Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
OddZen skrev (3 minutter siden):

Første 5 år er valgfritt. 5-10 er merkeverksted. Ca. 13 000 kroner for service på Toyotaen på 5 år. Tesla vil jeg ana ligger på 6000 ila 5 år, må jo ha litt bremseservice og filter. 

Må ikke, men bør. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
OddZen skrev (29 minutter siden):

Første 5 år er valgfritt. 5-10 er merkeverksted. Ca. 13 000 kroner for service på Toyotaen på 5 år. Tesla vil jeg anta ligger på 6000 ila 5 år, må jo ha litt bremseservice og filter. 

4-5000 pr år, bortsett fra større servicer ja. 👍😉

Tesla aner jeg ikke, men sånn som det høres ut her inne, mye lavere.👍

Skrevet
1 hour ago, Duriello said:

4-5000 pr år, bortsett fra større servicer ja. 👍😉

Tesla aner jeg ikke, men sånn som det høres ut her inne, mye lavere.👍

Kan bli billigere ja. Selv har jeg ikke brukt mye penger på min 6 år gamle. Skifter Vindusviskere, luftfilter og bremsesmøring innimellom. Var vel 79kr eller noe for en tube med caliperfett på biltema.

Skal bytte bremseveske snart da. Det blir vel dyreste utgiften hittil.

Toyota har veldig god sofa å god kaffe men jeg foretrekker å slippe å ta fri fra jobb for å sitte der..

Har sittet der en del med firmabiler da. Litt greiere når man får betalt for det..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, OddZen said:

Men er Tesla noe å eie etter 5 år? Er jo mye mindre kompliserte mekanismer på Y enn f.eks modell X, og det er jo versjon 2 av Y som er aktuell, bør jo ha blitt bedre.

Det er det jo ingen som vet. Men basert på min erfaring med å saumfare forumer, YouTube og Finn.no så er Tesla Y og 3 av de bedre bilene å eie utenfor garanti.

• Full dele katalog på nett https://epc.tesla.com/no-NO/landingpage
  • Full verkstedmanual gratis på https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/
  • Omfattende diagnosesystem innebygget i bilen så nye deler kan kodes inn
  • Stort overskudd av brukte deler, slik at det er lave priser.  https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=140301&dk=0230
  • Av det jeg kan se så er de ganske så robuste, og tåler godt mange km
  • Noe litt dårlig lakk / ikke helt gjennomtenkte rustfeller, men ved å følge med forebygge ikke noe verre enn andre merker
  • Understellsdeler må byttes, men det må de på andre motorsterke og relativt tunge biler også
  • Edruelige priser på originaldeler, lykter, interiør osv. som noen ganger er helt horribelt på andre merker
  • Norges desidert mest solgte bilmodeller gir garantert uavhengige verksteder som spesialiserer seg på de etterhvert

vurderer selv å bytte ut Skoda citigoen min til en gammel model 3. For Skodaen scorer dårlig på punktene over

IMG_4236.png

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er det jo ingen som vet. Men basert på min erfaring med å saumfare forumer, YouTube og Finn.no så er Tesla Y og 3 av de bedre bilene å eie utenfor garanti.

• Full dele katalog på nett https://epc.tesla.com/no-NO/landingpage
  • Full verkstedmanual gratis på https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/
  • Omfattende diagnosesystem innebygget i bilen så nye deler kan kodes inn
  • Stort overskudd av brukte deler, slik at det er lave priser.  https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=140301&dk=0230
  • Av det jeg kan se så er de ganske så robuste, og tåler godt mange km
  • Noe litt dårlig lakk / ikke helt gjennomtenkte rustfeller, men ved å følge med forebygge ikke noe verre enn andre merker
  • Understellsdeler må byttes, men det må de på andre motorsterke og relativt tunge biler også
  • Edruelige priser på originaldeler, lykter, interiør osv. som noen ganger er helt horribelt på andre merker
  • Norges desidert mest solgte bilmodeller gir garantert uavhengige verksteder som spesialiserer seg på de etterhvert

vurderer selv å bytte ut Skoda citigoen min til en gammel model 3. For Skodaen scorer dårlig på punktene over

IMG_4236.png

Takk for nyttig info😊

Bør man beskytte bilen ekstra? Er en hvit modell Y jeg har i bestilling. 

Ser også at det er tilbehør som Commander, S3xy buttons/knob og infoskjerm som kunne vært noe å vurdere. Noe erfaring med dette?

Endret av OddZen
Skrevet
OddZen skrev (1 time siden):

Takk for nyttig info😊

Ser også at det er tilbehør som Commander, S3xy buttons/knob og infoskjerm som kunne vært noe å vurdere. Noe erfaring med dette?

