Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (10 minutter siden):

Det ble gjort i en oppdatering for en stund siden ble det ikke? At om den er i auto så skal det i teorien mindre til før neste visk.

Eller så var det noe som skulle komme. Se vedlagt bilde for utsnitt fra en manual. 

For min del funker de veldig bra nå, bedre enn på leafen og mondeoen, bortsett fra et punkt: første visk er den alt for tolmodig. Og det fører alt for ofte til at eg må trykke manuelt en gang. 

Og det igjen gjør at i lett regn eller bare sprut fra bilen foran hvis det er vått gjør at man må hele tiden manuelt wipe.

Er den i gang med intervaller eller kontinuerlig justerer den seg helt fint hos meg.

Screenshot_20250527-195528.png

Endelig! Da får jeg bare trykke på😂 men det kommer nesten ikke vann der ser det ut for 😕 funket også kjempe bra for meg med Highland 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har Musk endelig trukket seg helt ut av Trump-administrasjonen og skal forhåpentligvis kun fokusere på Tesla og de andre selskapene hans fremover! En gledens dag spør du meg. 

• Hjerte 1
Skrevet

Vet ikke om det hjelper så mye med det første. Han har jo tydelig vist hva han egentlig er for noe ....

Det eneste som kunne hjelpe rask var om han trakk seg som CEO.

• Liker 3
Skrevet
trikola skrev (19 minutter siden):

Vet ikke om det hjelper så mye med det første. Han har jo tydelig vist hva han egentlig er for noe ....

Det eneste som kunne hjelpe rask var om han trakk seg som CEO.

Skal ikke blande for mye politikk inn her, men det hjelper jo veldig på at han får fokusert mer på sine egne selskaper igjen. Er ingen tvil om at samarbeidet med Trump har tatt mye tid vekk fra det, selv om den mannen jobber konstant. 

Ellers knakk faktisk powerstruten på bakluken min for noen uker siden. Fikk dekt det på garanti men måtte klare meg uten bakluke noen uker. Venter også på ny bakluke, som jeg fortsatt ikke har fått time til.

Litt misfornøyd med at det tar så lang tid, har venta i over 1 mnd igjen. Lekker vann inn under, så har begynt å ruste på innsiden av bakluka. 

Skrevet (endret)
Joachim Vadseth skrev (18 minutter siden):

Såe, dørmatter og skvettlapper til Juniper på Begood.no..er de dyre eller er det der en burde kjøpe? Følger vel kun med stoffgreier sikkert. 

Jepp kun stoff, har ikke byttet enda siden været er så greit på denne tiden av året. Men før har jeg kjøpt typiske 3D matter i fra Kina. Samme som be good etc selger bare billigere. Kommer nok til å gjøre det samme nå.

Edit: fikk fingren ut og bestilte full pakke til 2000 inkludert avgifter og forsending. 

IMG_0970.png

Endret av Salvesen.
Skrevet
Joachim Vadseth skrev (3 minutter siden):

Såe, dørmatter og skvettlapper til Juniper på Begood.no..er de dyre eller er det der en burde kjøpe? Følger vel kun med stoffgreier sikkert. 

Anbefaler å kjøpe allværsmatter ja! Jeg har hatt 3DMaxpider mattene noen år nå og er storfornøyd med de 🤝 Lett å vaske rene er de også. 

Skrevet
Joachim Vadseth skrev (På 26.5.2025 den 12.05):

Da er vi offisielt inn i leveringsvinduet av Junipern vi har bestilt! 26.mai-10.juin. Står fortsatt pending på lånet hos DnB 😕

Cant wait. Litt stress å kjøre rundt på 3-ern som kun tar 32% lading også. 

I steg 3/8? Jeg fikk bekreftet det dagen etter jeg la inn alt. Har levering fra 4.juni-19.juni.

Skrevet

Skal muligens nedover Europa, nederland, Belgia Luxembourg og til Paris i sommer. Hva trenger eg i tillegg til superlader nedover der?

Skrevet
Jotun skrev (5 minutter siden):

Skal muligens nedover Europa, nederland, Belgia Luxembourg og til Paris i sommer. Hva trenger eg i tillegg til superlader nedover der?

Jeg som ikke kjører Tesla, ville vel skaffet meg Tesla SuC-abbonnement i tillegg til det Ionity passport-abonnementet mitt, som jeg kanskje ville endret til dyreste utgaven for enda lavere ladepriser.

