Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

ozone skrev (17 timer siden):

Apropos SENTRY; Der er et valg for å skru av kamerabasert deteksjon; slik at det må en fysisk trussel til, står det.
Men betyr det at med kamerabasert så begynner bilen å blinke/fløyte bare den ser noe bevege seg?
Eller nøyer den seg med å bare filme? Jeg vil ikke tiltrekke meg oppmerksomhet før det er helt nødvendig, altså noen prøver å åpne dører eller slår i bilen...
Bruker Sentry-mode veldig sjelden. Men parkerer jeg et lugubert sted så er det verdt strømforbruket.

Den fløyter ikke, men den flasher lysa EN gang, hvis noen kommer så nærme at Sentry mode blir aktivert. I tillegg så står det på skjermen at bilen filmer. For å få tillatelse til å filme i det offentlige rom så er det viktig å tydeliggjøre at man filmer. Hvis ikke så kan man (Tesla) fort miste den tillatelsen de har fått, hvis premissene ikke blir fulgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvekjørte en Model Y i går, som sjåfør for første gang på en god stund. Jeg vet at Tesla og flere andre av en merkelig grunn ikke skjønner hva det betyr å gi feedback til brukeren på hva som skjer. Alt fra touch-knapper til at man må gjøre masse på skjermen osv. Det sagt, jeg hadde ikke tenkt over blinklysene før denne turen. De gir ingen mekanisk feedback slik som tradisjonelle spaker på om bilen blinker eller ikke. Heller ingen lyd på at nå har man svingt nok til at den skjønner at du har foretatt en sving. Det gjorde det ganske plundrete å kjøre rett frem i rundkjøringer blant annet. Finnes det noen innstillinger på dette? 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Nimrad said:

Prøvekjørte en Model Y i går, som sjåfør for første gang på en god stund. Jeg vet at Tesla og flere andre av en merkelig grunn ikke skjønner hva det betyr å gi feedback til brukeren på hva som skjer. Alt fra touch-knapper til at man må gjøre masse på skjermen osv. Det sagt, jeg hadde ikke tenkt over blinklysene før denne turen. De gir ingen mekanisk feedback slik som tradisjonelle spaker på om bilen blinker eller ikke. Heller ingen lyd på at nå har man svingt nok til at den skjønner at du har foretatt en sving. Det gjorde det ganske plundrete å kjøre rett frem i rundkjøringer blant annet. Finnes det noen innstillinger på dette? 

Rett frem i rundkjøringer tar man bare spaken litt opp, så blinker bilen 3 ganger og ferdig med det. Slik er det på de fleste biler.

Grunnen til at det ikke er noe mekanisk feedback er jo fordi det kun er software styrt basert på rattvinkelen. Tipper flere biler har dette i dag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Grunnen til at det ikke er noe mekanisk feedback er jo fordi det kun er software styrt basert på rattvinkelen. Tipper flere biler har dette i dag.

Det skjønte jeg, det var bare veldig tungvint i starten hvertfall.

Complexity skrev (8 minutter siden):

Rett frem i rundkjøringer tar man bare spaken litt opp, så blinker bilen 3 ganger og ferdig med det. Slik er det på de fleste biler.

Ja, det lar seg nok løse. Synes bare den var litt lite sensitiv i andre svinger også, så når man da ikke kan høre at blinklysene går eller slår seg av var det litt forstyrrende å måtte se på skjermen. Mulig jeg blir vant til det altså, men feedback med lyd er veldig greit for da slipper man å ta øynene av veien.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Nimrad said:

Det skjønte jeg, det var bare veldig tungvint i starten hvertfall.

Ja, det lar seg nok løse. Synes bare den var litt lite sensitiv i andre svinger også, så når man da ikke kan høre at blinklysene går eller slår seg av var det litt forstyrrende å måtte se på skjermen. Mulig jeg blir vant til det altså, men feedback med lyd er veldig greit for da slipper man å ta øynene av veien.

Jeg har måtte slå av blinklysene oftere manuelt enn det jeg har gjort tidligere ja. Men sier du at du ikke hører blinklysene er på? Dette kan jeg hvert fall.

Endret av Emsal
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nimrad said:

Det skjønte jeg, det var bare veldig tungvint i starten hvertfall.

Ja, det lar seg nok løse. Synes bare den var litt lite sensitiv i andre svinger også, så når man da ikke kan høre at blinklysene går eller slår seg av var det litt forstyrrende å måtte se på skjermen. Mulig jeg blir vant til det altså, men feedback med lyd er veldig greit for da slipper man å ta øynene av veien.

Var Joe mode påslått? Mulig blinklys-lyden er høyere med dette avslått.

Joe mode demper lydene i bilen.

 

joe-mode.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Prøvekjørte en Model Y i går, som sjåfør for første gang på en god stund. Jeg vet at Tesla og flere andre av en merkelig grunn ikke skjønner hva det betyr å gi feedback til brukeren på hva som skjer. Alt fra touch-knapper til at man må gjøre masse på skjermen osv. Det sagt, jeg hadde ikke tenkt over blinklysene før denne turen. De gir ingen mekanisk feedback slik som tradisjonelle spaker på om bilen blinker eller ikke. Heller ingen lyd på at nå har man svingt nok til at den skjønner at du har foretatt en sving. Det gjorde det ganske plundrete å kjøre rett frem i rundkjøringer blant annet. Finnes det noen innstillinger på dette? 

Blinklys skal jo avstille seg selv om auto end er på eller hva det heter. 