Vet at Tesla fraråder understellsbehandling, i hvert fall. Folie på utsatte steder, slik som dører, panser og fronten tror jeg kan være en ide for å holde bilen "ny" lengst mulig. De som utfører slikt arbeid har ofte en egen pakke for dette. Ellers har jeg og sett endel om keramisk coating, men har ikke landet på om dette egentlig er noe som faktisk er lurt, eller om det er snakeoil.. 

Har hørt gode ting om Commander, bl.a for ting som å få girskift på hjul på rattet, permanent slå av fartsvarsling og denslags. Vurderer den selv, men tenker jeg skal vente til jeg har levd med bilen en stund først. 

Infoskjerm har jeg ikke sett så mye om. På prøvekjøring så var det egentlig ganske greit med speedometer i hjørnet av skjermen. Vet ikke hva annet man skulle ønske seg på et eventuelt display? Skulle jeg gjort noe slikt tror jeg det hadde blitt head up display i stedet for skjerm, i så fall. 

Av andre ting så har jeg kjøpt allværsmatter til hele bilen, samt småting som senterkopp, skjermbeskytter, skvettlapper (bilen leveres kun med skvettlapper framme) og solbeskyttelse i glasstaket. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, OddZen said:

Takk for nyttig info😊

Passe på å utbedre lakkskader fort og kikke over understell og bremserør er det jeg gjør.

Av tilbehør er dette den jeg er mest fornøyd med

https://shop.tesla.com/no_no/product/model_y-luftmadrass

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 21" überturbine til både sommerdekk og vinterdekk. Noen som vet om det er de samme felgene, eller om de som har vinterdekk er mer værbestandige? Jeg regner med de er helt like.

Skrevet
Olsenhower skrev (10 minutter siden):

Jeg har 21" überturbine til både sommerdekk og vinterdekk. Noen som vet om det er de samme felgene, eller om de som har vinterdekk er mer værbestandige? Jeg regner med de er helt like.

Felgene er flett like ja. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er ikke så uvanlig at enkelte felger ikke egner seg så godt å bruke på saltsørpa, spesielt felger med diamond cut/polish finish som ofte kan bli stygge av salt, så spørsmålet er egentlig ikke så dumt.  

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Værbestandige faktisk.... Ka meine du? Tåler de ikke regn? Eller vind?

Regner med det er det at noen felger ikke tåler kulde like godt, og kan bli sprø og lettere ødelegges.

Men vet ikke hvor mange felger som produseres i verden, hvor dette er et reelt problem, eller om det er gammel data som ikke stemmer! Bare hørt snakk om sommerfelger og vinterfelger, der dette kunne være et problem med sommerfelger...

Skrevet
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Er ikke så uvanlig at enkelte felger ikke egner seg så godt å bruke på saltsørpa, spesielt felger med diamond cut/polish finish som ofte kan bli stygge av salt, så spørsmålet er egentlig ikke så dumt.  

...eller dette!

👍

Skrevet
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Mente ikke at spørsmålet var så dumt. Men har aldri tenkt over at dette er en mulig problemstilling.....

Når det er sagt, siden han spør så tenker eg om de virkelig ikke egner seg på vinterføre. Det vil jo være rimelig tragisk.

Skrevet

Bare jeg som synes Standardmodellen av Model Y så bedre ut i front? Det underbittet på premium så plutselig ganske usexy ut i forhold. Nesten synd man ikke kan få den seende slik ut, med ordentlig tak, men resten av premiumutstyret 

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Bare jeg som synes Standardmodellen av Model Y så bedre ut i front? Det underbittet på premium så plutselig ganske usexy ut i forhold. Nesten synd man ikke kan få den seende slik ut, med ordentlig tak, men resten av premiumutstyret 

Utseende er jo en ting, men standard mangler vell matrise lys. Og Tesla har jo ikke vært kjent for gode lys heller så jeg hadde holdt meg unna kun pga dette.

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Utseende er jo en ting, men standard mangler vell matrise lys. Og Tesla har jo ikke vært kjent for gode lys heller så jeg hadde holdt meg unna kun pga dette.

Er en grunn til at jeg sa «resten av premiumutstyret», ja.

Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Helt uenig! 

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (4 timer siden):

Kan ikke si jeg har lagt merke til det, og er kanskje en av de tingene som synes best i hvit og blir vanskelig å se i mørkere lakk. 

Ellers liker jeg designet på de nyere modellene og at de har en litt mer diskret og generisk utforming som ikke skriker Tesla like mye som en del andre modeller. Det er liksom noe ‘less is more’ over den tilnærmingen som jeg synes er kledelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...