 grader og det er veldig kaldt ute så jobber nok varmepumpen på maks.
Så jeg tipper at det står "maks varme" for å informere deg om at det er ingen vits i å skru enda høyere fordi den sliter allerede med å nå 25 grader...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 timer siden):

Du får se noen murno videoer å se om du finner noen komponenter inni elmotorene som ikke fantes i el motorer for 70 år siden. Jeg så ingen. Forskjellene ligger ofte mellom motor og batteri. Her er det mye komponenter

Nåja, PMSRM (Permanent Magnet Switched Reluctance Motor) som Tesla bruker nå var nok ikke veldig utbredt for 70 år siden, selv om prinsippene til SR-motorer var beskrevet allerede i 1838 (men da uten permanentmagneter). Kontrollelektronikk som kan håndtere disse er av vesentlig nyere dato. For 70 år siden ble det nok i hovedsak brukt seriekommutator-motorer der man trengte variabelt turtall. Asynkronmotorer ble f.eks. ikke vanlig innen jernbanedrift før nærmere 90-tallet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (43 minutter siden):

Nåja, PMSRM (Permanent Magnet Switched Reluctance Motor) som Tesla bruker nå var nok ikke veldig utbredt for 70 år siden, selv om prinsippene til SR-motorer var beskrevet allerede i 1838 (men da uten permanentmagneter). Kontrollelektronikk som kan håndtere disse er av vesentlig nyere dato. For 70 år siden ble det nok i hovedsak brukt seriekommutator-motorer der man trengte variabelt turtall. Asynkronmotorer ble f.eks. ikke vanlig innen jernbanedrift før nærmere 90-tallet.

Permanent magnet motorer er vel på vei ut. Hva trolly bussene brukte på 50tallet aner jeg ikke men de gikk på likestrøm og hadde variabelt turtall. Store frekvensomformere kom vel for fullt på 90tallet , men motorene ser forbausende like ut inni.

Tror du kan kjøre en helt vanlig 3 fas el motor fra 50 tallet med en moderne frekvensomformer

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (2 timer siden):

Takk for alle svar angående dette.

Da er det kanskje ikke noe galt med varmeren på min likevel, tok 8 min fra jeg startet klima fra appen til det var 23C, dette med utetemp på -18.

Når jeg kjørte hjem prøvde jeg sette opp temp på max men det føles som samme temp som når den sto på 22, da var det -20 utetemp.

 

Fikk også opp et symbol jeg ikke kan huske og ha sett før: "Maks. varme" selv om jeg ikke hadde på max. noen med samme?

 

20231204_153142.jpg

Bare hyggelig :) Høres ikke ut som det er noe feil da, nei. Regner med at du også har en Tesla med varmepumpe? Den blir nok litt mindre effektiv når det er -20c ute, så kan være noe med det. Trodde fortsatt max grader var på 29-31c et sted om jeg husker riktig. Har ikke prøvd å sette den på max nå i kulda, men skal faktisk prøve det i kveld eller i morra tidlig evt! Har sjeldent kupeen innstilt på mer enn 20c. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (9 minutter siden):

Har sjeldent kupeen innstilt på mer enn 20c. 

i min model 3 har jeg 21,5 grader innstilt hele tiden! enten det er minus ti eller pluss ti, så holder den fint den samme deilige t-skjorte temperaturen. Kommer jeg inn fra kulden så er litt rattvarme og setevarme alt som trengs i tillegg.
Har prøvd 22 men det blir fort for varmt, og 21 da kommer det av og til noen kalde gufs...

Lenke til kommentar
ozone skrev (10 minutter siden):

i min model 3 har jeg 21,5 grader innstilt hele tiden! enten det er minus ti eller pluss ti, så holder den fint den samme deilige t-skjorte temperaturen. Kommer jeg inn fra kulden så er litt rattvarme og setevarme alt som trengs i tillegg.
Har prøvd 22 men det blir fort for varmt, og 21 da kommer det av og til noen kalde gufs...

Hehe funker det også, men er uansett kledd såpass godt nå som det er så kaldt ute at det ikke er noe poeng med mer enn 19-20c for min del. Sjeldent jeg tar av meg ytterjakka med mindre jeg skal på skikkelig langtur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (52 minutter siden):

Permanent magnet motorer er vel på vei ut. Hva trolly bussene brukte på 50tallet aner jeg ikke men de gikk på likestrøm og hadde variabelt turtall. Store frekvensomformere kom vel for fullt på 90tallet , men motorene ser forbausende like ut inni.

Tror du kan kjøre en helt vanlig 3 fas el motor fra 50 tallet med en moderne frekvensomformer

PM-motorer blir brukt mer og mer da de er mer effektive enn asykronmotorer. Alternativt kan man ha synkronmotorer med slepering, men da får man vedlikehold på en ekstra ting. Switched reluctanse-motorer er en nyere (i praksis) konstruksjon enn PM synkronmotorer, som det de fleste bruker nå. 

Likestrømsmotor med variabelt turtall var nok seriekommutatormotor ja. Dvs. motor med kommutator og børster. Samme type ble brukt på de tidlige elbilene, type Think, Peugeot 106, Golf Citystromer osv. Jeg tror den første serieproduserte elbilen med noe annet var Tesla Roadster. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (24 minutter siden):

motor med kommutator og børster. Samme type ble brukt på de tidlige elbilene

Når jeg ser inn gjennom luftehullene på batteridrillen min, så kan jeg ikke fatte at kommutator med børster faktisk funket på elbiler!
For inne i drillen min gnistrer det heftig, hele tiden!
Kommutator er jo DC elmotor-prinsippet... ikke noe man bør bruke i noe annet enn leketøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, ozone said:

Kommutator er jo DC elmotor-prinsippet... ikke noe man bør bruke i noe annet enn leketøy.

Man hadde vel ikke noe annet i gamle dager, kommutator for variabel hastighet og nettdrevne motorer som hadde en eller annen relasjon til nettfrekvensen - og den var fast. (Ser bort fra monopolare demo-motorer og sier at også asynkronmotorer har en relasjon til nettfrekvens)

Forøvrig: også små AC-motorer bruker jo kommutator, i mindre kjøkkenmaskiner f.eks.,  kalles visst universalmotor. Kan du kjøpe nye børster til et elektrisk apparat med ledning og plug så har du en slik motor i apparatet

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...