Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er nevnt før i tråden:
Har nå kommet halvveis i Elon-biografien. Må si at den er utrolig interessant og gir dype innblikk i "heile shiten". En trenger ikke å like eller mislike Elon for å finne boka interessant, mener nå jeg.

Ellers et av de interessante punktene fra boka, er Elons ekstreme etterstrebing mot "forenkling".
Personlig støtter jeg den metodikken og det nivået. Det er så herlig friskt med en "enkel" bil.


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DDDD skrev (3 timer siden):

Vet ikke om dette er nevnt før i tråden:
Har nå kommet halvveis i Elon-biografien. Må si at den er utrolig interessant og gir dype innblikk i "heile shiten". En trenger ikke å like eller mislike Elon for å finne boka interessant, mener nå jeg.

Ellers et av de interessante punktene fra boka, er Elons ekstreme etterstrebing mot "forenkling".
Personlig støtter jeg den metodikken og det nivået. Det er så herlig friskt med en "enkel" bil.


 

Forenkling er key for mange ting, men Elon er nok noe ekstrem 😅 

Jeg må få lest den jeg også, sikkert mye interessant på godt og vondt. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 27.10.2023 den 7:40 PM):

Forenkling er key for mange ting, men Elon er nok noe ekstrem 😅 

Jeg må få lest den jeg også, sikkert mye interessant på godt og vondt. 

Spennende bok. Hele greia er at hvis de ikke fjerner for mye, så har de ikke forenklet nok. Man ser jo hvor bra dette har fungert. De lager biler som er bedre og billigere enn noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (11 minutter siden):

Var der i dag og fikk passasjeren ta bildet av skjermen:

Skulle til Bomstadbaden Campingplass nær Karlstad i sommer, og jeg har her endret ruta lik slik bilen ville ha det, det korrekte, og slik Google Maps vil ha det, er at man fortsetter til svingen og tar avkjøringen der i stedet.

Selv om jeg tok av, så turde ikke stole på bilens navigasjonsforslag, så kjørte ut igjen fra gårdsplassen og til veien slik jeg mente det burde være, da det virket som veien var stengt for å kjøre slik den blå linja her viser. Men selv dette er ikke den verste feilnavigasjonen jeg har vært ute for (ikke Tesla):

image.thumb.png.a6b14815e6b156d5e570285ab915387f.png

Lenke til kommentar

Æsj, jeg har greit å knekke mekanismen inne i armlene som holder den i lås. Ikke spør hvordan, jeg er litt usikker på det selv, men det var min egen feil i alle fall. Noen som veit om det er noen mulighet for å få den åpnet opp? PRøver å se på noen tegninger her, men det ser ut som plastikken er støpt i et helt stykke

Det var noe skit rett og slett :S 

EDIT: Hvis det ikke går så lurer jeg på om jeg skal lime på noen magneter eller noe, slik at det lukkes fint og åpnes lett. Litt usikker på hvordan jeg skal gå frem med det, men tror det kan gå

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (47 minutter siden):

Æsj, jeg har greit å knekke mekanismen inne i armlene som holder den i lås. Ikke spør hvordan, jeg er litt usikker på det selv, men det var min egen feil i alle fall. Noen som veit om det er noen mulighet for å få den åpnet opp? PRøver å se på noen tegninger her, men det ser ut som plastikken er støpt i et helt stykke

Det var noe skit rett og slett :S 

EDIT: Hvis det ikke går så lurer jeg på om jeg skal lime på noen magneter eller noe, slik at det lukkes fint og åpnes lett. Litt usikker på hvordan jeg skal gå frem med det, men tror det kan gå

Du kan jo sjekke med Tesla først og se hva de skal ha for deler (be og om delenummer om det ikke fremkommer på skriftlig tilbud) og jobben med å bytte. De kan sikkert fikse dette på hjemmeservice til og med.

Sjekk gjerne og med noen av de "nye" verkstedene som er gode på elbiler, inkludert Teslaer, så som elbilmek. Kan hende de er mer villig til å fikse problemet, fremfor å bytte en stor og dyr enhet.

Og så kan du sjekke med finndel.no f.eks. for å se om du kan få nye armlener (med fungerende lås), eller om du "må" bytte hele setet (kjøpe sete og plukke det av selv, om det er stor forskjell på synlig slitasje eller fargeavvik.

Lenke til kommentar
On 25.10.2023 at 7:18 PM, AL123 said:

Hva i all verden mener du med å adressere og prossesere alle moduler sentralt? 

3 eksempler som illustrerer kontrollen Tesla har over alle moduler i bilen som de andre ikke er i nærheten av. 
For å få til de under, så må du ha en kontinuerlig eller med høy frekvens mix av poll, og changestate fra de forskjellige modulene og inn til gateway modulen i bilen. 

