Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
sverreb skrev (4 minutter siden):

Det har vært diverse implementasjoner av spenningsbusser over 12V i biler. Ikke bare milde hybrider men også biler med aktive dempere eller bakhjulsstyring. Det gir fortsatt lite mening å skulle distribuere høyere spenninger til lite kraftkrevende elektronikk som knappepaneler eller infotainmentsystemer. Da får man bare en masse dyrere spenningsregulatorer til null fordel. Siden de kraftkrevende komponentene er få og lokaliserte er det da bedre å ha en sentral 12V regulator og en 12V buss.

Til info så er det slik at de aller mest kostnadseffektive spenningsregulatorene har en maksspenning (inn) på ca 32V. Over det må man over på andre transistortyper som begrenser både funksjonalitet og kost, og selve elektronikken vil i all hovedsak bruke 1.8, 3.3 eller 5V*

*) Eksternt. Moderne elektronikk bruker i tilegg interne regulatorer til å dra ned den eksterne standardspenningen til hva kjernetransistorene bruker, oftest 0.9-1.4V ett sted.

Jeg er ikke helt enig. Ja, mange enheter går på 12V, men det er ikke nødvendigvis mye som skal til for å steppe ned til 12V eller lavere.

Men der er endel fordeler ved å ha kjernen i 48V, f.eks. at det fører til behov for mindre kobber totalt, og opplegget ender fort opp med store vektbesparelser og derved kostbesparelser. Spesielt om man sørger for at flere enheter snakker gjennom en sentral buss fremfor med masse parallelle baner.

Jeg tipper vi fort ender opp med at flere produsenter vil følge Tesla ved å gå over til 48V som basis.

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
20 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg er ikke helt enig. Ja, mange enheter går på 12V, men det er ikke nødvendigvis mye som skal til for å steppe ned til 12V eller lavere.

Men der er endel fordeler ved å ha kjernen i 48V, f.eks. at det fører til behov for mindre kobber totalt, og opplegget ender fort opp med store vektbesparelser og derved kostbesparelser. Spesielt om man sørger for at flere enheter snakker gjennom en sentral buss fremfor med masse parallelle baner.

Jeg tipper vi fort ender opp med at flere produsenter vil følge Tesla ved å gå over til 48V som basis.

Kommunikasjon går alt over delte busser. Vi diskuterer her spenningsbussen ikke databuss.

Du kan spare kopper på høyere spenning om du forsyner noe som trekker mye energi. Knappepaneler og infotanment trekker ikke mye energi, så forsyningsspenningen vil ikke gi deg redusert diameter på de kablene, der blir du begrenset av hva som er et praktisk minimum slik at kablene også tåler vibrasjon og passer i kontakter o.l.

Som sagt så må du, med en gang du, bruker mer enn 32V bruke dyrere og mindre fleksible komponenter for å regulere ned spenningen.

At andre skulle ha noe behov for å utvide bruken av høyere spenning skulle implisere at man går i en retning hvor man bruker mer og ikke mindre energi på auksilerære funkjsjoner. Det tror jeg ikke er veldig realistisk.

Endret av sverreb
Skrevet
RJohannesen skrev (1 time siden):

Cybertruck har gått over på 48V istedet for 12V. De BMWene du tenker på har fremdeles standard 12V system, og et lite 48V fremdriftsbatteri og 48V motor/generator i tillegg. 

Det tror jeg er rett. Poenget er at 48V system ikke er noe nytt man kan ta patent på. Det eneste man gjør er å forhøye spenning på el systemet slik vi gikk fra 6-12v på biler og 12 til 24 på lsstebiler. Hadde bmw gått til 48v på alt hadde de nok solgt få biler da det omtrent er null leverandører av 48v komponenter som ville har gjort bilen mye dyrere å lage og mye dyrere å reparere. Alle forstår det. Det dr ikke pga bmw ikke har skjønnt at 48v vil gi mindre forbruk av kobber pga lavere Ampere på komponenter

Skrevet
11 minutes ago, Trestein said:

Alle forstår det

Nei tesla fantaster forstår ikke det. Det er nyvinninger og halleluja på løpende bånd. Mens legacy auto bare venter på sitt uungåelige kodak moment

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (16 minutter siden):

