Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (20 minutter siden):

Waymo har også overvåking, selv om de har gjort dette i mange år. De anslår at 2% av tiden så kjøres de av remote sjåfører.

Så dette med førerløse biler er nok et luftslott ja, kommer aldri til å bli noe av. Samme som månelandingen, bare juks.

Jeg trur vi blir nødt til å definere hva som menes med ordet "overvåking". Trur du at Waymo har en person per bil som "overvåker" bilene når de ferdes der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
oophus skrev (6 minutter siden):

Jeg trur vi blir nødt til å definere hva som menes med ordet "overvåking". Trur du at Waymo har en person per bil som "overvåker" bilene når de ferdes der ute?

Har du en kilde at tesla gjør det?

Det er ganske åpenbart når fsd ikke er aktivt. Tesla har jo fått klager for dette hele veien siden det er enten på eller av, ikke slik som mange andre der en kan gjøre justeringer også tar bilen over igjen automagisk.

Pr nå er det ekstremt mye spekulering på 'begge sidee', fasit kommer nok etterhvert :)

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Har du en kilde at tesla gjør det?

Du kødder? Vi snakket akkurat om en fyr som stoppet en bil, hoppet ut og kjørte den av gårde? Han overvåker situasjonen 100% av tiden. 

Alle biler må ha en mulighet for manuell overkjøring. Det finnes ingen unntak for det, og Tesla har nå nylig startet å jobbe med funksjonaliteten, uten at det tydeligvis fungerer siden personen som de har satt på feil plass må ut av bilen og kjøre bilen videre manuelt, fremfor å teste en slik løsning. Hos Waymo så foregår "handover" uten at et menneske aktivt må aktivere den. Systemet gjør alt slikt autonomt. 

Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Det er ganske åpenbart når fsd ikke er aktivt. Tesla har jo fått klager for dette hele veien siden det er enten på eller av, ikke slik som mange andre der en kan gjøre justeringer også tar bilen over igjen automagisk.

Du prater om funksjonalitet som burde virke slik innunder SAE nivå 2. En selvkjørende bil på nivå 4 trenger ikke ratt og pedaler, og må ha "handover" på en annen metode. Men det er enorm forskjell på en "handover" på flere sekunder til brøkdels av et sekund som jo FSD fungerer med. 

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Pr nå er det ekstremt mye spekulering på 'begge sidee', fasit kommer nok etterhvert :)

Er vell heller tvilsomt at Tesla plutselig skal svare på spørsmål angående FSD og denne "robotaxi" lanseringen, så lenge de har nektet til nå, og ønsker at DNV og NHTSA skal holde kjeft? 

• Liker 1
Skrevet
oophus skrev (5 minutter siden):

Du kødder? Vi snakket akkurat om en fyr som stoppet en bil, hoppet ut og kjørte den av gårde? Han overvåker situasjonen 100% av tiden. 

Alle biler må ha en mulighet for manuell overkjøring. Det finnes ingen unntak for det, og Tesla har nå nylig startet å jobbe med funksjonaliteten, uten at det tydeligvis fungerer siden personen som de har satt på feil plass må ut av bilen og kjøre bilen videre manuelt, fremfor å teste en slik løsning. Hos Waymo så foregår "handover" uten at et menneske aktivt må aktivere den. Systemet gjør alt slikt autonomt. 

Du prater om funksjonalitet som burde virke slik innunder SAE nivå 2. En selvkjørende bil på nivå 4 trenger ikke ratt og pedaler, og må ha "handover" på en annen metode. Men det er enorm forskjell på en "handover" på flere sekunder til brøkdels av et sekund som jo FSD fungerer med. 

Er vell heller tvilsomt at Tesla plutselig skal svare på spørsmål angående FSD og denne "robotaxi" lanseringen, så lenge de har nektet til nå, og ønsker at DNV og NHTSA skal holde kjeft? 

Mulig jeg misforsto deg, men jeg leste det som om du mente tesla hadde 1:1 forhold med remote operatører som fulgte med hele tiden.