Bremselys

Når man går av gassen, så regenerer bilen og bremselys går på dersom bilen bremser mer enn en gitt G. Dette sees på avataren i displayet.

Vindu bak på førersiden

Hvis man går fra bilen med vinduet åpent, så får man pushmelding i appen.

Inverteren er varm og det er kaldt ute

Å kjøre med høyt effektuttak med en kald bil og kaldt batteri. F.eks. Motorveikjøring i -20 grader. Overskuddsvarme fra invertere brukes til å varme batteri og kupé

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

3 eksempler som illustrerer kontrollen Tesla har over alle moduler i bilen som de andre ikke er i nærheten av. 
For å få til de under, så må du ha en kontinuerlig eller med høy frekvens mix av poll, og changestate fra de forskjellige modulene og inn til gateway modulen i bilen. 

Bremselys

Når man går av gassen, så regenerer bilen og bremselys går på dersom bilen bremser mer enn en gitt G. Dette sees på avataren i displayet.

Vindu bak på førersiden

Hvis man går fra bilen med vinduet åpent, så får man pushmelding i appen.

Inverteren er varm og det er kaldt ute

Å kjøre med høyt effektuttak med en kald bil og kaldt batteri. F.eks. Motorveikjøring i -20 grader. Overskuddsvarme fra invertere brukes til å varme batteri og kupé

De vet åpenbart ikke hvordan en bils elektriske arkitektur er bygget, eller hvordan Can-Bus fungerer. Dette har jo ingenting med kontroll over moduler å gjøre. Unasett snakker du deg bare bort fra temaet, nemlig at Tesla ikke lager softwaren eller har tilgangen til softwaren fra bla Bosch og Autoliv, og mest sannsynlig også Continental. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, AL123 said:

De vet åpenbart ikke hvordan en bils elektriske arkitektur er bygget, eller hvordan Can-Bus fungerer. Dette har jo ingenting med kontroll over moduler å gjøre. Unasett snakker du deg bare bort fra temaet, nemlig at Tesla ikke lager softwaren eller har tilgangen til softwaren fra bla Bosch og Autoliv, og mest sannsynlig også Continental. 

Nei det lager ikke softwaren eller alle moduler, men de har mål om å gjøre så mye som mulig inhouse.

Du sier hele tiden St jeg ikke skjønner noe, men nå må du nesten forklare litt da. Grunnen til at jeg er på denne nettsiden er for å lære.

Var alle bevisene mine på at Tesla har overlegen arkitektur feil? Og gjerne hvorfor?

Innrømmer at jeg står på utsiden og kikker inn på bilarkitektur. Følger denne YouTube kontoen med stor interesse

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 timer siden):

Æsj, jeg har greit å knekke mekanismen inne i armlene som holder den i lås. Ikke spør hvordan, jeg er litt usikker på det selv, men det var min egen feil i alle fall. Noen som veit om det er noen mulighet for å få den åpnet opp? PRøver å se på noen tegninger her, men det ser ut som plastikken er støpt i et helt stykke

Det var noe skit rett og slett :S 

EDIT: Hvis det ikke går så lurer jeg på om jeg skal lime på noen magneter eller noe, slik at det lukkes fint og åpnes lett. Litt usikker på hvordan jeg skal gå frem med det, men tror det kan gå

Oi såpass. Det må vel ha skjedd mens du har hatt den åpen eller? Er jo lov å prøve seg på garanti også selv om det kanskje ikke blir godkjent. Ville uansett ikke lagd en "hjemmelaga løsning" på en så ny bil. Ville nok hørt hva de skal ha for å bytte selve armlene eller delen som er knekt. Uansett jæklig kjedelig da! Skal jo litt til at den knekker også 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

3 eksempler som illustrerer kontrollen Tesla har over alle moduler i bilen som de andre ikke er i nærheten av. 
For å få til de under, så må du ha en kontinuerlig eller med høy frekvens mix av poll, og changestate fra de forskjellige modulene og inn til gateway modulen i bilen. 

Bremselys

Når man går av gassen, så regenerer bilen og bremselys går på dersom bilen bremser mer enn en gitt G. Dette sees på avataren i displayet.

Vindu bak på førersiden

Hvis man går fra bilen med vinduet åpent, så får man pushmelding i appen.

Inverteren er varm og det er kaldt ute

Å kjøre med høyt effektuttak med en kald bil og kaldt batteri. F.eks. Motorveikjøring i -20 grader. Overskuddsvarme fra invertere brukes til å varme batteri og kupé

Angående bremselys, så er alle biler, el-biler, hybrid-biler og ice-biler pålagt å slå på bremselys når de retarderer over en gitt g-kraftverdi. At man kan bruke det signalet til å gi animasjon på displayet, beviser dog ikke poenget ditt. Dette kan de alle klare om de gidder lage det, selv om jeg tipper akkurat det er langt ned på "arbeidslista"/prioritetslista til de fleste andre, da de har langt større ting som har mer fokus.