Det tror jeg er rett. Poenget er at 48V system ikke er noe nytt man kan ta patent på. Det eneste man gjør er å forhøye spenning på el systemet slik vi gikk fra 6-12v på biler og 12 til 24 på lsstebiler. Hadde bmw gått til 48v på alt hadde de nok solgt få biler da det omtrent er null leverandører av 48v komponenter som ville har gjort bilen mye dyrere å lage og mye dyrere å reparere. Alle forstår det. Det dr ikke pga bmw ikke har skjønnt at 48v vil gi mindre forbruk av kobber pga lavere Ampere på komponenter

Tesla har da ikke forsøkt å ta patent på å bruke 48V i biler, tvert imot har de delt info med andre bilselskaper for å få med flere. Som f.eks. CEO i Ford, Jim Farley:

 

Flere har jobbet med 48V for biler, som også Farley nevner under at Ford har gjort, men det er et enormt stort hopp å gå over til 48V når alle elektriske komponenter i markedet for biler er laget for 12V. Og bilprodusenter er glade i standardisering. Alle elektriske komponenter må designes på nytt da, og man må ha alle deler klare til akkurat den modellen. Det vil nok være en fordel om bransjen hadde standardisert på 48V istedet, men det tar rundt 15 år med reservedelproduksjon av både 12 og 48V komponenter før man er over på bare 48V... 

 

Men som kremt nevner er PoE 48V og etter det jeg forstår bruker Cybertruck Ethernet PoE til mange komponenter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sverreb skrev (34 minutter siden):

Kommunikasjon går alt over delte busser. Vi diskuterer her spenningsbussen ikke databuss.

Du kan spare kopper på høyere spenning om du forsyner noe som trekker mye energi. Knappepaneler og infotanment trekker ikke mye energi, så forsyningsspenningen vil ikke gi deg redusert diameter på de kablene, der blir du begrenset av hva som er et praktisk minimum slik at kablene også tåler vibrasjon og passer i kontakter o.l.

Som sagt så må du, med en gang du, bruker mer enn 32V bruke dyrere og mindre fleksible komponenter for å regulere ned spenningen.

At andre skulle ha noe behov for å utvide bruken av høyere spenning skulle implisere at man går i en retning hvor man bruker mer og ikke mindre energi på auksilerære funkjsjoner. Det tror jeg ikke er veldig realistisk.

Men det blir jo fort reduksjoner i antall kabler om man kan dra en 48V fra front og til bakenden, og så heller fordele fra denne til de områdene som trenger mange 12V-punkter, fremfor å dra masse 12V i hytt og pine, som har vært vanlig. Er vel neppe uvanlig å sende signaler igjennom samme kabelsettet som spenningsbussen, fremfor å dele dette opp.

  • Liker 1
Skrevet
20 minutes ago, Snowleopard said:

Men det blir jo fort reduksjoner i antall kabler om man kan dra en 48V fra front og til bakenden, og så heller fordele fra denne til de områdene som trenger mange 12V-punkter, fremfor å dra masse 12V i hytt og pine, som har vært vanlig. Er vel neppe uvanlig å sende signaler igjennom samme kabelsettet som spenningsbussen, fremfor å dele dette opp.

Hvor har du '12V i hytt og pine' fra. Det kommer fra en delt spenningsbuss (Naturligvis pr. krets fra sikringene). 

Greia er at i de fleste biler er det null komponenter som trenger 48V. Noen få har aktiv demping eller bakhjulsstyring, og man kan til nød ha litt glede av det i frontlyktene (men strengt tatt så bruker de ikke så voldsomt mye energi), men det er da enklere å dra 48V kun dit det er nødvendig og så forsyne resten av bilen likt med det store flertallet av biler som aldeles ikke trenger 48V og dermed kunne dele komponenter og løsninger. 

Skrevet
RJohannesen skrev (3 timer siden):

Cybertruck har gått over på 48V istedet for 12V. De BMWene du tenker på har fremdeles standard 12V system, og et lite 48V fremdriftsbatteri og 48V motor/generator i tillegg. 