At de har folk i bilen er Ingen hemmelighet nei:p

Som sagt, time will tell. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Mulig jeg misforsto deg, men jeg leste det som om du mente tesla hadde 1:1 forhold med remote operatører som fulgte med hele tiden.

Det har dem jo akkurat nå med en person i passasjersetet på hver bil. Det blir ikke særlig annerledes enn FSD på generell basis, de bare tar en mye større risiko med "handover" tid som tilsier samme nivå som før. Altså nivå 2. 

Skrevet
12 hours ago, oophus said:

Nei, de er over den fasen, de hadde det i starten.

De har folk som sitter og overvåker biler som gjør feil, eller som havner i situasjoner hvor det trengs en remote sjåfør som tar over.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Noen andre som har opplevd at bilen stopper litt opp ut av rundkjøring hvis man gir bånn gass? Skulle til venstre i en rundkjøring og gasset på når jeg så en liten luke, men bilen bare «dauet» halvveis inn. Gikk fremover, men nå måtte jo bilen til venstre bremse ned vil jeg tro. Ingen lyder eller meldinger på skjermen. 

Skrevet
Emsal skrev (50 minutter siden):

Noen andre som har opplevd at bilen stopper litt opp ut av rundkjøring hvis man gir bånn gass? Skulle til venstre i en rundkjøring og gasset på når jeg så en liten luke, men bilen bare «dauet» halvveis inn. Gikk fremover, men nå måtte jo bilen til venstre bremse ned vil jeg tro. Ingen lyder eller meldinger på skjermen. 

hm hva heter den settingen igjen da. Noe sånn reduser hastighet om du er nær biler eller noe i den dur. Kan den være slått på? 

Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

hm hva heter den settingen igjen da. Noe sånn reduser hastighet om du er nær biler eller noe i den dur. Kan den være slått på? 

Tenker du på "Obstacle Awareness"? Eller antikollisjonssensorene? ;) 

Skrevet
bzzlink skrev (7 timer siden):

Nei, de er over den fasen, de hadde det i starten.

Selv i starten så kunne de få fjernstyrt bilene, og de testet selvfølgelig den funksjonaliteten før sikkerhetssjåføren tok over. Så ikke helt det samme. 

bzzlink skrev (8 timer siden):

De har folk som sitter og overvåker biler som gjør feil, eller som havner i situasjoner hvor det trengs en remote sjåfør som tar over.

Nei, det er ingen der som aktivt overvåker bilene. Bilene selv sier ifra og plasserer seg i køen for å få hjelp når noe skjer. Typen feil avgjør hastighet mot hjelp. 

Skrevet

Kanskje noen her vet.

Dersom jeg ønsker å benytte meg av Tesla sin 0% rentekampanje, hva er da fremgangsmåten?

En betaler først 2500 for å bestille bilen, så kan en søke finansiering?

Hva skjer da med de 2500 dersom noen får avslag på finansieringen?

Skrevet
ProphetSe7en skrev (14 minutter siden):

Kanskje noen her vet.

Dersom jeg ønsker å benytte meg av Tesla sin 0% rentekampanje, hva er da fremgangsmåten?

En betaler først 2500 for å bestille bilen, så kan en søke finansiering?

Hva skjer da med de 2500 dersom noen får avslag på finansieringen?

Jepp helt rett:)

De fleste virker å få igjen depositumet uavhengig av årsak. Men kan ikke love noe!

Det beste er nok å ta en telefon til DnB først og sjekke :) 

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Ja stemmer, obstacle aware acceleration. Jeg kjører med dette av da jeg synes den kan være ubehagelig 

Skrevet
Trestein skrev (På 3.7.2025 den 20.56):

Gjør det du. Om du har så sterk regenerering at du låser alle 4 hjul når du slipper gassen. 

Når det går så sakte så stopper det med en gang når man slipper gassen.

Trestein skrev (På 3.7.2025 den 21.07):

Bilene på den lista er jo ikke dårlige. Bobla var jo veldig bra for sin tid. Og f.eks. Toyota er et kvalitetsmerke, og Corolla er en bra bil.

Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Jepp helt rett:)

De fleste virker å få igjen depositumet uavhengig av årsak. Men kan ikke love noe!