Varsel ved åpne vinduer, er heller ikke "hokus-pokus", men noe alle produsenter kan gi pushvarsel på. Noen nøyer seg med å nekte deg å låse bilen om vinduer eller dører er åpne/ikke skikkelig lukket. Ble dog overrasket av TB sin video der han går strømtom på 12V fordi bakluka ikke var skikkelig lukket. Ja, alle biler kan gå strømtom da, men som regel kan man gi litt ekstra vekt på luka og få lukket den skikkelig. Selv gjør jeg det med å sette foten på skiltplata og gir den et dytt, om jeg ikke får til å åpne den. På den Teslaen, ville jeg trodd at å legge kroppsvekta på lokket/spoileren og dytte hardt, ville gjort susen, men jeg innbiller meg at dette hadde han prøvd uten at jeg så det i den kort-versjonen jeg så. Men han nevnte heller ikke dette spesifikt, så igjen, usikker på at han prøvde.

Angående inverteren og det å bruke varme fra denne. Dette har da absolutt intet med å få tilgang til enheter som ingen andre har. Eller så forstår jeg ikke hvordan dette beviser det. Også Hyundai har veldig god kontroll på dette, og er som sagt en av de mest effektive bilene. Nei, de har ikke octovalve, men den er kort sagt bare en videreføring av hvordan Hyundai løser effektivitetsproblemet med varming/kjøling av batteri og kupé. "Revolusjonen" til Tesla er å samle det meste via octovalve, ikke det å hente varme for å erstatte en PTC-varmer som de andre fremdeles bruker i sløyfa.

Du kunne heller brukt eksempelet på hvordan Tesla via SW løste bremseeffekten OTA. Ser du har nevnt den over, men denne vil jeg gjerne vite hvordan de hadde klart å løse i SW, om ikke Tesla har dypere tillatelser enn de fleste andre. Mulig det kan forklares, men da trenger jeg hjelp til dette.

Noe annet er Tesla sin kontroll på motor og brems som gjør at det viorker som ABS er en sinke i forhold til hvordan det løses på endel andre biler. Er det bare bedre motorstyring, eller kan de og ha bedre signalering, og styring i egen "Carputer" for å få det så bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (40 minutter siden):

Nei det lager ikke softwaren eller alle moduler, men de har mål om å gjøre så mye som mulig inhouse.

Du sier hele tiden St jeg ikke skjønner noe, men nå må du nesten forklare litt da. Grunnen til at jeg er på denne nettsiden er for å lære.

Jeg har jo forsøkt å forklare, men når jeg skriver noe som kan tolkes som at Tesla ikke ligger lysår foran alle andre så er det feil, uansett hvormye det forklares og sannsynligjøres. Når da en av Bosch sine største kunder sier det samme i en video som DU legger ut som kilde, så er det fremdeles feil, bare fordi.....

Så og si alle styreenheter i en bil snakker i dag sammen, eller har mulighet for det, gjennomuligke dataprotokoller, der den mest kjente er CAN-BUS. Protokollen til den ble utviklet av Bosch og Intel på 80 tallet og implementert inn i biler fra ca 92-93. Tanken var at med økende antall styreenheter i bil, så kunne man redusere ledningsnett og antall sensorer hvis styreenhetene delte informasjon. I dag er dette tvingende nødvendig da feks girkasse trenger informasjon både fra bremser og motor for å fungere. I tillegg kan det feks være praktisk at man ved help av software kan kople om fra europeisk til amerikansk lys uten å lage ulike lykter til ulike markeder. At feks aircondition trenger informasjon om at noe vinduer er åpne er også en selvfølge i dag.

Forenklet sett fungerer can-bus slik at styreehnhetene er koplet til en felles signalkabel, eller rettere sagt to kabler som sender samme signal med motsatt polaritet for økt redundans. Alle styreenhetene sender ut en hel haug med informasjon hele tiden og så er det opp til de styreenhetene som til enhver til har bruk for informasjonen å plukke den opp. Tidligere kunne man lese ut all denne informasjonen med et oscilloskop i OBD kontakten, da den var en del av denne kabelssløyfen, men i dag er det så mange computere og ulike nettverkssystemer at man deler det opp i flere sløyfer.

Det er en av grunnene til at selv en mekaniker skjønte at Teslas patetsøknad og reduksjon av ledningsnett til Model Y var bare BS. Å kople alle styreenheter på samme linje er unødvendig, vil ikke lage ledningsnettet særlig mye kortere og vil gøre det rimelig håpløst å finne feil på. Siden man har mange signalsløyfer, går OBD-kontakten inn på en gateway som er koplet til de fleste signalsløyfene og som kan sende signalet videre til et diagnoseapparat gjennom OBD-kontakten, eller til en Wifimodul som sender signalene trådløst. Mao hvorvidt en styrehet kan kontaktes via en app, et diagnoseapparat eller en server har ingenting med selve nettverket å gjøre.

