Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

3l33t3 skrev (1 minutt siden):

Flere som gruer seg til de skal bytte sin Tesla?

 

Kjøpte en Model 3 LR 2019 i septemer i fjor for 420.000 som nå er verdt under 300.000.

 

Ser ikke frem til få realisert verditapet 😓

Neh ikke noe spesielt for å være ærlig. Det blir nok lenge til uansett :) Husk at verditapt er verst de første 3 åra på en helt ny bil, så roer det seg etter det. Innbytteprisen jeg fikk fra Tesla fra var på 287k på min 2021 model 3 SR+ 😂 Med alt ekstrautstyr jeg har, hadde jeg ikke solgt den for under 330k. Kommer nok uansett  til å ha bilen i minst 5 år, hvis ikke lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat no kan du få større tap etter dei første åra pga. store prisfall på nye bilar i år. For nokre år tilbake kunne du ha bilen eit år og selge utan verditap. I dag er det snudd på hovudet.

Behald bilen lengre så får du meir ut av kjøpet. Eg håpar å kunne ha min lenge.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (10 minutter siden):

 

Behald bilen lengre så får du meir ut av kjøpet. Eg håpar å kunne ha min lenge.

Det pleier å være et godt råd, men for kompliserte biler som er dyre å reparere, så gjelder det rådet gjerne bare frem til garantien går ut, og denne brukeren sin bil er en 2019 mod, og da blir det en litt vanskeligere avveining. I tillegg har Tesla et rykte på seg for å være en bil man ikke eier utover garantitid, og da blir det enda vanskeligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Ble dog overrasket av TB sin video der han går strømtom på 12V fordi bakluka ikke var skikkelig lukket. Ja, alle biler kan gå strømtom da, men som regel kan man gi litt ekstra vekt på luka og få lukket den skikkelig. 

Du tenker på videoen med Millennium Falcon hvor dette skjedde? Ville nok ikke brukt den "prototypen" som noe referanse. Han var jo veldig tidlig ute å kjøpte den, og tar jeg ikke helt feil har den jo tillogmed vakumstyrt bremsekraftforsterker (med elektrisk vakumpumpe) da Tesla ikke fikk tak i elektrisk bremsekraftforsterker på den tiden. 

Tror heller ikke de bilene kan si ifra om vinduene er åpen. Kan iallefall ikke styre vinduene fra appen som på nyere Tesla.

Er bra Tesla sluttet med 12V blybatterier for noen år siden og heller gikk for 16V lithium med egen BMS. Slipper mye tull da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Det finnes vel ikke Model 3 uten garanti enda, så det kan jo fort være litt annerledes med den.

Selvfølgelig, men det kan man jo si om alle Model S etter 2016 facelift også uten at det har hjulpet altfor mye. Det er jo ikke bare kvaliteten som spiller inn, men prisen på reparasjoner dersom noe går galt. I snitt store og dyre batterier, liten åpenhet mtp reparasjonsliteratur, manglende obd standard i kombinasjon med dårlige verksteder som bryr seg lite om kundene kan fort gi høye kostnader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 minutter siden):

Selvfølgelig, men det kan man jo si om alle Model S etter 2016 facelift også uten at det har hjulpet altfor mye. Det er jo ikke bare kvaliteten som spiller inn, men prisen på reparasjoner dersom noe går galt. I snitt store og dyre batterier, liten åpenhet mtp reparasjonsliteratur, manglende obd standard i kombinasjon med dårlige verksteder som bryr seg lite om kundene kan fort gi høye kostnader. 

Ja, du skal ha for å være så dyktig på å trekke frem dårlige ting med Tesla, men Model 3 er jo en enklere og rimeligere bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Time will show. Tror selv etter garantien har gått ut, at Model Y og Model 3 spesielt, kommer til å ha forholdsvis billig service. Spesielt sammenlignet med fossilbiler med utgått garanti. Det er færre deler å bekymre seg over, og det er generelt mindre vedlikehold som trengs på bilen. Fordel å vaske bilen jevnlig naturligvis og ha service på bremsene. Først og fremst er det batteriet som kan koste mye penger, men garantien varer i 8 år/160k/190k km på modellene som er ganske så bra. Ikke glem at batteriet er designet for å vare ut bilens levetid.  Tesla forventer at kjøretøyet blir skrapet etter ca 250k km. De sier også at etter 320k km, vil en Model S/X kun ha tapt 12 % fra original kapasitet. Tror heller at mye rust på understell er det som kommer til å ta knekken på mange av de eldre Teslaene, spesielt her i Norge. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

Angående bremselys, så er alle biler, el-biler, hybrid-biler og ice-biler pålagt å slå på bremselys når de retarderer over en gitt g-kraftverdi. At man kan bruke det signalet til å gi animasjon på displayet, beviser dog ikke poenget ditt. Dette kan de alle klare om de gidder lage det, selv om jeg tipper akkurat det er langt ned på "arbeidslista"/prioritetslista til de fleste andre, da de har langt større ting som har mer fokus.