Det beste er nok å ta en telefon til DnB først og sjekke :) 

Er det vanlig å gjøre det slik hos alle? At det koster 2500 bare å kunne søke om finansiering?

Tipper folk får igjen de pengene, om ikke hadde det vel vært skrevet om tidligere.

Håper å få prøvekjørt både M3 og MY til uken. Tviler på jeg trenger plassen i MY, men får se hva jeg tenker etter en prøvekjøring.

• Liker 1
Skrevet
ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

Er det vanlig å gjøre det slik hos alle? At det koster 2500 bare å kunne søke om finansiering?

Tipper folk får igjen de pengene, om ikke hadde det vel vært skrevet om tidligere.

Håper å få prøvekjørt både M3 og MY til uken. Tviler på jeg trenger plassen i MY, men får se hva jeg tenker etter en prøvekjøring.

Du kan evnt søke om finansiering hos santander/dnb nå bare for å se om de innvilger summen. Gjør de det nå så tipper jeg tesla finansieringen går igjennom også. Tror terskelen for å få godkjent er at du har jobb mer eller mindre :p

Skrevet
minim skrev (7 minutter siden):

Du kan evnt søke om finansiering hos santander/dnb nå bare for å se om de innvilger summen. Gjør de det nå så tipper jeg tesla finansieringen går igjennom også. Tror terskelen for å få godkjent er at du har jobb mer eller mindre :p

Ja jeg er ikke bekymret for det, bare synes praksisen rundt det var litt merkelig. Men nå er det vel nærmere 15 år siden sist jeg hadde billån 😅

Skrevet (endret)
7 hours ago, Salvesen. said:

5 hours ago, Snowleopard said:

3 hours ago, Salvesen. said:

Ja stemmer, obstacle aware acceleration. Jeg kjører med dette av da jeg synes den kan være ubehagelig 

Ja jeg kjører med den på. Men den pleier å pipe som en gal hvis jeg ikke bremser fort nok. Jeg endret også til at den skal være «treg» i responsen så den piper ikke like ofte lenger. Det var bare det jeg synes var merkelig.

Fikk et rykk når jeg trykka inn pedalen også gikk den ikke noe fortere jo mer jeg trykket. Tror jeg nesten hadde den i bånn på et tidspunkt.

Planen er å sjekke loggen i bilen når jeg får tid for å se om det ble registrert der.

Snakker dere kanskje om 2 forskjellige features. Tror jeg leste litt for fort.

Endret av Emsal
Skrevet (endret)
Markiii skrev (2 timer siden):

Når det går så sakte så stopper det med en gang når man slipper gassen.

Bilene på den lista er jo ikke dårlige. Bobla var jo veldig bra for sin tid. Og f.eks. Toyota er et kvalitetsmerke, og Corolla er en bra bil.

Da går de veldig sakte og min bi slår inn friksjonsbremsene i stedet for å holde bilen rolig med el motoren

Som sagt har aldri opplevd at biler regenererer så hardt at hjulene låser på tørr veil. På glatt føre kan fort det skje. Har man drift på ett hjulpar vil det bremse alt for dårlig. Som sagt skal man bråstoppe for et barn som springer bak bilen eller noe annet er fotbremsen den raskeste og kraftigeste

Corolla var nok en bra bil i forhold til prisen. De gamle rustet noe volsomt og hadde veldig middels comfort og kjøreegenskaper. 

Boble hadde jo frunk. Ekstremt dårlig varmeapparat, høyt bensinforbruk, ingen instrumenter, ekstremt dårlig bagasjeplass, høyt støynivå 

På samme tid fantes biler som Ford Granada, Opel Acona, BMW 2002, Audi 100 osv osv. Tviler på om Bobla var best på noe. Kun lav pris

Så har man Lada 1500 1600. 16 millioner solgte? Model Y har nok et stykke igjen for å selge like bra som en så god bil!

Endret av Trestein
Skrevet
ProphetSe7en skrev (48 minutter siden):

Ingen aning, da mine 7 siste biler har vært tesla😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...