Begge deler er feil. Cybertuck har delvis implementert 48V, akkurat som de fleste europeiske premiumbiler, men det meste er fremdeles 12V, da det finnes veldig få 48V komponenter for bil å få kjøpt. Bla bruker Cybertruck en standard 24V Scania kupevifte koplet til 48v, så får vi håpe det holder. De første premiumbilene med 48v som kom for 10-12 år siden hadde 48v som et sekundærnett, men det endret seg for 8-9 år siden. Nå har de bilene iallefall jeg har sett 48v som primærfunksjon. Jeg kjenner heller ikke til at Cybertruck har noe PoE. De teardowns jeg har sett viser at Cybertruck bruker standard Automotive Ethernet, som ble lansert for rundt 10 år siden, i tillegg til Can Bus og Lin Bus. Det finnes pr i dag ikke noen standard for PoE i bil.

Skrevet (endret)

Min 2021 Model 3 strøk på første EU-kontroll som bare det, dessverre. Overrasket over at alle problemene med understellet. Samtidig så er det vel positivt at det skjer nå og ikke om 2-3, for da hadde jeg fått en regning på nærmere 50 laks tipper jeg! 

For de som lurer på hva feilen(e) var: 

  • Bærearmer nedre og øvre forstilling, begge sider 
  • Bytte av spindel i bakstilling, høyre side bak
  • Bytte av ladeport 
  • Skjevslitte dekk foran, må byttes
  • Justering av hovedlykter 
  • Sjekk og kontroll av hjulstilling, m/justering 

Ingen anmerkninger på bremsene i alle fall da 🤣

Endret av Iterion
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 9/20/2025 at 9:08 PM, kremt said:

Investorer betaler dyrt for fremtidig vekst. Akkurat nå har tesla null vekst eller negativ vekst i omsetning og overskudd målt mot forrige år. Noen her inne nærmest "veddet" på at de skulle selge 20 mill biler i året fra 2030. Lenge siden jeg har hørt fra denne brukeren nå, han er vel på en misjonsreise for Pastor Musk. 

Det veddemålet var basert på Tesla sin strategi hvor de skulle spinne opp to gigantiske fabrikker i Mexico, og lage en «model 2» som lå i samme prissegment som en Corolla.

De skrota den strategien, og gikk for selvkjørende biler i stedet. Hvor lurt det var vi vise seg de neste 2-3 år. Jeg tror ikke det var noe lurt, men håper jeg tar feil.

Jeg har tatt feil før. Kjøpte en Model 3 i 2019. Burde kjøpt Tesla aksjer for samme sum istedenfor bilen… 🤯

 

 

IMG_1660.jpeg

Skrevet (endret)
1 hour ago, Iterion said:

Min 2021 Model 3 strøk på første EU-kontroll som bare det, dessverre. Overrasket over at alle problemene med understellet. Samtidig så er det vel positivt at det skjer nå og ikke om 2-3, for da hadde jeg fått en regning på nærmere 50 laks tipper jeg! 

For de som lurer på hva feilen(e) var: 

  • Bærearmer nedre og øvre forstilling, begge sider 
  • Bytte av spindel i bakstilling, høyre side bak
  • Bytte av ladeport 
  • Skjevslitte dekk foran, må byttes
  • Justering av hovedlykter 
  • Sjekk og kontroll av hjulstilling, m/justering 

Ingen anmerkninger på bremsene i alle fall da 🤣

Ser mye av det samme på VW id4 som jeg følger fordi familiemedlemmer eier det. Irriterende at de ikke kan bygge biler som holder. Hvor langt har du kjørt på 4 år?

EDIT: Merket de feil i ladeport på EU-kontroll som du ikke visste om?

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Ser mye av det samme på VW id4 som jeg følger fordi familiemedlemmer eier det. Irriterende at de ikke kan bygge biler som holder. Hvor langt har du kjørt på 4 år?

EDIT: Merket de feil i ladeport på EU-kontroll som du ikke visste om?

Stemmer. Ja veldig irriterende det. Kun kjørt litt over 50k. 

Ja det gjorde de faktisk. 

Skrevet (endret)
55 minutes ago, Iterion said:

Stemmer. Ja veldig irriterende det. Kun kjørt litt over 50k. 

Ja det gjorde de faktisk. 

Må ha ligget inne en feilmelding i servicemodus da? Har du sjekket der?

Fikk bytta ladeport på min 2019 også for noen år siden, men da var det bare "trykk for å åpne" mekanismen som ble deaktivert av bilen med tilhørende feilmelding. Ellers funket den som den skulle.