Varsel ved åpne vinduer, er heller ikke "hokus-pokus", men noe alle produsenter kan gi pushvarsel på. Noen nøyer seg med å nekte deg å låse bilen om vinduer eller dører er åpne/ikke skikkelig lukket. Ble dog overrasket av TB sin video der han går strømtom på 12V fordi bakluka ikke var skikkelig lukket. Ja, alle biler kan gå strømtom da, men som regel kan man gi litt ekstra vekt på luka og få lukket den skikkelig. Selv gjør jeg det med å sette foten på skiltplata og gir den et dytt, om jeg ikke får til å åpne den. På den Teslaen, ville jeg trodd at å legge kroppsvekta på lokket/spoileren og dytte hardt, ville gjort susen, men jeg innbiller meg at dette hadde han prøvd uten at jeg så det i den kort-versjonen jeg så. Men han nevnte heller ikke dette spesifikt, så igjen, usikker på at han prøvde.

Angående inverteren og det å bruke varme fra denne. Dette har da absolutt intet med å få tilgang til enheter som ingen andre har. Eller så forstår jeg ikke hvordan dette beviser det. Også Hyundai har veldig god kontroll på dette, og er som sagt en av de mest effektive bilene. Nei, de har ikke octovalve, men den er kort sagt bare en videreføring av hvordan Hyundai løser effektivitetsproblemet med varming/kjøling av batteri og kupé. "Revolusjonen" til Tesla er å samle det meste via octovalve, ikke det å hente varme for å erstatte en PTC-varmer som de andre fremdeles bruker i sløyfa.

Du kunne heller brukt eksempelet på hvordan Tesla via SW løste bremseeffekten OTA. Ser du har nevnt den over, men denne vil jeg gjerne vite hvordan de hadde klart å løse i SW, om ikke Tesla har dypere tillatelser enn de fleste andre. Mulig det kan forklares, men da trenger jeg hjelp til dette.

Noe annet er Tesla sin kontroll på motor og brems som gjør at det viorker som ABS er en sinke i forhold til hvordan det løses på endel andre biler. Er det bare bedre motorstyring, eller kan de og ha bedre signalering, og styring i egen "Carputer" for å få det så bra.

Could’a would’a should’a. 

Poenget mitt er at Tesla har en mye mer sofistikert, or raskere og mer oppgraderbar programvare i bilene sine. 
Såvidt jeg har fått med meg så er det ingen av de andre produsentene som har fått til OTA skikkelig på noe annet annet kartverket og noe småtteri på infotainment.

Djevelen er i detaljene her. 
Tesla sjekker etter 10 minutter om du har glemt noen vinduer eller dører. 12V batteriet går ikke tomt av den grunn.

Alt du kan styre i appen er alltid oppdatert. På Skodaen min står det også om bilen er låst, og vinduene lukket, men det tar noen ganger minutter og oppdatere og statusen er feil halvparten av gangene.

Jeg har hørt i 4 år nå, at det Tesla leverer av ytelse, rekkevidde og funksjonalitet til en gitt pris, er ikke noe problem for de andre produsentene. De bare vil ikke. Jeg tror ikke noe på det. De får det ikke til!

@AL123 sier at teknologien i Tesla er gammeldags. Da må de jammen meg ha verdens beste software ingeniører. Det er ingen andre som er i nærheten av oppdateringfrekvens, eller funksjonalitet som Tesla har sendt ut via over the air oppdateringer som skjer i kundens oppkjørsel.

De har gjort om på regenerering, brake blend, økt effekten på bilen med 5% og kuttet 0-100 tiden med 0.3 sek. 
Med OTA oppdateringer. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Selvfølgelig, men det kan man jo si om alle Model S etter 2016 facelift også uten at det har hjulpet altfor mye. Det er jo ikke bare kvaliteten som spiller inn, men prisen på reparasjoner dersom noe går galt. I snitt store og dyre batterier, liten åpenhet mtp reparasjonsliteratur, manglende obd standard i kombinasjon med dårlige verksteder som bryr seg lite om kundene kan fort gi høye kostnader. 