Lenke til kommentar
Emsal skrev (8 minutter siden):

Jeg har måtte slå av blinklysene oftere manuelt enn det jeg har gjort tidligere ja. Men sier du at du ikke hører blinklysene er på? Dette kan jeg hvert fall.

Jeg tror det. Det var hvertfall ingen lyd-tilbakemelding på det klassiske klikket som sier at man har svingt langt nok, så kan være jeg blander.

Complexity skrev (3 minutter siden):

Var Joe mode påslått? Mulig blinklys-lyden er høyere med dette avslått.

Joe mode demper lydene i bilen.

Det var den ikke. Det sjekket jeg. Men kan være jeg blander med det andre "klikket".

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Blinklys skal jo avstille seg selv om auto end er på eller hva det heter. 

Kan jo hende det funker annerledes på din Model S som ikke har spaker.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Jeg tror det. Det var hvertfall ingen lyd-tilbakemelding på det klassiske klikket som sier at man har svingt langt nok, så kan være jeg blander.

Det var den ikke. Det sjekket jeg. Men kan være jeg blander med det andre "klikket".

Kan jo hende det funker annerledes på din Model S som ikke har spaker.

Nei auto kansellering hadde jeg på Y også. Men det må slås på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Men den slo seg jo av når jeg svingte hardt nok. Det krevde bare mye krappere svinging enn i alle andre biler jeg har kjørt.

Med auto kansellering trenger en ikke å svinge, bilen merker at en har komt inn i nytt kjørefelt og slår det av. Det kan såklart feile, men opplever at det stort sett fungerer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Med auto kansellering trenger en ikke å svinge, bilen merker at en har komt inn i nytt kjørefelt og slår det av. Det kan såklart feile, men opplever at det stort sett fungerer.

Autokansellering har noen mangler. Den tydeligste er når du blinker ut av rundkjøringer, den virker nesten aldri. Om det virker er det fordi kurven på veien tilfeldigvis trigger noe annet. Påkjøringer på flerfeltsvei uten 'midtmarkering' er også litt tilfeldig. Det meste annet virker bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (5 minutter siden):

Hvis du skrur på den innstillingen der du får opp kamera på den siden du blinker til, så er du iallefall ikke i tvil om du blinker eller ei. Selv i sidesynet.

Blindsonekameraet (som dukket opp ved en software-oppdatering( er helt genialt. Burde vært påbudt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 8.5.2023 den 11.12):

Jommen ikke så lett å forholde seg til finansieringstilbudet som Tesla kjører. Nå har jeg signert på 1,99% rente, men iflg selgeren på telefon skal det jo bare tilfeldigheter til om det plutselig bikker juli før bilen kommer og jeg ikke får tilbudet allikevel. Ganske tullete å forholde seg til det der. Enn så lenge er forventet levering 7.-30.juni...

Frem til i går var "forventet levering" 17.-28. juni. I løpet av kvelden/natten så fikk jeg VIN og det endret seg da til 3.-18. juli. Ganske kjipt med tanke på finansieringen, men ringte de opp og det var litt mellom linjene at de kommer til å fortsette med noe tilbud av noe slag.

Lenke til kommentar

Har en Model 3 på verksted som er ca 1,5 time fra meg,skal bli ferdig i morgen ca kl 15.30 står det i appen.

Har en Y lånebil som må leveres tilbake 24 timer etter jeg får beskjed om at bilen min er ferdig.

Hvordan er dette når det er helg? Jeg rekker ikke hente den imorgenkveld.

Mener jeg husker når jeg fikk info om lånebil at helgen ikke telles i de 24 timene?

Lenke til kommentar
7 hours ago, 3l33t3 said:

Har en Model 3 på verksted som er ca 1,5 time fra meg,skal bli ferdig i morgen ca kl 15.30 står det i appen.

Har en Y lånebil som må leveres tilbake 24 timer etter jeg får beskjed om at bilen min er ferdig.

Hvordan er dette når det er helg? Jeg rekker ikke hente den imorgenkveld.

Mener jeg husker når jeg fikk info om lånebil at helgen ikke telles i de 24 timene?

Spør de bare på chatten i appen

Lenke til kommentar
4 minutes ago, bshagen said:

Model 3 LR i Inventory til 463k, det må jo være billig? Nesten så det vurderes, selvom jeg vil ha Y. Highland på vei skjønner jeg :) 

Spørs vel hvilken modell det er da? Får jo Model 3 fra sånn 250 tusen på finn så det sier oss jo ikke så mye.

Er det en helt ny bil?

Lenke til kommentar
On 6/14/2023 at 7:39 AM, Nimrad said:

 

Liker helt ærlig feedbacken fra blinklysene. Litt på samme måte som at pedalen som knapp for å skru av cruizekontrollen er godt innstilt. Samme med å sette bilen i Hold. 
Det som derimot er litt knotete er å blinke ut av rundkjøring: da bilen spiser blinklystbevegelsen vis du trykke for svakt eller holden den for lenge. Det er og litt knotete hvor dypt og lenge du må holde ned bremsen for å velge gir, siden å kansellere cruizekotrollen bare krever at du presser pedalen forbi dødsonen. 

Ellers er det småting som at DTRL ikke har et ikon, og at bilen på liv og død skal skifte lysinstillingene vis du kjører 10 og 10 meter i lav fart. Eller hvor overfølsom passasjersensoren på bakre midtsete er.  Eller at hurtigbaren for lysikonene er hjemt bak å blinke med langlysene. Eller den kamerabaserte pipesensoren når du kommer langt langt eller nært kanter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...