Så hvorfor er ikke alle produsentene like gode på OTA? Vel det er flere grunner. Den viktigste er at strømforbruket ved en OTA er så stort at det kun funker på elbiler, og selv der bør man ha batteristørrelser som var uvanlige i Europa for bare 6-7 år siden. For det andre går det på sikkerhet og for det tredje går det på personvern. De andre produsentene kommer nok etter Tesla her, for markedet bestemmer jo som kjent, men det er åpenbare grunner til at noen skynder seg mer langsomt enn andre. 

Det som er sikkert er imidlertid at Teslas nettverk i bil ikke er noe mer avansert en noen andres, faktisk tvert imot. Jeg vil si det kan minne mest om en 15 år gammel europeisk bil, type Passat eller Mondeo. Som jeg har skrevet tidligere. Ja, Tesla har en eller to(alt etter modell) heftige computere i bilene sine. Men disse styrer infotainment og FSD, ikke bremser, styring, lys, seter etc. De er selvsagt koplet på nettverket slik at de kan sende signal til den gamle Peugeot Boxer ABS-styreenheten eller Evoque tannstangen som feks står i en model S, men ingen av bilens basisfunksjoner er styrt av en sentralkomputer slik enkelte fremdeles synes å tro.

Når det gjelder Teslas drøm/planer om å frigjøre seg fra sine underleverandører, så er det enda mer urealistisk enn FSD. De asisatiske produsentene har forsøkt det samme ved å kopiere alt det europeerene lager, men deg fører bare til at man hele tiden ligger 10 år bak.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Du kunne heller brukt eksempelet på hvordan Tesla via SW løste bremseeffekten OTA. Ser du har nevnt den over, men denne vil jeg gjerne vite hvordan de hadde klart å løse i SW, om ikke Tesla har dypere tillatelser enn de fleste andre. Mulig det kan forklares, men da trenger jeg hjelp til dette.

 

Et mye mer interessant eksempel, ja, men hvis du leser innlegget mitt, så vil du se at det ikke er hokus pokus. La oss illustrere med 2 eksempler. Audi finner ut at utviklingsingeniørene har vært litt ivrige etter å gjøre sin siste modell sportslig og at ESP sin sene inngripen kan skape farlige situsjoner. De tar bilen til testbanen/veien og tester under ulike forhold. De samler inn data, dels ved måleutstyr og dels ved testførerenes erfaring. Så sender de informasjon over til Bosch over hvilke parametere som nå skal gjelde for at ESP skal gripe inn. De får en datafil tilbake, tester den og legger filen ut på sine servere slik at verkstedene kan laste den ned til biler som er rammet av inkallingen. Nedlastingen foregår ved at man kopler en datamaskin til bilens OBD-port, og sender filen ut på nettverket. En adressebit i filen gjør at selv om alle styreenhetene kan se at her kommer det en ny fil, så er det kun ESP modulen som velger å laste den ned og lagre den. Hos Tesla foregår det på samme måte, bortsett fra at her går filen fra serveren, via et wifimodem til gatewayen. Egentlig ikke så stor forskjell, men det viktigste i dette tilfellet er at forskjellen i kke ligger i nettverket, men i hvordan det er koplet til omverden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (22 minutter siden):

 

Noe annet er Tesla sin kontroll på motor og brems som gjør at det viorker som ABS er en sinke i forhold til hvordan det løses på endel andre biler. Er det bare bedre motorstyring, eller kan de og ha bedre signalering, og styring i egen "Carputer" for å få det så bra.

Jeg vet ikke helt hva du mener her og har ikke nok kjøreerfaring med Tesla til å kunne vurdere det. Jeg er heller ikke sikker på om Tesla fremdeles bruker vanlig can-bus (slik som model S) eller det betydelig raskere can-FD i dag, men tyske premiumprodusenter hadde raskere nettverksløsninger enn selv can-FD allerede tidlig på 2000-tallet (feks gjennom protokollen Flexray). Jeg tror uansett at dersom  Tesla har en svakhet her, så skyldes det en miks av erfaring, testkompetanse og utviklingstid. Tesla bruker mindre tid og penger på å utvikle du ulike sidene av bil enn det de fleste konkurentene gjør, og de har ikke de beste testingeniørene. Det er nemlig slik at selv i 2023 kan ikke sensorer og datamaskiner alt, og man er avhengig av dyktige testførere for å bygge gode biler. Av den grunn er de beste som fortballstjerner å regne i bransjen og er tilsvarende ettertraktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...