Har gratis tilgang på reperasjonsmanual fra Tesla, trenger ikke OBD for å kjøre diagnose eller service punkter da man har tilgang til det gjennom skjermen direkte. Deler kan man bestille fra Tesla. For et par år siden stemte det du sier, men det har endret seg markant

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (8 minutter siden):

Har gratis tilgang på reperasjonsmanual fra Tesla, trenger ikke OBD for å kjøre diagnose eller service punkter da man har tilgang til det gjennom skjermen direkte. Deler kan man bestille fra Tesla. For et par år siden stemte det du sier, men det har endret seg markant

Det er veldig begrenset hva man har på skjermen. I dag kan man selvfølgelig kjøpe tilgang til Teslas diagnoseprigram, noe som ikke var mulig for få år siden, men prisen er dessverre veldig høy for verksteder som ikke jobber med Tesla hver dag, eller for privatpersoner som skrur selv. Tesla originaldeler er som mange andre originaldeler veldig dyrt, og det finnes omtrent ingenting hos alternative leverandører. I Tillegg viser Teslaansatre etter min mening en arroganse som baserer seg på manglende kontakt med kunden og sentralisert eierskap. Det gir i enkelte tilfeller pristilbud på reparasjon som er helt hinsides all fornuft.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (50 minutter siden):

Det er veldig begrenset hva man har på skjermen. I dag kan man selvfølgelig kjøpe tilgang til Teslas diagnoseprigram, noe som ikke var mulig for få år siden, men prisen er dessverre veldig høy for verksteder som ikke jobber med Tesla hver dag, eller for privatpersoner som skrur selv. Tesla originaldeler er som mange andre originaldeler veldig dyrt, og det finnes omtrent ingenting hos alternative leverandører. I Tillegg viser Teslaansatre etter min mening en arroganse som baserer seg på manglende kontakt med kunden og sentralisert eierskap. Det gir i enkelte tilfeller pristilbud på reparasjon som er helt hinsides all fornuft.

Har motsatt inntrykk av deleprisene hos Tesla, arbeidstimene er derimot ekstremt dyre😅 det man kan gjøre fra skjermen er nok i de aller fleste tilfeller, men så klart ved feil på skjermen er det vrient og bilen må ha MCU2 eller nyere. Når KIA skal ha 180 000kr for å bytte computer fordi GPSen ikke fungerer så begynner du å snakke om hinsides priser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

 

@AL123 sier at teknologien i Tesla er gammeldags. Da må de jammen meg ha verdens beste software ingeniører. Det er ingen andre som er i nærheten av oppdateringfrekvens, eller funksjonalitet som Tesla har sendt ut via over the air oppdateringer som skjer i kundens oppkjørsel.

De har gjort om på regenerering, brake blend, økt effekten på bilen med 5% og kuttet 0-100 tiden med 0.3 sek. 
Med OTA oppdateringer. 

 

Du ønsker åpenbart ikke å forstå. Jeg har ikke sagt at Tesla er gammeldags, jeg har sagt at deler av Tesla er gammeldags og jeg har forklart grundig hvorfor. At du ikke ønsker å vite pga en kombinasjon av confirmation bias og lite teknisk innsikt kan ikke jeg gjøre noe med. Men det var nok Teslas plan. Lag en bil det interfacet mot kunden er hypermoderne, så vil han ikke merke at det under skallet er resirkulert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Det er veldig begrenset hva man har på skjermen

Du vet om service mode?
Der har man en så overveldende mengde informasjon om absolutt alle verdier systemet vet om. Spenninger, temperaturer, modus på varmepumpe, væskeflyt hit og dit, feilmeldinger, osv. Rett og slett too much information for de fleste, men sikkert nok for de som ellers hadde måttet plugge inn en diagnosekabel.

 

Endret av ozone
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (47 minutter siden):

Har motsatt inntrykk av deleprisene hos Tesla, arbeidstimene er derimot ekstremt dyre😅 det man kan gjøre fra skjermen er nok i de aller fleste tilfeller, men så klart ved feil på skjermen er det vrient og bilen må ha MCU2 eller nyere. Når KIA skal ha 180 000kr for å bytte computer fordi GPSen ikke fungerer så begynner du å snakke om hinsides priser.

Deleprisene er som arbeidstimene. Ikke vanvittige, men i toppskiktet sammen med premiumprodusentene. Det som skiller seg mest ut i de eksemplene jeg har sett er ekstreme faktureringstider. Gjerne 2 og 3 ganger det andre produsenter opererer med på tilsvarende jobber.

 

Magnus Rydningen skrev (48 minutter siden):

Når KIA skal ha 180 000kr for å bytte computer fordi GPSen ikke fungerer så begynner du å snakke om hinsides priser.

Det var ekstremt, og ikke unikt når det kommer til deler som er ment å vare bilens levetid. Det har imidlertid ikke noe med den lokale forhandleren/verkstedet å gjøre. Det jeg sikter til er feks tilfeller der kunden kommer inn med knirkelyd i hjuloppheng og bil som synker ned bak. Når de da ikke klarer å foreta en presis diagnose på den timen de har satt av, så setter de opp et tilbud der store deler av hjuloppheng må skiftes, gjerne til en pris på over 100k. Det hele toppet av en kundemotaker uten teknisk erfaring som ikke kan forklare nærmere Et annet verksted ville gjerne ringt til kunden å forklart saken, evt spurt om å få ha bilen et par dager for å finne feilen. I dette konkrete tilfellet ble prisen på diagnosen nesten så dyr hos et uavhengig verksted, men totalpisen ble alikevel litt mer enn en tiendedel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...