Tesla oppdaget vann inni der og satt på en ny ladeluke av nyere revisjon med bedre pakning. 

Lys har de brukt å bare justere for meg på eu kontroller. Bare noen få trykk på skjermen når man uansett har måleutstyret fremme, men er det flere ting enn det på lista så gidder de vel ikke..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Ser mye av det samme på VW id4 som jeg følger fordi familiemedlemmer eier det.

Neppe. Ser som regel aldri feil på chassis/understell på VW før 100k. Synes uansett Iterion sin bil slapp lett fra det. Ikke uvanlig med rust på bremserør på første EU. Det kan koste 30k, eller det kan koste 3 ganger så mye. Model 3 er i utgangspunktet veldig mye bil for pengene, iallfall i basisutgave. Men når man ser på holdbarhet, så ser man også veldig godt at man som oftest får hva man betaler for.

Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

Det veddemålet var basert på Tesla sin strategi hvor de skulle spinne opp to gigantiske fabrikker i Mexico, og lage en «model 2» som lå i samme prissegment som en Corolla.

De skrota den strategien, og gikk for selvkjørende biler i stedet.

 

 

IMG_1660.jpeg

HVorfor gikk ikke Tesla for begge strategiene da? Det er jo ikke akkurat motstridende strategier, man benytter ikke det samme personalet, og Tesla har ikke akkurat svidd av mye penger på FoU de siste årene? Kan det være at strategien var omtrent like realistisk som å kunne  leve av å spille lotto? Evt som å lage en koloni på Mars?

  • Liker 1
Skrevet (endret)
27 minutes ago, AL123 said:

Neppe. Ser som regel aldri feil på chassis/understell på VW før 100k. Synes uansett Iterion sin bil slapp lett fra det. Ikke uvanlig med rust på bremserør på første EU. Det kan koste 30k, eller det kan koste 3 ganger så mye. Model 3 er i utgangspunktet veldig mye bil for pengene, iallfall i basisutgave. Men når man ser på holdbarhet, så ser man også veldig godt at man som oftest får hva man betaler for.

Tesla bytter jo bremserør på Goodwill fortsatt vil jeg tro? Iallefall på Garanti om man har det. Men må kansje kjøre lånebil noen dager for er en del jobb.

Ikke så mye jobb med rørene men mye jobb fordi batteriet må ned for å komme til.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Må ha ligget inne en feilmelding i servicemodus da? Har du sjekket der?

Fikk bytta ladeport på min 2019 også for noen år siden, men da var det bare "trykk for å åpne" mekanismen som ble deaktivert av bilen med tilhørende feilmelding. Ellers funket den som den skulle.

Tesla oppdaget vann inni der og satt på en ny ladeluke av nyere revisjon med bedre pakning. 

Lys har de brukt å bare justere for meg på eu kontroller. Bare noen få trykk på skjermen når man uansett har måleutstyret fremme, men er det flere ting enn det på lista så gidder de vel ikke..

Det aner jeg ikke, har ikke sjekket der nei. Jeg merka det jo ikke selv før jeg kom hjem fra ferie at det var noe rart med den. Ja sånnsett er det jo bra at jeg får en nyere og forbedret ladeport nå. Det andre er jo ikke bra og ganske så store reparasjoner som tar noen timer å bytte. 

Joda men da lurer jeg veldig på hvor lenge de har vært feiljustert..tror faktisk jeg må betale litt for det også. Nei var jo såpass mange ting at de må ha bilen minst en dag til for å få den godkjent. Ellers klaget de på ledningsnettet til ledbaren som var for nær 12v batteriet.

Irriterende, for dette satt jeg bort til bilkomponenter i Kløfta. Så må få fikset/sjekket ut det også. Lite gira på demontere ledbaren min. Bestilt ny ALC nå da som jeg må ha for at den skal fungere igjen..

Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Tesla bytter jo bremserør på Goodwill fortsatt vil jeg tro? Iallefall på Garanti om man har det. Men må kansje kjøre lånebil noen dager for er en del jobb.

Ikke så mye jobb med rørene men mye jobb fordi batteriet må ned for å komme til.

Det er nok kun så lenge bilen er under nybilgaranti 😏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...