Er du elbil-medlem, så tenker jeg den blå ladebrikka eller appen dekker de fleste andre ladetulbyderne. Men kanskje vurdert å skaffe deg Plugsurfing-konto i tillegg. De to har roaming-avtaler med de fleste tilbyderne!

Har man BMW eller tilsvarende, kan det være greit å benytte BMW Charging eller tilsvarende i stedet, da jeg tror det ville falt billigst i pris. Dog, husk å sjekke ladepris før du plugger i, for roaming kan være svært dyrt fra lader til lader. Noen steder vil du kun plugge i dersom du har for lite til å nå neste, billigere ladepunkt. Og ikke lade mer enn du er nødt til!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jotun skrev (11 minutter siden):

Utover SuC er det vel Ionity som er mest utbygd nedover europa. Så med litt planlegging så går det nok bra med de to 

Skrevet (endret)
4 minutes ago, Evil-Duck said:

Utover SuC er det vel Ionity som er mest utbygd nedover europa. Så med litt planlegging så går det nok bra med de to 

Har ikke du BMW charging avtale alt? Så kan du ha individuelle avtaler i tilegg om det hjelper deg prismessig, men det blir fort litt kjipt å begrense seg til noen få internasjonale operatører.

Edit: Så feil og det var ikke du som skulle kjøre. Oops.

Endret av sverreb
Skrevet
sverreb skrev (Akkurat nå):

Har ikke du BMW charging avtale alt? Så kan du ha individuelle avtaler i tilegg om det hjelper deg prismessig, men det blir fort litt kjipt å begrense seg til noen få internasjonale operatører.

Jeg har, men nå svarte jeg på spørsmålet til @Jotun som trolig ikke har BMW Charging avtale :p 

Skrevet
1 minute ago, Evil-Duck said:

Jeg har, men nå svarte jeg på spørsmålet til @Jotun som trolig ikke har BMW Charging avtale :p 

Jepp, så feil. My bad.

Uansett ville jeg skaffet en roamingavtale.

Skrevet

Er det noe eg kan skaffe  Sverre eller er det kun bmw? Tenkte jo at primært kjører eg Tesla stasjoner da det er enkelt greit og som regel rimelig.

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (8 minutter siden):

Er det noe eg kan skaffe  Sverre eller er det kun bmw? Tenkte jo at primært kjører eg Tesla stasjoner da det er enkelt greit og som regel rimelig.

Du kjører vel Tesla, så da får du ikke skaffet deg BMW Charging abonnement. Det er låst til at du har en BMW som kvalifiserer!

Alternativet ditt er altså en roamingpartner som ikke har slik låsing, som Elton, Ladeklubbens blå, Plugsurfing, Chargepoint, Chargemap pass etc!

Ionity Passport kan du og kjøpe direkte hos Ionity, men de er vel ikke til for annet enn lading hos Ionity på sine egne ladere.

Skrevet

Selve turen ned og opp ser ut til å være godt dekket av Tesla så blir vel neppe lange ladeøkter på så mange andre....

• Liker 1
Skrevet

Trolig ikke lett å selge 23-24 modell YP på brukten nå med slike priser.

Men selv med godt nedsatt pris er det faktisk litt begrenset hvor gunstig kjøp dette er. Sammenlignet med nye typen, dog ikke P variant, blir det ca samme totalpris med fullt lån og betalt over 10 år. Rente på inventory P er 6.79 % effektiv. Jeg hører tesla har veldig stor andel på taximarkedet nå, ca 30 %. Og ser mange y taxi langs vegen. Men det var visst hovedsakelig den gamle varianten som har solgt mest hittil. Sikkert lurt da de bare beholder bilene 2-3 år, blir rask nedskriving. 

teslayp.PNG.4a56dcd96007867c15dc4e2f34975330.PNG

Skrevet (endret)
kremt skrev (12 minutter siden):

Trolig ikke lett å selge 23-24 modell YP på brukten nå med slike priser.

Med halvert salg i Europa - til tross for ny Y og rentekampanje - så spørs det om det ikke kommer noen heftige priskutt på nye Y snart. Hvis det skjer så vil det nok bli ennå vanskeligere å bli kvitt en eldre model Y i bruktmarkedet. Jeg tror det kan bli ganske nedslående priser for de som vil bli kvitt en 1-2-3 år gammel Y.

Hva tror dere er best strategi av å enten kvitte seg med den raskt, før evt prisfall. Eller bli sittende med samme bil i 2-3+ år fremover?

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...